Ont efter gipsning?
Klumpfot
  1. Medlem sedan
    Aug 2007
    #1

    Ont efter gipsning?

    Hej

    Jag har fått mitt första barnbarn som är 14 dagar i dag.
    Linus föddes med klumpfötter och har nu gips nr 2 påsatt.
    Får de ont efter omgipsning? Han skrek väldigt mycket efter
    denna gång inte så han började med att gnälla utan
    vaknade med ett gallskrik direkt, som inte gick att trösta eller mata bort.

    Har någon löst detta med badning eller badar ni bara innan omgipsning?

    Linus mamma kommer att träda in här bara hon fått sitt internet installerat
    så jag börjar diskussionen utan henne.
  2. 1
    Ont efter gipsning? Hej

    Jag har fått mitt första barnbarn som är 14 dagar i dag.
    Linus föddes med klumpfötter och har nu gips nr 2 påsatt.
    Får de ont efter omgipsning? Han skrek väldigt mycket efter
    denna gång inte så han började med att gnälla utan
    vaknade med ett gallskrik direkt, som inte gick att trösta eller mata bort.

    Har någon löst detta med badning eller badar ni bara innan omgipsning?

    Linus mamma kommer att träda in här bara hon fått sitt internet installerat
    så jag börjar diskussionen utan henne.
  3. Medlem sedan
    Oct 2005
    #2
    Hej, grattis till barnbarnet! Isak hade inte ont vid omgipsning men om han är otrösterlig tycker jag att ni ska ringa så dom får kolla att det inte skaver någonstans. Vi fick bara bada honom när han skulle gipsas om, emellan tvättade vi honom med tvättlapp.Hoppas det löser sig med lillen. Sara
  4. 2
    Hej, grattis till barnbarnet! Isak hade inte ont vid omgipsning men om han är otrösterlig tycker jag att ni ska ringa så dom får kolla att det inte skaver någonstans. Vi fick bara bada honom när han skulle gipsas om, emellan tvättade vi honom med tvättlapp.Hoppas det löser sig med lillen. Sara
  5. Medlem sedan
    Mar 2007
    #3
    Hej Linusmormor!
    Vår Algot hade inte ont någon gång vid sina gipsningar, inte ens när läkaren stretchade och tryckte. Var alltid go och glá.
    Däremot fick han inte bada på de 3 månaderna han hade gips. Han omgipsades ju en gång per vecka men då fick vi inte bada honom, utan fick istället bada med tvättlapp då och då... Lite jobbigt men som tur är blir ju så små barn inte direkt "skitiga". Men det var härligt när han fick skorna för 2 mån sedan, att få sätta honom i baljan och se honom skvätta och bada .
    Hoppas det bara är något tillfälligt för lille Linus!
    Kram Tinna
  6. 3
    Hej Linusmormor!
    Vår Algot hade inte ont någon gång vid sina gipsningar, inte ens när läkaren stretchade och tryckte. Var alltid go och glá.
    Däremot fick han inte bada på de 3 månaderna han hade gips. Han omgipsades ju en gång per vecka men då fick vi inte bada honom, utan fick istället bada med tvättlapp då och då... Lite jobbigt men som tur är blir ju så små barn inte direkt "skitiga". Men det var härligt när han fick skorna för 2 mån sedan, att få sätta honom i baljan och se honom skvätta och bada .
    Hoppas det bara är något tillfälligt för lille Linus!
    Kram Tinna
  7. Medlem sedan
    Oct 2005
    #4
    Hej jag har skickat svar men är osäker om det blev rätt. Kram Sara
  8. 4
    Hej jag har skickat svar men är osäker om det blev rätt. Kram Sara
  9. Medlem sedan
    Oct 2004
    #5
    Hej Linus mormor!

    Grattis till första barnbarnet! Lite omtumlande det här med klumpfot i början men ni kanske visste om det och hann läsa på lite innan han kom?

    Hur som helst, min lille kille som nu har hunnit bli två år hade aldrig ont efter omgipsning, inte som jag upplevde det, det verkade mer som att det var mycket för honom att bearbeta rent psykiskt vid dessa besök. Han var aldrig ledsen men verkade behöva extra mycket närhet efter omgipsning.

    Vi badade bara honom vid omgipsning. Vi fick själva ta av gipset hemma och bada honom innan det var dags för nästa gipsning. Där emellan tvättade vi honom bara med tvättlapp, det räcker ju när de är så små men jag saknade att inte kunna få bada honom när som helst, han tyckte ju så mycket om det.

    Lycka till med behandlingen!

    /Åsa
  10. 5
    Hej Linus mormor!

    Grattis till första barnbarnet! Lite omtumlande det här med klumpfot i början men ni kanske visste om det och hann läsa på lite innan han kom?

    Hur som helst, min lille kille som nu har hunnit bli två år hade aldrig ont efter omgipsning, inte som jag upplevde det, det verkade mer som att det var mycket för honom att bearbeta rent psykiskt vid dessa besök. Han var aldrig ledsen men verkade behöva extra mycket närhet efter omgipsning.

    Vi badade bara honom vid omgipsning. Vi fick själva ta av gipset hemma och bada honom innan det var dags för nästa gipsning. Där emellan tvättade vi honom bara med tvättlapp, det räcker ju när de är så små men jag saknade att inte kunna få bada honom när som helst, han tyckte ju så mycket om det.

    Lycka till med behandlingen!

    /Åsa
  11. Anonym
    #6
    Hej och grattis!
    Min son föddes med dubbelsidig klumpfot 2002 och han hade ont efter varje gipsning. Vi fick en rekomenderad dos av flytande alvedon att ge honom och han slapp ha ont. Han blev lite gasig av medicinen bara:-)
    Min sons fötter svällde upp ordenligt efter första gipsningen och blev alldeles röda och det syntes som gipset satt för hårt och han gipsades om 2 gånger. Läkaren sa att min son var det andra barnet under hans 30 år som "klumpfots" läkare som blev så svullen.
    Vi gav vår son lite alvedon någon timma innan omgips och dagarna efter det, jag bedömde utifrån hur ont han verkade ha det.

    Lycka till!
    Mamma till William nu 5år
  12. 6
    Hej och grattis!
    Min son föddes med dubbelsidig klumpfot 2002 och han hade ont efter varje gipsning. Vi fick en rekomenderad dos av flytande alvedon att ge honom och han slapp ha ont. Han blev lite gasig av medicinen bara:-)
    Min sons fötter svällde upp ordenligt efter första gipsningen och blev alldeles röda och det syntes som gipset satt för hårt och han gipsades om 2 gånger. Läkaren sa att min son var det andra barnet under hans 30 år som "klumpfots" läkare som blev så svullen.
    Vi gav vår son lite alvedon någon timma innan omgips och dagarna efter det, jag bedömde utifrån hur ont han verkade ha det.

    Lycka till!
    Mamma till William nu 5år
  13. Medlem sedan
    Dec 2010
    #7
    Gå gärna in och berätta hur det lösta sig www.klumpis.se
  14. 7
    Gå gärna in och berätta hur det lösta sig www.klumpis.se

Liknande trådar

  1. Gravid efter dagen-efter-piller?
    By Anonym1 in forum Kropp & hälsa
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-09-24, 19:25
  2. Gravid efter dagen efter piller?
    By Anonym1 in forum Abort
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-04-26, 18:57
  3. Blöder efter dagen efter piller
    By Undrande in forum Mammasnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-26, 14:46
  4. blödningar efter dagen-efter-piller
    By törnrosa in forum Kropp & hälsa
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-12-18, 12:18
  5. blödningar efter dagen-efter-piller
    By törnrosa in forum Gravidsnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-12-17, 13:46
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar