Tidig sexdebut?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jun 2005
    #1

    Tidig sexdebut?

    Vad är det? Och är det något som automatiskt är fel?

    I ett inlägg tidigare buntades det ihop med droger och våld. Verkar som om det bara är jag som inte såg något konstigt med en "tidig sexdebut".

    Även om åldersgränsen är 15 för samlag så känner inte jag att det är fel om mina barn upptäcker sexuell njutning tidigare tillsammans med någon kamrat.

    Har jag missat något i denna fråga eftersom jag tänker så?
  2. 1
    Tidig sexdebut? Vad är det? Och är det något som automatiskt är fel?

    I ett inlägg tidigare buntades det ihop med droger och våld. Verkar som om det bara är jag som inte såg något konstigt med en "tidig sexdebut".

    Även om åldersgränsen är 15 för samlag så känner inte jag att det är fel om mina barn upptäcker sexuell njutning tidigare tillsammans med någon kamrat.

    Har jag missat något i denna fråga eftersom jag tänker så?
  3. Medlem sedan
    Dec 2007
    #2

    Svår fråga

    Jag tror att många pressas till för tidig sexdebut och då är det inte bra alls. Däremot, om två tonåringar träffas och verkligen tycker om varandra och känner att dom vill, så ser jag inget fel i det. Tidig sexdebut genom ett fylleknull tror jag inte på däremot.
  4. 2
    Svår fråga Jag tror att många pressas till för tidig sexdebut och då är det inte bra alls. Däremot, om två tonåringar träffas och verkligen tycker om varandra och känner att dom vill, så ser jag inget fel i det. Tidig sexdebut genom ett fylleknull tror jag inte på däremot.
  5. KAJO
    #3

    Jag skulle

    helst se att mina barn hunnit bli 15 men det beror ju på barnets mognad också.
  6. 3
    Jag skulle helst se att mina barn hunnit bli 15 men det beror ju på barnets mognad också.
  7. Medlem sedan
    Feb 2008
    #4
    Jag håller med dig. Normal sexuell nyfikenhet tillsammans med en kompis eller kärlek, det hör till. Det är ju om det är sex för att "få vara med" eller av nån annan tokig anledning som det kanske inte är så kul att tänka på...
  8. 4
    Jag håller med dig. Normal sexuell nyfikenhet tillsammans med en kompis eller kärlek, det hör till. Det är ju om det är sex för att "få vara med" eller av nån annan tokig anledning som det kanske inte är så kul att tänka på...
  9. Medlem sedan
    Jan 2005
    #5
    Håller med dig! Det är jättesvårt att säga vad som är "tidigt", det beror ju helt på hur man är som person och omständigheterna i övrigt. Och jag tycker inte att det per automatik måste vara fel. Huvudsaken är väl ändå att det är frivilligt och att det känns rätt.
  10. 5
    Håller med dig! Det är jättesvårt att säga vad som är "tidigt", det beror ju helt på hur man är som person och omständigheterna i övrigt. Och jag tycker inte att det per automatik måste vara fel. Huvudsaken är väl ändå att det är frivilligt och att det känns rätt.
  11. Medlem sedan
    May 2005
    #6

    Jag ser hellre att de väntar

    Jag ser hellre att de väntar än att de inte gör det. Så länge det bara går. För hur det nu är så är det svårt att fatta egna beslut när man är i tonåren. Och det är lätt att lura sig själv till att tro att man verkligen vill. Det kan bli jättefel om man har sex "för tidigt" och av "fel anledning". Motsatsen kommer man undan med lättare. Tror jag då. Så jag hoppas att mina barn kan vänta tills de verkligen är vuxna.
    Egentligen är jag en riktigt rolig prick

    Nu har jag börjat blogga igen...
    http://fjantan.blogspot.com
  12. 6
    Jag ser hellre att de väntar Jag ser hellre att de väntar än att de inte gör det. Så länge det bara går. För hur det nu är så är det svårt att fatta egna beslut när man är i tonåren. Och det är lätt att lura sig själv till att tro att man verkligen vill. Det kan bli jättefel om man har sex "för tidigt" och av "fel anledning". Motsatsen kommer man undan med lättare. Tror jag då. Så jag hoppas att mina barn kan vänta tills de verkligen är vuxna.
  13. Medlem sedan
    Dec 2007
    #7

    Bra skrivet IMT

    ggggggggg
  14. 7
    Bra skrivet IMT ggggggggg
  15. Medlem sedan
    Jun 2005
    #8
    Ja, tvång eller saker man ångrar blir ju fel.

    Men tidig sexdebut innebär ju inte automatiskt något av detta.
  16. 8
    Ja, tvång eller saker man ångrar blir ju fel.

    Men tidig sexdebut innebär ju inte automatiskt något av detta.
  17. Medlem sedan
    Jun 2005
    #9
    Varför? Som jag ser det så är det ju att det blir bra som är det viktiga. Inte alls åldern.
  18. 9
    Varför? Som jag ser det så är det ju att det blir bra som är det viktiga. Inte alls åldern.
  19. Medlem sedan
    Jun 2005
    #10
    Alltså, om båda är med på det hela och tycker det är bra och skönt. Hur kan det bli fel då?
  20. 10
    Alltså, om båda är med på det hela och tycker det är bra och skönt. Hur kan det bli fel då?
  21. Medlem sedan
    Jun 2005
    #11
    Just att man gör det för att man vill och är nöjd efteråt måste väl vara bra?

    Att sen bli skuldbelagd för att det var "för tidigt" känns ju absurt.
  22. 11
    Just att man gör det för att man vill och är nöjd efteråt måste väl vara bra?

    Att sen bli skuldbelagd för att det var "för tidigt" känns ju absurt.
  23. Medlem sedan
    Jun 2005
    #12
    Förstår inte riktigt hur dutänker nu. Men, jag är övertygad om att de kan göra det som är rätt även om det sker innan 15 år. Bara de sen inte får en skuld lagd på sig utifrån så tror jag de allra flesta barn fixar detta. Är jag naiv?
  24. 12
    Förstår inte riktigt hur dutänker nu. Men, jag är övertygad om att de kan göra det som är rätt även om det sker innan 15 år. Bara de sen inte får en skuld lagd på sig utifrån så tror jag de allra flesta barn fixar detta. Är jag naiv?
  25. Medlem sedan
    Dec 2007
    #13

    Du skriver barn

    Barn och sex hör inte ihop, åtminstone inte om vi pratar sånt sex som jag tänker på. Hångel visst, men barn ska inte ha samlag, det är dom inte mogna för, finns inte på min karta. Var sätter du gränsen för barn?
  26. 13
    Du skriver barn Barn och sex hör inte ihop, åtminstone inte om vi pratar sånt sex som jag tänker på. Hångel visst, men barn ska inte ha samlag, det är dom inte mogna för, finns inte på min karta. Var sätter du gränsen för barn?
  27. Medlem sedan
    May 2005
    #14

    Det är okej ;)

    Jag förstår inte hur du tänker heller

    Som tonåring är man en sökare Man söker sin identitet. Är osäker på det mesta. Vem gillar mig? Varför är det ingen som gillar mig? Hur ska jag bli omtyckt? Ena stunden säker på sitt värde för att i nästa bara vilja gömma sig i mammas famn. Det som känns som en bra idé på måndagen ångrar man bittert på tisdagen. På onsdagen har man blommig klänning och på torsdagen färgas håret svart.

    De tonåringar jag kommer i kontat med dagligen verkar ofta väldigt säkra utåt, men egentligen vet de inte riktigt vad de vill. Och för den tjej som gjort sin sexdebut finns inte mer mark att bryta. Hon har redan släppt sin innersta spärr. Det finns inte mer att ge.

    Jag önskar inte detta åt mina barn. Jag önskar att de ska vänta och att sex ska betyda mer. Men jag kanske är en moraltant
    Egentligen är jag en riktigt rolig prick

    Nu har jag börjat blogga igen...
    http://fjantan.blogspot.com
  28. 14
    Det är okej ;) Jag förstår inte hur du tänker heller

    Som tonåring är man en sökare Man söker sin identitet. Är osäker på det mesta. Vem gillar mig? Varför är det ingen som gillar mig? Hur ska jag bli omtyckt? Ena stunden säker på sitt värde för att i nästa bara vilja gömma sig i mammas famn. Det som känns som en bra idé på måndagen ångrar man bittert på tisdagen. På onsdagen har man blommig klänning och på torsdagen färgas håret svart.

    De tonåringar jag kommer i kontat med dagligen verkar ofta väldigt säkra utåt, men egentligen vet de inte riktigt vad de vill. Och för den tjej som gjort sin sexdebut finns inte mer mark att bryta. Hon har redan släppt sin innersta spärr. Det finns inte mer att ge.

    Jag önskar inte detta åt mina barn. Jag önskar att de ska vänta och att sex ska betyda mer. Men jag kanske är en moraltant
  29. Medlem sedan
    Jun 2005
    #15
    Jag sätter ingen gräns eftersom jag är vuxen.

    Jag låter banen sätta gränsen, om de då är 13 eller 15 så är det upp till dem.
  30. 15
    Jag sätter ingen gräns eftersom jag är vuxen.

    Jag låter banen sätta gränsen, om de då är 13 eller 15 så är det upp till dem.
  31. Medlem sedan
    Jun 2005
    #16
    Jag tror inte du är en moraltant.

    Jag bara tänker att jag inte vill ge mina barn dåliga vibbar för att de haft sex med någon trots att de inte varit 15.
  32. 16
    Jag tror inte du är en moraltant.

    Jag bara tänker att jag inte vill ge mina barn dåliga vibbar för att de haft sex med någon trots att de inte varit 15.
  33. Medlem sedan
    May 2005
    #17

    Det vill inte jag heller

    Jag hoppas att jag slipper

    Så´nt här måste man ju prata md sina barn om. Och om min dotter påstår att hon är mgen att ha sex när hon är tolv kommer jag säga klart och tydligt att det är hon inte alls. För det är hon inte.

    Sex är en vuxenaktivitet, och det kan man vänta med tills man är vuxen.
    Egentligen är jag en riktigt rolig prick

    Nu har jag börjat blogga igen...
    http://fjantan.blogspot.com
  34. 17
    Det vill inte jag heller Jag hoppas att jag slipper

    Så´nt här måste man ju prata md sina barn om. Och om min dotter påstår att hon är mgen att ha sex när hon är tolv kommer jag säga klart och tydligt att det är hon inte alls. För det är hon inte.

    Sex är en vuxenaktivitet, och det kan man vänta med tills man är vuxen.
  35. Medlem sedan
    Jan 2005
    #18
    Hur menar du att det inte finns mer mark att bryta för den tjej som gjort sin sexdebut? Sex är väl ett område i livet, och det finns väl än massa andra områden att utforska.

    Och varför skulle det bara gälla tjejer? Har inte killar som gjort sin sexdebut också "släppt sin innersta spärr" i så fall?
  36. 18
    Hur menar du att det inte finns mer mark att bryta för den tjej som gjort sin sexdebut? Sex är väl ett område i livet, och det finns väl än massa andra områden att utforska.

    Och varför skulle det bara gälla tjejer? Har inte killar som gjort sin sexdebut också "släppt sin innersta spärr" i så fall?
  37. Medlem sedan
    May 2005
    #19

    Attityd

    Det är inte samma sak för tjejer och killar, och det vet du också. Den saken har faktiskt inte förändrats. Tjejer är fortfarande horor och killar är fortfarande macho.

    Vilka andra områden mnar du att man kan utforska? Jag menar att sex är det allra mest intima. Man kommer inte närmare en annan människa än så.
    Egentligen är jag en riktigt rolig prick

    Nu har jag börjat blogga igen...
    http://fjantan.blogspot.com
  38. 19
    Attityd Det är inte samma sak för tjejer och killar, och det vet du också. Den saken har faktiskt inte förändrats. Tjejer är fortfarande horor och killar är fortfarande macho.

    Vilka andra områden mnar du att man kan utforska? Jag menar att sex är det allra mest intima. Man kommer inte närmare en annan människa än så.
  39. Medlem sedan
    Jan 2005
    #20
    Jo, men intimitet är väl bara en aspekt av livet! Det finns ju annat också som tonåringar utforskar. Resor, kompisar, musik, hobbies.... det är ju inte så att livet slutar bara för att man har haft sex en gång.
  40. 20
    Jo, men intimitet är väl bara en aspekt av livet! Det finns ju annat också som tonåringar utforskar. Resor, kompisar, musik, hobbies.... det är ju inte så att livet slutar bara för att man har haft sex en gång.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Sexdebut och 12 år
    By Anonym in forum Tonåringar
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-05-15, 10:23
  2. Sexdebut?
    By honest in forum Ordet är fritt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2010-04-28, 17:56
  3. tidig sexdebut
    By orolig11 in forum Stora barn
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2009-05-09, 13:43
  4. tidig sexdebut???
    By orolig11 in forum Tonåringar
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-04-07, 21:28
  5. Sexdebut
    By catya in forum Sex & erotik
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2007-04-06, 19:28
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar