Teckenspråk
Språk- och talstörningar
  1. Medlem sedan
    Jun 2005
    #1

    Teckenspråk

    Om nu språkstörning är en svårighet med talat och skrivet språk borde man inte då kunna använda teckenspråk mer? Eller är det språk som språk? Någon som har funderingar?
  2. 1
    Teckenspråk Om nu språkstörning är en svårighet med talat och skrivet språk borde man inte då kunna använda teckenspråk mer? Eller är det språk som språk? Någon som har funderingar?
  3. Medlem sedan
    Feb 2008
    #2
    Teckenspråket har hjälpt min son jättemycket. Nu har han även fler funktionshinder men utan tecken hade han nog inte pratat än. Han är 4 nu o kommunicerar både me tecken,tal o bilder. För 6månader sen så kunde jag knappt förstå han.
  4. 2
    Teckenspråket har hjälpt min son jättemycket. Nu har han även fler funktionshinder men utan tecken hade han nog inte pratat än. Han är 4 nu o kommunicerar både me tecken,tal o bilder. För 6månader sen så kunde jag knappt förstå han.
  5. Medlem sedan
    Jun 2005
    #3
    Vi lärde dottern färgerna med stödtecken och de satt väldigt snabbt om man jämför med annan ordinlärning. Vad kul att ni använder både tecken, tal och bilder. Kan man använda alla sinnena som blir det nog lättare för våra barn.
  6. 3
    Vi lärde dottern färgerna med stödtecken och de satt väldigt snabbt om man jämför med annan ordinlärning. Vad kul att ni använder både tecken, tal och bilder. Kan man använda alla sinnena som blir det nog lättare för våra barn.
  7. Medlem sedan
    Sep 2007
    #4

    Funkat jättebra!

    Min dotter har en grav psråkstörning och använder sig av tecken i rätt stor utsträckning, ffa för att förstärka och förtydliga sitt språk. Hon har även en kompis som var lite mer "normal sen" med talet och de föräldrarna provade att ge henne lite tecken - och hon tog till sig dem direkt och blev jätte nöljd över att andra förstod henns kommunikation i högre utsträckning.
    " Jag kallas ett barn med särskilda behov...
    särskilda behov är inte särskilda - bara större
    och större behov har väl alla ibland" (fritt e. B. Schraub)
  8. 4
    Funkat jättebra! Min dotter har en grav psråkstörning och använder sig av tecken i rätt stor utsträckning, ffa för att förstärka och förtydliga sitt språk. Hon har även en kompis som var lite mer "normal sen" med talet och de föräldrarna provade att ge henne lite tecken - och hon tog till sig dem direkt och blev jätte nöljd över att andra förstod henns kommunikation i högre utsträckning.
  9. Medlem sedan
    Jun 2005
    #5
    Jag tänkte en fortsättning med lite mer teckenspråk för döva. Vet att handalfabetet hjälper våra barn vid läsinlärningen, men kan det vara värt att utvidga det? Det är lite sånt jag funderar på
  10. 5
    Jag tänkte en fortsättning med lite mer teckenspråk för döva. Vet att handalfabetet hjälper våra barn vid läsinlärningen, men kan det vara värt att utvidga det? Det är lite sånt jag funderar på
  11. Medlem sedan
    Sep 2007
    #6

    TAKK

    Det beror väl på hur du vill använda det. Min dotter använder tecken som alternativ och kompletterande kommunikation (TAKK) vilket innebär att hon inte tar bort verbal kommuniktion utan understödjer med tecken, men använder sig att hela ord. Man tecknar då aldrig tyst, varken hon eller vi, utan stimulerar istället fler sinne genom att bman talar, hör och ser! Men det finns olika metoder/skolor hur man bäst använder det. Min dotter är bara 4,5 år så det beror väl även på vilken ålder barnet är, hon kan inte bokstavera ord och då skulle det bli ett hinder istället . Lycka till!
    " Jag kallas ett barn med särskilda behov...
    särskilda behov är inte särskilda - bara större
    och större behov har väl alla ibland" (fritt e. B. Schraub)
  12. 6
    TAKK Det beror väl på hur du vill använda det. Min dotter använder tecken som alternativ och kompletterande kommunikation (TAKK) vilket innebär att hon inte tar bort verbal kommuniktion utan understödjer med tecken, men använder sig att hela ord. Man tecknar då aldrig tyst, varken hon eller vi, utan stimulerar istället fler sinne genom att bman talar, hör och ser! Men det finns olika metoder/skolor hur man bäst använder det. Min dotter är bara 4,5 år så det beror väl även på vilken ålder barnet är, hon kan inte bokstavera ord och då skulle det bli ett hinder istället . Lycka till!
  13. Medlem sedan
    Jun 2005
    #7
    För mitt barn är det nog försent. Jag funderade mer allmänt vad det finns för forskning t.ex. som talar för eller emot mer använding av tecken. Om man t.ex. har stora problem att göra sig förstod muntligt vore det då inte bra att dessutom kunna använda sig av teckenspråk och som för min dotter som har svårt med språkförståelsen och ordförrådet hade hon lärt sig fler ord om hon kunnat "se" ordet? Tror säkert inte det finns något direkt svar, men det är väldigt intressant tycker jag
  14. 7
    För mitt barn är det nog försent. Jag funderade mer allmänt vad det finns för forskning t.ex. som talar för eller emot mer använding av tecken. Om man t.ex. har stora problem att göra sig förstod muntligt vore det då inte bra att dessutom kunna använda sig av teckenspråk och som för min dotter som har svårt med språkförståelsen och ordförrådet hade hon lärt sig fler ord om hon kunnat "se" ordet? Tror säkert inte det finns något direkt svar, men det är väldigt intressant tycker jag
  15. Medlem sedan
    Feb 2003
    #8
    ALDRIG Försent att börja med tecken.
    Om du har ett barn med en språkstörning så har du rätt att få TUFF utbildning både till barnet och till dej själv(Familj/syskon). Mitt barn är 8 år han talar inte men använder tecken för att göra sig förstådd. Han hör bra. Ví har fått teckenspråks kurs genom TUFF. Lätt när man väl vet vart man ska vända sig!
    Vi använder dock tal och teckenspråk parallellt eftersom sonen behöver höra tal också.

    Det är alltid bättre att ha ett språk som man behärskar att använda även om man börjar sent med inlärningen. BÄTTRE SENT ÄN INTE ALLS.
    Se mer info om TUFF på www.tuffkurs.nu

    Lycka till
  16. 8
    ALDRIG Försent att börja med tecken.
    Om du har ett barn med en språkstörning så har du rätt att få TUFF utbildning både till barnet och till dej själv(Familj/syskon). Mitt barn är 8 år han talar inte men använder tecken för att göra sig förstådd. Han hör bra. Ví har fått teckenspråks kurs genom TUFF. Lätt när man väl vet vart man ska vända sig!
    Vi använder dock tal och teckenspråk parallellt eftersom sonen behöver höra tal också.

    Det är alltid bättre att ha ett språk som man behärskar att använda även om man börjar sent med inlärningen. BÄTTRE SENT ÄN INTE ALLS.
    Se mer info om TUFF på www.tuffkurs.nu

    Lycka till
  17. jeno
    #9

    språk som språk

    Om barnet har en språkstörning så skulle den visa sig på teckenspråk också. År det en talstörning (i så fall en störning av motoriken) så kan man ju tänka sig att teckenspråk skulle fungera.
    Fördelen med tecken (som AKK) är ju att du använder tal också. Till teckenspråk kan du inte tala svenska, det är som att prata två språk samtidigt!
    För många barn med språkstörning underlättar tecken, de är lättare att utföra eftersom du kan hålla kvar dem. Det blir också fler kanaler in för barnet, tecken är mer konkret än tal som ju försvinner snabbt. Många barn med språkstörning "hör långsamt"...
  18. 9
    språk som språk Om barnet har en språkstörning så skulle den visa sig på teckenspråk också. År det en talstörning (i så fall en störning av motoriken) så kan man ju tänka sig att teckenspråk skulle fungera.
    Fördelen med tecken (som AKK) är ju att du använder tal också. Till teckenspråk kan du inte tala svenska, det är som att prata två språk samtidigt!
    För många barn med språkstörning underlättar tecken, de är lättare att utföra eftersom du kan hålla kvar dem. Det blir också fler kanaler in för barnet, tecken är mer konkret än tal som ju försvinner snabbt. Många barn med språkstörning "hör långsamt"...

Liknande trådar

  1. Teckenspråk??
    By fru ragge in forum _0709 Septemberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-02-16, 17:47
  2. Teckenspråk
    By elw71 in forum Hörselskador & nedsättning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-04-04, 21:09
  3. teckenspråk
    By elw71 in forum Språk- och talstörningar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-03, 10:27
  4. Teckenspråk.
    By Pappa Joe in forum Singelmingel
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-19, 13:49
  5. Teckenspråk!
    By alissa in forum _0704 Aprilbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-19, 21:36
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar