Några ideer om lättäten mat
_0403 Marsbarn
  1. Medlem sedan
    Aug 2003
    #1

    Några ideer om lättäten mat

    Jennie har ramlat i badkaret och bitit sig i tungan. Det ser inte så illa ut men hon har bitit ett jack i sidan och har väldigt ont.

    Tänkte köpa hem nyponsoppa men vad finns det annars för mjuka födoämnen som kräver minimalt tuggande som man kan ta till om hon har ont imorgon också.
  2. 1
    Några ideer om lättäten mat Jennie har ramlat i badkaret och bitit sig i tungan. Det ser inte så illa ut men hon har bitit ett jack i sidan och har väldigt ont.

    Tänkte köpa hem nyponsoppa men vad finns det annars för mjuka födoämnen som kräver minimalt tuggande som man kan ta till om hon har ont imorgon också.
  3. Medlem sedan
    Jan 2003
    #2

    Hmm...

    Potatismos?
    Varma soppor?
    Ris och någon sås med små bitar i?
    Kräm om hon gillar det?
    Fil/Yoghurt?
    Köttfärssås/spagetti som är väl delad?


    Lite små tips iaf!
  4. 2
    Hmm... Potatismos?
    Varma soppor?
    Ris och någon sås med små bitar i?
    Kräm om hon gillar det?
    Fil/Yoghurt?
    Köttfärssås/spagetti som är väl delad?


    Lite små tips iaf!
  5. Medlem sedan
    Aug 2003
    #3

    Tackar

    Jo det kan funka med det du skriver. Hon har åtminstone fått i sig en piggelin nu och lite fil.

    Har synat tungan och jacket är verkligen litet men tungan är så svullen att hon går med den utanför munnen hela tiden och hela ena sidan är riktigt blåsvart så hon måste bitit sig rejält. Inte konstigt att hon var så lessen, det måste gjort skitont.

    Men jag hoppas svullnaden ska gå ner rejält under natten.
  6. 3
    Tackar Jo det kan funka med det du skriver. Hon har åtminstone fått i sig en piggelin nu och lite fil.

    Har synat tungan och jacket är verkligen litet men tungan är så svullen att hon går med den utanför munnen hela tiden och hela ena sidan är riktigt blåsvart så hon måste bitit sig rejält. Inte konstigt att hon var så lessen, det måste gjort skitont.

    Men jag hoppas svullnaden ska gå ner rejält under natten.
  7. Medlem sedan
    Jul 2003
    #4
    Jag vet att de gånger jag har bitit mig rejält i tungan (och det hände ofta när jag var liten) så har kall mat funkat bäst. Kanske smoothies med yoghurt, banan och frysta bär skulle funka? Söta med lite honung eller vaniljsocker om hon gillar sånt. Det finns ju kalla matsoppor också, som gazpacho (finns färdig på tetra ibland) eller avocadosoppa. Annars tror jag på fruktkrämer och soppor, det är ju ändå inte så många dagar det handlar om. Stackars Jennie, hoppas att det snart är bättre!
  8. 4
    Jag vet att de gånger jag har bitit mig rejält i tungan (och det hände ofta när jag var liten) så har kall mat funkat bäst. Kanske smoothies med yoghurt, banan och frysta bär skulle funka? Söta med lite honung eller vaniljsocker om hon gillar sånt. Det finns ju kalla matsoppor också, som gazpacho (finns färdig på tetra ibland) eller avocadosoppa. Annars tror jag på fruktkrämer och soppor, det är ju ändå inte så många dagar det handlar om. Stackars Jennie, hoppas att det snart är bättre!
  9. Xappoline
    #5
    Kevin tuggar nästan inte alls. Enligt honom funkar det att svälja hackad korv och snabbmakarioner utan att tugga, men det kanske är på gränsen. Annars potatismos, fisk i sås med potatis, barnmatsburkarna för mindre barn, puddingar, rotmos, palsternacksmos...
  10. 5
    Kevin tuggar nästan inte alls. Enligt honom funkar det att svälja hackad korv och snabbmakarioner utan att tugga, men det kanske är på gränsen. Annars potatismos, fisk i sås med potatis, barnmatsburkarna för mindre barn, puddingar, rotmos, palsternacksmos...
  11. Medlem sedan
    Aug 2003
    #6

    Tack för goda ideer

    Det har gått över förväntan. Jennie vaknade med en rejält svullen tunga och ville inte ha någon frukost alls. Tills jag talade om för henne att har man så ont i tungan så kan man få glass och strössel till frukost och genast var det lilla barnet med på noterna.

    Sen blev tungan mycket bättre men hon har fortfarande inte varit så sugen på mat om det inte varit relativt mjukt och gott så lunchen åts på Max för mjuka energibomer i form av strips och middag blev pannkaka.

    Nu är nog tungan så gott som normal, vara lite blåaktig efter den onda sidan.
  12. 6
    Tack för goda ideer Det har gått över förväntan. Jennie vaknade med en rejält svullen tunga och ville inte ha någon frukost alls. Tills jag talade om för henne att har man så ont i tungan så kan man få glass och strössel till frukost och genast var det lilla barnet med på noterna.

    Sen blev tungan mycket bättre men hon har fortfarande inte varit så sugen på mat om det inte varit relativt mjukt och gott så lunchen åts på Max för mjuka energibomer i form av strips och middag blev pannkaka.

    Nu är nog tungan så gott som normal, vara lite blåaktig efter den onda sidan.
  13. Medlem sedan
    Aug 2003
    #7

    Tack för ditt svar!

    Det har gått över förväntan. Se svaret till Caroline.
  14. 7
    Tack för ditt svar! Det har gått över förväntan. Se svaret till Caroline.
  15. Medlem sedan
    Nov 2003
    #8
    Men stackars liten! Hur har det gått med tungan?
    Jag skadade mitt ansikte och tänder rejält -98 och lättäten mat var då inte lätt och jag var jämt hungrig Men potatispure och soppa var ju några grejer som funka, och GLASS!
  16. 8
    Men stackars liten! Hur har det gått med tungan?
    Jag skadade mitt ansikte och tänder rejält -98 och lättäten mat var då inte lätt och jag var jämt hungrig Men potatispure och soppa var ju några grejer som funka, och GLASS!
  17. Medlem sedan
    Aug 2003
    #9

    Det har gått bra!

    Idag syns nästan inget alls på tungan. Se också mitt svar till Carolina m Elsa. Tack för omtanken.
  18. 9
    Det har gått bra! Idag syns nästan inget alls på tungan. Se också mitt svar till Carolina m Elsa. Tack för omtanken.

Liknande trådar

  1. Några råd? Ideer? Snälla!
    By Anonym in forum Känsliga snack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-03-11, 15:11
  2. några ideer?
    By -jenna- in forum Barn som yrke
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-02-15, 14:16
  3. Några bra idéer...
    By Mathea in forum Ordet är fritt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-10-13, 15:00
  4. några som har ideer???
    By patricia76 in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-13, 15:09
  5. Någon som har några idéer
    By Sanna med Paula & Simon in forum Vikt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-28, 11:21
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar