Är det någon här som har haft
Klumpfot
  1. Medlem sedan
    Oct 2005
    #1

    Är det någon här som har haft

    DB-skenan och slutat tidigare än sagt med den? Isak har skenan på nätterna men har börjat vägra att ha den nu. Han skulle ha den ett halvår till men det verkar inte bli så. Jag funderar hur det kommer att bli om vi slutar nu, kommer fötterna vrida tillbaks sig osv. Det är tråkigt om vi fixat detta i 3 år och så vrider sig fötterna tillbaks. Har någon hamnat i samma situation?
  2. 1
    Är det någon här som har haft DB-skenan och slutat tidigare än sagt med den? Isak har skenan på nätterna men har börjat vägra att ha den nu. Han skulle ha den ett halvår till men det verkar inte bli så. Jag funderar hur det kommer att bli om vi slutar nu, kommer fötterna vrida tillbaks sig osv. Det är tråkigt om vi fixat detta i 3 år och så vrider sig fötterna tillbaks. Har någon hamnat i samma situation?
  3. Medlem sedan
    Nov 2003
    #2
    Hej!
    Jag har så taskigt minne men jag tror att vi slutade med db skorna ungefär vid 3år. Efter det har han en nattskena i stället.

    Att hålla på med db i 3 år verkar anses som om man har hållt på länge, de flesta slutar mycket tidigare.
    Fötterna ska inte vrida sig tillbaka heller.

    Nu har vi bara nattskenan på natten och ett par AV- gympadojjor på dagen, men nu när det har varit varmt så har vi inte använt skorna någonting på dagen och då blir man ju genast lite orolig fast jag är ju lite extra nojig för allt

    Min grabb fyller 4år om ca 2 veckor.

    Ha det bra
    Kram Jessica
  4. 2
    Hej!
    Jag har så taskigt minne men jag tror att vi slutade med db skorna ungefär vid 3år. Efter det har han en nattskena i stället.

    Att hålla på med db i 3 år verkar anses som om man har hållt på länge, de flesta slutar mycket tidigare.
    Fötterna ska inte vrida sig tillbaka heller.

    Nu har vi bara nattskenan på natten och ett par AV- gympadojjor på dagen, men nu när det har varit varmt så har vi inte använt skorna någonting på dagen och då blir man ju genast lite orolig fast jag är ju lite extra nojig för allt

    Min grabb fyller 4år om ca 2 veckor.

    Ha det bra
    Kram Jessica
  5. Medlem sedan
    Oct 2005
    #3
    Hej, vi har db-skenan som nattskena. Vad har ni för nattskena? Vår läkare sa att när han inte vill ha skenan på natten så finns det inget mer att göra.Det kommer att bli en orolig tid till nyår då han skulle sluta om jag inte lyckas övertala honom att fortsätta.Kram Sara
  6. 3
    Hej, vi har db-skenan som nattskena. Vad har ni för nattskena? Vår läkare sa att när han inte vill ha skenan på natten så finns det inget mer att göra.Det kommer att bli en orolig tid till nyår då han skulle sluta om jag inte lyckas övertala honom att fortsätta.Kram Sara
  7. Medlem sedan
    Nov 2003
    #4
    Hej!
    Vi har en plastskena med frotte limmat på som vi använder på natten.

    Den har tre remmar, en längst upp (en bit upp på vaden), en som går i kryss över där foten övergår till ben (konstig mening men hoppas du fattar ändå) och en över tårna.
    Remmarna sitter påsydda på skenan och spänns fast med kardborreband.
    Det är också ett litet lufthål bak vid hälen.

    Skenan är gjord efter en gipsavgjutning för att den ska passa precis till varje liten speciell fot.
    Det tog bara några minuter att göra det, på med gipset, låta stelna någon minut och sen klippa upp det igen. Det gjordes på OTA.

    Hör på erat OTA, eller så klart med doktorn först, om ni inte kan få en sån skena. Det var en otrolig frihet att få den.
    Min pojk har aldrig protesterat mot sin skena, han sätter sig i sängen och så tar vi på den på kvällen och på morgonen tar han själv av den och slänger i lillebrors spjälsäng (varför ??)
    Om man vill så sätter de även på en sula så att barnen inte halkar om de går upp på natten, men våra har inte varit så halkiga att det har behövts.

    Jag tror att vi ska hålla på med nattskenan tills L fyller 6 år. Man ska ialla fall vara färdigbehandlad när man börjar skolan, det sa doktorn när L föddes och då borde ju skentiden även vara slut hoppas jag .

    Hoppas din pojk snart slipper de tråkiga skorna

    Kram Jessica
  8. 4
    Hej!
    Vi har en plastskena med frotte limmat på som vi använder på natten.

    Den har tre remmar, en längst upp (en bit upp på vaden), en som går i kryss över där foten övergår till ben (konstig mening men hoppas du fattar ändå) och en över tårna.
    Remmarna sitter påsydda på skenan och spänns fast med kardborreband.
    Det är också ett litet lufthål bak vid hälen.

    Skenan är gjord efter en gipsavgjutning för att den ska passa precis till varje liten speciell fot.
    Det tog bara några minuter att göra det, på med gipset, låta stelna någon minut och sen klippa upp det igen. Det gjordes på OTA.

    Hör på erat OTA, eller så klart med doktorn först, om ni inte kan få en sån skena. Det var en otrolig frihet att få den.
    Min pojk har aldrig protesterat mot sin skena, han sätter sig i sängen och så tar vi på den på kvällen och på morgonen tar han själv av den och slänger i lillebrors spjälsäng (varför ??)
    Om man vill så sätter de även på en sula så att barnen inte halkar om de går upp på natten, men våra har inte varit så halkiga att det har behövts.

    Jag tror att vi ska hålla på med nattskenan tills L fyller 6 år. Man ska ialla fall vara färdigbehandlad när man börjar skolan, det sa doktorn när L föddes och då borde ju skentiden även vara slut hoppas jag .

    Hoppas din pojk snart slipper de tråkiga skorna

    Kram Jessica
  9. Medlem sedan
    Oct 2005
    #5
    Den skenan ni har fick vi prova när Isak var mindre. Det var en sväng när han var knölig med dbskenan. Plastskenan vägrade han att ha men började genast att vilja ha dbskenan igen.Konstigt att man får ha skenorna olika länge.Vi ska sluta när Isak är ca 3,5 år. Men det kanske beror på hur mycket vridna dom var från början.
  10. 5
    Den skenan ni har fick vi prova när Isak var mindre. Det var en sväng när han var knölig med dbskenan. Plastskenan vägrade han att ha men började genast att vilja ha dbskenan igen.Konstigt att man får ha skenorna olika länge.Vi ska sluta när Isak är ca 3,5 år. Men det kanske beror på hur mycket vridna dom var från början.
  11. Medlem sedan
    Nov 2003
    #6
    Hej!
    Visst är det konstigt att behandlingen skiljer sig åt så mycket beroende på var man bor.

    Min pojk hade nog vad man kallar enkel klumpfot, en fot var bara lite inåtvänd längst fram på foten så jag tror inte det är därför vi ska hålla på med skenorna så länge.

    Den gamla doktorn vi hade ville att vi skulle hålla på så länge med både skena och av-skor, men när vi nu fick byta doktor så sa han att vi kunde sluta med av-skorna redan nu om vi ville (eftersom L inte alltid vill ha svårknutna av-skor), skenan har vi inte pratat om alls med den nya doktorn så jag vet inte riktigt vad han tycker om saken

    Det är ju så himla lustigt med barn, de kan faktiskt tycka om sina db-skor, men om din pojk får välja igen så kanske han väljer plastskenan, eller så kanske ni får lyckan att sluta helt

    Trevlig helg
    Jessica
  12. 6
    Hej!
    Visst är det konstigt att behandlingen skiljer sig åt så mycket beroende på var man bor.

    Min pojk hade nog vad man kallar enkel klumpfot, en fot var bara lite inåtvänd längst fram på foten så jag tror inte det är därför vi ska hålla på med skenorna så länge.

    Den gamla doktorn vi hade ville att vi skulle hålla på så länge med både skena och av-skor, men när vi nu fick byta doktor så sa han att vi kunde sluta med av-skorna redan nu om vi ville (eftersom L inte alltid vill ha svårknutna av-skor), skenan har vi inte pratat om alls med den nya doktorn så jag vet inte riktigt vad han tycker om saken

    Det är ju så himla lustigt med barn, de kan faktiskt tycka om sina db-skor, men om din pojk får välja igen så kanske han väljer plastskenan, eller så kanske ni får lyckan att sluta helt

    Trevlig helg
    Jessica
  13. Medlem sedan
    Oct 2005
    #7
    Vi ska försöka kämpa till augusti då vi antagligen kommer få en tid till ortopeden igen. Hoppas hon säger att vi kan sluta. Ha en trevlig helg ni också. Kram Sara
  14. 7
    Vi ska försöka kämpa till augusti då vi antagligen kommer få en tid till ortopeden igen. Hoppas hon säger att vi kan sluta. Ha en trevlig helg ni också. Kram Sara
  15. Medlem sedan
    Dec 2010
    #8
    kom gärna in och berätta hur det gick www.klumpis.se
  16. 8
    kom gärna in och berätta hur det gick www.klumpis.se

Liknande trådar

  1. någon som haft?
    By Anonym in forum Försöker bli med barn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-06-06, 19:59
  2. Någon som haft
    By Bebismagen in forum Ordet är fritt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-04-07, 09:43
  3. Någon som haft pop.....
    By nikki73 in forum Småbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-01-18, 19:43
  4. Är de någon som har haft.....
    By mom2five in forum _0505 Majbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-01-05, 22:27
  5. Någon som haft Fix 3-i-1?
    By ulrika m H&A in forum Småbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-08, 11:12
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar