Bristande tidsuppfattning?
Autismspektrum
  1. Medlem sedan
    Feb 2000
    #1

    Bristande tidsuppfattning?

    Vår son (snart 11år) är rejält manisk på klockan och blir jättefort uppstressad. Efter ett möte med BuP så tog dom upp att han inte verkar förstå tiden, han vet vad ex. en timme är men han har ingen koll på hur lång tid det riktigt är - svårt att förklara men hoppas någon förstår hur jag menar

    När dom sa detta så var det som det klickade till, det skulle förklara ganska mycket! Nu i morse blev det fel, han ville få ligga och dra sig en stund men sen fick han panik då han inte skulle hinna klä på sig och fika trots att han hade en timma tillgodo!

    Någon som har tips på hur man kan underlätta/hjälpa hans tidsuppfattning?
  2. 1
    Bristande tidsuppfattning? Vår son (snart 11år) är rejält manisk på klockan och blir jättefort uppstressad. Efter ett möte med BuP så tog dom upp att han inte verkar förstå tiden, han vet vad ex. en timme är men han har ingen koll på hur lång tid det riktigt är - svårt att förklara men hoppas någon förstår hur jag menar

    När dom sa detta så var det som det klickade till, det skulle förklara ganska mycket! Nu i morse blev det fel, han ville få ligga och dra sig en stund men sen fick han panik då han inte skulle hinna klä på sig och fika trots att han hade en timma tillgodo!

    Någon som har tips på hur man kan underlätta/hjälpa hans tidsuppfattning?
  3. Medlem sedan
    Aug 1998
    #2
    Min son var/är likadan. Man måste visualisera tiden.
    Daniel hade timstock en period, vi fick låna på hab. På den ser man hur tiden "försvinner".

    Fast jag märker att det inte växer bort, han har bara blivit duktig på hålla ett öga på klockan för någon känsla för hur tiden går har han inte.
  4. 2
    Min son var/är likadan. Man måste visualisera tiden.
    Daniel hade timstock en period, vi fick låna på hab. På den ser man hur tiden "försvinner".

    Fast jag märker att det inte växer bort, han har bara blivit duktig på hålla ett öga på klockan för någon känsla för hur tiden går har han inte.
  5. Medlem sedan
    Jan 2003
    #3

    Jag är likadan...

    ...och jag är 32 år. Jag är är beroende av min klocka, handator och lånar barnens timstockar. Jag kan inte uppskatta en timme eller fem minuter. Jag har en AS och en ADHD-diagnos.
    http://www.tjock-till-smal.bloggplatsen.se

    Älska mig som mest, när jag förtjänar det som minst,för då behöver jag det mest.
  6. 3
    Jag är likadan... ...och jag är 32 år. Jag är är beroende av min klocka, handator och lånar barnens timstockar. Jag kan inte uppskatta en timme eller fem minuter. Jag har en AS och en ADHD-diagnos.
  7. Medlem sedan
    May 2006
    #4
    Göra ett morgonschema där ni skriver när en aktivitet ska påbörjas? Eller var det inte sånt du menade...?

    En väninna som alltid är sen fick lära sig att inte fokusera på vilken tid hon ska vara nånstans men vilket tid hon ska åka, och sen att hon ska börja med att "komma iväg" 10 minuter före avgångstiden...

    Mamsen72
  8. 4
    Göra ett morgonschema där ni skriver när en aktivitet ska påbörjas? Eller var det inte sånt du menade...?

    En väninna som alltid är sen fick lära sig att inte fokusera på vilken tid hon ska vara nånstans men vilket tid hon ska åka, och sen att hon ska börja med att "komma iväg" 10 minuter före avgångstiden...

    Mamsen72
  9. Medlem sedan
    Aug 2004
    #5
    Skaffa tidshjälpmedel! Finns många olika som markerar hur tiden går. Det är inte säkert att han fördenskull får en bättre tidsuppfattning, men han har iaf något som hjälper honom att hålla reda på tiden.
    Ta upp det med bup, den kontaktperson ni har där, de bör kunna hjälpa er att ta reda på varifrån ni kan få något. Senare blir det lättare, då kan hab hjälpa till.
  10. 5
    Skaffa tidshjälpmedel! Finns många olika som markerar hur tiden går. Det är inte säkert att han fördenskull får en bättre tidsuppfattning, men han har iaf något som hjälper honom att hålla reda på tiden.
    Ta upp det med bup, den kontaktperson ni har där, de bör kunna hjälpa er att ta reda på varifrån ni kan få något. Senare blir det lättare, då kan hab hjälpa till.
  11. Medlem sedan
    Feb 2000
    #6
    Tack alla för era svar, ska ringa Bup i morgon.

    Vi använder idag en tavla där hela dagen/kvällen är uppskriven timme för timme men han skulle även behöva något som visar hur lång tid tiden är.

    Hittade en sida: http://www.komikapp.se/default.asp
    och det kan ju vara något men som sagt, ska ringa BuP i morrn.
  12. 6
    Tack alla för era svar, ska ringa Bup i morgon.

    Vi använder idag en tavla där hela dagen/kvällen är uppskriven timme för timme men han skulle även behöva något som visar hur lång tid tiden är.

    Hittade en sida: http://www.komikapp.se/default.asp
    och det kan ju vara något men som sagt, ska ringa BuP i morrn.
  13. Medlem sedan
    May 2006
    #7
    Vad jag funderar över är att om han vet att påklädningen ska påbörjas en viss tid, så behöver han inte ha koll på längden på en timme. Då vet han att han ligga och dra sig till påklädningen börjar...
    Att timmarna delas in i mindre bitar alltså...

    Jag kanske är helt fel ute och vill absolut inte "hacka på dig".

    Mamsen72
  14. 7
    Vad jag funderar över är att om han vet att påklädningen ska påbörjas en viss tid, så behöver han inte ha koll på längden på en timme. Då vet han att han ligga och dra sig till påklädningen börjar...
    Att timmarna delas in i mindre bitar alltså...

    Jag kanske är helt fel ute och vill absolut inte "hacka på dig".

    Mamsen72
  15. Medlem sedan
    Feb 2000
    #8
    Jamen precis, det är ju en smart idé! Vi får testa att dela upp även timmarna, det skulle ju kunna fungera.

    Ingen fara! Alla tips och råd tar tacksamt emot, fungerar dom så är det ju toppen om inte så har vi åtminstone provat
  16. 8
    Jamen precis, det är ju en smart idé! Vi får testa att dela upp även timmarna, det skulle ju kunna fungera.

    Ingen fara! Alla tips och råd tar tacksamt emot, fungerar dom så är det ju toppen om inte så har vi åtminstone provat
  17. Medlem sedan
    Aug 2004
    #9
    Kolla här
    www.jennystrom.com
  18. 9
    Kolla här
    www.jennystrom.com

Liknande trådar

  1. Ingen tidsuppfattning
    By Anna Sjalv Tredje in forum Autismspektrum
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2010-05-28, 22:53
  2. Tidsuppfattning...
    By Hello in forum _0609 Septemberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-02-09, 09:14
  3. Ingen tidsuppfattning
    By Anna Sjalv Tredje in forum Bokstavsbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-10-08, 18:52
  4. Sonens tidsuppfattning
    By Grekyogin in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-05-24, 20:46
  5. dålig tidsuppfattning
    By Tuttan* in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-02-23, 16:42
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar