Blanda RME och diesel?
Bilsnack
  1. qxxx3
    #1

    Blanda RME och diesel?

    Om jag byter lite slangar i motorn och börjar tanka RME i min dieselbil, kan jag då tanka i vanlig diesel om jag inte hittar nåt ställe som säljer RME?

    Är det tillåtet att ha en större dunk RME i bakskuffen?

    Jag har ingen försäljare på min ort som säljer RME men jag jobbar strax söder om Söder (Stockholm). Kan det finnas nån där med försäljning av RME?
  2. 1
    Blanda RME och diesel? Om jag byter lite slangar i motorn och börjar tanka RME i min dieselbil, kan jag då tanka i vanlig diesel om jag inte hittar nåt ställe som säljer RME?

    Är det tillåtet att ha en större dunk RME i bakskuffen?

    Jag har ingen försäljare på min ort som säljer RME men jag jobbar strax söder om Söder (Stockholm). Kan det finnas nån där med försäljning av RME?
  3. Medlem sedan
    Jan 2002
    #2
    I de bilar som är gjorda för RME går det utan problem att blanda i all tänkbara förhållanden. Det finns flera sajter som listar tankställen för biobränslen. http://www.ecobransle.se/
  4. 2
    I de bilar som är gjorda för RME går det utan problem att blanda i all tänkbara förhållanden. Det finns flera sajter som listar tankställen för biobränslen. http://www.ecobransle.se/
  5. qxxx3
    #3
    Har kollat sidan nu och hittade några ställen söder om stan som säljer RME. Jag får kolla hur aktuell listan är.

    Det finns vad jag vet inga bilar med motorer särskilt gjorda för RME och i stort sett alla dieselbilar går att köra på RME. Jag ville bara veta om blandningen av RME och vanlig diesel är skadlig med tanke på ev. olika densitet osv. Olika oljor skiktar sig ju gärna...
  6. 3
    Har kollat sidan nu och hittade några ställen söder om stan som säljer RME. Jag får kolla hur aktuell listan är.

    Det finns vad jag vet inga bilar med motorer särskilt gjorda för RME och i stort sett alla dieselbilar går att köra på RME. Jag ville bara veta om blandningen av RME och vanlig diesel är skadlig med tanke på ev. olika densitet osv. Olika oljor skiktar sig ju gärna...
  7. Medlem sedan
    Jan 2002
    #4
    Jodå, Audi A2 1,2 tdi resp VW Lupo 1,2 tdi - samma motor och certifierat för RME. I stort sett alla VAG-dieslar utan partikelfilter går utmärkt att köra på RME. RME och vanlig diesel har närmast exakt samma egenskaper sånär på en punkt - köldegenskaperna. RME blir trögflytande vid -10 och lägre.
  8. 4
    Jodå, Audi A2 1,2 tdi resp VW Lupo 1,2 tdi - samma motor och certifierat för RME. I stort sett alla VAG-dieslar utan partikelfilter går utmärkt att köra på RME. RME och vanlig diesel har närmast exakt samma egenskaper sånär på en punkt - köldegenskaperna. RME blir trögflytande vid -10 och lägre.

Liknande trådar

  1. diesel...
    By willermo in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-04, 12:36
  2. Diesel!!
    By Dreitill in forum _0803 Marsbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-07-03, 10:57
  3. Diesel!!!
    By Dreitill in forum Försöker bli med barn
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2007-06-27, 21:40
  4. Diesel!
    By ellem in forum Försöker bli med barn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-29, 12:45
  5. Diesel!
    By Modestie in forum Försöker bli med barn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-10, 09:21
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar