Leksakshjälp behövs!
_0403 Marsbarn
  1. Medlem sedan
    Jul 2003
    #1

    Leksakshjälp behövs!

    Vi ska åka till Elsas gudföräldrar i Italien på torsdag och jag behöver lite hjälp med vad man skulle kunna ta med för leksaker. Vi vill hålla nere packningen så allt skrymmande går bort, samtidigt som vi helst vill ha med oss några saker som hon kan sysselsätta sig med själv (framför allt på morgnar/förmiddagar innan alla andra kommit upp och iväg). Vi har tänkt ha med en mp3-spelare fulladdad med barnsånger och sagoskivor, ritblock och pennor, böcker och kanske pärlor med tråd och/eller pärlplattor, men jag vill ha något mer. Hemma leker hon nästan bara med lego och tågbana, men inget av det funkar ju att ta med. Dockor i alla storlekar är hon helt ointresserad av. Tips eller tankar, någon?
    Carolina med E 0403, V 0609 och lillebror F född 1/9 -08
    Ny blogg om mitt dubbelliv:
    http://mittsicilianskaliv.blogspot.com

    Titta gärna in på matbloggen!
    http://sisterfood.blogspot.com
  2. 1
    Leksakshjälp behövs! Vi ska åka till Elsas gudföräldrar i Italien på torsdag och jag behöver lite hjälp med vad man skulle kunna ta med för leksaker. Vi vill hålla nere packningen så allt skrymmande går bort, samtidigt som vi helst vill ha med oss några saker som hon kan sysselsätta sig med själv (framför allt på morgnar/förmiddagar innan alla andra kommit upp och iväg). Vi har tänkt ha med en mp3-spelare fulladdad med barnsånger och sagoskivor, ritblock och pennor, böcker och kanske pärlor med tråd och/eller pärlplattor, men jag vill ha något mer. Hemma leker hon nästan bara med lego och tågbana, men inget av det funkar ju att ta med. Dockor i alla storlekar är hon helt ointresserad av. Tips eller tankar, någon?
  3. Xappoline
    #2
    Puzzlar hon?

    Film.

    Lego kan man väl ta med? Eller är det inte smålego hon leker med?

    Playmobil.

    Sånt där magasin, för barn. Valt utefter hennes intresse.

    Kritor som man målar på asfalten med.

    Hm...
  4. 2
    Puzzlar hon?

    Film.

    Lego kan man väl ta med? Eller är det inte smålego hon leker med?

    Playmobil.

    Sånt där magasin, för barn. Valt utefter hennes intresse.

    Kritor som man målar på asfalten med.

    Hm...
  5. Medlem sedan
    Jan 2003
    #3

    Vi har löst rese-problemet!

    Men tyvärr kanske det inte funkar lika bra på Elsa som ännu icke är så intresserad av film. Jonna är ju dock hänförd av Lilla sjöjungfrun, Monsters Inc., Byggare Bob och allt sånt där. Så vi investerade helt enkelt i en bärbar DVD som kan användas löst eller monteras i bilen. Plättlätt att åka hur långt som helst numer! Eller ja... om det inte vore för lillasyster då...

    Men iofs... fem myror och elefanter-filmer borde ju räcka både till och från Italien eller!?
  6. 3
    Vi har löst rese-problemet! Men tyvärr kanske det inte funkar lika bra på Elsa som ännu icke är så intresserad av film. Jonna är ju dock hänförd av Lilla sjöjungfrun, Monsters Inc., Byggare Bob och allt sånt där. Så vi investerade helt enkelt i en bärbar DVD som kan användas löst eller monteras i bilen. Plättlätt att åka hur långt som helst numer! Eller ja... om det inte vore för lillasyster då...

    Men iofs... fem myror och elefanter-filmer borde ju räcka både till och från Italien eller!?
  7. Medlem sedan
    Jul 2003
    #4
    Tack! Pussel kanske kan funka, hon är lite periodare med det. Med lego är det duplo som gäller så det tar för stor plats (vi väntar med att introducera småbitar tills lillebror är lite större ). Vad är det för magasin du menar? Det låter ju intressant!
  8. 4
    Tack! Pussel kanske kan funka, hon är lite periodare med det. Med lego är det duplo som gäller så det tar för stor plats (vi väntar med att introducera småbitar tills lillebror är lite större ). Vad är det för magasin du menar? Det låter ju intressant!
  9. Medlem sedan
    Jul 2003
    #5
    Just den här gången är det inte själva resan som är problemet, utan snarare tiden där. Flygresan är superkort (vi mellanlandar i Bryssel), och dessutom spännande i sig så där tror jag inte att underhållning behövs. När vi är framme däremot... vi ska vara fem dagar i ett hus där det inte finns en enda leksak! Större delen av dagarna kommer vi att vara ute på olika utflykter och aktiviteter, och lekplats finns nära. Men Elsa vaknar ju tidigt, och tiden mellan halv sju och typ tio när vi kommer iväg på dagens aktivitet oroar mig lite. Samma med kvällen, det kommer att bli jättetråkigt för henne när vi andra äter middag om hon inte har något att leka med då. Film är inte så aktuellt pga dispositionen i huset vi ska vara i, om du förstår vad jag menar
  10. 5
    Just den här gången är det inte själva resan som är problemet, utan snarare tiden där. Flygresan är superkort (vi mellanlandar i Bryssel), och dessutom spännande i sig så där tror jag inte att underhållning behövs. När vi är framme däremot... vi ska vara fem dagar i ett hus där det inte finns en enda leksak! Större delen av dagarna kommer vi att vara ute på olika utflykter och aktiviteter, och lekplats finns nära. Men Elsa vaknar ju tidigt, och tiden mellan halv sju och typ tio när vi kommer iväg på dagens aktivitet oroar mig lite. Samma med kvällen, det kommer att bli jättetråkigt för henne när vi andra äter middag om hon inte har något att leka med då. Film är inte så aktuellt pga dispositionen i huset vi ska vara i, om du förstår vad jag menar
  11. Medlem sedan
    Aug 2003
    #6

    Trolldeg?

    Går ju göra själv på plats.

    Annars kan ni ta med en barnsax och lite lim och olika färger på papper så kan hon klippa och klistra (gillar Jennie)

    Något spel? Jennie har ett spel som heter tusenfotingen som är superenkelt och tar inte alls mycket plats att packa ner om man skippar kartongen.

    Förkläde så Elsa kan stå och diska. Jennie kan diska i timmar bara hon har kärl att hälla vatten i och ur.
  12. 6
    Trolldeg? Går ju göra själv på plats.

    Annars kan ni ta med en barnsax och lite lim och olika färger på papper så kan hon klippa och klistra (gillar Jennie)

    Något spel? Jennie har ett spel som heter tusenfotingen som är superenkelt och tar inte alls mycket plats att packa ner om man skippar kartongen.

    Förkläde så Elsa kan stå och diska. Jennie kan diska i timmar bara hon har kärl att hälla vatten i och ur.
  13. Medlem sedan
    Jan 2003
    #7

    Bästa tipset!! :)

    Ja förkläde måste ju lätt va det bästa tipset! Jonna är oxå helt disk-galen och jag vet mååånga i samma ålder som kan hänga vid diskbänken i timmetal. Fast det blir ju lite blött såklart!
  14. 7
    Bästa tipset!! :) Ja förkläde måste ju lätt va det bästa tipset! Jonna är oxå helt disk-galen och jag vet mååånga i samma ålder som kan hänga vid diskbänken i timmetal. Fast det blir ju lite blött såklart!
  15. Medlem sedan
    Jan 2003
    #8

    Läste nog med nattmössan på!

    Ahaaa.... jag var så inställd på att det var själva resan som utgjorde problemet att jag nog läste lite för fort!

    Så då får jag omrevidera mina råd.

    Tycker oxå att de andras tips om pyssel låter toppen. Liten sax, lim, papper, små paljetter och färgpennor tar minimalt med plats men går att leka med länge. Liksom pärlor och elastisk tråd samt pärlplattor som du redan tänkt på.

    Jonna är oxå förtjust i lera. Är väl lite mer skrymmande men inte mycket.

    Ngt som säkert finns på plats är bunkar, slevar, mått och lite "bakgrejor". Detta kan sysselsätta Jonna en halv evighet. Hon mäter upp socker, mjöl, vatten och lite annat smått och gott som jag lagt upp åt henne. Det blir dock ganska grisigt men med en vaxduk under städar man lätt!

    Hoppas ni får en underbar tid i Italien!
  16. 8
    Läste nog med nattmössan på! Ahaaa.... jag var så inställd på att det var själva resan som utgjorde problemet att jag nog läste lite för fort!

    Så då får jag omrevidera mina råd.

    Tycker oxå att de andras tips om pyssel låter toppen. Liten sax, lim, papper, små paljetter och färgpennor tar minimalt med plats men går att leka med länge. Liksom pärlor och elastisk tråd samt pärlplattor som du redan tänkt på.

    Jonna är oxå förtjust i lera. Är väl lite mer skrymmande men inte mycket.

    Ngt som säkert finns på plats är bunkar, slevar, mått och lite "bakgrejor". Detta kan sysselsätta Jonna en halv evighet. Hon mäter upp socker, mjöl, vatten och lite annat smått och gott som jag lagt upp åt henne. Det blir dock ganska grisigt men med en vaxduk under städar man lätt!

    Hoppas ni får en underbar tid i Italien!
  17. Xappoline
    #9
    Jag har aldrig köpt något, men det finns massa barntidningar i tidningsstället i affären. Dem kan man måla i, bläddra i, klistra klistermärken i. Det finns med djur, Pettson & Findus, Bamse, Disney, tja, en massa olika.
  18. 9
    Jag har aldrig köpt något, men det finns massa barntidningar i tidningsstället i affären. Dem kan man måla i, bläddra i, klistra klistermärken i. Det finns med djur, Pettson & Findus, Bamse, Disney, tja, en massa olika.
  19. Medlem sedan
    Jul 2003
    #10
    Tack! Förkläde var ju smart, vatten och kladd finns ju faktiskt överallt Sax, lim och papper ska jag också ta med. Funderar på att packa vattenfärger också, det är poppis.
  20. 10
    Tack! Förkläde var ju smart, vatten och kladd finns ju faktiskt överallt Sax, lim och papper ska jag också ta med. Funderar på att packa vattenfärger också, det är poppis.
  21. Medlem sedan
    Jul 2003
    #11
    Haha, jo, så där blir det ju ibland "Baka" gillar Elsa också, enda kruxet är att hon envisas med att man ska grädda hennes alster efteråt. Och provsmaka dem! Det blir pysselgrejor för hela slanten tror jag, ska ta en sväng ner på stan idag och se vad jag kan hitta (Panduro är bäst va?).
  22. 11
    Haha, jo, så där blir det ju ibland "Baka" gillar Elsa också, enda kruxet är att hon envisas med att man ska grädda hennes alster efteråt. Och provsmaka dem! Det blir pysselgrejor för hela slanten tror jag, ska ta en sväng ner på stan idag och se vad jag kan hitta (Panduro är bäst va?).

Liknande trådar

  1. OT leksakshjälp.
    By Lurpan in forum Småbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-09-03, 20:17
  2. Rum och leksakshjälp
    By _jennifer_ in forum Styvfamiljer
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-02-14, 18:57
  3. Leksakshjälp!!!!
    By pbsthlm in forum Ordet är fritt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-06-26, 17:34
  4. Är ni vakna nu? Leksakshjälp!
    By pineapple in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-03-04, 11:24
  5. Leksakshjälp
    By Rakel A in forum Föräldraskap
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-12-19, 22:00
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar