Tips önskas!
_0612 Decemberbarn
  1. Medlem sedan
    Jun 2005
    #1

    Tips önskas!

    Ni med erfarenhet, hur har ni gjort när ni har velat sluta amma på natten? Vill gärna sluta nu med Tyra. Hon vaknar en gång per natt vid 4-5 tiden och är pigg. Ska man låta henne ligga kvar och "smågnälla" tills hon somnar eller ska man ta upp henne och bara låta henne ligga hos mig utan amning tills hon somnar igen.
    Jag tycker det har gått ganska bra detta halvår med det mesta, men just detta att sluta amma på natten känns sååå jobbigt....
  2. 1
    Tips önskas! Ni med erfarenhet, hur har ni gjort när ni har velat sluta amma på natten? Vill gärna sluta nu med Tyra. Hon vaknar en gång per natt vid 4-5 tiden och är pigg. Ska man låta henne ligga kvar och "smågnälla" tills hon somnar eller ska man ta upp henne och bara låta henne ligga hos mig utan amning tills hon somnar igen.
    Jag tycker det har gått ganska bra detta halvår med det mesta, men just detta att sluta amma på natten känns sååå jobbigt....
  3. Medlem sedan
    Jul 2002
    #2
    Om det är så att hon brukar somna av sig själv så är ju det det allra bästa. Men hon kan ju också bli alltmer orolig om hon inte är van vid att somna om av sig själv och då slutar det kanske i alla fall med bröstet om hon blir jätteledsen. Då har du/ni bara legat och lyssnat på henne bli alltmer ledsen...

    Finns pappa tillgänglig? Låt honom då ta över. Ser hon dig och får ligga hos dig så kommer hon automatiskt tänka "bröst" och vilja snutta.

    Tar hon napp så tjånga in den om och om igen.

    Ta inte upp henne, låt henne ligga kvar i sin säng, tänd inga lampor, stryk henne över håret/ryggen/buffa rumpan beroende på hur hon gillar att sova.

    Försök att inte prata så mycket, mhm-a lugnande men använd så lite ord som möjligt.

    Hon ska med andra ord bli lugnad, trygg, men inte stimulerad. Det ska inte vara roligt att vakna, det ska vara tråkigt. Och hon ska inte se mamma med de hääärliga brösten. Det kommer troligen bara ta några nätter innan hon accepterat detta.

    Lycka till!
  4. 2
    Om det är så att hon brukar somna av sig själv så är ju det det allra bästa. Men hon kan ju också bli alltmer orolig om hon inte är van vid att somna om av sig själv och då slutar det kanske i alla fall med bröstet om hon blir jätteledsen. Då har du/ni bara legat och lyssnat på henne bli alltmer ledsen...

    Finns pappa tillgänglig? Låt honom då ta över. Ser hon dig och får ligga hos dig så kommer hon automatiskt tänka "bröst" och vilja snutta.

    Tar hon napp så tjånga in den om och om igen.

    Ta inte upp henne, låt henne ligga kvar i sin säng, tänd inga lampor, stryk henne över håret/ryggen/buffa rumpan beroende på hur hon gillar att sova.

    Försök att inte prata så mycket, mhm-a lugnande men använd så lite ord som möjligt.

    Hon ska med andra ord bli lugnad, trygg, men inte stimulerad. Det ska inte vara roligt att vakna, det ska vara tråkigt. Och hon ska inte se mamma med de hääärliga brösten. Det kommer troligen bara ta några nätter innan hon accepterat detta.

    Lycka till!
  5. Medlem sedan
    Feb 2006
    #3
    Min andra tös, som använde napp, tog jag upp som vanligt och lade hos mig när hon vaknade om natten. Jag sov i en t-shirt så inte tuttarna skulle fresta henne för mycket och envisades med att peta in nappen istället. Tror jag gav med mig en gång bara...

    Jag minns inte hur jag gjorde med äldsta och yngsta, faktiskt. Jag har låtit dem amma nattetid tills de ätit välling på kvällen vid halvåret för att försäkra mig om att de inte varit hungriga.
    Nu börjar man ju onekligen sakna att sova ordentligt en natt....
  6. 3
    Min andra tös, som använde napp, tog jag upp som vanligt och lade hos mig när hon vaknade om natten. Jag sov i en t-shirt så inte tuttarna skulle fresta henne för mycket och envisades med att peta in nappen istället. Tror jag gav med mig en gång bara...

    Jag minns inte hur jag gjorde med äldsta och yngsta, faktiskt. Jag har låtit dem amma nattetid tills de ätit välling på kvällen vid halvåret för att försäkra mig om att de inte varit hungriga.
    Nu börjar man ju onekligen sakna att sova ordentligt en natt....
  7. Medlem sedan
    Jun 2005
    #4

    Tack för tipsen!

    )
  8. 4
    Tack för tipsen! )

Liknande trådar

  1. Koh Tao-tips önskas
    By jennifer in forum Resesnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-09-27, 14:34
  2. Tips önskas!
    By oskarlisa in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-09-26, 19:24
  3. tips önskas!Moa är 3 v och har
    By kattis,moa o gustav in forum Bebissnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-09, 10:34
  4. Tips önskas..
    By Carina in forum Barn som yrke
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-21, 16:49
  5. Tips önskas...
    By Jen in forum Hem & fritid
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-01-15, 11:56
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar