Hur många dagar
_0704 Aprilbarn
  1. Medlem sedan
    Aug 2006
    #1

    Hur många dagar

    vill ni/ville ni som förstföderska stanna på sjukhuset efter förlossningen (förutsatt att ni och bebisen mår bra)? Som det känns nu stannar jag gärna åtminstone 4-5 dar för att få hjälp och stöd i början, inte minst med amningen som jag förstår inte alltid är så lätt. Känns också skönt att få landa lite innan föräldrar och syskon kommer på besök vilket får bli först när vi kommit hem. Hur tänker ni andra kring dagarna/veckan efter förlossningen?
    "Styrka ligger inte i att aldrig falla, utan i att resa sig varje gång man faller"
  2. 1
    Hur många dagar vill ni/ville ni som förstföderska stanna på sjukhuset efter förlossningen (förutsatt att ni och bebisen mår bra)? Som det känns nu stannar jag gärna åtminstone 4-5 dar för att få hjälp och stöd i början, inte minst med amningen som jag förstår inte alltid är så lätt. Känns också skönt att få landa lite innan föräldrar och syskon kommer på besök vilket får bli först när vi kommit hem. Hur tänker ni andra kring dagarna/veckan efter förlossningen?
  3. Medlem sedan
    Jan 2003
    #2
    3,5 stannade vi med 1:an

    Hon är född sent måndag kväll och vi åkte hem på fredag kring lunch.
    Dom hade tänkt skicka iväg oss på torsdagen men tack och lov hade hon gått ner mer än 10% så vi fick stanna en natt till för att få igång amningen.

    Antar att det blir kortare denna gång....
  4. 2
    3,5 stannade vi med 1:an

    Hon är född sent måndag kväll och vi åkte hem på fredag kring lunch.
    Dom hade tänkt skicka iväg oss på torsdagen men tack och lov hade hon gått ner mer än 10% så vi fick stanna en natt till för att få igång amningen.

    Antar att det blir kortare denna gång....
  5. Medlem sedan
    May 2005
    #3
    Han är född på dagen den 1:e sen åkte vi hem den 3:e. Allt jag ville var att åka hem hela tiden. Jag hade absolut åkt med maken hem efter första natten och han inte var tvungen att hämta bilstol o vagn.
    Ingenting fungerade för mig där, inte amning inte sömn,bm ville ha kvar mig längre för att få igång amningen men jag vägrade. Så fort vi kom hem så funkade allt super, han ammade som aldrig förr
  6. 3
    Han är född på dagen den 1:e sen åkte vi hem den 3:e. Allt jag ville var att åka hem hela tiden. Jag hade absolut åkt med maken hem efter första natten och han inte var tvungen att hämta bilstol o vagn.
    Ingenting fungerade för mig där, inte amning inte sömn,bm ville ha kvar mig längre för att få igång amningen men jag vägrade. Så fort vi kom hem så funkade allt super, han ammade som aldrig förr
  7. Medlem sedan
    Apr 2005
    #4
    Vi fick bara stanna i 2 dygn som man gör som förstföderska på BBsthlm där jag födde.
    Det kändes faktiskt bra och var inte på något sätt jobbigt, det är rätt tråkigt att ligga på BB även om man har en liten söting att se sig mätt på hela tiden.
    Om man fick välja, så hade det varit suveränt att få stanna tills mjölken kommit igång, men för mig rann den inte till förrän på 5:e dagen så det var omöjligt för oss...
  8. 4
    Vi fick bara stanna i 2 dygn som man gör som förstföderska på BBsthlm där jag födde.
    Det kändes faktiskt bra och var inte på något sätt jobbigt, det är rätt tråkigt att ligga på BB även om man har en liten söting att se sig mätt på hela tiden.
    Om man fick välja, så hade det varit suveränt att få stanna tills mjölken kommit igång, men för mig rann den inte till förrän på 5:e dagen så det var omöjligt för oss...
  9. Medlem sedan
    Oct 2004
    #5
    Vi stannade i 3 dygn. Ville stanna där så länge för att ha gjort PKU testet och slippa åka in till sjukhuset igen och sen funkade allt så bra att det var jätteskönt att åka hem då.

    kram malin
  10. 5
    Vi stannade i 3 dygn. Ville stanna där så länge för att ha gjort PKU testet och slippa åka in till sjukhuset igen och sen funkade allt så bra att det var jätteskönt att åka hem då.

    kram malin
  11. Medlem sedan
    Jan 2007
    #6
    Med D stannade vi båda i 3nätter. Sen hade amningen kommit igång ordentligt och vi kände båda att vi ville hem. BB däremot skulle inte haft nåt emot att vi stannat kvar Nu med lillan tänkte jag stanna så kort tid som möjligt med tanke på att D väntar hemma så så fort allt känns bra tänkte jag dra hem!
  12. 6
    Med D stannade vi båda i 3nätter. Sen hade amningen kommit igång ordentligt och vi kände båda att vi ville hem. BB däremot skulle inte haft nåt emot att vi stannat kvar Nu med lillan tänkte jag stanna så kort tid som möjligt med tanke på att D väntar hemma så så fort allt känns bra tänkte jag dra hem!
  13. Medlem sedan
    Oct 2004
    #7
    Oscar är född vid 18.30 på fredag kväll och redan efter att ha sovit en natt kände jag att jag gärna hade åkt hem. På sjukhuset ville de inte att vi skulle åka hem förrän på söndag då vi skulle få träffa barnläkaren först och helst ville de att jag skulle ha fått fart på magen innan vi åkte hem också. Vi stannade till söndag som de ville och jag tyckte att det var superskönt att få komma hem sen,
    till våra saker och där vi kunde börja leva som en familj på riktigt och inte sitta av tiden på ett tråkigt sjukhus.
  14. 7
    Oscar är född vid 18.30 på fredag kväll och redan efter att ha sovit en natt kände jag att jag gärna hade åkt hem. På sjukhuset ville de inte att vi skulle åka hem förrän på söndag då vi skulle få träffa barnläkaren först och helst ville de att jag skulle ha fått fart på magen innan vi åkte hem också. Vi stannade till söndag som de ville och jag tyckte att det var superskönt att få komma hem sen,
    till våra saker och där vi kunde börja leva som en familj på riktigt och inte sitta av tiden på ett tråkigt sjukhus.
  15. Medlem sedan
    Jul 2004
    #8
    hej du.. vi stannade en vecka men det berodde ju på att teodor är född med hjärtfel..på näl sjukhus i vänersborg där jag ska föda så tror jag att man får ligga kvar i 3 dygn vilket jag har tänkt mig att göra vill vara 100%säker på att allt funkar som det ska.. hade jag fått bestämt hade alla fått varit kvar tills dess att det känt sig helt trygga o framförallt att ammning kommit igång.. kram på dig..
  16. 8
    hej du.. vi stannade en vecka men det berodde ju på att teodor är född med hjärtfel..på näl sjukhus i vänersborg där jag ska föda så tror jag att man får ligga kvar i 3 dygn vilket jag har tänkt mig att göra vill vara 100%säker på att allt funkar som det ska.. hade jag fått bestämt hade alla fått varit kvar tills dess att det känt sig helt trygga o framförallt att ammning kommit igång.. kram på dig..
  17. Medlem sedan
    Jan 2002
    #9
    Har för mig att vi stannade 2, eller möjligen 3 nätter med dottern. Kändes i alla fall som att vi hade lite tur och fick stanna så länge vi ville. Min uppfattning nu är att de vill att man åker hem så fort som möjligt, om allt är normalt vill säga.
  18. 9
    Har för mig att vi stannade 2, eller möjligen 3 nätter med dottern. Kändes i alla fall som att vi hade lite tur och fick stanna så länge vi ville. Min uppfattning nu är att de vill att man åker hem så fort som möjligt, om allt är normalt vill säga.
  19. fröet
    #10
    Jag har stannat tre dagar alla gångerna tror jag. Åkt efter att PKU't är taget. Jag vet att många har bråttom hem men jag tycker att man bör ta tillfället att vara där. jag har haft så hemska eftervärkar så det har inte varit aktuellt att åka hem tidigare. Nu känner jag oxå att jag vill stanna för lugn och ro...
  20. 10
    Jag har stannat tre dagar alla gångerna tror jag. Åkt efter att PKU't är taget. Jag vet att många har bråttom hem men jag tycker att man bör ta tillfället att vara där. jag har haft så hemska eftervärkar så det har inte varit aktuellt att åka hem tidigare. Nu känner jag oxå att jag vill stanna för lugn och ro...
  21. fröet
    #11
    då var han din första? Om jag får råda så var inte för ivrig denna gång nu när du har en hemma. Det är en chans till att i lugn och ro komma igång med amning och läara känna pyret...
    Bara en välmening ingen pekpinne...
  22. 11
    då var han din första? Om jag får råda så var inte för ivrig denna gång nu när du har en hemma. Det är en chans till att i lugn och ro komma igång med amning och läara känna pyret...
    Bara en välmening ingen pekpinne...
  23. Malla
    #12

    Fast förra gången

    förbannade jag att jag valde patienthotellet framför att åka hem....Jag födde min dotter en tisdagkväll och åkte hem torsdag förmiddag. När jag låg natten mellan onsdag och torsdag och hade jätteont av eftervärkar samt av att att dottern kommit med båda armarna upp och moderkakan fåtts bråka ut efter att livmoderhalsen slutit sig jättefort längtade jag efter att min man skulle ligga och hålla om mig. Sedan var det helt kasst att gå ner med sin bebis och äta i en matsal fylld med förkylda och snörvlande matgäster i mängd(min dotter är född i februari). Så antingen åker jag hem så fort som möjligt eller så föder jag i Ystad där de har en "ordentlig" BB-avdelning för alla. Jag har också valt att stanna kvar någon gång för att få lite lugn och för att barnen där hemma varit krassliga. Det är skönt att ha tagit PKU med mera innan man åker hem så har man inga måsten när man väl är hemma utan kan gå och lulla i sin och bebisens egen takt
  24. 12
    Fast förra gången förbannade jag att jag valde patienthotellet framför att åka hem....Jag födde min dotter en tisdagkväll och åkte hem torsdag förmiddag. När jag låg natten mellan onsdag och torsdag och hade jätteont av eftervärkar samt av att att dottern kommit med båda armarna upp och moderkakan fåtts bråka ut efter att livmoderhalsen slutit sig jättefort längtade jag efter att min man skulle ligga och hålla om mig. Sedan var det helt kasst att gå ner med sin bebis och äta i en matsal fylld med förkylda och snörvlande matgäster i mängd(min dotter är född i februari). Så antingen åker jag hem så fort som möjligt eller så föder jag i Ystad där de har en "ordentlig" BB-avdelning för alla. Jag har också valt att stanna kvar någon gång för att få lite lugn och för att barnen där hemma varit krassliga. Det är skönt att ha tagit PKU med mera innan man åker hem så har man inga måsten när man väl är hemma utan kan gå och lulla i sin och bebisens egen takt
  25. fröet
    #13
    ett patienthotell blir väl nästan som hemma fast sämre. Nu har vi inget sådant här utan helt vanligt BB med eftervård. Tyvärr kan det ibland vara fullt och stökigt så man inte får lugn där heller
  26. 13
    ett patienthotell blir väl nästan som hemma fast sämre. Nu har vi inget sådant här utan helt vanligt BB med eftervård. Tyvärr kan det ibland vara fullt och stökigt så man inte får lugn där heller
  27. Malla
    #14

    Som tur är har jag en

    man som gör allt den första tiden för att jag ska vila ordentligt tills han behöver börja jobba igen Han vill verkligen inte ha ett vrak till hustru utan gör så mycket han bara kan Dessutom säger han till mig när jag inte kan ta det lugnt....
  28. 14
    Som tur är har jag en man som gör allt den första tiden för att jag ska vila ordentligt tills han behöver börja jobba igen Han vill verkligen inte ha ett vrak till hustru utan gör så mycket han bara kan Dessutom säger han till mig när jag inte kan ta det lugnt....
  29. sol¤
    #15

    Med

    vår första (kejsarsnitt) stannade vi en dag. Med tvåan som var inlagd på neo och fick genomgå en massa prover blev det tre dygn.
  30. 15
    Med vår första (kejsarsnitt) stannade vi en dag. Med tvåan som var inlagd på neo och fick genomgå en massa prover blev det tre dygn.
  31. Medlem sedan
    Oct 2004
    #16
    Japp, det var första. Vi får väl se hur det känns denna gång, men det ligger väl något i det du säger.
  32. 16
    Japp, det var första. Vi får väl se hur det känns denna gång, men det ligger väl något i det du säger.
  33. fröet
    #17
    man längtar hem till syskonen som en tok. Men väl hemma så är dom där och pockar på en, de vill ha mamma, de vill ha bäbisen osv. Så innan det kan det vara ganska skönt att få komma underfund med den nya i sin ensamhet fått igång amningen osv. det avgörande för miga har tyvärr lite varit att jag haft så svåra eftervärkar och jag skulle inte vilja låta mina barn se mig i det skicket...
  34. 17
    man längtar hem till syskonen som en tok. Men väl hemma så är dom där och pockar på en, de vill ha mamma, de vill ha bäbisen osv. Så innan det kan det vara ganska skönt att få komma underfund med den nya i sin ensamhet fått igång amningen osv. det avgörande för miga har tyvärr lite varit att jag haft så svåra eftervärkar och jag skulle inte vilja låta mina barn se mig i det skicket...
  35. Medlem sedan
    Oct 2006
    #18
    Hm... svårt det där tycker jag. Vill helst hem så fort som möjligt, känns mest jobbigt att vara hemifrån och ha massa folk där, men det kanske känns annorlunda när man väl är där. Beror lite på hur trött jag är och om sambons barn är hemma den veckan eller inte, men tror nog jag sticker hem så fort jag får oavsett.
  36. 18
    Hm... svårt det där tycker jag. Vill helst hem så fort som möjligt, känns mest jobbigt att vara hemifrån och ha massa folk där, men det kanske känns annorlunda när man väl är där. Beror lite på hur trött jag är och om sambons barn är hemma den veckan eller inte, men tror nog jag sticker hem så fort jag får oavsett.
  37. Medlem sedan
    May 2001
    #19

    Nån dag ville jag stanna

    med Elric, men det blev ju katastrofsnitt och massa tok så vi låg inne från tisdag till fredag, då jag mådde så dåligt och ville bara hem, han mådde bra så då fick vi åka hem.

    Den här gången ville jag eg åka hem samma dag men nu blir det ju snitt + att lillebror måste hållas under lite extra koll i och med att han kan få abstinens av min medicin så jag tror nog att vi blir kvar en vecka minst.
    Stolt mamma till underprinsarna Elric-05, Tyr-07 och Zedd-09

    Våran blogg : http://littelfrogs.blogspot.com

    Elrics gammla blogg finns kvar men kommer inte att skriva just nåt mer i den men där finns ju en del smått och gott från då han var liten bebis.
    www.grodprinsen.blogg.se
  38. 19
    Nån dag ville jag stanna med Elric, men det blev ju katastrofsnitt och massa tok så vi låg inne från tisdag till fredag, då jag mådde så dåligt och ville bara hem, han mådde bra så då fick vi åka hem.

    Den här gången ville jag eg åka hem samma dag men nu blir det ju snitt + att lillebror måste hållas under lite extra koll i och med att han kan få abstinens av min medicin så jag tror nog att vi blir kvar en vecka minst.

Liknande trådar

  1. Hur många dagar har ni..
    By Stitchy in forum _1011 Novemberbarn
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2010-10-28, 11:06
  2. Hur många dagar?
    By Poppy68 in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-06-18, 21:40
  3. Hur många dagar kvar? jag 100 dagar
    By happy83 in forum _0808 Augustibarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-05-05, 18:33
  4. Hur många dagar
    By Silla in forum Föräldraledighet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-20, 16:24
  5. Hur många dagar
    By Haldis in forum _0608 Augustibarn
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-04-21, 21:30
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar