Rör, halsmandlar
Öronbarn
  1. Medlem sedan
    Dec 2001
    #1

    Rör, halsmandlar

    Min son på snart tre år fick i december rör insatta efter många Öroninfl. och vätska bakom öronen. Talet kom väl igång lite mer, men nu tycker vi att han hör sämre igen. Strax efter rörisättningen började han snarka mycket och det upptäcktes att halsmandlarna var jättestora. Han har troligtvis också polyper som måste tas bort. Kan detta orsaka hörselnedsättning? Han har svårt för att göra ljud långt bak i munnen. Han kan säga alla bokstäver ( förutom r, s och j) jättebra, men när de sedan sätts ihop till ett ord blir det svårt. Några synpunkter??
  2. 1
    Rör, halsmandlar Min son på snart tre år fick i december rör insatta efter många Öroninfl. och vätska bakom öronen. Talet kom väl igång lite mer, men nu tycker vi att han hör sämre igen. Strax efter rörisättningen började han snarka mycket och det upptäcktes att halsmandlarna var jättestora. Han har troligtvis också polyper som måste tas bort. Kan detta orsaka hörselnedsättning? Han har svårt för att göra ljud långt bak i munnen. Han kan säga alla bokstäver ( förutom r, s och j) jättebra, men när de sedan sätts ihop till ett ord blir det svårt. Några synpunkter??
  3. Medlem sedan
    Nov 2002
    #2
    Han är bara två år gammal, det är inget konstigt med att han inte kan uttala alla ljud helt rätt ännu.
    Sedan är det väldigt svårt att bedöma om barn hör dåligt, för det kan lika väl vara att de är okoncentrerade. Min 5-åring (fick rör för 2 år sedan) tycker vi verkar som hon hör dåligt, men hon har superresultat på hörseltestet.

    Att ta bort körteln bakom näsan (polyperna) och ev halsmandlarna kan göra det lättare för örat att dränera sig själv och kan förhindra att trumhinnan förtjockas (som jag förstått det...). Att slippa snarka och få sova bättre om nätterna är bara det värt mycket.

    Jag tycker det är synd att de inte har som rutin att kolla körtel och halsmandlar vid röroperationer. Det var tack vare att jag påpekade det som dotterns körtel togs bort. Hon slutade genast att snarka!
  4. 2
    Han är bara två år gammal, det är inget konstigt med att han inte kan uttala alla ljud helt rätt ännu.
    Sedan är det väldigt svårt att bedöma om barn hör dåligt, för det kan lika väl vara att de är okoncentrerade. Min 5-åring (fick rör för 2 år sedan) tycker vi verkar som hon hör dåligt, men hon har superresultat på hörseltestet.

    Att ta bort körteln bakom näsan (polyperna) och ev halsmandlarna kan göra det lättare för örat att dränera sig själv och kan förhindra att trumhinnan förtjockas (som jag förstått det...). Att slippa snarka och få sova bättre om nätterna är bara det värt mycket.

    Jag tycker det är synd att de inte har som rutin att kolla körtel och halsmandlar vid röroperationer. Det var tack vare att jag påpekade det som dotterns körtel togs bort. Hon slutade genast att snarka!

Liknande trådar

  1. Operation av halsmandlar...
    By ninelina in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-06-13, 20:59
  2. Operera halsmandlar?
    By lärarstudenten in forum Kropp & hälsa
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-13, 08:42
  3. halsmandlar
    By fjompanz in forum _02 Höstbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-12-21, 21:59
  4. halsmandlar
    By fjompanz in forum _0209 Septemberbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-12-20, 15:35
  5. Halsmandlar
    By Anonym in forum _01 Vårbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-03-15, 08:07
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar