Nytt ämne :)
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Sep 2002
    #1

    Nytt ämne :)

    Att välja att röka inomhus när man har barn.
    Ställt mot:
    Nu är det förbjudet på restauranger, för personalen skadas av passiv rökning.

    Har 2 barn, flera av deras kompisars föräldrar röker inomhus, vissa vid öppet köksfönster andra under fläkten.

    Barnen kommer hem och luktar starkt av rök i hår och kläder. Jag har gjort det mesta för att minska exponeringen. Bett dom leka hemma hos oss, leka utomhus osv. Men jag kan inte förbjuda en 11-åring att leka hemma hos sina bästa vänner. Nu skall hon sova över inatt.
    Iva-syrra som byter yrke. Läser T5 på Läkarprogrammet.
    "Lär som om du skulle leva för evigt. Lev som om du skulle dö imorgon." Gandhi.

    För eller emot donation? _Anmäl din åsikt till Donationsregistret_
    https://app.socialstyrelsen.se/donation/anmaldon.aspx
  2. 1
    Nytt ämne :) Att välja att röka inomhus när man har barn.
    Ställt mot:
    Nu är det förbjudet på restauranger, för personalen skadas av passiv rökning.

    Har 2 barn, flera av deras kompisars föräldrar röker inomhus, vissa vid öppet köksfönster andra under fläkten.

    Barnen kommer hem och luktar starkt av rök i hår och kläder. Jag har gjort det mesta för att minska exponeringen. Bett dom leka hemma hos oss, leka utomhus osv. Men jag kan inte förbjuda en 11-åring att leka hemma hos sina bästa vänner. Nu skall hon sova över inatt.
  3. Medlem sedan
    Dec 2007
    #2
    Usch! Jag skulle faktiskt förbjuda det. Helt enkelt för att det är inte hälsosamt att andas in skiten och sen skulle jag få migränanfall direkt om de kom hem och luktade så.
    Varför gör människor på detta viset?!
  4. 2
    Usch! Jag skulle faktiskt förbjuda det. Helt enkelt för att det är inte hälsosamt att andas in skiten och sen skulle jag få migränanfall direkt om de kom hem och luktade så.
    Varför gör människor på detta viset?!
  5. Medlem sedan
    Aug 2007
    #3

    Åh, det skulle jag kunna!!!

    Likväl som jag inte skulle säga ja till mina barn att sova i radonhus t ex.
  6. 3
    Åh, det skulle jag kunna!!! Likväl som jag inte skulle säga ja till mina barn att sova i radonhus t ex.
  7. Medlem sedan
    Nov 2002
    #4

    Fast en natt

    i ett radonhus kan väl inte göra så stor skada, eller?
    Om du bara gör det du alltid har gjort, kommer du bara att få det du alltid har haft.
  8. 4
    Fast en natt i ett radonhus kan väl inte göra så stor skada, eller?
  9. Medlem sedan
    Oct 2006
    #5
    Svårt, ja. Sista året jag rökte rökte jag enbart utomhus. Det var liksom läge för det. Nu är jag iofs rökfri sedan 3,5 år eller så och har inte tänkt på det. Mina barn luktar inte rök trots att sonens kompis mamma röker (hon röker utomhus) och det är jag tacksam över. Hade mina barn varit allergiska hade jag så klart talat om det för kompisarnas föräldrar (utifall de luktade rök) men annars vet jag inte om jag skulle kunna göra nåt.

    När jag var barn så lekte jag med en kompis vars båda föräldrar rökte och här talar vi inte om att röka under fläkt eller så. Det röktes ÖVERALLT, tom toaletten. Min mamma var INTE glad över att jag luktade unken rök jämt men hon kunde inte göra så mycket åt det. Idag är det förhoppningsvis inte SÅ hemskt längre att folk röker ÖVERALLT..? Men om dina barn luktar rök, så... Nej, det låter inte bra.
  10. 5
    Svårt, ja. Sista året jag rökte rökte jag enbart utomhus. Det var liksom läge för det. Nu är jag iofs rökfri sedan 3,5 år eller så och har inte tänkt på det. Mina barn luktar inte rök trots att sonens kompis mamma röker (hon röker utomhus) och det är jag tacksam över. Hade mina barn varit allergiska hade jag så klart talat om det för kompisarnas föräldrar (utifall de luktade rök) men annars vet jag inte om jag skulle kunna göra nåt.

    När jag var barn så lekte jag med en kompis vars båda föräldrar rökte och här talar vi inte om att röka under fläkt eller så. Det röktes ÖVERALLT, tom toaletten. Min mamma var INTE glad över att jag luktade unken rök jämt men hon kunde inte göra så mycket åt det. Idag är det förhoppningsvis inte SÅ hemskt längre att folk röker ÖVERALLT..? Men om dina barn luktar rök, så... Nej, det låter inte bra.
  11. Medlem sedan
    Jul 2002
    #6
    Jag skulle faktiskt säga att de får sova hos oss istället.
  12. 6
    Jag skulle faktiskt säga att de får sova hos oss istället.
  13. Medlem sedan
    Aug 2007
    #7

    Jag förstod det som att det

    handlar om mer än en natt. Dessutom skulle jag nog göra det som ett statement om det handlade om att lekkamratens föräldrar rökte inne.
  14. 7
    Jag förstod det som att det handlar om mer än en natt. Dessutom skulle jag nog göra det som ett statement om det handlade om att lekkamratens föräldrar rökte inne.
  15. Medlem sedan
    Jul 2007
    #8

    JAg tror inte ens

    att mina ungar skulle vilja sova hos någon som röker. De far väldigt illa av cigrök och klagar på folk som röker bland barn och andra... ( har väl hört mig)

    Och jag skulle inte tillåta dem att sova någon som inte ens kan ta den lilla hänsynen till sina enga ungar att inte röka inomhus.
  16. 8
    JAg tror inte ens att mina ungar skulle vilja sova hos någon som röker. De far väldigt illa av cigrök och klagar på folk som röker bland barn och andra... ( har väl hört mig)

    Och jag skulle inte tillåta dem att sova någon som inte ens kan ta den lilla hänsynen till sina enga ungar att inte röka inomhus.
  17. Medlem sedan
    Sep 2000
    #9
    Om de luktar "starkt" av rök skulle jag nog gissa att de aktuella föräldrarna inte röker under fläkten iaf. Och gör de det så har de missförstått syftet med att stå under en fläkt. Att stå vid ett öppet fönster gissar jag har helt motsatt effekt än det som var tänkt; röken blåser in istället för ut.

    Nå, till frågan: Jag skulle försöka föreslå att de sover hemma hos oss istället. Förbjuda är ju dock lite svårt tycker jag, man kanske begränsar mer än vad man "tjänar" på det, liksom. Jag vet ungar (mitt ex t.ex) som sov i samma rum som sina föräldrar på 60-talet, och förldrarna låg och rökte i SÄNGEN och ingen av dem är sjuk eller rökare idag, vad jag vet.
  18. 9
    Om de luktar "starkt" av rök skulle jag nog gissa att de aktuella föräldrarna inte röker under fläkten iaf. Och gör de det så har de missförstått syftet med att stå under en fläkt. Att stå vid ett öppet fönster gissar jag har helt motsatt effekt än det som var tänkt; röken blåser in istället för ut.

    Nå, till frågan: Jag skulle försöka föreslå att de sover hemma hos oss istället. Förbjuda är ju dock lite svårt tycker jag, man kanske begränsar mer än vad man "tjänar" på det, liksom. Jag vet ungar (mitt ex t.ex) som sov i samma rum som sina föräldrar på 60-talet, och förldrarna låg och rökte i SÄNGEN och ingen av dem är sjuk eller rökare idag, vad jag vet.
  19. Medlem sedan
    Nov 2002
    #10

    Jo, jag menar bara

    att jag hoppas att det inte är så farligt att sova enstaka nätter i ett radonhus. Rökning och ofta är en annan grej. Vet inte hur jag hade gjort dock.
    Om du bara gör det du alltid har gjort, kommer du bara att få det du alltid har haft.
  20. 10
    Jo, jag menar bara att jag hoppas att det inte är så farligt att sova enstaka nätter i ett radonhus. Rökning och ofta är en annan grej. Vet inte hur jag hade gjort dock.
  21. Medlem sedan
    Dec 2005
    #11

    Trodde knappt att det fanns

    folk som rökte inomhus fortfarande, i alla fall inte bland dem som har barn. Har de slagit på TV:n eller läst en tidning de senaste tio åren tro? Mitt barn skulle inte få leka eller sova hemma hos någon som rökte. Han har knappt ens sett någon som röker och verkar tro att man dör typ rätt snabbt om man röker så han skulle nog bli chockad.
  22. 11
    Trodde knappt att det fanns folk som rökte inomhus fortfarande, i alla fall inte bland dem som har barn. Har de slagit på TV:n eller läst en tidning de senaste tio åren tro? Mitt barn skulle inte få leka eller sova hemma hos någon som rökte. Han har knappt ens sett någon som röker och verkar tro att man dör typ rätt snabbt om man röker så han skulle nog bli chockad.
  23. -MaryT-
    #12
    Oj...är ditt barn aldrig ute bland folk?
  24. 12
    Oj...är ditt barn aldrig ute bland folk?
  25. Medlem sedan
    Dec 2005
    #13

    Nej jag håller honom hemma

    det känns säkrast så. Närå, menade mer bland människor han känner eller träffar mer frekvent.
  26. 13
    Nej jag håller honom hemma det känns säkrast så. Närå, menade mer bland människor han känner eller träffar mer frekvent.
  27. Medlem sedan
    Jul 2007
    #14

    Kan nog inte påminna mig om

    att någon av barnens kompisar föräldrar röker heller.....inte av dem som barnen umgås med i alla fall. Skönt är det.
  28. 14
    Kan nog inte påminna mig om att någon av barnens kompisar föräldrar röker heller.....inte av dem som barnen umgås med i alla fall. Skönt är det.
  29. -MaryT-
    #15
    Hehe...ok, du menar så .
  30. 15
    Hehe...ok, du menar så .

Liknande trådar

  1. Kan ni be för oss, nytt ämne
    By H med E in forum Föräldraskap - kristen
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-12-02, 18:40
  2. NYTT ÄMNE
    By Mackan in forum Ordet är fritt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-03-13, 15:59
  3. Nytt ämne
    By hookli in forum Politik
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2008-03-07, 14:54
  4. Nytt ämne
    By Millan68 in forum Kärlek & relationer
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-01-08, 20:27
  5. nytt ämne för mig
    By prinsmor in forum Änglabarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-02-04, 12:08
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar