Mammuten
Autismspektrum
  1. Medlem sedan
    Jul 2005
    #1

    Mammuten

    Var det du som hade en bra lista på olika tänkbara situationer som kan uppstå som tydliggjorde behovet av resurs? Minns att den var väldigt konkret och tydlig. Ska försöka söka efter den i trådarna men det var längesedan det skrevs om jag har rätt för mig.
  2. 1
    Mammuten Var det du som hade en bra lista på olika tänkbara situationer som kan uppstå som tydliggjorde behovet av resurs? Minns att den var väldigt konkret och tydlig. Ska försöka söka efter den i trådarna men det var längesedan det skrevs om jag har rätt för mig.
  3. Medlem sedan
    Jul 2005
    #2
    Har hittat den!!! Det var inte du mammuten, vet att du svarat mig på resursfrågor för längesedan. Men just detta inlägg kom från någon annan.
  4. 2
    Har hittat den!!! Det var inte du mammuten, vet att du svarat mig på resursfrågor för längesedan. Men just detta inlägg kom från någon annan.
  5. Medlem sedan
    Apr 2001
    #3
    Låter som ett intressant inlägg. Har du någon länk eller ett bra sökord?
  6. 3
    Låter som ett intressant inlägg. Har du någon länk eller ett bra sökord?
  7. Medlem sedan
    Oct 2005
    #4

    Var fanns den?

    Har också ett minne av en sådan lista och skulle behöva den nu när jag håller på att ordna med skolgång för min 02-a.

    Är du snäll och kopierar in den i ett nytt inlägg eller skickar den till mig? Har letat själv men hittar inte inlägget.

    Tack!
    Barn är oslagbara !
  8. 4
    Var fanns den? Har också ett minne av en sådan lista och skulle behöva den nu när jag håller på att ordna med skolgång för min 02-a.

    Är du snäll och kopierar in den i ett nytt inlägg eller skickar den till mig? Har letat själv men hittar inte inlägget.

    Tack!
  9. Medlem sedan
    Jul 2005
    #5
    Är urusel på att länka, vet inte hur man gör. Så jag kopierade hela inägget och skrev det här, hoppas att det är OK att göra så. Minns inte nu , men inlägget gjordes 2006 tror jag och jag hittade det genom att söka på lista och det var nog på sida 3 i sökresultatet.

    Det var Smillans lista
    Inlägget heter \"Jag gjorde en lista\" men jag klipper in delar av det här. Hoppas det är ok Smillan!

    \"På ena skolan var man oförstående till att vi var så oroliga. Det här skulle säkert gå jättebra.
    Det jag gjorde då var att skriva ner en lista med 13 st ”hypotetiska scenarion”, som mest troligt, skulle kunna uppstå (allra helst om de inte lyckas bygga upp ett förtroende och en bra relation med A). Jag mailade över listan och bad dem svara skriftligt hur de tänkte attackera var och en av dessa situationer om och när de uppstod.

    Med denna lista i sin hand hade lärarna tydligen i panik rusat upp till sin rektor och krävt massor av resurser. Nu vill de träffa mig igen nästa vecka för vidare samtal. Hoppsan då.

    Så här såg min lista ut:

    1. A börjar få kontakt med något av barnen och kan leka bra ihop med detta barn. Men så fort något annat barn ansluter till leken avviker A.
    2. När det är rast/utelek följer inte A med ut i kapprummet när de andra barnen går ut för att ta på kläderna trots flera tydliga uppmaningar. Om man leder honom vid handen ut gör han inga ansatser att ta på sig ytterkläderna.
    3. Vid lunchen händer flera gånger i veckan att A inte äter alls av maten.
    4. Utomhus ligger A mest i snön för sig själv. Han deltar inte i de andra barnens lek. Detta trots uppmaningar från både lärare och andra barn.
    5. Under lunchen äter A mest med händerna. Han smetar mat på bordet och tar även alla chanser att smita ifrån bordet under måltiden.
    6. De andra barnen börjar kommentera A beteende, de skrattar även och ”skvallrar” för lärarna om vad han gjort.
    7. Alla barn ska åka skidor. A vill inte åka.
    8. Klassens ska iväg på någon annorlunda och ”rolig” aktivitet. A är påtagligt nervös och orolig. Han vill inte följa med på aktiviteten.
    9. Några barn frågar A om han vill vara med och leka en viss namngiven lek. A skriker nej och springer bort från barnen.
    10. Alla barn ska rita t.ex. en katt. A vill inte rita alls.
    11. A har svårt att sitta still i skolbänken. Han glider och ramlar ofta av stolen och hamnar på golvet.
    12. När lärarna försöker få med A i olika lekar och aktiviteter ignorerar han dem. Svarar inte på tilltal och/eller går sin väg.
    13. A kissar i byxorna flera gånger per dag. Han tycks inte visa någon ansats att försöka gå på toaletten.\"
  10. 5
    Är urusel på att länka, vet inte hur man gör. Så jag kopierade hela inägget och skrev det här, hoppas att det är OK att göra så. Minns inte nu , men inlägget gjordes 2006 tror jag och jag hittade det genom att söka på lista och det var nog på sida 3 i sökresultatet.

    Det var Smillans lista
    Inlägget heter \"Jag gjorde en lista\" men jag klipper in delar av det här. Hoppas det är ok Smillan!

    \"På ena skolan var man oförstående till att vi var så oroliga. Det här skulle säkert gå jättebra.
    Det jag gjorde då var att skriva ner en lista med 13 st ”hypotetiska scenarion”, som mest troligt, skulle kunna uppstå (allra helst om de inte lyckas bygga upp ett förtroende och en bra relation med A). Jag mailade över listan och bad dem svara skriftligt hur de tänkte attackera var och en av dessa situationer om och när de uppstod.

    Med denna lista i sin hand hade lärarna tydligen i panik rusat upp till sin rektor och krävt massor av resurser. Nu vill de träffa mig igen nästa vecka för vidare samtal. Hoppsan då.

    Så här såg min lista ut:

    1. A börjar få kontakt med något av barnen och kan leka bra ihop med detta barn. Men så fort något annat barn ansluter till leken avviker A.
    2. När det är rast/utelek följer inte A med ut i kapprummet när de andra barnen går ut för att ta på kläderna trots flera tydliga uppmaningar. Om man leder honom vid handen ut gör han inga ansatser att ta på sig ytterkläderna.
    3. Vid lunchen händer flera gånger i veckan att A inte äter alls av maten.
    4. Utomhus ligger A mest i snön för sig själv. Han deltar inte i de andra barnens lek. Detta trots uppmaningar från både lärare och andra barn.
    5. Under lunchen äter A mest med händerna. Han smetar mat på bordet och tar även alla chanser att smita ifrån bordet under måltiden.
    6. De andra barnen börjar kommentera A beteende, de skrattar även och ”skvallrar” för lärarna om vad han gjort.
    7. Alla barn ska åka skidor. A vill inte åka.
    8. Klassens ska iväg på någon annorlunda och ”rolig” aktivitet. A är påtagligt nervös och orolig. Han vill inte följa med på aktiviteten.
    9. Några barn frågar A om han vill vara med och leka en viss namngiven lek. A skriker nej och springer bort från barnen.
    10. Alla barn ska rita t.ex. en katt. A vill inte rita alls.
    11. A har svårt att sitta still i skolbänken. Han glider och ramlar ofta av stolen och hamnar på golvet.
    12. När lärarna försöker få med A i olika lekar och aktiviteter ignorerar han dem. Svarar inte på tilltal och/eller går sin väg.
    13. A kissar i byxorna flera gånger per dag. Han tycks inte visa någon ansats att försöka gå på toaletten.\"
  11. Medlem sedan
    Oct 2005
    #6

    Tack! IMT

    XX
    Barn är oslagbara !
  12. 6
    Tack! IMT XX
  13. Medlem sedan
    Jan 2004
    #7
    Bra att du hittade det!

    Jag minns också den braiga listan, men kan som synes inte ta åt mig äran för den.
  14. 7
    Bra att du hittade det!

    Jag minns också den braiga listan, men kan som synes inte ta åt mig äran för den.

Liknande trådar

  1. Mammuten
    By *thumlan* in forum Autismspektrum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-09, 08:04
  2. Var är mammuten?
    By lisn in forum Autismspektrum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-06-21, 07:51
  3. Mammuten
    By Hadé in forum Autismspektrum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-23, 13:18
  4. Mammuten!
    By tanten in forum Autismspektrum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-17, 09:35
  5. mammuten!
    By Ewa S in forum Autismspektrum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-10-27, 06:28
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar