Omföderskor VET när det är på G...
_0804 Aprilbarn
  1. Medlem sedan
    Feb 2008
    #1

    Omföderskor VET när det är på G...

    .... PYTTSAN!!!

    Fan vad trött jag blir på att inte förstå min kropp... Jag har haft ganska ont hela dagen (sen jag klev upp), men det sitter i typ hela tiden. Har ni varit sådär kissnödiga att det känns som blåsan ska sprängas, gör riktigt ont alltså? Så känner jag hela tiden, fast jag är inte kissnödig (eller kan jag ha fått UVI?, jag har aldrig haft det så jag vet inte hur det ska kännas) & det kommer inte så mycket när jag kissar heller... Jag har hjärtklappning, sammandragningar, mensvärk(molande)...Känner mig heeelt skum idag, som om det skulle kunna vara på G, men å andra sidan känns det inte som när jag väntade Anton....

    Men HUR fan ska man veta...Jag är sååå trött på att gå och känna efter och undra...Bläää!
    som man bäddar får man ligga, därför bäddar jag aldrig!!!
  2. 1
    Omföderskor VET när det är på G... .... PYTTSAN!!!

    Fan vad trött jag blir på att inte förstå min kropp... Jag har haft ganska ont hela dagen (sen jag klev upp), men det sitter i typ hela tiden. Har ni varit sådär kissnödiga att det känns som blåsan ska sprängas, gör riktigt ont alltså? Så känner jag hela tiden, fast jag är inte kissnödig (eller kan jag ha fått UVI?, jag har aldrig haft det så jag vet inte hur det ska kännas) & det kommer inte så mycket när jag kissar heller... Jag har hjärtklappning, sammandragningar, mensvärk(molande)...Känner mig heeelt skum idag, som om det skulle kunna vara på G, men å andra sidan känns det inte som när jag väntade Anton....

    Men HUR fan ska man veta...Jag är sååå trött på att gå och känna efter och undra...Bläää!
  3. Medlem sedan
    Jun 2005
    #2
    Pyttsan var rätt ord.

    Kände precis som dig innan vattnet gick även denna gång. Speciellt som mina värkar var kraftigare på remsan lördagen när vi var på förlossningen när det lade av än de värkar jag hade på CTG:n i samband med förlossningen.

    Så ja, pyttsan är på sin plats.

    Håller tummarna för att det sätter igång snart.

    /Grönis
  4. 2
    Pyttsan var rätt ord.

    Kände precis som dig innan vattnet gick även denna gång. Speciellt som mina värkar var kraftigare på remsan lördagen när vi var på förlossningen när det lade av än de värkar jag hade på CTG:n i samband med förlossningen.

    Så ja, pyttsan är på sin plats.

    Håller tummarna för att det sätter igång snart.

    /Grönis
  5. anonymt namn
    #3
    exakt så där kände jag oxå på slutet men de vart ändå 1-2 veckor till..
  6. 3
    exakt så där kände jag oxå på slutet men de vart ändå 1-2 veckor till..
  7. Medlem sedan
    Nov 2003
    #4

    Om CTG...

    Är det inte så med CTG att det bara är en dosa som mäter hur mycket trycket mellan magen och bandet ändras mellan värkar och värkpaus? Att det allltså är skillnaden som "räknas" och att "värdet i värkpauserna" eller "grundvärdet" eller vad man ska kalla det beror på hur hårt söterskan satt bandet? Så har jag förstått det i alla fall och man kan alltså antagligen inte jämföra värdena vid två olika tillfällen....
    Att om man har två i pauserna och sex i värken så är det lika krafitga värkar om om man har sex och tio... Och att man inte kan säga att jag hade ondare än dig för du låg bara på sju (typ, det går ju inte att mäta smärta i alla fall) men att man inte heller kan säga att nån med tio i värktoppen har kraftigare värkar än nån med sju.... Eller jämfört med i går när värdet låg på sju...
    Nån som vet säkert?
    //A
    ~ Thea augusti -04 ~
    ~ Lovis april -08 ~

  8. 4
    Om CTG... Är det inte så med CTG att det bara är en dosa som mäter hur mycket trycket mellan magen och bandet ändras mellan värkar och värkpaus? Att det allltså är skillnaden som "räknas" och att "värdet i värkpauserna" eller "grundvärdet" eller vad man ska kalla det beror på hur hårt söterskan satt bandet? Så har jag förstått det i alla fall och man kan alltså antagligen inte jämföra värdena vid två olika tillfällen....
    Att om man har två i pauserna och sex i värken så är det lika krafitga värkar om om man har sex och tio... Och att man inte kan säga att jag hade ondare än dig för du låg bara på sju (typ, det går ju inte att mäta smärta i alla fall) men att man inte heller kan säga att nån med tio i värktoppen har kraftigare värkar än nån med sju.... Eller jämfört med i går när värdet låg på sju...
    Nån som vet säkert?
    //A
  9. Medlem sedan
    Nov 2003
    #5

    Tror det kan vara svårare...

    Eftersom det är vanligare med mycket och kraftiga förvärkar om man är omföderska, eller hur?
    Sist hade jag bara ansträngningssammandragningar så när jag het plötsligt vaknade en morgon av sammandragningar fast jag låg still i sängen var det såklart på gång. Det var ju inget jag tvivlade på precis...
    Nu har jag varken förvärkar eller sammandragningar mer än när jag anstränger mig för mycket (och då får jag ingen värk, bara sammandragningar) men även om min kropp skulle bete sig underligt och ge mig en massa onödiga förvärkar så tror jag inte att jag skulle missa när det är på g.
    Eller, varför hålla på och spekulera lixom? Förr eller senare blir det så kraftiga/smärtsamma sammandragningar/värkar att man åker till förlossningen eller ringer sin BM eller what ever. Ja, och då är det väl på G?
    Eller när tycker ni det är på G? När nån konstaterat att man börjat öppna sig?
    Sen kan man ju oroa sig för att få tag på barnvakt, eller inte hinna till förlossningen, men sånt kan man ju bara förebygga med att ha allt förberett och packat, och barnvaktnr beredd, och så. Mer kan man ju inte göra. Tror inte det blir lättare för att man går och funderar och känner efter och oroar sig...

    //A - tar det coolt
    ~ Thea augusti -04 ~
    ~ Lovis april -08 ~

  10. 5
    Tror det kan vara svårare... Eftersom det är vanligare med mycket och kraftiga förvärkar om man är omföderska, eller hur?
    Sist hade jag bara ansträngningssammandragningar så när jag het plötsligt vaknade en morgon av sammandragningar fast jag låg still i sängen var det såklart på gång. Det var ju inget jag tvivlade på precis...
    Nu har jag varken förvärkar eller sammandragningar mer än när jag anstränger mig för mycket (och då får jag ingen värk, bara sammandragningar) men även om min kropp skulle bete sig underligt och ge mig en massa onödiga förvärkar så tror jag inte att jag skulle missa när det är på g.
    Eller, varför hålla på och spekulera lixom? Förr eller senare blir det så kraftiga/smärtsamma sammandragningar/värkar att man åker till förlossningen eller ringer sin BM eller what ever. Ja, och då är det väl på G?
    Eller när tycker ni det är på G? När nån konstaterat att man börjat öppna sig?
    Sen kan man ju oroa sig för att få tag på barnvakt, eller inte hinna till förlossningen, men sånt kan man ju bara förebygga med att ha allt förberett och packat, och barnvaktnr beredd, och så. Mer kan man ju inte göra. Tror inte det blir lättare för att man går och funderar och känner efter och oroar sig...

    //A - tar det coolt
  11. Medlem sedan
    Nov 2003
    #6
    Helt riktigt! Jag hade väldigt olika värden under de otaliga CTG-kurvor som togs under min förlossning, men barnmorskorna sa att värdet inte har så mycket att göra med hur kraftiga värkarna är, det beror lite på var dosan sitter och hur den är fastspänd.
  12. 6
    Helt riktigt! Jag hade väldigt olika värden under de otaliga CTG-kurvor som togs under min förlossning, men barnmorskorna sa att värdet inte har så mycket att göra med hur kraftiga värkarna är, det beror lite på var dosan sitter och hur den är fastspänd.
  13. Medlem sedan
    Jun 2003
    #7

    Japp, korrekt

    Jo, så är det. Under min första förlossning kördes CTG vid ett antal olika tillfällen och BM sa att värdena alltid blir olika, beroende på var dosan sitter, hur den är fastspänd etc. CTG ger en ögonblicksbild av läget vid mätningstillfället kan man säga . Man kan alltså inte jämföra olika tillfällen och den säger heller inget om hur effektiva värkarna är, bara något om regelbundenheten och något om barnets hjärtrytm.
    Nugga - Flickmamma till 2 och nu även pojkmamma!
  14. 7
    Japp, korrekt Jo, så är det. Under min första förlossning kördes CTG vid ett antal olika tillfällen och BM sa att värdena alltid blir olika, beroende på var dosan sitter, hur den är fastspänd etc. CTG ger en ögonblicksbild av läget vid mätningstillfället kan man säga . Man kan alltså inte jämföra olika tillfällen och den säger heller inget om hur effektiva värkarna är, bara något om regelbundenheten och något om barnets hjärtrytm.
  15. Medlem sedan
    Nov 2003
    #8

    Hahaha, tack! ;o)

    Blir mer och mer övertygad om att mitt magkänsla-grundade beslut att tacka nej till CTG förra gången var helt rätt... (För mig)
    Verkar oerhört onödigt att behöva sitta fast i en sån maskin för registrering om allt tyder på att bebis o mamma mår bra...
    Tänk vad dom hittar på...

    //A
    ~ Thea augusti -04 ~
    ~ Lovis april -08 ~

  16. 8
    Hahaha, tack! ;o) Blir mer och mer övertygad om att mitt magkänsla-grundade beslut att tacka nej till CTG förra gången var helt rätt... (För mig)
    Verkar oerhört onödigt att behöva sitta fast i en sån maskin för registrering om allt tyder på att bebis o mamma mår bra...
    Tänk vad dom hittar på...

    //A
  17. Medlem sedan
    Sep 2003
    #9
    Pyttsan var ordet! Om jag skulle gå efter hur det kändes förra gången så har jag redan hållit på att föda i en vecka ungefär . Värk, konstig i kroppen, kissnödig, you name it! Innerst inne tror jag inte att det är dags riktigt än i vilket fall som helst och jag har tydligen rätt . Nåja, snart kommer den.
  18. 9
    Pyttsan var ordet! Om jag skulle gå efter hur det kändes förra gången så har jag redan hållit på att föda i en vecka ungefär . Värk, konstig i kroppen, kissnödig, you name it! Innerst inne tror jag inte att det är dags riktigt än i vilket fall som helst och jag har tydligen rätt . Nåja, snart kommer den.
  19. Medlem sedan
    Jun 2003
    #10

    Säkert

    Tur att ditt barn mådde bra. Jag hade inte känt bebisen på hela dagen när jag kom in till förlossningen, så personligen var jag rätt glad för att de hittar på en massa. Det bästa är väl att man själv kan välja!

    Kram Nugga
    Nugga - Flickmamma till 2 och nu även pojkmamma!
  20. 10
    Säkert Tur att ditt barn mådde bra. Jag hade inte känt bebisen på hela dagen när jag kom in till förlossningen, så personligen var jag rätt glad för att de hittar på en massa. Det bästa är väl att man själv kan välja!

    Kram Nugga
  21. Medlem sedan
    Nov 2003
    #11

    JA!

    Men de lyssnade ju på henne med tratt med jämna mellanrum, både under värk och emellan såklart! (Jag är inte knäpp, jag har bara lite egna idéer... ) (Okej då, inte SÅ knäpp )
    Min känsla var att jag inte ville "sitta fast" och vara tvungen att sitta/ligga i sängen, och uppenbarligen ger CTGn inte mer info än att lyssna med tratt, då får man ju bebis kondis. Att förlossningen fortskrider som den ska och hur värkarna är kan man ju mäta på andra sätt....
    Det är skönt att det nu för tiden börjar finnas fler valmöjligheter, för det är inte självklart i svensk sjukvård.
    Hoppas bara klinikerna framöver blir bättre på att marknadsföra det...

    //A
    ~ Thea augusti -04 ~
    ~ Lovis april -08 ~

  22. 11
    JA! Men de lyssnade ju på henne med tratt med jämna mellanrum, både under värk och emellan såklart! (Jag är inte knäpp, jag har bara lite egna idéer... ) (Okej då, inte SÅ knäpp )
    Min känsla var att jag inte ville "sitta fast" och vara tvungen att sitta/ligga i sängen, och uppenbarligen ger CTGn inte mer info än att lyssna med tratt, då får man ju bebis kondis. Att förlossningen fortskrider som den ska och hur värkarna är kan man ju mäta på andra sätt....
    Det är skönt att det nu för tiden börjar finnas fler valmöjligheter, för det är inte självklart i svensk sjukvård.
    Hoppas bara klinikerna framöver blir bättre på att marknadsföra det...

    //A

Liknande trådar

  1. Omföderskor
    By Caroline76 in forum _1204 Aprilbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-04-22, 21:15
  2. omföderskor!?
    By lellabella in forum _0910 Oktoberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-02-07, 17:35
  3. Omföderskor!
    By Nugga in forum _0804 Aprilbarn
    Svar: 51
    Senaste inlägg: 2008-03-13, 23:58
  4. Omföderskor!
    By SvartaPantern in forum _0805 Majbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-11-28, 20:38
  5. Omföderskor..
    By Gabrielle in forum _0705 Majbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-12-18, 11:07
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar