Ang försäljning av hus
Arbete, ekonomi & juridik
  1. Medlem sedan
    May 2005
    #1

    Ang försäljning av hus

    Vi ska ju deklarera att vi sålde ett hus förra året, även deklarera att vi köpte nytt.

    Nu är det så att vi kanske inte ens får uppskov med vinsten på försäljingen då den efter alla uträkningar endast blev 33000 kr och vad jag förstog måste det vara minst 50tusen i vinst...rätta mig om jag har fel.

    Däremot har vi gjort omfattande renoveringar på det huset vi sålde inom ramen av 2 år innan försäljning, vi rev ut huset så det var ett skal, fick sanera en del osv,in med nytt, tex så fanns inte ens spis i huset innan.Bytt ut 75% av elen,byggt toarum,nya golva,nya innerväggar,byggt om entrén som höll på att rasa m.m m.m

    Nu har vi inga kvitton kvar på inköp av nytt kök, det andra köket var från 1920 å bestog av en diskbänk bara tex, inga kvitton kvar på vitvaror, fanns förrut bara en liten enkel kokplatta,vi böt alla vattenledningar inne,avloppsrören ute och inte osv osv
    Alltså ALLT gjorde vi själva och ingen tanke på att spara kvitton som sagt då vi skulle bo där tills vi blev gamla typ.

    Läste att skatteverket vill ha in tex kvitton...men nu till min fråga`:

    Vi har dokumenterat ALLT jobb från början till slut med kameran.
    Kan man skicka med bilder som bevis eller är det nu helt kört att få dra av för renoveringen som gjorde att vi kunde sälja ett hus för 300tusen som vi köpte för 110tusen plus lagfarten då, men den var inte dyr.

    Nya huset vi köpte direkt efter kostade hos 370tusen så det var ju inte så mycket dyrare.
  2. 1
    Ang försäljning av hus Vi ska ju deklarera att vi sålde ett hus förra året, även deklarera att vi köpte nytt.

    Nu är det så att vi kanske inte ens får uppskov med vinsten på försäljingen då den efter alla uträkningar endast blev 33000 kr och vad jag förstog måste det vara minst 50tusen i vinst...rätta mig om jag har fel.

    Däremot har vi gjort omfattande renoveringar på det huset vi sålde inom ramen av 2 år innan försäljning, vi rev ut huset så det var ett skal, fick sanera en del osv,in med nytt, tex så fanns inte ens spis i huset innan.Bytt ut 75% av elen,byggt toarum,nya golva,nya innerväggar,byggt om entrén som höll på att rasa m.m m.m

    Nu har vi inga kvitton kvar på inköp av nytt kök, det andra köket var från 1920 å bestog av en diskbänk bara tex, inga kvitton kvar på vitvaror, fanns förrut bara en liten enkel kokplatta,vi böt alla vattenledningar inne,avloppsrören ute och inte osv osv
    Alltså ALLT gjorde vi själva och ingen tanke på att spara kvitton som sagt då vi skulle bo där tills vi blev gamla typ.

    Läste att skatteverket vill ha in tex kvitton...men nu till min fråga`:

    Vi har dokumenterat ALLT jobb från början till slut med kameran.
    Kan man skicka med bilder som bevis eller är det nu helt kört att få dra av för renoveringen som gjorde att vi kunde sälja ett hus för 300tusen som vi köpte för 110tusen plus lagfarten då, men den var inte dyr.

    Nya huset vi köpte direkt efter kostade hos 370tusen så det var ju inte så mycket dyrare.
  3. Medlem sedan
    Oct 2000
    #2

    du ska ju inte skicka in

    varken kvitton eller annat när du deklarerar, men om du blir kontrollerad ska du kunna visa kvitton.
    Om det bara är två år sedan har säkert leverantören av köket kvar er faktura om du kontaktar dem?

    lycklig mamma till Theo -01, Tuva -04 och Elliot -07

    "Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den"
  4. 2
    du ska ju inte skicka in varken kvitton eller annat när du deklarerar, men om du blir kontrollerad ska du kunna visa kvitton.
    Om det bara är två år sedan har säkert leverantören av köket kvar er faktura om du kontaktar dem?
  5. Medlem sedan
    May 2005
    #3
    Jaaa där sa du nått...vi köpte ju köket = stommar,luckor,bänkar,handtag, diskblandare,diskho ect på Ikea och sen vitvarorna (kyl/frys,spis och fläkt) köpte vi på lokala homeaffären så då kan ju dom med kanske ha kvar så man kan få kvitton.

    Gubben är byggnadsarbetare därav vi gjorde allt själv och slapp koppla in andra ( isamma veva lärde jag mig tapetsera,slipa,spackla,kakla ect).Jo vi hade en vän som kopplade in elen efter att vi dragit den å det men till själva skåpet hade vi en behörig elektirker,fast han tog inge betalt för att koppla in.

    Kan målerifirman vi köpte tapeter,färg,kakel och sånt ha kvar kvitton kanske.För det måste man väl oxå få ta med eller?
  6. 3
    Jaaa där sa du nått...vi köpte ju köket = stommar,luckor,bänkar,handtag, diskblandare,diskho ect på Ikea och sen vitvarorna (kyl/frys,spis och fläkt) köpte vi på lokala homeaffären så då kan ju dom med kanske ha kvar så man kan få kvitton.

    Gubben är byggnadsarbetare därav vi gjorde allt själv och slapp koppla in andra ( isamma veva lärde jag mig tapetsera,slipa,spackla,kakla ect).Jo vi hade en vän som kopplade in elen efter att vi dragit den å det men till själva skåpet hade vi en behörig elektirker,fast han tog inge betalt för att koppla in.

    Kan målerifirman vi köpte tapeter,färg,kakel och sånt ha kvar kvitton kanske.För det måste man väl oxå få ta med eller?

Liknande trådar

  1. Försäljning
    By Anonym mamma1 in forum Skolbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-04-22, 16:13
  2. Försäljning?
    By -Nina- in forum _0309 Septemberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-12, 15:57
  3. Får man? om försäljning
    By Afrodite in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-09-07, 09:39
  4. Försäljning av hus?!
    By Jenny_n in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-26, 22:04
  5. Försäljning av hus
    By Undrande in forum Separation
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-11-16, 10:42
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar