Begravning avklarad
_0309 Septemberbarn
  1. Medlem sedan
    Nov 2002
    #1

    Begravning avklarad

    Idag har vi haft begravning för min morfar. Det var en fin ceremoni i en liten kyrka. Vi var där både vid kistöppningen och under själva begravningen. Jag hade först inte tänkt åka och titta på morfar, men frågade Luna och hon ville. I efterhand kändes det som en bra idé. Han såg så fin och fridfull ut och jag tror att det var bra för Luna att verkligen se att han låg i kistan. Hon ville inte gå ända fram bredvid kistan dock.
    Begravningen gick bra och Luna skötte sig exemplarisk. Sirius var desto mer otålig så honom fick vi bära runt på. Det var lite trist, men okej. Jag vet att morfar skulle ha velat att han var med. Luna blev dock riktigt ledsen när vi var framme och lämnade blommor. Jag höll ett kortare tal och det fick henne nog att tänka på vad det innebär att vi inte kommer träffa honom mer. Men det kändes skönt att hon blev så ledsen, hon är sådan att hon gärna stänger in känslorna annars och agerar ut på andra sätt. Då föredrar jag att hon gråter så vi kan trösta och prata.
    Resten av dagen har varit bra. Luna har lekt med sina kusiner och haft riktigt roligt. De har busat och skojat och stojat. Nu är hon kvar hos mormor och ska vara där under påsken. Eftersom mina syskon med familjer också är där har vi valt att åka hem på kvällarna, men vi ska tillbaka både imorgon och på påskafton. En riktig storfamiljspåsk!

    Glad påsk till alla!
  2. 1
    Begravning avklarad Idag har vi haft begravning för min morfar. Det var en fin ceremoni i en liten kyrka. Vi var där både vid kistöppningen och under själva begravningen. Jag hade först inte tänkt åka och titta på morfar, men frågade Luna och hon ville. I efterhand kändes det som en bra idé. Han såg så fin och fridfull ut och jag tror att det var bra för Luna att verkligen se att han låg i kistan. Hon ville inte gå ända fram bredvid kistan dock.
    Begravningen gick bra och Luna skötte sig exemplarisk. Sirius var desto mer otålig så honom fick vi bära runt på. Det var lite trist, men okej. Jag vet att morfar skulle ha velat att han var med. Luna blev dock riktigt ledsen när vi var framme och lämnade blommor. Jag höll ett kortare tal och det fick henne nog att tänka på vad det innebär att vi inte kommer träffa honom mer. Men det kändes skönt att hon blev så ledsen, hon är sådan att hon gärna stänger in känslorna annars och agerar ut på andra sätt. Då föredrar jag att hon gråter så vi kan trösta och prata.
    Resten av dagen har varit bra. Luna har lekt med sina kusiner och haft riktigt roligt. De har busat och skojat och stojat. Nu är hon kvar hos mormor och ska vara där under påsken. Eftersom mina syskon med familjer också är där har vi valt att åka hem på kvällarna, men vi ska tillbaka både imorgon och på påskafton. En riktig storfamiljspåsk!

    Glad påsk till alla!
  3. Medlem sedan
    Nov 1999
    #2

    Vad skönt att det

    gick bra ändå. Och på något sätt också att det är mitt i påsken så det blir naturlig långsamling, kan jag också tänka mig? Jag vet inte alls hur R skulle reagera på en vanlig begravning, men hon grinade så tårarna sprutade när vi begravde kaninen och jag håller med dig, på nåt sätt är det bra när känslorna bara väller ut sådär så man kan trösta och prata. Då vet man hur man ska hantera det. En unge som rusar runt och börjar kasta prylar är det inte lika lätt att trösta liksom.
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  4. 2
    Vad skönt att det gick bra ändå. Och på något sätt också att det är mitt i påsken så det blir naturlig långsamling, kan jag också tänka mig? Jag vet inte alls hur R skulle reagera på en vanlig begravning, men hon grinade så tårarna sprutade när vi begravde kaninen och jag håller med dig, på nåt sätt är det bra när känslorna bara väller ut sådär så man kan trösta och prata. Då vet man hur man ska hantera det. En unge som rusar runt och börjar kasta prylar är det inte lika lätt att trösta liksom.
  5. Medlem sedan
    Aug 2002
    #3

    Hej

    Det låter som om det blev ett bra och värdigt avslut. Kram
  6. 3
    Hej Det låter som om det blev ett bra och värdigt avslut. Kram
  7. Genaro
    #4
    Jag tror också det var bra att barnen var med. Om inte annat så känns det nog bättre efteråt. Och får Lunas del att ta avsked och allt, tror du gjorde helt rätt.

    Hoppas begravningen var så fin som ni önskade.

    *kram*

    /ingrid_mfl
  8. 4
    Jag tror också det var bra att barnen var med. Om inte annat så känns det nog bättre efteråt. Och får Lunas del att ta avsked och allt, tror du gjorde helt rätt.

    Hoppas begravningen var så fin som ni önskade.

    *kram*

    /ingrid_mfl

Liknande trådar

  1. Begravning avklarad.
    By malojeli in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-07-21, 18:12
  2. ang begravning
    By amanda-b in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-13, 14:48
  3. ska på begravning
    By Smirran in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-03-03, 10:30
  4. ska på begravning,ska vi ta
    By kattis,moa o gustav in forum _0701 Januaribarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-22, 13:02
  5. Begravning
    By Vittel in forum _0506 Junibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-18, 13:30
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar