Akut till sjukhus
Shuntar och hydrocefalus
  1. Medlem sedan
    Mar 2000
    #1

    Akut till sjukhus

    i torsdags och blir nog kvar här 1 vecka till

    Vill bara snabbt ge ett råd:
    Misstänker ni shuntsvikt, be att man gör ultraljud över buken ! ! !!

    Detta görs inte rutinmässigt, men kan ändå på ett smärtfritt, enkelt och snabbt sätt ev hitta orsaken till diffusa symptom på shuntsvikt

    Återkommer mera sen

    hälsningar från Göteborg

    Tims mamma
    Tim född 1992 med kongenital hydrocefalus och esofagusatresi
  2. 1
    Akut till sjukhus i torsdags och blir nog kvar här 1 vecka till

    Vill bara snabbt ge ett råd:
    Misstänker ni shuntsvikt, be att man gör ultraljud över buken ! ! !!

    Detta görs inte rutinmässigt, men kan ändå på ett smärtfritt, enkelt och snabbt sätt ev hitta orsaken till diffusa symptom på shuntsvikt

    Återkommer mera sen

    hälsningar från Göteborg

    Tims mamma
    Tim född 1992 med kongenital hydrocefalus och esofagusatresi
  3. Medlem sedan
    Aug 2003
    #2

    Hej! Undrar hur det gått?

    Har du fått något svar på din fråga om att öppna den naturliga vägen för flödet till/från ventriklarna? (om jag förstod rätt vad det handlade om).

    Är nyfiken på att höra mer om hur ett UL kan ge besked om shuntproblem...är det vätska i magen hmmm...som sagt berätta gärna.
  4. 2
    Hej! Undrar hur det gått? Har du fått något svar på din fråga om att öppna den naturliga vägen för flödet till/från ventriklarna? (om jag förstod rätt vad det handlade om).

    Är nyfiken på att höra mer om hur ett UL kan ge besked om shuntproblem...är det vätska i magen hmmm...som sagt berätta gärna.
  5. Medlem sedan
    Mar 2000
    #3
    Ja, man fann en cysta på ca 2 dl i magen på Tim som täppte till utflödet ur slangen till bukhålan.

    Det blev en ny Stratashunt för Tim, ventriklarna var för trånga för att kunna göra en riskfri VCI

    Tim piggnade till fort, men det blev ju ändå en 3 veckor på sjukhus och ngn vecka till med VAB pga infektionsrisk

    Tims mamma
  6. 3
    Ja, man fann en cysta på ca 2 dl i magen på Tim som täppte till utflödet ur slangen till bukhålan.

    Det blev en ny Stratashunt för Tim, ventriklarna var för trånga för att kunna göra en riskfri VCI

    Tim piggnade till fort, men det blev ju ändå en 3 veckor på sjukhus och ngn vecka till med VAB pga infektionsrisk

    Tims mamma
  7. Medlem sedan
    Aug 2003
    #4
    Skönt att det är bra nu då, man undrar ju när du inget skriver härinne, du är ju en stöttepelare här!

    Får jag fråga, du skriver att ventriklarna var för trånga, menar du då för små? borde de inte vara stora och vätskefyllda när utflödet varit stängt i magen? kanske dum fråga....
  8. 4
    Skönt att det är bra nu då, man undrar ju när du inget skriver härinne, du är ju en stöttepelare här!

    Får jag fråga, du skriver att ventriklarna var för trånga, menar du då för små? borde de inte vara stora och vätskefyllda när utflödet varit stängt i magen? kanske dum fråga....
  9. Medlem sedan
    Mar 2000
    #5
    hmm..tack

    Ja, för små,eftersom han fick ventrikeldrän,
    innan man bestämde sig för vad man skulle göra
    Dvs han shuntade ju ut "som han skulle" men i en flaska vid sängen
    Tror Tim har ngt som kallas för "slit ventricles" dvs trånga ventriklar i vanliga fall
    (Verkar finnas alla varianter utan att det eg är "onormalt" )

    Men när han blev dålig, så var ju ventriklarna vätskefyllda och förstorade
    och det var man ju tvungen att åtgärda med en gång, med ventrikeldrän, så att inte det ökade trycket skulle orsaka hjärnskador

    Hoppas jag förklarat så ni förstår åtminstone ngt
    blir lite konfunderad själv ;-)

    Tims mamma
  10. 5
    hmm..tack

    Ja, för små,eftersom han fick ventrikeldrän,
    innan man bestämde sig för vad man skulle göra
    Dvs han shuntade ju ut "som han skulle" men i en flaska vid sängen
    Tror Tim har ngt som kallas för "slit ventricles" dvs trånga ventriklar i vanliga fall
    (Verkar finnas alla varianter utan att det eg är "onormalt" )

    Men när han blev dålig, så var ju ventriklarna vätskefyllda och förstorade
    och det var man ju tvungen att åtgärda med en gång, med ventrikeldrän, så att inte det ökade trycket skulle orsaka hjärnskador

    Hoppas jag förklarat så ni förstår åtminstone ngt
    blir lite konfunderad själv ;-)

    Tims mamma
  11. Medlem sedan
    Aug 2003
    #6
    Om hummet står för att jag skrev "bra" så vill jag bara tydliggöra att jag menar att det akuta sjukdomstillståndet är borta (om jag förstått rätt)?

    "Bra" är ju relativt och i min värld så är det så mycket svårigheter hela tiden men det blir en livsstil det med och då kan man som jag säger uttrycka det som "bra".

    Tack för förklaringen!
  12. 6
    Om hummet står för att jag skrev "bra" så vill jag bara tydliggöra att jag menar att det akuta sjukdomstillståndet är borta (om jag förstått rätt)?

    "Bra" är ju relativt och i min värld så är det så mycket svårigheter hela tiden men det blir en livsstil det med och då kan man som jag säger uttrycka det som "bra".

    Tack för förklaringen!

Liknande trådar

  1. Akut till sjukhus
    By Jannicen in forum _1209 Septemberbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-03-07, 08:39
  2. vad ta med till sjukhus?
    By cogito in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-09-25, 11:05
  3. Glassbebisen till sjukhus!
    By Betty26 in forum _0802 Februaribarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-03-13, 16:19
  4. Akut besök/sjukhus
    By Erika med kidzen in forum _0507 Julibarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-02-10, 10:58
  5. sambo till sjukhus....
    By Helene Noella Moltas in forum _0505 Majbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-10-27, 21:33
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar