"Jag ska döda min bror"
Stora barn
  1. anonymt namn
    #1

    "Jag ska döda min bror"

    Vår snart 5-åring säger på dagis att han ska "döda sin bror" osv och spinner mycket på det temat. Får med sig kompisarna och stämningen blir upphetsad.

    Förskolepersonalen är oroade och har tagit upp det med oss föräldrar.

    Till saken hör att bröderna (storebror är 9) har en rätt ojuste kommunikation för tillfället. Det är mycket hårda ord och de testar gränser.

    Naturligtvis har vi här hemma påtalat att vi inte accepterar såna ord eller elakt och aggressivt beteende mellan barnen.

    Men vad kan vi göra mer för att få dem att förstå att man inte får säga vad som helst till varandra? Hur kan vi få bättre stämning hemma mellan barnen?
  2. 1
    "Jag ska döda min bror" Vår snart 5-åring säger på dagis att han ska "döda sin bror" osv och spinner mycket på det temat. Får med sig kompisarna och stämningen blir upphetsad.

    Förskolepersonalen är oroade och har tagit upp det med oss föräldrar.

    Till saken hör att bröderna (storebror är 9) har en rätt ojuste kommunikation för tillfället. Det är mycket hårda ord och de testar gränser.

    Naturligtvis har vi här hemma påtalat att vi inte accepterar såna ord eller elakt och aggressivt beteende mellan barnen.

    Men vad kan vi göra mer för att få dem att förstå att man inte får säga vad som helst till varandra? Hur kan vi få bättre stämning hemma mellan barnen?
  3. Medlem sedan
    Jan 2007
    #2
    Har ocksà hórt liknande "grásligheter" mellan sóner. Det ár till att prata och vara mjuk och vádja till varandras kánslor och gà pà djupet. Man bór ocksà diskutera vad det betyder de dár fula orden och ár det verkligen sà man ska prata. Pojkar ár gárna tuffa och snappar upp allt mójligt utan att reflektera.
  4. 2
    Har ocksà hórt liknande "grásligheter" mellan sóner. Det ár till att prata och vara mjuk och vádja till varandras kánslor och gà pà djupet. Man bór ocksà diskutera vad det betyder de dár fula orden och ár det verkligen sà man ska prata. Pojkar ár gárna tuffa och snappar upp allt mójligt utan att reflektera.

Liknande trådar

  1. Operation "döda alla pälsängrar"
    By jagbarajag in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-02-12, 22:54
  2. "Döda allt meducin"
    By CissiNL m J&S in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-11-18, 09:04
  3. Ni som snackar om att "döda ett barn"
    By Marmelad in forum Ordet är fritt
    Svar: 74
    Senaste inlägg: 2008-09-12, 20:16
  4. "lille"bror ville inte vänta
    By Helena_A in forum _0403 Marsbarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-04-13, 08:22
  5. "lille"bror ville inte vänta
    By Helena_A in forum _0704 Aprilbarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-04-09, 11:24
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar