knapp mm
Hjärtfel - barn
  1. Medlem sedan
    Sep 2002
    #1

    knapp mm

    Nu har Oscar fått sin Mic-key knapp, och hör och häpna, DEN LÄCKER!, den är för lång, så det rinner vid sidan av, försöker att kuffa upp den lite till så får vi se hur det blir, en ny kortare är på väg, men You know, allt tar sin lilla tid.
    Annars har han fått ett ganska stort granulom som inte har velat ge med sig pga att peg:en satt så dåligt och gled(platta/slang), som nu har börjat att gå ner. Det är därför man bytte ut peg.en tidigare än beräknat (sista mars)

    Annars en tur till akuten igår ,pga obstruktiv andning, korta pipande andetag och en låg saturation. Inhalationer 6 ggr med en kvarts mellanrum och lungröntgen, sedan hem. Idag är han pigg.
    Han är så konstig, nära döden ena dagen och fullfart andra. Blir inte klok på honom.
    Piggt var det idag iallafall och det är huvudsaken. Det går visst massor med förkylningart osv på skolan igen så det är väl det. Tur att det är helg nu!

    Trevlig helg till er alla
    kram Hanna
    Kram Hanna
  2. 1
    knapp mm Nu har Oscar fått sin Mic-key knapp, och hör och häpna, DEN LÄCKER!, den är för lång, så det rinner vid sidan av, försöker att kuffa upp den lite till så får vi se hur det blir, en ny kortare är på väg, men You know, allt tar sin lilla tid.
    Annars har han fått ett ganska stort granulom som inte har velat ge med sig pga att peg:en satt så dåligt och gled(platta/slang), som nu har börjat att gå ner. Det är därför man bytte ut peg.en tidigare än beräknat (sista mars)

    Annars en tur till akuten igår ,pga obstruktiv andning, korta pipande andetag och en låg saturation. Inhalationer 6 ggr med en kvarts mellanrum och lungröntgen, sedan hem. Idag är han pigg.
    Han är så konstig, nära döden ena dagen och fullfart andra. Blir inte klok på honom.
    Piggt var det idag iallafall och det är huvudsaken. Det går visst massor med förkylningart osv på skolan igen så det är väl det. Tur att det är helg nu!

    Trevlig helg till er alla
    kram Hanna
  3. Fiano
    #2
    Hej! Jobbigt med läckage, vi har precis haft samma problem. För oss räckte det med 2 ml extra i kuffen. Edwin har varit sjuk ett tag och då blir det fulare runt knappen har jag märkt.

    Ett tips angående granulom som jag fått på knappbarnsnacket. Smörj med Xyloproct (hemorrojdsalva) morgon och kväll, för Edwin försvann det ganska snabbt.

    Hoppas det blir bra!
    Sofia
  4. 2
    Hej! Jobbigt med läckage, vi har precis haft samma problem. För oss räckte det med 2 ml extra i kuffen. Edwin har varit sjuk ett tag och då blir det fulare runt knappen har jag märkt.

    Ett tips angående granulom som jag fått på knappbarnsnacket. Smörj med Xyloproct (hemorrojdsalva) morgon och kväll, för Edwin försvann det ganska snabbt.

    Hoppas det blir bra!
    Sofia
  5. Medlem sedan
    Sep 2002
    #3
    Hej
    Tack för tipset med Xyloproct. skall prova det.
    Jag har kuffat upp 1 ml, bättre, ska dit på torsdag igen så kanske man kan kuffa upp lite till tills den nya knappen kommer.
  6. 3
    Hej
    Tack för tipset med Xyloproct. skall prova det.
    Jag har kuffat upp 1 ml, bättre, ska dit på torsdag igen så kanske man kan kuffa upp lite till tills den nya knappen kommer.
  7. Medlem sedan
    Sep 2001
    #4
    Hej Hanna!

    Jobbigt med läckage och så klart med sjukhusbesöket. Hoppas ni haft en skön helg i alla fall.

    Jag vill minnas att Olles knapp läckte i början också, tror det tog ett tag innan "knapphålet" anpassade sig till knappen. Hur lång är Oscars knapp? Olle har 1,7 nu. Han väger strax över 20 kg och är 120 lång.

    Något som är bra för att förebygga granulom och irritation runt knappen är "Reuteri", snälla bakterier. Jag har beställt dem från en dietist i Dalarna, men jag tror att vissa landsting tillhandahåller dem ändå. Antingen kan man beställa en liten flaska med droppar eller så köper man sugrör med en droppe i varje som man kan dricka vad som helst igenom och ändå få i sig bakterierna. Det funkar jättebra. Olle har aldrig (peppar, peppar) haft granulom.

    Hoppas det ordnar sig nu. Håller tummarna för lite lugn och ro i er tillvaro!

    Kram,
    Frida
  8. 4
    Hej Hanna!

    Jobbigt med läckage och så klart med sjukhusbesöket. Hoppas ni haft en skön helg i alla fall.

    Jag vill minnas att Olles knapp läckte i början också, tror det tog ett tag innan "knapphålet" anpassade sig till knappen. Hur lång är Oscars knapp? Olle har 1,7 nu. Han väger strax över 20 kg och är 120 lång.

    Något som är bra för att förebygga granulom och irritation runt knappen är "Reuteri", snälla bakterier. Jag har beställt dem från en dietist i Dalarna, men jag tror att vissa landsting tillhandahåller dem ändå. Antingen kan man beställa en liten flaska med droppar eller så köper man sugrör med en droppe i varje som man kan dricka vad som helst igenom och ändå få i sig bakterierna. Det funkar jättebra. Olle har aldrig (peppar, peppar) haft granulom.

    Hoppas det ordnar sig nu. Håller tummarna för lite lugn och ro i er tillvaro!

    Kram,
    Frida
  9. Medlem sedan
    Sep 2002
    #5
    Tack för tipsen, skall kolla det ifall problemen kvarstår. Han har 2.0 nu men den nya som är beställd är 1,7, så den blir nog bra. Har kuffat upp denna lite och det läcker mindre, så det kommer nog bli perfekt med en lite mindre storlek.
    Oscar är 125 och väger 20 så, det låter ju som att en mindre borde blir bra.
    Ha det så gott i påsk.
    Kram Hanna
  10. 5
    Tack för tipsen, skall kolla det ifall problemen kvarstår. Han har 2.0 nu men den nya som är beställd är 1,7, så den blir nog bra. Har kuffat upp denna lite och det läcker mindre, så det kommer nog bli perfekt med en lite mindre storlek.
    Oscar är 125 och väger 20 så, det låter ju som att en mindre borde blir bra.
    Ha det så gott i påsk.
    Kram Hanna
  11. Fiano
    #6
    Sempers magdroppar på apoteket som innehåller bra bakteriekultur kan också hjälpa.
    Edwin har en Mic-Keyknapp, det går att kuffa upp till 10 ml.
  12. 6
    Sempers magdroppar på apoteket som innehåller bra bakteriekultur kan också hjälpa.
    Edwin har en Mic-Keyknapp, det går att kuffa upp till 10 ml.
  13. Medlem sedan
    Sep 2002
    #7
    Kanon, bäst att inte göra det på eget bevåg, men frågar absolut på torsdag om den nya knappen inte kommit, kanskr går att kuffa lite till iallafall.
    Tack för tipsen.
    mvh
    Hanna
  14. 7
    Kanon, bäst att inte göra det på eget bevåg, men frågar absolut på torsdag om den nya knappen inte kommit, kanskr går att kuffa lite till iallafall.
    Tack för tipsen.
    mvh
    Hanna

Liknande trådar

  1. knapp mm
    By Hankim in forum Hjärtfel - barn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-16, 00:33
  2. knapp
    By Hankim in forum Hjärtfel - barn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-02-06, 20:31
  3. Knapp?
    By melkev in forum Vikt – barn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-12, 20:39
  4. Sök-knapp???
    By * Tess * in forum _0506 Junibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-10, 18:52
  5. PEG o Knapp
    By Helene_med_Alexander in forum _0309 Septemberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-03-12, 19:18
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar