Funderingar om döden
_0309 Septemberbarn
  1. Medlem sedan
    Aug 2002
    #1

    Funderingar om döden

    det hade Karl idag. tankarna finns i min blogg. Jag orkar tyvärr inte skriva om allt här igen.
  2. 1
    Funderingar om döden det hade Karl idag. tankarna finns i min blogg. Jag orkar tyvärr inte skriva om allt här igen.
  3. Medlem sedan
    Mar 2002
    #2
    de funderar och klurar de små liven, söta är de
  4. 2
    de funderar och klurar de små liven, söta är de
  5. Medlem sedan
    Sep 2003
    #3
    Jag läste, jättefint och så klokt sagt. Ellen fundera också jättemycket på döden och har kommit ganska långt i sina funderingar. Hon pratar mycket om döden på dagis och snuddar ofta vid att barn/mamma/pappa/dagisfröknar/mormor osv också kan dö. Det är svårt att förklara och göra det på hennes nivå, så att man inte skapar ännu mer oro men vi försöker.

    Vår nivå ligger just nu på att när man blir så gammal att man inte orkar och vill leva längre för att man har gjort allt man vill, då slutar kroppen att fungera och man kommer till himlen där allt är jättebra och man träffar alla andra som har dött.

    Mysko eftersom jag själv inte är helt på det klara med att himlen är alternativet jag tycker men tanken är fin och hon får bilda sig en egen uppfattning när hon blir äldre.

    Sen pratar vi också om att man kan dö som yngre om man blir överkörd av en bil, får en jättesvår och ovanlig sjukdom etc men att det är väldigt väldigt ovanligt. Just för att hon pratar en del om att yngre människor också kan dö.

    Vi lånade en bra bok på bibblan om ett husdjur som dör, det var inte den där Herr Muffin någonting, men bra skriven var den, på ett naturligt sätt. Jag ska kolla över utbudet av fler såna böcker att ha och ta fram när frågorna kommer, liksom även om hur barn blir till, för den frågan har inte dykt upp här än;-)
  6. 3
    Jag läste, jättefint och så klokt sagt. Ellen fundera också jättemycket på döden och har kommit ganska långt i sina funderingar. Hon pratar mycket om döden på dagis och snuddar ofta vid att barn/mamma/pappa/dagisfröknar/mormor osv också kan dö. Det är svårt att förklara och göra det på hennes nivå, så att man inte skapar ännu mer oro men vi försöker.

    Vår nivå ligger just nu på att när man blir så gammal att man inte orkar och vill leva längre för att man har gjort allt man vill, då slutar kroppen att fungera och man kommer till himlen där allt är jättebra och man träffar alla andra som har dött.

    Mysko eftersom jag själv inte är helt på det klara med att himlen är alternativet jag tycker men tanken är fin och hon får bilda sig en egen uppfattning när hon blir äldre.

    Sen pratar vi också om att man kan dö som yngre om man blir överkörd av en bil, får en jättesvår och ovanlig sjukdom etc men att det är väldigt väldigt ovanligt. Just för att hon pratar en del om att yngre människor också kan dö.

    Vi lånade en bra bok på bibblan om ett husdjur som dör, det var inte den där Herr Muffin någonting, men bra skriven var den, på ett naturligt sätt. Jag ska kolla över utbudet av fler såna böcker att ha och ta fram när frågorna kommer, liksom även om hur barn blir till, för den frågan har inte dykt upp här än;-)
  7. Medlem sedan
    Aug 2002
    #4

    den väntar jag på...

    frågan om hur vi blir till. Mycket prat om att han legat i min mage och att alla någon gång har legat i någon mammas mage, att inga pappor kan ha bebisar i magen osv. Men inte hur dom kom in där ännu.
  8. 4
    den väntar jag på... frågan om hur vi blir till. Mycket prat om att han legat i min mage och att alla någon gång har legat i någon mammas mage, att inga pappor kan ha bebisar i magen osv. Men inte hur dom kom in där ännu.

Liknande trådar

  1. Funderingar kring döden *bloggvarning*
    By Nissa in forum Ordet är fritt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-08-09, 21:57
  2. Funderingar kring döden...
    By Lova med tre in forum _0609 Septemberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-06-09, 23:43
  3. Döden?
    By Vittel in forum _0506 Junibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-12-02, 13:24
  4. Barns funderingar kring döden
    By SandraB in forum Ordet är fritt
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2008-04-07, 20:49
  5. funderingar på döden
    By gnilla in forum _0307 Julibarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-02-22, 09:37
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar