"lille"bror ville inte vänta
_0403 Marsbarn
  1. Medlem sedan
    Mar 2004
    #1

    "lille"bror ville inte vänta

    Jag var beräknad till den 24 april. Jag hade ett planerat snitt den 16 april. Men lillebror ville inte vänta utan kom den 4 april. Och han var inte så liten heller. 3995 g och 53 cm. Eftersom han är född i v 37+0 så ligger över kurvan för "stor för tiden". Läkaren tyckte tom att det var bra att han kom tidigare eftersom annars hade han väg mycket mer...

    Storebror verkar ta det någorlunda bra. Har märkt att han gör saker för att få uppmärksamhet.
    Har ni erfarna mammor några tips på vad man ska göra för att få syskonen att må bra?
    Helena m Jesper 040312 & Marcus 070404
  2. 1
    "lille"bror ville inte vänta Jag var beräknad till den 24 april. Jag hade ett planerat snitt den 16 april. Men lillebror ville inte vänta utan kom den 4 april. Och han var inte så liten heller. 3995 g och 53 cm. Eftersom han är född i v 37+0 så ligger över kurvan för "stor för tiden". Läkaren tyckte tom att det var bra att han kom tidigare eftersom annars hade han väg mycket mer...

    Storebror verkar ta det någorlunda bra. Har märkt att han gör saker för att få uppmärksamhet.
    Har ni erfarna mammor några tips på vad man ska göra för att få syskonen att må bra?
  3. Medlem sedan
    Aug 2003
    #2

    Grattis!

    Grattis till lillebror, vilken liten bjässe :-) Jag som föder pyttebebisar tycker det låter som en liten bedårande heffaklump du har fått.

    Några direkta råd har jag väl inte utan det är en fin balansgång mellan att ge storasyskonet uppmärksamhet samtidigt som det måste förstå att även småsyskonet måste få sitt. Jennie kunde sitta och skrika under en gunga i 15 minuter när jag ammade för att hon var arg över att jag inte kunde putta på henne samtidigt.

    Att läsa samtidigt som man ammar brukar funka rätt så bra. Sen brukar de äldre barnen gilla att vara duktiga och hjälpa till. Jennie får hjälpa till att byta blöjor om hon vill och får då torka kisset. Har Pontus bajsat så torkar jag först bajset och sen får hon torka kisset. Hon har inte genomskådat det än iaf :-)

    Försök även få tid själv för storasyskonet. Gå ut och lek bara ni två medans pappan får ta hand om knodden någon timme. Det brukar göra underverk för storasyskonens humör.
  4. 2
    Grattis! Grattis till lillebror, vilken liten bjässe :-) Jag som föder pyttebebisar tycker det låter som en liten bedårande heffaklump du har fått.

    Några direkta råd har jag väl inte utan det är en fin balansgång mellan att ge storasyskonet uppmärksamhet samtidigt som det måste förstå att även småsyskonet måste få sitt. Jennie kunde sitta och skrika under en gunga i 15 minuter när jag ammade för att hon var arg över att jag inte kunde putta på henne samtidigt.

    Att läsa samtidigt som man ammar brukar funka rätt så bra. Sen brukar de äldre barnen gilla att vara duktiga och hjälpa till. Jennie får hjälpa till att byta blöjor om hon vill och får då torka kisset. Har Pontus bajsat så torkar jag först bajset och sen får hon torka kisset. Hon har inte genomskådat det än iaf :-)

    Försök även få tid själv för storasyskonet. Gå ut och lek bara ni två medans pappan får ta hand om knodden någon timme. Det brukar göra underverk för storasyskonens humör.
  5. Medlem sedan
    Sep 2002
    #3
    Stort grattis till "lillebror"!
    Ha det så bra och lycka till!
    Tisp är att låta storebror få hjälpa till med "lillebror". Han kan hämta blöjer eller tutten eller så. Här uppskattas detta!
  6. 3
    Stort grattis till "lillebror"!
    Ha det så bra och lycka till!
    Tisp är att låta storebror få hjälpa till med "lillebror". Han kan hämta blöjer eller tutten eller så. Här uppskattas detta!
  7. Medlem sedan
    Jul 2003
    #4

    Grattis!

    Grattis till lilla bebisen... som inte var så liten Men hur blev det med snittet? Blev det ändå?

    Hoppas att allt funkar fint
    Katarina m. Oliver (mars -04) och Agnes (juli -06)

    Hemsida: http://www.sundelius.net/

    "Utan tvivel är man inte klok"
  8. 4
    Grattis! Grattis till lilla bebisen... som inte var så liten Men hur blev det med snittet? Blev det ändå?

    Hoppas att allt funkar fint
  9. Xappoline
    #5
    Grattis till stor liten bror!
  10. 5
    Grattis till stor liten bror!
  11. Medlem sedan
    Jan 2003
    #6

    Stort grattis!!

    Här följer vi trenden och får ännu en av samma sort ser jag! *ler* Stort grattis till lillebror. Lova att snart berätta vad han ska heta! *nyfiken*
  12. 6
    Stort grattis!! Här följer vi trenden och får ännu en av samma sort ser jag! *ler* Stort grattis till lillebror. Lova att snart berätta vad han ska heta! *nyfiken*
  13. Medlem sedan
    Nov 2001
    #7
    Vilken tur! Att han inte blev ändå större? Grattis! Mina tips för undvikande av svartsjuka är väl som de övriga: låt storebror få hjälpa till med massor av beröm och förtroende, (håll inne med för mkt "akta!" och "försiktigt!" och "nej!" o allt vad man vill säga o försök tänka på att förstärka hans självförtroende med o stolthet för bebin om det går istället), se till att han åxå får vara liten och sitta i knäet m.m. så mkt han bara vill (det går att amma o mysa med ett barn till samtidigt), dela på barnen då o då så han får egen tid med mamma o pappa, osv.... Det går säkert jättebra!
  14. 7
    Vilken tur! Att han inte blev ändå större? Grattis! Mina tips för undvikande av svartsjuka är väl som de övriga: låt storebror få hjälpa till med massor av beröm och förtroende, (håll inne med för mkt "akta!" och "försiktigt!" och "nej!" o allt vad man vill säga o försök tänka på att förstärka hans självförtroende med o stolthet för bebin om det går istället), se till att han åxå får vara liten och sitta i knäet m.m. så mkt han bara vill (det går att amma o mysa med ett barn till samtidigt), dela på barnen då o då så han får egen tid med mamma o pappa, osv.... Det går säkert jättebra!
  15. Medlem sedan
    Jul 2003
    #8
    Grattis till lillebror! Blev det snitt i alla fall eller hade han för bråttom?

    Vi försökte vara noga med att ge Elsa egentid med både mamma och pappa i början. Till exempel tog jag alla hennes nattningar, min man fick helt enkelt ta utt lillebror i vagnen en sväng då så att jag kunde läsa för Elsa i lugn och ro och ha en liten pratstund med henne. Sedan försökte jag se till att amningsstunderna blev lite mysiga för oss alla, Elsa fick sitta vid min sida eller i knät medan jag läste en bok eller så sjöng jag för henne. Annars tycker jag att bärsjalen var ännu mer ovärdelig denna gång, då hade jag händerna fria för lek både ute och inne.

    Lycka till med allt
  16. 8
    Grattis till lillebror! Blev det snitt i alla fall eller hade han för bråttom?

    Vi försökte vara noga med att ge Elsa egentid med både mamma och pappa i början. Till exempel tog jag alla hennes nattningar, min man fick helt enkelt ta utt lillebror i vagnen en sväng då så att jag kunde läsa för Elsa i lugn och ro och ha en liten pratstund med henne. Sedan försökte jag se till att amningsstunderna blev lite mysiga för oss alla, Elsa fick sitta vid min sida eller i knät medan jag läste en bok eller så sjöng jag för henne. Annars tycker jag att bärsjalen var ännu mer ovärdelig denna gång, då hade jag händerna fria för lek både ute och inne.

    Lycka till med allt
  17. Medlem sedan
    Aug 2003
    #9

    Stort Grattis!

    Kan bara instämma med föregående talare, låt storebror hjälpa till, försök ge storebror egentid med en förälder åt gången, gör amningen till mysstunder (vi tittade mycket på film), och små barn är tåligare än man tror.

    Fick ett tips från en sjuksköterska: lär storasyskonet att pussas på fötter, ben och mage i stället för huvud och händer, för att minimera smittspridning mellan syskonen.
  18. 9
    Stort Grattis! Kan bara instämma med föregående talare, låt storebror hjälpa till, försök ge storebror egentid med en förälder åt gången, gör amningen till mysstunder (vi tittade mycket på film), och små barn är tåligare än man tror.

    Fick ett tips från en sjuksköterska: lär storasyskonet att pussas på fötter, ben och mage i stället för huvud och händer, för att minimera smittspridning mellan syskonen.
  19. Medlem sedan
    Mar 2004
    #10

    tack!

    tack för alla gratulationer och tips.

    Jo, det blev snitt med denna också och det var jag som ville det. Jag hade bestämt mig att om jag skulle komma in och vara öppen 5 cm eller mer skulle jag kanske prova. Men efter alla sammandragningar jag haft så var jag bara öppen 1,5 när jag kom in... Så då bestämde vi att jag skulle snittas iallafall.
    Helena m Jesper 040312 & Marcus 070404
  20. 10
    tack! tack för alla gratulationer och tips.

    Jo, det blev snitt med denna också och det var jag som ville det. Jag hade bestämt mig att om jag skulle komma in och vara öppen 5 cm eller mer skulle jag kanske prova. Men efter alla sammandragningar jag haft så var jag bara öppen 1,5 när jag kom in... Så då bestämde vi att jag skulle snittas iallafall.
  21. Medlem sedan
    Nov 2003
    #11
    Grattis till lillebror!
    Jag gjorde så då jag bara hade Tilda och Signe var bebis, att när Signe sov så satt jag och Tilda och läste bok eller pysslade med nåt.
    Dessutom har barnen från början fått vara väldigt aktiva när det gäller hjälpa till med bebisen.
    Byta blöja, tvätta, hämta napp m.m. Det gör ju att de känner sig väldigt delaktiga.
  22. 11
    Grattis till lillebror!
    Jag gjorde så då jag bara hade Tilda och Signe var bebis, att när Signe sov så satt jag och Tilda och läste bok eller pysslade med nåt.
    Dessutom har barnen från början fått vara väldigt aktiva när det gäller hjälpa till med bebisen.
    Byta blöja, tvätta, hämta napp m.m. Det gör ju att de känner sig väldigt delaktiga.
  23. Medlem sedan
    Apr 2004
    #12
    Grattis! Jesper har väl inte fattat riktigt vad som har hänt! Skönt att allt gick bra - men hur är det med dig då? Hur har det gått med fogarna denna gång?

    Och vad ska lillebror heta?

    Jag kan nog inte bidra med något ytterligare än vad de andra redan tipsat om. Kanske trycka lite på att pappa ska ta mycket hand om lillebror också, så att du kan ha quality time med storebror! Det är så lätt annars att man hela tiden "pysslar" med bebisen på nåt vis - den upptar hela ens tankeverksamhet, även när den sover. Alltså tid där du är med 100%, även mentalt!

    Kram igen!

    P.S: Ebba har slutat dregla, men lillasyster har axlat manteln med bravur!
  24. 12
    Grattis! Jesper har väl inte fattat riktigt vad som har hänt! Skönt att allt gick bra - men hur är det med dig då? Hur har det gått med fogarna denna gång?

    Och vad ska lillebror heta?

    Jag kan nog inte bidra med något ytterligare än vad de andra redan tipsat om. Kanske trycka lite på att pappa ska ta mycket hand om lillebror också, så att du kan ha quality time med storebror! Det är så lätt annars att man hela tiden "pysslar" med bebisen på nåt vis - den upptar hela ens tankeverksamhet, även när den sover. Alltså tid där du är med 100%, även mentalt!

    Kram igen!

    P.S: Ebba har slutat dregla, men lillasyster har axlat manteln med bravur!
  25. Medlem sedan
    Aug 2002
    #13

    grattis grattis!!!

    Vad skönt att allt gått bra! Och vilken stor gosse!!!

    När märta föddes så försökte jag involvera freja i basic-bebis-skötseln. Hon fick hämta (välja!:-)) blöja, välja kläder åt lillasyster, hjälpa smörja m olja etc På så sätt kände hon sig delaktig och behövd till en början. Sedan efter ett par mån så pumpade jag ur för att kunna göra korta utflykter bara jag och hon. Lämna över lillebror till fadern när han är mätt (bebis alltså inte fadern *asg*) och ägna dig bara åt jesper en stund. Det kommer gå jättebra ska du se!!!

    Grattiskramar!!!
    Freja, Märta och Vide - min underbara trio busungar!
    Mer om oss: http://brokig.blogspot.com/
  26. 13
    grattis grattis!!! Vad skönt att allt gått bra! Och vilken stor gosse!!!

    När märta föddes så försökte jag involvera freja i basic-bebis-skötseln. Hon fick hämta (välja!:-)) blöja, välja kläder åt lillasyster, hjälpa smörja m olja etc På så sätt kände hon sig delaktig och behövd till en början. Sedan efter ett par mån så pumpade jag ur för att kunna göra korta utflykter bara jag och hon. Lämna över lillebror till fadern när han är mätt (bebis alltså inte fadern *asg*) och ägna dig bara åt jesper en stund. Det kommer gå jättebra ska du se!!!

    Grattiskramar!!!
  27. Medlem sedan
    Mar 2004
    #14

    ryggen är bättre

    Jo, denna gången är ryggen bättre eftersom jag går regelbundet hos en kiropraktor. Kan klart rekommendra det. Kanske mår jag bättre också eftersom jag varit heltidssjukskriven sedan vecka 31 med rekommenderat sängläge... Så jag har ju mestlegaat på soffan i flera veckor.

    Ang namn.... förhandlingar pågår och jag undrar vem vi ska kalla in som medlare. Vi ligger långt i från varandra.

    Jo, Jesper har också sluta dregla. Vi insåg i vintras att han inte dreglade längre... Det minskade säkert när hans språk blev bättre.

    Jo, jag ska vara mer med Jesper när pappa är hemma men just nu tar jag det lite lugnt eftersom jag är snittad. Men läsa böcker och sånt går ju bra.

    Kram
    Helena m Jesper 040312 & Marcus 070404
  28. 14
    ryggen är bättre Jo, denna gången är ryggen bättre eftersom jag går regelbundet hos en kiropraktor. Kan klart rekommendra det. Kanske mår jag bättre också eftersom jag varit heltidssjukskriven sedan vecka 31 med rekommenderat sängläge... Så jag har ju mestlegaat på soffan i flera veckor.

    Ang namn.... förhandlingar pågår och jag undrar vem vi ska kalla in som medlare. Vi ligger långt i från varandra.

    Jo, Jesper har också sluta dregla. Vi insåg i vintras att han inte dreglade längre... Det minskade säkert när hans språk blev bättre.

    Jo, jag ska vara mer med Jesper när pappa är hemma men just nu tar jag det lite lugnt eftersom jag är snittad. Men läsa böcker och sånt går ju bra.

    Kram

Liknande trådar

  1. "Vänta bara, det kommer en vardag också"
    By Anonym in forum Kärlek & relationer
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-05-27, 21:21
  2. Blir "galen" av att bara gå och vänta!
    By -lotta- in forum Gravidsnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-04-07, 20:58
  3. I morgon kommer "lille" sonen hem
    By mamma24h in forum Bokstavsbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-07-07, 17:53
  4. Lille Noel har blivit "stor"
    By Macadam in forum _0705 Majbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-07-29, 19:17
  5. "lille"bror ville inte vänta
    By Helena_A in forum _0704 Aprilbarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-04-09, 11:24
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar