Liten enkät
_0711 Novemberbarn
  1. Medlem sedan
    Nov 2005
    #1

    Liten enkät

    Eftersom jag inte hänger med så bra i gruppen, gör jag en enkät så jag får en överblick över hur ni har det med era novemberbarn.

    * Ammar du eller flaskar eller båda?

    * Hur ser sömnperioderna ut?

    * Vikt och längd vid senaste bvc-besöket?

    * Senaste framsteget?

    * Några tänder framme eller på gång?

    * Börjat med smakisar?

    * Vad ser du fram emot?

    * Något som är jobbigt?

    * Hur ser era dagar ut?
    *~*Loke 0607, Svante 071106 och bonusen Felicia 0206*~*

    ~^~Barn kan aldrig vara begränsande - bara berikande!~^~

  2. 1
    Liten enkät Eftersom jag inte hänger med så bra i gruppen, gör jag en enkät så jag får en överblick över hur ni har det med era novemberbarn.

    * Ammar du eller flaskar eller båda?

    * Hur ser sömnperioderna ut?

    * Vikt och längd vid senaste bvc-besöket?

    * Senaste framsteget?

    * Några tänder framme eller på gång?

    * Börjat med smakisar?

    * Vad ser du fram emot?

    * Något som är jobbigt?

    * Hur ser era dagar ut?
  3. Medlem sedan
    Nov 2005
    #2

    Svarar själv:

    * Ammar du eller flaskar eller båda?
    Nu blir det bara flaska i o m blodtrycksmedicin

    * Hur ser sömnperioderna ut?
    Ett kort pass på morgonen, längre (1-3 h) runt lunch och ett kortare på eftermiddagen (ca 16-tiden). Somnar för kvällen vid 18-19 tiden, vill komma över från sin säng någon gång under natten, äter vid 6-tiden (då storebror väckt oss). Tankar honom i sömnen vid 22-tiden, så därför håller han sig mätt.

    * Vikt och längd vid senaste bvc-besöket?
    6280 g, 64,5 cm

    * Senaste framsteget?
    kan sitta längre stunder i Bumbon

    * Några tänder framme eller på gång?
    Nej, men jag anar dom två nedre och det dregglas och gnags hela dagarna

    * Börjat med smakisar?
    Vi har tänkt att börja idag - får återkomma med resultatet

    * Vad ser du fram emot?
    När han kan sitta i barnstolen och när han börjat äta lite, som gröt.

    * Något som är jobbigt?
    Hans ena tårkanal är fortfarande trång och det är ständigt gult klet där.

    * Hur ser era dagar ut?
    Upp vid 6-7-tiden, äta frukost för mig och Loke (Svante har fått flaska i sängen), leka och slappa lite fram till 10-tiden då vi oftast går ut. Svante har då sovit en kortare stund och får flaska eller så somnar han i vagnen. Lunch för Loke och sovdags. Svante somnar oftast ganska snart efter det och jag får min dags lugna stund. Mat för svante när han vaknar. Vi kanske går ut igen. Sover när jag pysslar med maten. Varannan dag blir det bad med brorsan, pyjamas och flaska och somnar vid 18-19 tiden i soffan. Vid 22 ungefär får han äta i sömnen och så lägger jag honom i hans säng. Jag läser en stund men somnar alltid med boken i handen.
    *~*Loke 0607, Svante 071106 och bonusen Felicia 0206*~*

    ~^~Barn kan aldrig vara begränsande - bara berikande!~^~

  4. 2
    Svarar själv: * Ammar du eller flaskar eller båda?
    Nu blir det bara flaska i o m blodtrycksmedicin

    * Hur ser sömnperioderna ut?
    Ett kort pass på morgonen, längre (1-3 h) runt lunch och ett kortare på eftermiddagen (ca 16-tiden). Somnar för kvällen vid 18-19 tiden, vill komma över från sin säng någon gång under natten, äter vid 6-tiden (då storebror väckt oss). Tankar honom i sömnen vid 22-tiden, så därför håller han sig mätt.

    * Vikt och längd vid senaste bvc-besöket?
    6280 g, 64,5 cm

    * Senaste framsteget?
    kan sitta längre stunder i Bumbon

    * Några tänder framme eller på gång?
    Nej, men jag anar dom två nedre och det dregglas och gnags hela dagarna

    * Börjat med smakisar?
    Vi har tänkt att börja idag - får återkomma med resultatet

    * Vad ser du fram emot?
    När han kan sitta i barnstolen och när han börjat äta lite, som gröt.

    * Något som är jobbigt?
    Hans ena tårkanal är fortfarande trång och det är ständigt gult klet där.

    * Hur ser era dagar ut?
    Upp vid 6-7-tiden, äta frukost för mig och Loke (Svante har fått flaska i sängen), leka och slappa lite fram till 10-tiden då vi oftast går ut. Svante har då sovit en kortare stund och får flaska eller så somnar han i vagnen. Lunch för Loke och sovdags. Svante somnar oftast ganska snart efter det och jag får min dags lugna stund. Mat för svante när han vaknar. Vi kanske går ut igen. Sover när jag pysslar med maten. Varannan dag blir det bad med brorsan, pyjamas och flaska och somnar vid 18-19 tiden i soffan. Vid 22 ungefär får han äta i sömnen och så lägger jag honom i hans säng. Jag läser en stund men somnar alltid med boken i handen.
  5. Medlem sedan
    May 2005
    #3
    Milda får bara flaskan...

    hon lägger sig vid ca halv sju på kvällen och vaknar vid sex på morgonen ibland tidigare och dricker då ersättning och sover ca en halvtimme eller timme till. sen sover hon vid tio ungefär och sover ca tre timmar, sen sover hon ca en timma vid fyra fem tiden på eftermiddan...

    hon vägde 8680 och var 65,5 lång vid senaste besöket...

    senaste framsteget är att hon kan sitta bra i matstolen när hon äter...

    nej verkar ej vara tänder på g...

    började rätt så tidigt med smakisar, men då gillade hon ej... men nu går det bättre och bättre med gröten så att vi till och med bytt ut ett mål av flaskan till gröt för några dagar sen, först äter hon ersättning när hon vaknar sen nästa mål får hon gröt, sen ersättning igen, sen smakar hon lite mat och får flaskan efter smakningen, sen sista målet får han ersättning...

    jag ser fram emot att hon ska vända sig och gilla att ligga på magen mer...

    jobbigt är hennes astma och hennes psoreasis exsem, just det att jag oroar mig så otroligt över det hela tin...

    på måndagar och torsdagar går vi till öf på förmiddan, efter det så brukar jag så gott som alltid gå till centrum och handla hem det som behövs, andra dagar så går vi ut på promenad på förmiddan, sen eftermiddagar så är ju alla barn hemma och man har fullt upp med mat och allt som ska göras och så en massa lekar med barnen, ibland går vi ut på eftermiddan också eller går hem till nån kompis eller får besök av nån kompis...
  6. 3
    Milda får bara flaskan...

    hon lägger sig vid ca halv sju på kvällen och vaknar vid sex på morgonen ibland tidigare och dricker då ersättning och sover ca en halvtimme eller timme till. sen sover hon vid tio ungefär och sover ca tre timmar, sen sover hon ca en timma vid fyra fem tiden på eftermiddan...

    hon vägde 8680 och var 65,5 lång vid senaste besöket...

    senaste framsteget är att hon kan sitta bra i matstolen när hon äter...

    nej verkar ej vara tänder på g...

    började rätt så tidigt med smakisar, men då gillade hon ej... men nu går det bättre och bättre med gröten så att vi till och med bytt ut ett mål av flaskan till gröt för några dagar sen, först äter hon ersättning när hon vaknar sen nästa mål får hon gröt, sen ersättning igen, sen smakar hon lite mat och får flaskan efter smakningen, sen sista målet får han ersättning...

    jag ser fram emot att hon ska vända sig och gilla att ligga på magen mer...

    jobbigt är hennes astma och hennes psoreasis exsem, just det att jag oroar mig så otroligt över det hela tin...

    på måndagar och torsdagar går vi till öf på förmiddan, efter det så brukar jag så gott som alltid gå till centrum och handla hem det som behövs, andra dagar så går vi ut på promenad på förmiddan, sen eftermiddagar så är ju alla barn hemma och man har fullt upp med mat och allt som ska göras och så en massa lekar med barnen, ibland går vi ut på eftermiddan också eller går hem till nån kompis eller får besök av nån kompis...
  7. Medlem sedan
    Apr 2007
    #4
    Vincent 071124

    * Ammar du eller flaskar eller båda?
    Håller på att introducera flaska

    * Hur ser sömnperioderna ut?
    Bra fråga. Mellan 8:00-23:00 vaken 1-2h sova 30 min

    * Vikt och längd vid senaste bvc-besöket?
    4 mån kontroll 7980 gr 65,5 cm

    * Senaste framsteget?
    Munrörelserna! Smackar o kniper ihop läpparna på alla möjliga håll! Sitter bra utan stöd ett par minuter

    * Några tänder framme eller på gång?
    MKT dregel o tugg både sina fingrar o på mammas/pappas

    * Börjat med smakisar?
    Ja, mild havregröt, potatis/palsternacka/blomkål

    * Vad ser du fram emot?
    Han kan somna sig själv o inte i min famn!

    * Något som är jobbigt?
    Blir otroligt snabbt övertrött vilket gör många dagar o kvällar mkt tröttsamma för oss alla tre....

    * Hur ser era dagar ut?
    Mkt olika men riktlinjer:
    Går upp mellan 7-9 sedan frukost.
    Minst 2 sovpass á 30 min innan middag vid 12-13
    Bus o helst ytterligare 2 sovpass innan middag 16-17
    Kvällen är ett enda skrik/somna/somna om pass till midnatt när jag ger upp o låter han ta min säng...
  8. 4
    Vincent 071124

    * Ammar du eller flaskar eller båda?
    Håller på att introducera flaska

    * Hur ser sömnperioderna ut?
    Bra fråga. Mellan 8:00-23:00 vaken 1-2h sova 30 min

    * Vikt och längd vid senaste bvc-besöket?
    4 mån kontroll 7980 gr 65,5 cm

    * Senaste framsteget?
    Munrörelserna! Smackar o kniper ihop läpparna på alla möjliga håll! Sitter bra utan stöd ett par minuter

    * Några tänder framme eller på gång?
    MKT dregel o tugg både sina fingrar o på mammas/pappas

    * Börjat med smakisar?
    Ja, mild havregröt, potatis/palsternacka/blomkål

    * Vad ser du fram emot?
    Han kan somna sig själv o inte i min famn!

    * Något som är jobbigt?
    Blir otroligt snabbt övertrött vilket gör många dagar o kvällar mkt tröttsamma för oss alla tre....

    * Hur ser era dagar ut?
    Mkt olika men riktlinjer:
    Går upp mellan 7-9 sedan frukost.
    Minst 2 sovpass á 30 min innan middag vid 12-13
    Bus o helst ytterligare 2 sovpass innan middag 16-17
    Kvällen är ett enda skrik/somna/somna om pass till midnatt när jag ger upp o låter han ta min säng...
  9. Medlem sedan
    Jul 2002
    #5

    Ostrukturerad mamma svarar

    * Ammar du eller flaskar eller båda?
    Svar: Jag ammar, men hennes pappa är f-ledig en dag i veckan och då brukar hon få utpumpad bröstmjölk på flaska.

    * Hur ser sömnperioderna ut?
    Svar: Jenny sover lite hipp som happ på dagarna, har ingen rutin. På nätterna sover hon mellan 22:00-07:30, så jag är bortskämd. Dock vägrar hon somna i sin säng på kvällarna, därför får hon ligga i mjukliften, som vi har jämte oss i soffan.

    * Vikt och längd vid senaste bvc-besöket?
    Svar: 5990 gram och 64,5 cm, Jenny var då nästan 4 månader. Nästa vägning blir på tisdag.

    * Senaste framsteget?
    Svar: Hon har börjat gapflabba och vänt ssig några gånger från rygg till mage.

    * Några tänder framme eller på gång?
    Svar: Näpp.

    * Börjat med smakisar?
    Svar: Några teskedar gröt varje kväll. Vi har kört så i ca 10 dagar. Hon är inbte särskilt intresserad.

    * Vad ser du fram emot?
    Svar: Jag tycker att hon är super mysig just nu... Men det ska bli mysigt när hon börjar prata. Annars längtar jag till familjens Kroatien resa i juni.

    * Något som är jobbigt?
    Svar: Att hon blir så hysterisk när hon ska lägga sig på kvällarna.

    * Hur ser era dagar ut?
    Svar: För närvarande är Jenny med mig på jobbet i princip dagligen. Jag har ett förtroende uppdrag i Vårdförbundet och nu när vi varslat om strejk, så är det MASSOR att göra. Jag försöker hinna med att gå på babysång på tisdag förmiddagarna.
    Annars är det lämna och hämta sonen på daagis, laga mat och sån't. Maken sköter städningen av hemmet.
    Rättvis lön till livsviktiga yrken! Kallet har kallnat - myten om Florence är död.
  10. 5
    Ostrukturerad mamma svarar * Ammar du eller flaskar eller båda?
    Svar: Jag ammar, men hennes pappa är f-ledig en dag i veckan och då brukar hon få utpumpad bröstmjölk på flaska.

    * Hur ser sömnperioderna ut?
    Svar: Jenny sover lite hipp som happ på dagarna, har ingen rutin. På nätterna sover hon mellan 22:00-07:30, så jag är bortskämd. Dock vägrar hon somna i sin säng på kvällarna, därför får hon ligga i mjukliften, som vi har jämte oss i soffan.

    * Vikt och längd vid senaste bvc-besöket?
    Svar: 5990 gram och 64,5 cm, Jenny var då nästan 4 månader. Nästa vägning blir på tisdag.

    * Senaste framsteget?
    Svar: Hon har börjat gapflabba och vänt ssig några gånger från rygg till mage.

    * Några tänder framme eller på gång?
    Svar: Näpp.

    * Börjat med smakisar?
    Svar: Några teskedar gröt varje kväll. Vi har kört så i ca 10 dagar. Hon är inbte särskilt intresserad.

    * Vad ser du fram emot?
    Svar: Jag tycker att hon är super mysig just nu... Men det ska bli mysigt när hon börjar prata. Annars längtar jag till familjens Kroatien resa i juni.

    * Något som är jobbigt?
    Svar: Att hon blir så hysterisk när hon ska lägga sig på kvällarna.

    * Hur ser era dagar ut?
    Svar: För närvarande är Jenny med mig på jobbet i princip dagligen. Jag har ett förtroende uppdrag i Vårdförbundet och nu när vi varslat om strejk, så är det MASSOR att göra. Jag försöker hinna med att gå på babysång på tisdag förmiddagarna.
    Annars är det lämna och hämta sonen på daagis, laga mat och sån't. Maken sköter städningen av hemmet.
  11. Medlem sedan
    Apr 2005
    #6
    * Ammar du eller flaskar eller båda?
    Både och

    * Hur ser sömnperioderna ut?
    En kortis på fm sedan 2-3h runt lunch en kortis på em ca 20,30-07 envisas med att amma 2ggr. Om vi är ute och far mycket så rubbas sömnen med en massa små sovstunder i bilen.

    * Vikt och längd vid senaste bvc-besöket?
    8850g mättes inte ska dit den 17:de för 5 mån koll

    * Senaste framsteget?
    Intresserad av leksaker, håller, tuggar, rullar obehindrat till och från mage

    * Några tänder framme eller på gång?
    2st där nere

    * Börjat med smakisar?
    Japp, med lagom stor framgång

    * Vad ser du fram emot?
    Att han ska börja äta lite bättre av den vanliga maten

    * Något som är jobbigt?
    Han är frustrerad och vill mycket.

    * Hur ser era dagar ut?
    Vaknar runt 07, kläder, frulle ca 8.30 lämnar vi storebror ppå dagis och fram till 16.30 gör vi precis vad som faller oss in. efter att vi hämtat brosan är det oftast mys här hemma. runt 20 nattar vi var sitt barn. För tillfället är det alltid pappa som nattar L med hjälp av flaska och jag lägger H, ibland läser vi eller så somnar han bara.
  12. 6
    * Ammar du eller flaskar eller båda?
    Både och

    * Hur ser sömnperioderna ut?
    En kortis på fm sedan 2-3h runt lunch en kortis på em ca 20,30-07 envisas med att amma 2ggr. Om vi är ute och far mycket så rubbas sömnen med en massa små sovstunder i bilen.

    * Vikt och längd vid senaste bvc-besöket?
    8850g mättes inte ska dit den 17:de för 5 mån koll

    * Senaste framsteget?
    Intresserad av leksaker, håller, tuggar, rullar obehindrat till och från mage

    * Några tänder framme eller på gång?
    2st där nere

    * Börjat med smakisar?
    Japp, med lagom stor framgång

    * Vad ser du fram emot?
    Att han ska börja äta lite bättre av den vanliga maten

    * Något som är jobbigt?
    Han är frustrerad och vill mycket.

    * Hur ser era dagar ut?
    Vaknar runt 07, kläder, frulle ca 8.30 lämnar vi storebror ppå dagis och fram till 16.30 gör vi precis vad som faller oss in. efter att vi hämtat brosan är det oftast mys här hemma. runt 20 nattar vi var sitt barn. För tillfället är det alltid pappa som nattar L med hjälp av flaska och jag lägger H, ibland läser vi eller så somnar han bara.
  13. Medlem sedan
    May 2007
    #7

    Henry (11 november) svarar...

    * Ammar du eller flaskar eller båda?
    Ammar och har faktiskt börjat ge välling på flaska då och då (han ÄLSKAR vällingen)

    * Hur ser sömnperioderna ut?
    Rätt olika från dag till dag, men oftast somnar han kväll runt 20.00 och ammar första gången någonstans runt 3-5. Vaknar sedan runt 7 och vill upp sedan brukar han sova allt från en kvart upp till två timmar tre gånger per dag. sedan börjar allt om igen!

    * Vikt och längd vid senaste bvc-besöket?
    Har inte varit sedan han var 3 månader: vikt 7560 g, längd: 66 cm

    * Senaste framsteget?
    Han sätter sig upp och sitter själv. Kan sitta länge.
    Näst senaste är ju att krypåla överallt. (Snart kryper han på riktigt)

    * Några tänder framme eller på gång?
    två stycken framme

    * Börjat med smakisar?
    Ja, för rätt länge sedan. Han gillar allt utom AD-droppar.

    * Vad ser du fram emot?
    Att börja jobba (19:e maj), flytten till huset.

    * Något som är jobbigt?
    Att börja jobba!

    * Hur ser era dagar ut?
    Går upp, äter frukost, lämnar storebror på förskolan, går promenad, handlar, går hem, äter lunch, vilar/busar/gosar lite, hämtar storebror, äter mellanmål. Hittar på ngt kul med storebror, lagar och äter middag, bolibompa, kanske ett spel eller liknande, sedan läggdags för barnen. TV eller dator för de vuxna till läggdags, sedan SOVA!
  14. 7
    Henry (11 november) svarar... * Ammar du eller flaskar eller båda?
    Ammar och har faktiskt börjat ge välling på flaska då och då (han ÄLSKAR vällingen)

    * Hur ser sömnperioderna ut?
    Rätt olika från dag till dag, men oftast somnar han kväll runt 20.00 och ammar första gången någonstans runt 3-5. Vaknar sedan runt 7 och vill upp sedan brukar han sova allt från en kvart upp till två timmar tre gånger per dag. sedan börjar allt om igen!

    * Vikt och längd vid senaste bvc-besöket?
    Har inte varit sedan han var 3 månader: vikt 7560 g, längd: 66 cm

    * Senaste framsteget?
    Han sätter sig upp och sitter själv. Kan sitta länge.
    Näst senaste är ju att krypåla överallt. (Snart kryper han på riktigt)

    * Några tänder framme eller på gång?
    två stycken framme

    * Börjat med smakisar?
    Ja, för rätt länge sedan. Han gillar allt utom AD-droppar.

    * Vad ser du fram emot?
    Att börja jobba (19:e maj), flytten till huset.

    * Något som är jobbigt?
    Att börja jobba!

    * Hur ser era dagar ut?
    Går upp, äter frukost, lämnar storebror på förskolan, går promenad, handlar, går hem, äter lunch, vilar/busar/gosar lite, hämtar storebror, äter mellanmål. Hittar på ngt kul med storebror, lagar och äter middag, bolibompa, kanske ett spel eller liknande, sedan läggdags för barnen. TV eller dator för de vuxna till läggdags, sedan SOVA!
  15. Medlem sedan
    Jan 2005
    #8
    * Ammar du eller flaskar eller båda?
    Jag ammar fullt! Håller på att träna med smakisar oxå.

    * Hur ser sömnperioderna ut?
    Ungefär såhär: 21-04, 04-07, 09-12, 15-16 men verkligen inga ihållande rutiner. I bland sover hon en stund senare på kvällen oxå.

    * Vikt och längd vid senaste bvc-besöket?
    Ska dit i morgon (5 mån) senaste vid 4 mån (5800 nånting och 57 cm)

    * Senaste framsteget?
    Köra gåstol

    * Några tänder framme eller på gång?
    Hon gnor en del och dreglar massor men inga synliga

    * Börjat med smakisar?
    Ja

    * Vad ser du fram emot?
    Att hon sover hela natten + vår & sommar värme!!

    * Något som är jobbigt?
    Nä jag tycker det funkar bra. Vill gärna att hon får smak på annan mat snart så jag kan lämna henne lite längre stunder med pappan.

    * Hur ser era dagar ut?
    Stiga upp, skjutsa syskonen, hem och sova fm, lunch, hämta syskonen, mellanmål, sova, pappa kommer hem, kvällsmat, läggning och sen lite kul däremellan :-)
  16. 8
    * Ammar du eller flaskar eller båda?
    Jag ammar fullt! Håller på att träna med smakisar oxå.

    * Hur ser sömnperioderna ut?
    Ungefär såhär: 21-04, 04-07, 09-12, 15-16 men verkligen inga ihållande rutiner. I bland sover hon en stund senare på kvällen oxå.

    * Vikt och längd vid senaste bvc-besöket?
    Ska dit i morgon (5 mån) senaste vid 4 mån (5800 nånting och 57 cm)

    * Senaste framsteget?
    Köra gåstol

    * Några tänder framme eller på gång?
    Hon gnor en del och dreglar massor men inga synliga

    * Börjat med smakisar?
    Ja

    * Vad ser du fram emot?
    Att hon sover hela natten + vår & sommar värme!!

    * Något som är jobbigt?
    Nä jag tycker det funkar bra. Vill gärna att hon får smak på annan mat snart så jag kan lämna henne lite längre stunder med pappan.

    * Hur ser era dagar ut?
    Stiga upp, skjutsa syskonen, hem och sova fm, lunch, hämta syskonen, mellanmål, sova, pappa kommer hem, kvällsmat, läggning och sen lite kul däremellan :-)
  17. Medlem sedan
    Jun 2001
    #9
    * Ammar du eller flaskar eller båda?
    -Ammar

    * Hur ser sömnperioderna ut?
    -På dagarna hur som helst, beroende på vad vi gör. Alicia vaknar runt 8 då går vi upp och sedan sover hon oftast en stund mellan kanske 10-10.30 och en timma framåt. Sedan lite hur som helst som sagt. På kvällen så somnar hon runt 21 och sover sedan till runt 3-4, ibland till 6, äter och somnar om, sover sedan till 8.

    * Vikt och längd vid senaste bvc-besöket?
    6390 gr och 62 lång tror jag, det var vid 4 månader, ska dit igen på tisdag

    * Senaste framsteget?
    -Hmmmm, händer så mycket nu, men det är nog att hon upptäckt sina fötter, och att hon sitter stadigt i matstolen.

    * Några tänder framme eller på gång?
    -Noop, har ju dreglat som en galning i flera månader men inga bissar i sikte

    * Börjat med smakisar?
    -Mmm, började för ett litet tag sedan men hon fattar inte riktigt hur man ska äta från sked dessvärre...

    * Vad ser du fram emot?
    -Jag tycker allt bara går för snabbt, och eftersom Alicia är mitt sista barn så... jag ser inte framåt jag drömmer tillbaka ;O)

    * Något som är jobbigt?
    -Vissa dagar är fruktansvärda men inget generellt

    * Hur ser era dagar ut
    -Lite olika beroende på var vi gör. Iallafall så går storasyster i skolan mån-fre 8-13 och storebror på dagis tis och tor 10-14 så de två dagarna är det bara jag och Alicia, på tisdagar brukar vi gå på babycafé och på torsdagar tränar jag Baby Step up då hänger hon ju såklart me. De andra dagarna gör vi lite olika saker, ibland går vi till öppnis, ibland fikar vi med nån kompis eller granne, ibland är vi bara hemma och softar runt.
  18. 9
    * Ammar du eller flaskar eller båda?
    -Ammar

    * Hur ser sömnperioderna ut?
    -På dagarna hur som helst, beroende på vad vi gör. Alicia vaknar runt 8 då går vi upp och sedan sover hon oftast en stund mellan kanske 10-10.30 och en timma framåt. Sedan lite hur som helst som sagt. På kvällen så somnar hon runt 21 och sover sedan till runt 3-4, ibland till 6, äter och somnar om, sover sedan till 8.

    * Vikt och längd vid senaste bvc-besöket?
    6390 gr och 62 lång tror jag, det var vid 4 månader, ska dit igen på tisdag

    * Senaste framsteget?
    -Hmmmm, händer så mycket nu, men det är nog att hon upptäckt sina fötter, och att hon sitter stadigt i matstolen.

    * Några tänder framme eller på gång?
    -Noop, har ju dreglat som en galning i flera månader men inga bissar i sikte

    * Börjat med smakisar?
    -Mmm, började för ett litet tag sedan men hon fattar inte riktigt hur man ska äta från sked dessvärre...

    * Vad ser du fram emot?
    -Jag tycker allt bara går för snabbt, och eftersom Alicia är mitt sista barn så... jag ser inte framåt jag drömmer tillbaka ;O)

    * Något som är jobbigt?
    -Vissa dagar är fruktansvärda men inget generellt

    * Hur ser era dagar ut
    -Lite olika beroende på var vi gör. Iallafall så går storasyster i skolan mån-fre 8-13 och storebror på dagis tis och tor 10-14 så de två dagarna är det bara jag och Alicia, på tisdagar brukar vi gå på babycafé och på torsdagar tränar jag Baby Step up då hänger hon ju såklart me. De andra dagarna gör vi lite olika saker, ibland går vi till öppnis, ibland fikar vi med nån kompis eller granne, ibland är vi bara hemma och softar runt.
  19. Medlem sedan
    Apr 2000
    #10
    * Ammar du eller flaskar eller båda? Ammar bara, har aldrig provat flaska.

    * Hur ser sömnperioderna ut? Oregelbundna och korta, vanligen 3-4 x 30 min bara. Ibland sover han 2-3 timmar i sträck och det är jätteskönt!

    * Vikt och längd vid senaste bvc-besöket? 7780 g 67,5 cm

    * Senaste framsteget? Sitter jättebra i vagnen. Ligger och leker med fötterna.

    * Några tänder framme eller på gång? Nej

    * Börjat med smakisar? Jag hade ju absolut tänkt att vänta till 6 månader pga allergi hos syskonen men eftersom han knycker mat och inte ökar så bra i vikt längre har vi börjat nu i dagarna med lite majs. Han gapar och tycker det är jättegott, men tycker det är lite svårt att svälja det.

    * Vad ser du fram emot? Att han ska börja prata.

    * Något som är jobbigt? Att han sover så korta pass.

    * Hur ser era dagar ut? Dagarna är upplagda runt storasyskonens skola, dagis och aktiviteter och lillebror hänger bara med.
  20. 10
    * Ammar du eller flaskar eller båda? Ammar bara, har aldrig provat flaska.

    * Hur ser sömnperioderna ut? Oregelbundna och korta, vanligen 3-4 x 30 min bara. Ibland sover han 2-3 timmar i sträck och det är jätteskönt!

    * Vikt och längd vid senaste bvc-besöket? 7780 g 67,5 cm

    * Senaste framsteget? Sitter jättebra i vagnen. Ligger och leker med fötterna.

    * Några tänder framme eller på gång? Nej

    * Börjat med smakisar? Jag hade ju absolut tänkt att vänta till 6 månader pga allergi hos syskonen men eftersom han knycker mat och inte ökar så bra i vikt längre har vi börjat nu i dagarna med lite majs. Han gapar och tycker det är jättegott, men tycker det är lite svårt att svälja det.

    * Vad ser du fram emot? Att han ska börja prata.

    * Något som är jobbigt? Att han sover så korta pass.

    * Hur ser era dagar ut? Dagarna är upplagda runt storasyskonens skola, dagis och aktiviteter och lillebror hänger bara med.
  21. Medlem sedan
    Jan 2008
    #11
    Gustaf 071104

    * Ammar du eller flaskar eller båda?
    Ammar + flaska efter sista amningen innan läggdags.

    * Hur ser sömnperioderna ut?
    Den ena dagen är inte den andra lik. Somnar vid 19-19.30, sover oftast till 03 när man får peta i nappen. Ibland vaknar han någon gång innan ibland inte alls förrän morgonmål vid 05. Somnar om ibland direkt ibland med 1 timmes trassel. Sover till någon gång mellan 07-08.30. Vaken 2-3 timmar sover 45 min till 1,5 timme. Vaken 2-3 timmar, sover en snutt igen. Vid intensiva dagar en snuttis till innan natten.

    * Vikt och längd vid senaste bvc-besöket?
    7410 g och 62,5 cm

    * Senaste framsteget?
    Oj, kommer en hel drös varje dag nu känns det som. Hm, sitter lätt framåtlutad utan stöd en stund.

    * Några tänder framme eller på gång?
    Nej. Tur det eftersom han älskar att leka tiger och anfalla. Det är inte skapat som inte går att stoppa i munnen...

    * Börjat med smakisar?
    Oja, och ersatt ett mål eftersom han ÄLSKA allt.

    * Vad ser du fram emot?
    Sommar och varmt så vi inte behöver så mycket kläder.

    * Något som är jobbigt?
    Han avskyr att bli klädd, speciellt sånt som innebär att man tar i armarna

    * Hur ser era dagar ut?
    Vaknar vid 5 och äter, somnar om och sover till mellan 7-8.30, ammar och får sen gröt-smakis med fruktpuré när mamma äter frukost. Tvätt, påklädning och sen lek totalt ca 2-3 timmar, sova 45 min-1,5 timma. Ammar, leker, går ut och går, tittar på mamma som gör måsten eller så. Vaken 2-3 timmar innan nästa nap. I vagnen på promenad om det är bra väder. Vid 16 äter vi ersatt matmål. Vid 17 kommer pappa hem och då är det mys och lek tills kvällsmat vid 18.30-19 amnin´+flaska och sen sova igen.

    Detta är någon slags basdag. Sen blir de ju annorlunda om vi gör något. Handlar, öf, sagostund etc. Enda riktiga rutinen vi har är att vi ingen rutin har Men det går bra ändå.
  22. 11
    Gustaf 071104

    * Ammar du eller flaskar eller båda?
    Ammar + flaska efter sista amningen innan läggdags.

    * Hur ser sömnperioderna ut?
    Den ena dagen är inte den andra lik. Somnar vid 19-19.30, sover oftast till 03 när man får peta i nappen. Ibland vaknar han någon gång innan ibland inte alls förrän morgonmål vid 05. Somnar om ibland direkt ibland med 1 timmes trassel. Sover till någon gång mellan 07-08.30. Vaken 2-3 timmar sover 45 min till 1,5 timme. Vaken 2-3 timmar, sover en snutt igen. Vid intensiva dagar en snuttis till innan natten.

    * Vikt och längd vid senaste bvc-besöket?
    7410 g och 62,5 cm

    * Senaste framsteget?
    Oj, kommer en hel drös varje dag nu känns det som. Hm, sitter lätt framåtlutad utan stöd en stund.

    * Några tänder framme eller på gång?
    Nej. Tur det eftersom han älskar att leka tiger och anfalla. Det är inte skapat som inte går att stoppa i munnen...

    * Börjat med smakisar?
    Oja, och ersatt ett mål eftersom han ÄLSKA allt.

    * Vad ser du fram emot?
    Sommar och varmt så vi inte behöver så mycket kläder.

    * Något som är jobbigt?
    Han avskyr att bli klädd, speciellt sånt som innebär att man tar i armarna

    * Hur ser era dagar ut?
    Vaknar vid 5 och äter, somnar om och sover till mellan 7-8.30, ammar och får sen gröt-smakis med fruktpuré när mamma äter frukost. Tvätt, påklädning och sen lek totalt ca 2-3 timmar, sova 45 min-1,5 timma. Ammar, leker, går ut och går, tittar på mamma som gör måsten eller så. Vaken 2-3 timmar innan nästa nap. I vagnen på promenad om det är bra väder. Vid 16 äter vi ersatt matmål. Vid 17 kommer pappa hem och då är det mys och lek tills kvällsmat vid 18.30-19 amnin´+flaska och sen sova igen.

    Detta är någon slags basdag. Sen blir de ju annorlunda om vi gör något. Handlar, öf, sagostund etc. Enda riktiga rutinen vi har är att vi ingen rutin har Men det går bra ändå.
  23. Trebarnsmamma07
    #12
    * Ammar du eller flaskar eller båda?Välling

    * Hur ser sömnperioderna ut?Olika

    * Vikt och längd vid senaste bvc-besöket?70 och 7,7 har jag för mig


    * Senaste framsteget?Håller flaskan själv

    * Några tänder framme eller på gång?Ingen aning,svårt att veta

    * Börjat med smakisar?Ja för snart 2 månader sedan

    * Vad ser du fram emot?Inget spec

    * Något som är jobbigt?Gnällig bebis

    * Hur ser era dagar ut? Olika det med
  24. 12
    * Ammar du eller flaskar eller båda?Välling

    * Hur ser sömnperioderna ut?Olika

    * Vikt och längd vid senaste bvc-besöket?70 och 7,7 har jag för mig


    * Senaste framsteget?Håller flaskan själv

    * Några tänder framme eller på gång?Ingen aning,svårt att veta

    * Börjat med smakisar?Ja för snart 2 månader sedan

    * Vad ser du fram emot?Inget spec

    * Något som är jobbigt?Gnällig bebis

    * Hur ser era dagar ut? Olika det med
  25. Medlem sedan
    Dec 2006
    #13
    *Ammar du eller flaskar eller båda?
    -Ammar samt ger smakisar till lunch& kvällsmål..

    * Hur ser sömnperioderna ut?
    -Oj, han sover kort intervaller om ca 1 tim under dagen, sen somnar han för natten runt 22-23& sover till 5-7

    * Vikt och längd vid senaste bvc-besöket?
    -6500gr& 65 lång

    * Senaste framsteget?
    -Tja,han testar alla möjliga ljud& blir ibland nästan rädd för det som kommer ur munnen *ler*. Sen börjar han bli väldigt "gosig",borrar ner huvudet vid halsen eller armvecket& ja, gosar/myser& ler

    * Några tänder framme eller på gång?
    -Nope

    * Börjat med smakisar?
    -Japp, har testat morotspuré= sådär, potatis/palsternacka= helt ok, majspuré= jammi, mild havregröt= JAMMI Alla smakisar blandar jag ut med mkt bröstmjölk!!!

    * Vad ser du fram emot?
    -Allt såklart.. Men speciellt måste jag ändå säga när han säger sitt första ord lr börjar gå..

    * Något som är jobbigt?
    -Att jag inte har så många att umgås med, blir lätt väldigt långtråkigt& ledsamt ibland.. Önskar mammakompisar i Värnamo med omnejd!

    * Hur ser era dagar ut?
    -MASSOR av gos!! Jag e nog ganska lat så det blir inte sådär jättemycket gjort.. Förutom då dagliga promenader, dans till hans barnkammarskiva& sagoläsning.. Samt att han brukar vara med mig i köket& sitta i sin Hokuspokus lr babysitter& hjälpa mig laga mat
  26. 13
    *Ammar du eller flaskar eller båda?
    -Ammar samt ger smakisar till lunch& kvällsmål..

    * Hur ser sömnperioderna ut?
    -Oj, han sover kort intervaller om ca 1 tim under dagen, sen somnar han för natten runt 22-23& sover till 5-7

    * Vikt och längd vid senaste bvc-besöket?
    -6500gr& 65 lång

    * Senaste framsteget?
    -Tja,han testar alla möjliga ljud& blir ibland nästan rädd för det som kommer ur munnen *ler*. Sen börjar han bli väldigt "gosig",borrar ner huvudet vid halsen eller armvecket& ja, gosar/myser& ler

    * Några tänder framme eller på gång?
    -Nope

    * Börjat med smakisar?
    -Japp, har testat morotspuré= sådär, potatis/palsternacka= helt ok, majspuré= jammi, mild havregröt= JAMMI Alla smakisar blandar jag ut med mkt bröstmjölk!!!

    * Vad ser du fram emot?
    -Allt såklart.. Men speciellt måste jag ändå säga när han säger sitt första ord lr börjar gå..

    * Något som är jobbigt?
    -Att jag inte har så många att umgås med, blir lätt väldigt långtråkigt& ledsamt ibland.. Önskar mammakompisar i Värnamo med omnejd!

    * Hur ser era dagar ut?
    -MASSOR av gos!! Jag e nog ganska lat så det blir inte sådär jättemycket gjort.. Förutom då dagliga promenader, dans till hans barnkammarskiva& sagoläsning.. Samt att han brukar vara med mig i köket& sitta i sin Hokuspokus lr babysitter& hjälpa mig laga mat
  27. Medlem sedan
    Feb 2008
    #14
    * Ammar du eller flaskar eller båda?
    Ammar, måste öva på nappflaska

    * Hur ser sömnperioderna ut?
    Sover 2 pass på dagen, ca 1 timme på förmiddagen och 1 timme på eftermiddagen och i vagnen när vi promenerar. Somnar vid 20-21 på kvällen och vaknar OFTA på natten.

    * Vikt och längd vid senaste bvc-besöket?
    7690 g och 65 cm lång.

    * Senaste framsteget?
    Vänder sig både från mage till rygg och tvärtom, kan sitta med stöd.

    * Några tänder framme eller på gång?
    nej. Hon dreglar mycket och tuggar på saker men jag har inte känt någon antydan till tänder.

    * Börjat med smakisar?
    Japp och gröt på kvällen

    * Vad ser du fram emot?
    Sommaren. Att få se varje litet framsteg och utveckling Alicia gör. Att jobba i sommar. Spanien till hösten.

    * Något som är jobbigt?
    Att hon vaknar så ofta på natten och att jag alltid är trött.

    * Hur ser era dagar ut?
    Stiger upp vid 7 tiden. Ammar, lek mys ev. promenad Sover en stund, smakportion vid 12 tiden. Promenad/mys/lek och en tupplur på eftermiddagen, ev hälsa på hos någon, sova en stund. På kvällen vid kl 18 får hon gröt sedan badar hon och när hon visar tecken på trötthet lägger jag henne i spjälsängen där hon somnar.
  28. 14
    * Ammar du eller flaskar eller båda?
    Ammar, måste öva på nappflaska

    * Hur ser sömnperioderna ut?
    Sover 2 pass på dagen, ca 1 timme på förmiddagen och 1 timme på eftermiddagen och i vagnen när vi promenerar. Somnar vid 20-21 på kvällen och vaknar OFTA på natten.

    * Vikt och längd vid senaste bvc-besöket?
    7690 g och 65 cm lång.

    * Senaste framsteget?
    Vänder sig både från mage till rygg och tvärtom, kan sitta med stöd.

    * Några tänder framme eller på gång?
    nej. Hon dreglar mycket och tuggar på saker men jag har inte känt någon antydan till tänder.

    * Börjat med smakisar?
    Japp och gröt på kvällen

    * Vad ser du fram emot?
    Sommaren. Att få se varje litet framsteg och utveckling Alicia gör. Att jobba i sommar. Spanien till hösten.

    * Något som är jobbigt?
    Att hon vaknar så ofta på natten och att jag alltid är trött.

    * Hur ser era dagar ut?
    Stiger upp vid 7 tiden. Ammar, lek mys ev. promenad Sover en stund, smakportion vid 12 tiden. Promenad/mys/lek och en tupplur på eftermiddagen, ev hälsa på hos någon, sova en stund. På kvällen vid kl 18 får hon gröt sedan badar hon och när hon visar tecken på trötthet lägger jag henne i spjälsängen där hon somnar.

Liknande trådar

  1. Liten enkät
    By Zarios in forum _1106 Junibarn
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2011-05-24, 20:22
  2. Lånad enkät: Liten enkät om ettåringarna
    By seife in forum _0704 Aprilbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-05-08, 11:52
  3. En liten enkät för oss som gil
    By -Angie- in forum Ordet är fritt
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2007-03-16, 12:46
  4. En liten liten enkät
    By Veris mamma in forum _0410 Oktoberbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-04-21, 16:22
  5. en liten liten enkät
    By Therese m. Tilde 28/6-04å Albin 13/8 in forum _0307 Julibarn
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-11-28, 08:20
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar