2.5 årskontroll
_05 Höstbarn
  1. Medlem sedan
    Apr 2006
    #1

    2.5 årskontroll

    ska Saga på om 2 veckor....
    men vi fick en brochyr hem som vi ska gå igenom med dagispersonalen...ang hennes utveckling. För att sen på kontrollen på bvc kunna visa lite mer hur ens barn fungerar på hemmaplan och på dagis.

    Har ni med fått en sån brochyr?

    Jag har aldrig fått det innan med mina andra två barn så det är nog nåt nytt...
  2. 1
    2.5 årskontroll ska Saga på om 2 veckor....
    men vi fick en brochyr hem som vi ska gå igenom med dagispersonalen...ang hennes utveckling. För att sen på kontrollen på bvc kunna visa lite mer hur ens barn fungerar på hemmaplan och på dagis.

    Har ni med fått en sån brochyr?

    Jag har aldrig fått det innan med mina andra två barn så det är nog nåt nytt...
  3. Medlem sedan
    Mar 2002
    #2
    Nej, någon sådan broschyr har vi aldrig fått. Vi har inte 2,5-årskontroll här, så det kan ju hänga ihop med det. Här har man 18-månaderskontroll och sedan inget "officiellt" besök på bvc förrän vid 3-årskontrollen. Jag bokade dock själv in en längd- och viktkontroll i höstas runt Tures 2-årsdag och det har vår bvc-sköterska inget emot (snarare så att hon uppmuntrar det).
  4. 2
    Nej, någon sådan broschyr har vi aldrig fått. Vi har inte 2,5-årskontroll här, så det kan ju hänga ihop med det. Här har man 18-månaderskontroll och sedan inget "officiellt" besök på bvc förrän vid 3-årskontrollen. Jag bokade dock själv in en längd- och viktkontroll i höstas runt Tures 2-årsdag och det har vår bvc-sköterska inget emot (snarare så att hon uppmuntrar det).
  5. Medlem sedan
    Oct 2004
    #3
    Ja en lapp man ska fylla i och en dagis ska fylla i fick jag fasst det var med Ella och hennes 5 års kontroll.
  6. 3
    Ja en lapp man ska fylla i och en dagis ska fylla i fick jag fasst det var med Ella och hennes 5 års kontroll.
  7. KAJO
    #4

    Man får någon typ

    av fylla i grej här som har fokus på språket, men jag behövde inte göra det tyckte sonens sköterska eftersom hon träffade honom rätt nyligen och hörde honom prata så pass bra då.

    Jag tycker annars att det är bra med 2,5 års kontroll eftersom eventuella språkstörningar (som ju i sig kan vara tecken på både det ena och andra) fångas upp tidigare än om man bara har treårskontroll.
  8. 4
    Man får någon typ av fylla i grej här som har fokus på språket, men jag behövde inte göra det tyckte sonens sköterska eftersom hon träffade honom rätt nyligen och hörde honom prata så pass bra då.

    Jag tycker annars att det är bra med 2,5 års kontroll eftersom eventuella språkstörningar (som ju i sig kan vara tecken på både det ena och andra) fångas upp tidigare än om man bara har treårskontroll.
  9. Medlem sedan
    Mar 2003
    #5
    En språkenkät har vi fått fylla i. Om hur många ord barnet kan o förstår o lite sånt. Ganska enkelt, men ändå så man kan ha en dialog kring barnets prat-utveckling.
  10. 5
    En språkenkät har vi fått fylla i. Om hur många ord barnet kan o förstår o lite sånt. Ganska enkelt, men ändå så man kan ha en dialog kring barnets prat-utveckling.
  11. Medlem sedan
    Sep 1999
    #6
    Vi har inte fått något med de tidigare barnen. Ellen har inte fått nån kallelse än, är ju inte 2 1/2 än heller.
  12. 6
    Vi har inte fått något med de tidigare barnen. Ellen har inte fått nån kallelse än, är ju inte 2 1/2 än heller.
  13. Medlem sedan
    Dec 2004
    #7
    Här har vi nästa kontroll vid 3 år, inget vid 2,5. Har aldrig fått någon sån broshyr som du fått men det verkar ju vara en god idé.
  14. 7
    Här har vi nästa kontroll vid 3 år, inget vid 2,5. Har aldrig fått någon sån broshyr som du fått men det verkar ju vara en god idé.
  15. Medlem sedan
    Jan 2001
    #8

    Nej, inte som standard

    Här är det kontroll en gång/år från det att barnet fyllt 2 år.
    Måns kommer dock gå på kontroll vid 2,5 års ålder, eftersom han hade lite viktproblem som ung (från 6-12 månaders ålder tappade han 3 kurvor i vikt, men har sedan dess hållt och följt sin låga kurva). Vi ska bara kolla så han håller sin vikt fortfarande (vid 2-årskontrollen hade han gått upp jättebra i vikt!). Och rapportera över resultatet från hans hjärt-ultraljud som kommer göras på ALB i april.
    *~* The road to hell is paid with good intentions *~*
  16. 8
    Nej, inte som standard Här är det kontroll en gång/år från det att barnet fyllt 2 år.
    Måns kommer dock gå på kontroll vid 2,5 års ålder, eftersom han hade lite viktproblem som ung (från 6-12 månaders ålder tappade han 3 kurvor i vikt, men har sedan dess hållt och följt sin låga kurva). Vi ska bara kolla så han håller sin vikt fortfarande (vid 2-årskontrollen hade han gått upp jättebra i vikt!). Och rapportera över resultatet från hans hjärt-ultraljud som kommer göras på ALB i april.

Liknande trådar

  1. 4-årskontroll.
    By -Grynet- in forum _0312 Decemberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-02-08, 14:08
  2. 4-årskontroll
    By Femina in forum _03 Höstbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-01-24, 22:44
  3. 1 -årskontroll!
    By Ruth1 in forum _0611 Novemberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-11-24, 11:43
  4. 5-årskontroll
    By Sanna med tjejerna in forum _0211 Novemberbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-11-21, 08:45
  5. 1½-årskontroll
    By Moa m. BellanBus in forum _0507 Julibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-02-05, 20:26
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar