preventivmedel?
_0403 Marsbarn
  1. Medlem sedan
    Aug 2003
    #1

    preventivmedel?

    Vad använder ni nu?

    Jag ska ta ut kopparspiralen på måndag då det inte funkar. 1.5 vecka som jag är helt blödningsfri per menscykel tycker jag är i minsta laget. Men vad ska man ta ist? Jag är inte våldsamt sugen på en trea just nu men kanske om nåt/några år. Undviker också gärna hormoner och kondomer men helst inte sex :-)
  2. 1
    preventivmedel? Vad använder ni nu?

    Jag ska ta ut kopparspiralen på måndag då det inte funkar. 1.5 vecka som jag är helt blödningsfri per menscykel tycker jag är i minsta laget. Men vad ska man ta ist? Jag är inte våldsamt sugen på en trea just nu men kanske om nåt/några år. Undviker också gärna hormoner och kondomer men helst inte sex :-)
  3. Medlem sedan
    Nov 2004
    #2
    Kan inte rekomendera pessar. Det är så vi hamna där vi är nu med 18 dagar kvar till BF. Skulle själv vilja ha hormonring (kommer inte ihåg vad den heter) men det får bli efter jag slutat amma. Den för man in och ska fungera lokalt så det blir inte samma med biverkningar som andra hormonpreparat.
  4. 2
    Kan inte rekomendera pessar. Det är så vi hamna där vi är nu med 18 dagar kvar till BF. Skulle själv vilja ha hormonring (kommer inte ihåg vad den heter) men det får bli efter jag slutat amma. Den för man in och ska fungera lokalt så det blir inte samma med biverkningar som andra hormonpreparat.
  5. Medlem sedan
    Apr 2004
    #3
    *Räcker upp handen* på det där med kopparspiralen! Man kände sig som en ofräsch läckande kran till slut. Jag stod ut 6 månader....

    Jag står i samma situation som du. Iofs har vi haft rätt jobbigt med mycket vaknätter mm, så ett sprakande sexliv har tett sig lika ouppnåeligt som en hel natts sömn eller varför inte en lyxresa på tu man hand till Rom, som sagt var ;-)

    Mitt stora dilemma är att jag vill undvika hormonpreparat. Dels för min egen skull och dels för sekundäreffekterna på natur, dricksvatten osv. Så för oss är det gamla hederliga kondomer som gäller. Med varierande resultat...

    Så mitt bästa tips på preventivmedel är sjuka barn! Gärna ihållande skrällhosta! :-D
  6. 3
    *Räcker upp handen* på det där med kopparspiralen! Man kände sig som en ofräsch läckande kran till slut. Jag stod ut 6 månader....

    Jag står i samma situation som du. Iofs har vi haft rätt jobbigt med mycket vaknätter mm, så ett sprakande sexliv har tett sig lika ouppnåeligt som en hel natts sömn eller varför inte en lyxresa på tu man hand till Rom, som sagt var ;-)

    Mitt stora dilemma är att jag vill undvika hormonpreparat. Dels för min egen skull och dels för sekundäreffekterna på natur, dricksvatten osv. Så för oss är det gamla hederliga kondomer som gäller. Med varierande resultat...

    Så mitt bästa tips på preventivmedel är sjuka barn! Gärna ihållande skrällhosta! :-D
  7. Medlem sedan
    Jul 2003
    #4
    Persona passar oss

    På grund av hjärtinfarkter och hjärnblödningar på både mammas och pappas sida, så avråder min läkare mig från hormonpreparat och eftersom kondomer inte är så mysigt så beslutade vi för något år sedan att testa Persona. För er som inte vet vad det är så är det en liten "dator" som genom att man kissar på en liten stav 8 dagar per månad säger dig när man kan bli gravid och inte. Om jag inte minns fel, så är det "bara" 96%ig säkerhet, men vi har beslutat att ta risken. Dessutom kan den ju användas i det motsatta syftet när det är dags för det ;-)

    www.persona.info/se/

    Lycka till med ert beslut!

    Kram
    Carina
  8. 4
    Persona passar oss

    På grund av hjärtinfarkter och hjärnblödningar på både mammas och pappas sida, så avråder min läkare mig från hormonpreparat och eftersom kondomer inte är så mysigt så beslutade vi för något år sedan att testa Persona. För er som inte vet vad det är så är det en liten "dator" som genom att man kissar på en liten stav 8 dagar per månad säger dig när man kan bli gravid och inte. Om jag inte minns fel, så är det "bara" 96%ig säkerhet, men vi har beslutat att ta risken. Dessutom kan den ju användas i det motsatta syftet när det är dags för det ;-)

    www.persona.info/se/

    Lycka till med ert beslut!

    Kram
    Carina
  9. Medlem sedan
    Aug 2002
    #5

    ja säg det!

    Har slutat med mina minipiller eftersom jag tyckte det var onödigt att stoppa i sig hormoner i onödan eftersom jag ändå glömmer bort ca var tredje-fjärde tablett hela tiden! Så den metoden skulle väl knappast kallas säker. Nu står jag oxå i valet och kvalet vad man ska ha. Kondom är trist. Hormoner vill jag helst inte ha. Jag är glömsk. Och lat. Så nu lutar det åt en koppasspiral men....det låter inte så lockande det heller.

    Så jag följer disskusionen med stort intresse! ;.)
    Freja, Märta och Vide - min underbara trio busungar!
    Mer om oss: http://brokig.blogspot.com/
  10. 5
    ja säg det! Har slutat med mina minipiller eftersom jag tyckte det var onödigt att stoppa i sig hormoner i onödan eftersom jag ändå glömmer bort ca var tredje-fjärde tablett hela tiden! Så den metoden skulle väl knappast kallas säker. Nu står jag oxå i valet och kvalet vad man ska ha. Kondom är trist. Hormoner vill jag helst inte ha. Jag är glömsk. Och lat. Så nu lutar det åt en koppasspiral men....det låter inte så lockande det heller.

    Så jag följer disskusionen med stort intresse! ;.)
  11. Medlem sedan
    Aug 2003
    #6

    Om jag det visste....

    Ska själv till gyn den 2/5 för att diskutera min hormonspiral, har konstigt, oregelbundet blödningsmönster (men allt är bättre än den störtflodsmens jag hade mellan mina graviditeter) och ett fruktansvärt humör (värre än vanligt alltså), så om det nu kommer fram att det är spiralen som spökar så vet jag inte vad vi ska ta till. Har ingen lust att gå tillbaks till p-piller (har funkat kanon för mig). Men vi är båda överens om att någon 3:a är inte aktuell, så det är kanske dags att börja fundera på ännu mer drastiska åtgärder.....men tänk om man ångrar sig......
  12. 6
    Om jag det visste.... Ska själv till gyn den 2/5 för att diskutera min hormonspiral, har konstigt, oregelbundet blödningsmönster (men allt är bättre än den störtflodsmens jag hade mellan mina graviditeter) och ett fruktansvärt humör (värre än vanligt alltså), så om det nu kommer fram att det är spiralen som spökar så vet jag inte vad vi ska ta till. Har ingen lust att gå tillbaks till p-piller (har funkat kanon för mig). Men vi är båda överens om att någon 3:a är inte aktuell, så det är kanske dags att börja fundera på ännu mer drastiska åtgärder.....men tänk om man ångrar sig......
  13. Medlem sedan
    Jul 2002
    #7
    Jag har kopparspiral och det funkar jättebra - nu. Satte in den när Nathael var ngr. månader gammal och hela första året harde jag extremt riktlig mens och mellanblödningar men nu sista 1,5 året har jag inte ens märkt något utan nästan lite mindre mens än vanligt, väldigt regelbunden och inga humörproblem. Det var som om kroppen behövde stabiliseras innan det funkade bra.
    Innan Emelia hade jag pessar och det fungerade jättebra i 4-5 år sedan sedan slarvade jag en gång när jag satte in det och hon blev till. men jag är osäker på om det finns spermiedödande medel på apoteket längre vilket behövs ... läste ngt. i tidningen om det för något halvårsedan. Annars är det ju lite som kondom, lite avbrutet mitt i hettan att sätta in - men till skillnad från kondom känns den inte.
    Bi med Em nov02 & Na mars04 & Mi maj09
    Och lilla 4:an i magen bf slutet av april-12

    Bloggar om Fjärde resan på http://lindal.blogg.se/denfjarderesan/
  14. 7
    Jag har kopparspiral och det funkar jättebra - nu. Satte in den när Nathael var ngr. månader gammal och hela första året harde jag extremt riktlig mens och mellanblödningar men nu sista 1,5 året har jag inte ens märkt något utan nästan lite mindre mens än vanligt, väldigt regelbunden och inga humörproblem. Det var som om kroppen behövde stabiliseras innan det funkade bra.
    Innan Emelia hade jag pessar och det fungerade jättebra i 4-5 år sedan sedan slarvade jag en gång när jag satte in det och hon blev till. men jag är osäker på om det finns spermiedödande medel på apoteket längre vilket behövs ... läste ngt. i tidningen om det för något halvårsedan. Annars är det ju lite som kondom, lite avbrutet mitt i hettan att sätta in - men till skillnad från kondom känns den inte.
  15. Medlem sedan
    Mar 1999
    #8

    Har också kopparspiral.

    Precis som för Bi så var hela första året lite jobbigt, men jag gav det en chans och nu har jag blödning i 5 dagar precis var 4:e vecka. Kan nästan ställa klockan efter det. Dessutom blöder jag inte så mycket nu som i början.

    Måste jag byta medod så skulle jag också testa personan som Carina. Tycker den verkar bra. Hormoner i kroppen är inget för mig då jag får ont i mina leder och får finnar m.m.

    Hoppas att du finner en lösning som passar dig. Tänkte bara passa på att tipsa om Preventivmedelssnacket om du missat det.
    Var och en har en skruv lös. Den som inte tror det har två.
  16. 8
    Har också kopparspiral. Precis som för Bi så var hela första året lite jobbigt, men jag gav det en chans och nu har jag blödning i 5 dagar precis var 4:e vecka. Kan nästan ställa klockan efter det. Dessutom blöder jag inte så mycket nu som i början.

    Måste jag byta medod så skulle jag också testa personan som Carina. Tycker den verkar bra. Hormoner i kroppen är inget för mig då jag får ont i mina leder och får finnar m.m.

    Hoppas att du finner en lösning som passar dig. Tänkte bara passa på att tipsa om Preventivmedelssnacket om du missat det.
  17. Medlem sedan
    Aug 2003
    #9

    Tack för alla svar

    Intressant att se vad ni har valt. Det är väl möjligt att spiralen hade börjat funkat bättre om man gett den lite mer tid men jag orkar inte. Jag vägrar blöda så här mycket under sommaren. Dessutom hade jag ju spiral mellan Jennie och Pontus och då var det samma visa och det blev ingen förbättring. På de 8 månaderna jag hade mens med den i.

    Så nu blir det till att fundera på alternativ. Läste om indianer i amazonas som lät gubbarna doppa pungen i kokhett vatten var 3:e vecka för att undvika barn. Vad säger ni, det kan väl vara dags för gubbsen att offra sig lite

    Personan tilltalar mig en del också men jag blir dumsnål och tycker att det där kan ju inte vara så himla avancerat. Borde man inte kunna knäcka den formeln själv med hjälp av vanliga billiga ÄL-stickor. För det är ju det som det måste handla om. Att lista ut när man har ÄL och undvika x antal dagar innan och någon efteråt.

    Nä jag får nog ta ett snack med MVC på måndag och se vad som trillar ur. Men först måste jag även ta ett snack med min kära sambo och höra vad vi ska ha för strategi. Om det måste vara i det närmaste 100% eller om vi kan tänka oss de lite mindre säkra alternativen också.

    Tack igen för alla svar!
  18. 9
    Tack för alla svar Intressant att se vad ni har valt. Det är väl möjligt att spiralen hade börjat funkat bättre om man gett den lite mer tid men jag orkar inte. Jag vägrar blöda så här mycket under sommaren. Dessutom hade jag ju spiral mellan Jennie och Pontus och då var det samma visa och det blev ingen förbättring. På de 8 månaderna jag hade mens med den i.

    Så nu blir det till att fundera på alternativ. Läste om indianer i amazonas som lät gubbarna doppa pungen i kokhett vatten var 3:e vecka för att undvika barn. Vad säger ni, det kan väl vara dags för gubbsen att offra sig lite

    Personan tilltalar mig en del också men jag blir dumsnål och tycker att det där kan ju inte vara så himla avancerat. Borde man inte kunna knäcka den formeln själv med hjälp av vanliga billiga ÄL-stickor. För det är ju det som det måste handla om. Att lista ut när man har ÄL och undvika x antal dagar innan och någon efteråt.

    Nä jag får nog ta ett snack med MVC på måndag och se vad som trillar ur. Men först måste jag även ta ett snack med min kära sambo och höra vad vi ska ha för strategi. Om det måste vara i det närmaste 100% eller om vi kan tänka oss de lite mindre säkra alternativen också.

    Tack igen för alla svar!
  19. Medlem sedan
    Nov 2003
    #10
    *Asgarv* Ja, indianernas alternativ lät ju toppen
    Ska ta upp detta med sambon!
    Jag har också kopparspiral och efter Signe blödde jag som en stucken gris Nu har jag bara hunnit ha mensen en gång efter Freja men jag blödde inte alls mycket denna ggn och bara i 4 dgr.
    Sen så har jag väl inte tänkt ha kvar spiralen så länge till heller
  20. 10
    *Asgarv* Ja, indianernas alternativ lät ju toppen
    Ska ta upp detta med sambon!
    Jag har också kopparspiral och efter Signe blödde jag som en stucken gris Nu har jag bara hunnit ha mensen en gång efter Freja men jag blödde inte alls mycket denna ggn och bara i 4 dgr.
    Sen så har jag väl inte tänkt ha kvar spiralen så länge till heller
  21. Medlem sedan
    Jul 2003
    #11
    Men vänta nu! Planeras det en liten fyra alltså, eller är det jag som läser in helt fel saker nu...? Vad coooolt i så fall!
  22. 11
    Men vänta nu! Planeras det en liten fyra alltså, eller är det jag som läser in helt fel saker nu...? Vad coooolt i så fall!
  23. Medlem sedan
    Nov 2003
    #12
    Jodå, en fyra är beställd!
  24. 12
    Jodå, en fyra är beställd!

Liknande trådar

  1. Preventivmedel
    By Anonym in forum Medelålders 45+
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-05-07, 14:30
  2. Preventivmedel..
    By Zalander in forum _0910 Oktoberbarn
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-11-22, 16:25
  3. Preventivmedel
    By Anonym in forum _0908 Augustibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-10-30, 00:04
  4. Preventivmedel?
    By Familjnu in forum _0703 Marsbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-05-12, 13:34
  5. Preventivmedel
    By annasthlm in forum _0609 Septemberbarn
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-03-19, 10:24
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar