Varför flyttar man en bra förskola?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jan 2004
    #1

    Varför flyttar man en bra förskola?

    En av förskolorna där vi bor ska flyttas. Det stod om det i Metro idag och finns på hemsidan nu: http://www.metro.se/se/article/2008/...1-62/index.xml

    Politikerna gick ut till föräldrarna på förskolan bara 2 veckor innan beslut skulle tas och gav dem ingen möjlighet att hinna ha någon åsikt i frågan. Just nu ligger förskolan jättefint på en kulle med skog kring och ingen trafik. Det är idag 4 normalstora avdelningar. Av dessa ska 1 bort och de andra 3 ska slås ihop med 4 andra avdelningar på en helt annan förskola tillsammans i en ny lokal som ligegr precis vid den mest trafikerade vägen och som har ett psykboende precis bredvid. Ingen skog längre. Varför? Jo för de vill låta privat förskola öppna i Skrindans gamla lokaler!! Då slänger man bara ut de barn som finns där och swosh iväg med er till ett helt annat ställe fast att allt fungerar toppen där idag. Varför gör man så? Och varför får inte föräldrarna ha något att säga till om alls i detta? Det är ju dem och deras barn det påverkar direkt. Hade man inte kunnat öppna en till kommunal förskola i de 3 lokalerna som Skrindan nu ska fylla om det saknas förskoleplatser? Eller varför kunde man inte låtit de privata öppna i dessa lokaler och låtit Skrindan haft sitt kvar? Jag blir så himla irriterad!! Förstår att många känner sig överkörda. *Var tvungen att skriva av mig*
  2. 1
    Varför flyttar man en bra förskola? En av förskolorna där vi bor ska flyttas. Det stod om det i Metro idag och finns på hemsidan nu: http://www.metro.se/se/article/2008/...1-62/index.xml

    Politikerna gick ut till föräldrarna på förskolan bara 2 veckor innan beslut skulle tas och gav dem ingen möjlighet att hinna ha någon åsikt i frågan. Just nu ligger förskolan jättefint på en kulle med skog kring och ingen trafik. Det är idag 4 normalstora avdelningar. Av dessa ska 1 bort och de andra 3 ska slås ihop med 4 andra avdelningar på en helt annan förskola tillsammans i en ny lokal som ligegr precis vid den mest trafikerade vägen och som har ett psykboende precis bredvid. Ingen skog längre. Varför? Jo för de vill låta privat förskola öppna i Skrindans gamla lokaler!! Då slänger man bara ut de barn som finns där och swosh iväg med er till ett helt annat ställe fast att allt fungerar toppen där idag. Varför gör man så? Och varför får inte föräldrarna ha något att säga till om alls i detta? Det är ju dem och deras barn det påverkar direkt. Hade man inte kunnat öppna en till kommunal förskola i de 3 lokalerna som Skrindan nu ska fylla om det saknas förskoleplatser? Eller varför kunde man inte låtit de privata öppna i dessa lokaler och låtit Skrindan haft sitt kvar? Jag blir så himla irriterad!! Förstår att många känner sig överkörda. *Var tvungen att skriva av mig*
  3. Medlem sedan
    Nov 1999
    #2
    Kommunen är glada om det öppnas privata förskolor för då blir de av med några barn i kö på ett billigare sätt.

    Troligen hade privata fsk önskemål/krav om just den platsen och då åkte ert dagis väck.

    Kommunal beslutsverksamhet i ett nötskal om du frågar mig. Skit i om barnen får lida, bara pengar sparas in.
  4. 2
    Kommunen är glada om det öppnas privata förskolor för då blir de av med några barn i kö på ett billigare sätt.

    Troligen hade privata fsk önskemål/krav om just den platsen och då åkte ert dagis väck.

    Kommunal beslutsverksamhet i ett nötskal om du frågar mig. Skit i om barnen får lida, bara pengar sparas in.
  5. Medlem sedan
    Jan 2004
    #3
    Så oerhört tråkigt tycker jag.
  6. 3
    Så oerhört tråkigt tycker jag.
  7. Medlem sedan
    Nov 1999
    #4
    Jag håller med dig helt och hållet och är verkligen ledsen att ni drabbas av flytten.

    Men du - protestera! Högljutt och mycket, om du orkar.
  8. 4
    Jag håller med dig helt och hållet och är verkligen ledsen att ni drabbas av flytten.

    Men du - protestera! Högljutt och mycket, om du orkar.
  9. Medlem sedan
    Jan 2004
    #5
    Nu måste jag ha skrivit tokigt, för det är inte vår förskola som drabbas. Däremot så har jag många vänners barn som går där och känner därför med dem. Jag har skrivit inne på Metro. Vet inte riktigt vad mer man kan göra för dem.
  10. 5
    Nu måste jag ha skrivit tokigt, för det är inte vår förskola som drabbas. Däremot så har jag många vänners barn som går där och känner därför med dem. Jag har skrivit inne på Metro. Vet inte riktigt vad mer man kan göra för dem.
  11. Medlem sedan
    Nov 1999
    #6
    Det är inte du som skrivit tokigt, det är jag som läser lite illa

    Uppmuntra dem till att protestera. Det är inte försent förrän den verkliga flytten blir, tills dess går det alltid att påverka.

    Kanske de inte kan få kommunen att ändra sig, men de kan i alla fall få kommunen att förstå vidden av det de gör och kanske även att föreslå kommunen en alternativ lösning eller något motkrav.

    Jag blir så less när de kör på såhär, och jag önskar som sagt att jag kunde säga att det var ovanligt, men det är pengar och att det ska se snyggt ut på pappret som styr i alltför många fall.
  12. 6
    Det är inte du som skrivit tokigt, det är jag som läser lite illa

    Uppmuntra dem till att protestera. Det är inte försent förrän den verkliga flytten blir, tills dess går det alltid att påverka.

    Kanske de inte kan få kommunen att ändra sig, men de kan i alla fall få kommunen att förstå vidden av det de gör och kanske även att föreslå kommunen en alternativ lösning eller något motkrav.

    Jag blir så less när de kör på såhär, och jag önskar som sagt att jag kunde säga att det var ovanligt, men det är pengar och att det ska se snyggt ut på pappret som styr i alltför många fall.
  13. Medlem sedan
    Jun 2005
    #7
    Ni har valt fel politiker, tydligen!
  14. 7
    Ni har valt fel politiker, tydligen!
  15. Medlem sedan
    Nov 1999
    #8
    Ja, det har vi nog, väldigt länge dessutom. För så här har det varit under minst 12 års tid...

    Tydligen har Haninge kommun också valt fel politiker
  16. 8
    Ja, det har vi nog, väldigt länge dessutom. För så här har det varit under minst 12 års tid...

    Tydligen har Haninge kommun också valt fel politiker
  17. Medlem sedan
    Jan 2004
    #9
    Ja det är nog så att majoriteten valde lite tokigt.
  18. 9
    Ja det är nog så att majoriteten valde lite tokigt.
  19. Medlem sedan
    Jul 2002
    #10
    Den förskolan har verkligen jättefin gård. Har en bekant som har barn där.
    Tanken från början var ju att låta nån privat använda gamla folkhögskolan. Sen vet jag inte varför de ändrade sig.

    De ska bygga radhus framför den nya förskolan också, så det blir väl en barriär mellan vägen och barnen. *L*
  20. 10
    Den förskolan har verkligen jättefin gård. Har en bekant som har barn där.
    Tanken från början var ju att låta nån privat använda gamla folkhögskolan. Sen vet jag inte varför de ändrade sig.

    De ska bygga radhus framför den nya förskolan också, så det blir väl en barriär mellan vägen och barnen. *L*

Liknande trådar

  1. förskola plats? i fallet flyttar man...
    By Izabelam in forum _0911 Novemberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-08-01, 18:53
  2. Varför jag inte passar på förskola :)
    By housewife in forum Ordet är fritt
    Svar: 62
    Senaste inlägg: 2008-09-23, 09:45
  3. Varför så svårt att säga förskola?
    By came_79 in forum Småbarn
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2008-05-16, 12:16
  4. Men varför flyttar de om snack
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-04-12, 15:18
  5. Varför sökte ni förskola?
    By mariamed4 in forum Småbarn
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2006-05-04, 20:32
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar