Preventivmedel?
_0703 Marsbarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2005
    #1

    Preventivmedel?

    Jag vågar inte lita på amningen även fast jag helammar så nu har jag fixat minipiller.
    Är det bättre att fortsätta med dem även efter amningen eller att gå tillbaka till mina vanliga p-piller? minipillren är väl svagare så det borde väl vara skonsammare för kroppen?

    Sambon får göra vasektomi efter nästa barn.. Så får min kropp vila.

    Vad har ni för preventivmedel?
  2. 1
    Preventivmedel? Jag vågar inte lita på amningen även fast jag helammar så nu har jag fixat minipiller.
    Är det bättre att fortsätta med dem även efter amningen eller att gå tillbaka till mina vanliga p-piller? minipillren är väl svagare så det borde väl vara skonsammare för kroppen?

    Sambon får göra vasektomi efter nästa barn.. Så får min kropp vila.

    Vad har ni för preventivmedel?
  3. elin med Vira
    #2
    kör bara amning men ja e ganska säker på att d funkar för mig då ja ammade första tjejen så länge o inte så ofta mot sluitet men inte hade mens ändå.. Sista dagarna ammade ja kanske bara en gåg var 3:e dag men mensen kom inte förrän ja slutat helt o hållet..
  4. 2
    kör bara amning men ja e ganska säker på att d funkar för mig då ja ammade första tjejen så länge o inte så ofta mot sluitet men inte hade mens ändå.. Sista dagarna ammade ja kanske bara en gåg var 3:e dag men mensen kom inte förrän ja slutat helt o hållet..
  5. Medlem sedan
    Sep 2005
    #3

    Inget P-medel här....

    Tänker på vad, å står väl närmast spiral, men vet inte ... ska kolla med min bm på efterbesöket
    Carolina född 200203 - Jonathan född 200703

    http://fladerblomma.blogspot.com/
  6. 3
    Inget P-medel här.... Tänker på vad, å står väl närmast spiral, men vet inte ... ska kolla med min bm på efterbesöket
  7. Medlem sedan
    Sep 2005
    #4

    fortsättning

    (ja frågan är vad som händer när man skriver å den skickar iväg de??? ) jaja..

    besöket är nån gång, tror att de va 24 eller 25 maj eller nåt.
    vi har inte haft sex än... å själv tror jag inte jag vill ha de ... vågar inte.... känns som man är så hård under?? men får känna sen... om man känner för de..

    tror att avslaget är borta, eller nästan i alla fall, tycker mest att de luktar, men kommer inte så mycke mer än något ljusbrnt eller gul akitgt... vet inte om de ska vara så eller inte? men jag duschar och varje dag för att jag inte vill få nån skit där inne... så jag antar att de e påväg bort ( mensen kan vara lika dan i slutet..)

    massa svammel från mej
    Carolina född 200203 - Jonathan född 200703

    http://fladerblomma.blogspot.com/
  8. 4
    fortsättning (ja frågan är vad som händer när man skriver å den skickar iväg de??? ) jaja..

    besöket är nån gång, tror att de va 24 eller 25 maj eller nåt.
    vi har inte haft sex än... å själv tror jag inte jag vill ha de ... vågar inte.... känns som man är så hård under?? men får känna sen... om man känner för de..

    tror att avslaget är borta, eller nästan i alla fall, tycker mest att de luktar, men kommer inte så mycke mer än något ljusbrnt eller gul akitgt... vet inte om de ska vara så eller inte? men jag duschar och varje dag för att jag inte vill få nån skit där inne... så jag antar att de e påväg bort ( mensen kan vara lika dan i slutet..)

    massa svammel från mej
  9. Medlem sedan
    Apr 2004
    #5
    Mini-piller, men jag äter dem inte, har ju ingen att göra "det" med, haha...
  10. 5
    Mini-piller, men jag äter dem inte, har ju ingen att göra "det" med, haha...
  11. Medlem sedan
    May 2005
    #6

    Inget

    Har ännu inget behov, har inte provat på sex igen ännu. Väntar nog till efter återbesöket om 2 veckor. Sen blir det förmodligen vasektomi här också. Fast jag känner mig inte direkt stressad att skydda mig genast för jag är en sån som det dröjer länge för mensen att komma tillbaka. Efter första barnet dröjde det till ett par månader efter att jag slutade helamma, samma sak när jag gjort uppehåll med p-piller tidigare.
    Dotter juni-05, dotter mars-07
  12. 6
    Inget Har ännu inget behov, har inte provat på sex igen ännu. Väntar nog till efter återbesöket om 2 veckor. Sen blir det förmodligen vasektomi här också. Fast jag känner mig inte direkt stressad att skydda mig genast för jag är en sån som det dröjer länge för mensen att komma tillbaka. Efter första barnet dröjde det till ett par månader efter att jag slutade helamma, samma sak när jag gjort uppehåll med p-piller tidigare.
  13. Medlem sedan
    Feb 2003
    #7
    Ingenting ännu, ska på återbesök i morgon och det lär väll komma upp då. Vet inte vad jag skulle våga lita på just nu i vilket fall... Inte något hormonbaserat iaf för det funkar ju uppenbarligen inte!!! *tittar på sonen som sover på min mage*

    Hu, har faktiskt riktig ångest över det här.. ursch..

    ...P-piller ska ju liksom vara jättesäkra men det är de ju inte.
    ...Helamning har alla jag pratat med sagt varit jättesäkert det med (tills jag läste flera som har motsatt erfarenhet här).
    ...Kondom är rätt bökigt i längden, precis som pessar, och är faktiskt inte så säkert det heller.
    ...Spiral sägs också vara superdupersäkert (kopparspiral alltså) men jag har flera kompisar som är "spiralbarn".
    ..Avbrutet - hmmm, nä, inte specielt säkert ens om man lossas va!!

    Det är fasiken bara totalavhållsamhet som gäller... eller de permanenta varianterna men det känns lite drastiskt just nu faktiskt.

    Kan man få både kopparspiral + p-stav + pessar mån tro?
  14. 7
    Ingenting ännu, ska på återbesök i morgon och det lär väll komma upp då. Vet inte vad jag skulle våga lita på just nu i vilket fall... Inte något hormonbaserat iaf för det funkar ju uppenbarligen inte!!! *tittar på sonen som sover på min mage*

    Hu, har faktiskt riktig ångest över det här.. ursch..

    ...P-piller ska ju liksom vara jättesäkra men det är de ju inte.
    ...Helamning har alla jag pratat med sagt varit jättesäkert det med (tills jag läste flera som har motsatt erfarenhet här).
    ...Kondom är rätt bökigt i längden, precis som pessar, och är faktiskt inte så säkert det heller.
    ...Spiral sägs också vara superdupersäkert (kopparspiral alltså) men jag har flera kompisar som är "spiralbarn".
    ..Avbrutet - hmmm, nä, inte specielt säkert ens om man lossas va!!

    Det är fasiken bara totalavhållsamhet som gäller... eller de permanenta varianterna men det känns lite drastiskt just nu faktiskt.

    Kan man få både kopparspiral + p-stav + pessar mån tro?
  15. Medlem sedan
    Jan 2003
    #8
    Ska diskutera med bm på efterkontrollen den 23 maj! Än så länge kan jag tänka mig att amning enbart är rätt säkert, men tror inte att vi kommer att köra på bara det ändå. Visserligen fick jag inte tillbaka mensen förrän jag helt och hållet slutade amma förra gången men det är ju omöjligt att säga om det blir samma den här gången.

    Jag skulle gärna ha kopparspiral, eftersom jag blir jättetråkig av hormonpreparat, men jag får järnbrist av blödningarna så det går nog inte...
  16. 8
    Ska diskutera med bm på efterkontrollen den 23 maj! Än så länge kan jag tänka mig att amning enbart är rätt säkert, men tror inte att vi kommer att köra på bara det ändå. Visserligen fick jag inte tillbaka mensen förrän jag helt och hållet slutade amma förra gången men det är ju omöjligt att säga om det blir samma den här gången.

    Jag skulle gärna ha kopparspiral, eftersom jag blir jättetråkig av hormonpreparat, men jag får järnbrist av blödningarna så det går nog inte...
  17. Medlem sedan
    Jan 2006
    #9

    Kapade äggledare!!

    Det säkraste för oss som redan har flera och absolut inte ska ha mer.
    Livet stjälps inte över ända
    Det ställs på sin spets

    En dag möts vi
    men längta inte
    lev istället
    lev varje dag för mig
    då hedrar du mig
    om vi lever tillsammans
    *Lisa f/d 31 /5 2000*
  18. 9
    Kapade äggledare!! Det säkraste för oss som redan har flera och absolut inte ska ha mer.
  19. Medlem sedan
    May 2007
    #10
    Jag har ätit minipillret Cerazette (som jag tror de flesta blir tilldelade när de ammar) i flera år innan jag blev gravid. Jag kan inte äta vanliga p-piller då jag minns hur dålig min kondition blev, alla svettningar och andnöd och vikten! Men med Cerazette har jag aldrig haft några biverkningar och dessutom så slipper man mensen! Har aldrig upplevt ett mindre skydd, även de gånger då jag inte åt piller på flera veckor och sedan bara började där jag slutade. Inte heller de gånger då jag missat piller, ibland flera dagar i sträck även när jag haft förhållande. Jag fick dem för att jag röker (eller rökte) men kommer fortsätta med dem livet ut eftersom de inte helelr innehåller några hormoner som spökar med kroppen.
  20. 10
    Jag har ätit minipillret Cerazette (som jag tror de flesta blir tilldelade när de ammar) i flera år innan jag blev gravid. Jag kan inte äta vanliga p-piller då jag minns hur dålig min kondition blev, alla svettningar och andnöd och vikten! Men med Cerazette har jag aldrig haft några biverkningar och dessutom så slipper man mensen! Har aldrig upplevt ett mindre skydd, även de gånger då jag inte åt piller på flera veckor och sedan bara började där jag slutade. Inte heller de gånger då jag missat piller, ibland flera dagar i sträck även när jag haft förhållande. Jag fick dem för att jag röker (eller rökte) men kommer fortsätta med dem livet ut eftersom de inte helelr innehåller några hormoner som spökar med kroppen.
  21. Medlem sedan
    Jan 2005
    #11
    Det är dem som jag har fått !!

    Jag mådde bra på trinordiol 28 i 13 år också med minskad sexlust som enda biverkning men dessa är ju bättre eftersom de innehåller mindre hormoner!
  22. 11
    Det är dem som jag har fått !!

    Jag mådde bra på trinordiol 28 i 13 år också med minskad sexlust som enda biverkning men dessa är ju bättre eftersom de innehåller mindre hormoner!
  23. Medlem sedan
    Feb 2003
    #12

    jag provar nåt nytt

    Tänkte börja med p-piller igen men blev rekommenderad en p-ring. Jag måste säga att jag hade aldrig hört talas om det innan.
    Man sätter in en gummiring (som en tampong) och sen sitter den i tre veckor. Man tar ut den, väntar en vecka (mens) och sätter in en ny. Fasligt praktiskt att inte behöva komma ihåg pillrena. Så nu testar vi.

    Jag har tidigare provat p-spruta: mens varje dag i typ ett halvår
    och mini-piller: blev gravid efter ca fyra månader och DÅ talade de om för mig att mini-piller faktiskt inte är så säkra som preventivmedel
  24. 12
    jag provar nåt nytt Tänkte börja med p-piller igen men blev rekommenderad en p-ring. Jag måste säga att jag hade aldrig hört talas om det innan.
    Man sätter in en gummiring (som en tampong) och sen sitter den i tre veckor. Man tar ut den, väntar en vecka (mens) och sätter in en ny. Fasligt praktiskt att inte behöva komma ihåg pillrena. Så nu testar vi.

    Jag har tidigare provat p-spruta: mens varje dag i typ ett halvår
    och mini-piller: blev gravid efter ca fyra månader och DÅ talade de om för mig att mini-piller faktiskt inte är så säkra som preventivmedel

Liknande trådar

  1. Preventivmedel
    By Anonym in forum Medelålders 45+
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-05-07, 14:30
  2. Preventivmedel..
    By Zalander in forum _0910 Oktoberbarn
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-11-22, 16:25
  3. Preventivmedel
    By Anonym in forum _0908 Augustibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-10-30, 00:04
  4. preventivmedel?
    By ~Ida~ in forum _0403 Marsbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-04-19, 22:15
  5. Preventivmedel
    By annasthlm in forum _0609 Septemberbarn
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-03-19, 10:24
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar