Mässling
_0706 Junibarn
  1. Medlem sedan
    Dec 2006
    #1

    Mässling

    Vaccin vid utlandsresa? Någon som hört de nya rönen och kan förklara...?!
  2. 1
    Mässling Vaccin vid utlandsresa? Någon som hört de nya rönen och kan förklara...?!
  3. Medlem sedan
    Nov 2002
    #2
    Har inte skrivit på denna sida på EVIGHETER...Men gör ett ihopp nu ;-)

    Det har utbrutit mässlingutbrott i olika delar av världen den senaste tiden. I europa är schweiz och Italien mest drabbat. Mässling är en sjukdom som _kan_ leda till mycket tråkiga följder, därför är det av största vikt att försöka undvika den.

    De nya rekommendationerna luder att man bör vaccinera sitt barn om man ska resa utomlands när barnet är mellan 9 månader och 18 månader gammalt. Vid 18 månader får den vaccinet enl. rådande vaccinationsprogram. Före 9 månader är barnet skyddat via moderns antikroppar oavsätt amning eller ej. Ger man vaccinet mellan 9-12 månader så ska man ge vid 18 månader återigen. Ger man efter 12 månader kan man stryka vaccinationen vid 18 månader.


    Själv har jag dilemmat att vi åker till Schweiz och Italien (typsikt va ;-)) när vår Lovisa är 11 månader. Ska höra med BVC vad de anser. Att jag vaccinerar NU och vid 18 månader. Eller vid 11 månader enbart och hoppas på det bästa.
  4. 2
    Har inte skrivit på denna sida på EVIGHETER...Men gör ett ihopp nu ;-)

    Det har utbrutit mässlingutbrott i olika delar av världen den senaste tiden. I europa är schweiz och Italien mest drabbat. Mässling är en sjukdom som _kan_ leda till mycket tråkiga följder, därför är det av största vikt att försöka undvika den.

    De nya rekommendationerna luder att man bör vaccinera sitt barn om man ska resa utomlands när barnet är mellan 9 månader och 18 månader gammalt. Vid 18 månader får den vaccinet enl. rådande vaccinationsprogram. Före 9 månader är barnet skyddat via moderns antikroppar oavsätt amning eller ej. Ger man vaccinet mellan 9-12 månader så ska man ge vid 18 månader återigen. Ger man efter 12 månader kan man stryka vaccinationen vid 18 månader.


    Själv har jag dilemmat att vi åker till Schweiz och Italien (typsikt va ;-)) när vår Lovisa är 11 månader. Ska höra med BVC vad de anser. Att jag vaccinerar NU och vid 18 månader. Eller vid 11 månader enbart och hoppas på det bästa.
  5. Medlem sedan
    Dec 2006
    #3
    Tack för svar. Var på vaccinationsklin idag, ska ta mässlingsvaccin om någon månad. Hyffsat billig var den också.
  6. 3
    Tack för svar. Var på vaccinationsklin idag, ska ta mässlingsvaccin om någon månad. Hyffsat billig var den också.
  7. Medlem sedan
    Oct 2000
    #4

    men alltså...

    du skriver "skyddad via moderns antikroppar" men inte är vi vuxna vaccinerade?
    Jag har inget minne av att ha fått det i skolålder iaf, och när jag var liten fanns ju inte MPR (är född -71).
    Sambon hade mässlingen som liten men jag har aldrig haft så i mitt fall kan väl inte Elliot vara skyddad?
    Inte för att vi ska ut och resa nu ändå men jag bara undrar?

    lycklig mamma till Theo -01, Tuva -04 och Elliot -07

    "Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den"
  8. 4
    men alltså... du skriver "skyddad via moderns antikroppar" men inte är vi vuxna vaccinerade?
    Jag har inget minne av att ha fått det i skolålder iaf, och när jag var liten fanns ju inte MPR (är född -71).
    Sambon hade mässlingen som liten men jag har aldrig haft så i mitt fall kan väl inte Elliot vara skyddad?
    Inte för att vi ska ut och resa nu ändå men jag bara undrar?
  9. Medlem sedan
    Nov 2002
    #5
    Jo, vi är vaccinerade och har därför antikroppar mot mässling som barnet tar del av upp till 9 månaders ålder.
  10. 5
    Jo, vi är vaccinerade och har därför antikroppar mot mässling som barnet tar del av upp till 9 månaders ålder.
  11. Medlem sedan
    Nov 2002
    #6
    Vill bara tillägga att vaccin mot mässling infördes 1963 i Sverige (var tvungen att kolla upp för säkerhetsskull)


    http://www.smittskyddsinstitutet.se/...sjukhus%20.pdf (varning för otäcka barnbilder)
  12. 6
    Vill bara tillägga att vaccin mot mässling infördes 1963 i Sverige (var tvungen att kolla upp för säkerhetsskull)


    http://www.smittskyddsinstitutet.se/...sjukhus%20.pdf (varning för otäcka barnbilder)

Liknande trådar

  1. Är mässling farligt?
    By malojeli in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-07-19, 19:44
  2. Mässling och bistånd
    By -Allis- in forum Politik
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2011-04-05, 18:08
  3. Mässling
    By J-Ox in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-02-03, 20:15
  4. Mässling
    By Jennyjo in forum _0811 Novemberbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-06-14, 21:12
  5. Mässling är på väg tillbaka
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2009-01-08, 16:47
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar