Mer om huvudmått..
Shuntar och hydrocefalus
  1. Medlem sedan
    Jul 2004
    #1

    Mer om huvudmått..

    Min son är 7 veckor och hans huvud har börjat växa fort. På 2 veckor har det växt över 2 cm och nu är det 45,5cm i huvudomfång. En allmänläkare har tittat på honom i väckan men tyckte att han mådde ju bra i övrigt. Han sa att vi ska åka till sjukhuset om han börjar kräkas eller blir slö.

    OM det nu skulle vara hydrocefalus så undrar ju jag om det kan vara farligt att vänta för länge. Hans huvud är nu att jämföra med en 6 månaders bäbis. Jag kan inte vänta i 2 veckor tills vi ska till bvc och mäta igen.

    Vad är era erfarenheter? Bör jag åka in och begära en röntgen?
  2. 1
    Mer om huvudmått.. Min son är 7 veckor och hans huvud har börjat växa fort. På 2 veckor har det växt över 2 cm och nu är det 45,5cm i huvudomfång. En allmänläkare har tittat på honom i väckan men tyckte att han mådde ju bra i övrigt. Han sa att vi ska åka till sjukhuset om han börjar kräkas eller blir slö.

    OM det nu skulle vara hydrocefalus så undrar ju jag om det kan vara farligt att vänta för länge. Hans huvud är nu att jämföra med en 6 månaders bäbis. Jag kan inte vänta i 2 veckor tills vi ska till bvc och mäta igen.

    Vad är era erfarenheter? Bör jag åka in och begära en röntgen?
  3. Medlem sedan
    May 2000
    #2
    Jag är allergisk mot allmänläkare eftersom vi tyvärr råkat ut för så många inkompetenta!

    Jag tycker läkaren absolut borde ha skickat vidare er till neurologer!
    En 7-veckors bebis har ju fortfarande öppna fontaneller vilket gör att huvudet växer snabbt istället för att skapa ett tryck på hjärnan (och därför blir han heller inte slö och illamående)!!

    Bläddrade just fram Albis journal från Neo och hans huvudomfång växte ca 1cm i veckan.
    Han var för liten att opereras så de dränerade (tömde ut vätska) några gånger och när han fick sin shunt så vägde han 2kg och hade ett HF på 41cm!

    Resultatet blev 3 stora skalloperationer för att ändra formen på skallen.

    Jag tycker inte du ska vänta på nästa BVC tid utan åka till sjukhuset och be att få komma till en neurolog!!
  4. 2
    Jag är allergisk mot allmänläkare eftersom vi tyvärr råkat ut för så många inkompetenta!

    Jag tycker läkaren absolut borde ha skickat vidare er till neurologer!
    En 7-veckors bebis har ju fortfarande öppna fontaneller vilket gör att huvudet växer snabbt istället för att skapa ett tryck på hjärnan (och därför blir han heller inte slö och illamående)!!

    Bläddrade just fram Albis journal från Neo och hans huvudomfång växte ca 1cm i veckan.
    Han var för liten att opereras så de dränerade (tömde ut vätska) några gånger och när han fick sin shunt så vägde han 2kg och hade ett HF på 41cm!

    Resultatet blev 3 stora skalloperationer för att ändra formen på skallen.

    Jag tycker inte du ska vänta på nästa BVC tid utan åka till sjukhuset och be att få komma till en neurolog!!
  5. Medlem sedan
    Jul 2004
    #3
    Skulle vara intressant att höra hela er historia. Läkaren och barnmorskan kommer vi att anmäla. Ingen här kan fatta att inget gjordes. De frågar varför vi inte kommit in tidigare och förstår inte hur läkaren resonerat.
  6. 3
    Skulle vara intressant att höra hela er historia. Läkaren och barnmorskan kommer vi att anmäla. Ingen här kan fatta att inget gjordes. De frågar varför vi inte kommit in tidigare och förstår inte hur läkaren resonerat.
  7. Medlem sedan
    May 2000
    #4
    Hej
    Jag skickade ju dig min adress på meddelande här på aff. Maila mig bara vad du vill veta så svarar jag så fort jag hinner .

    Hoppas sonen mår bra nu!

    Kram
  8. 4
    Hej
    Jag skickade ju dig min adress på meddelande här på aff. Maila mig bara vad du vill veta så svarar jag så fort jag hinner .

    Hoppas sonen mår bra nu!

    Kram

Liknande trådar

  1. Huvudmått
    By Vill in forum _1004 Aprilbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-06-13, 17:48
  2. Huvudmått?
    By fridilina in forum _1004 Aprilbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-05-12, 12:52
  3. Huvudmått?
    By camilla_73 in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-09-13, 17:09
  4. Huvudmått?
    By Ulrika med Jonathan in forum _0612 Decemberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-07-29, 08:38
  5. Ang huvudmått
    By inger73 in forum Förlossning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-12-01, 10:29
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar