Kan man göra ny bilnyckel?
Bilsnack
  1. Medlem sedan
    Aug 2002
    #1

    Kan man göra ny bilnyckel?

    Vi har bara en bilnyckel, som dessutom börjar vrida sig lite. Kan man kopiera bilnycklar på vanlig nyckelfirma?
  2. 1
    Kan man göra ny bilnyckel? Vi har bara en bilnyckel, som dessutom börjar vrida sig lite. Kan man kopiera bilnycklar på vanlig nyckelfirma?
  3. Medlem sedan
    May 2002
    #2
    Det frågade jag nyckefirman för bara någon vecka sen och de svarade

    "om det är en nyare bils nyckel har de en sensor (eller magnet typ) som gör att om man kopierar nyckeln rakt av skulle inte bilen starta. Är det en äldre bil kan det gå"

    Jag struntade i det men tänkte att det ju kan vara värt att prova (kostade ca 100 kr). Köpa en ny nyckel på bilfirman kostade ca 5000 (!) kr!!
  4. 2
    Det frågade jag nyckefirman för bara någon vecka sen och de svarade

    "om det är en nyare bils nyckel har de en sensor (eller magnet typ) som gör att om man kopierar nyckeln rakt av skulle inte bilen starta. Är det en äldre bil kan det gå"

    Jag struntade i det men tänkte att det ju kan vara värt att prova (kostade ca 100 kr). Köpa en ny nyckel på bilfirman kostade ca 5000 (!) kr!!
  5. Medlem sedan
    Jan 2003
    #3
    Det gjorde min mor, bilen gick att starta men dog efter ca 3 sekunder.

    Som thuja skrev så aktiveras startspärren..
  6. 3
    Det gjorde min mor, bilen gick att starta men dog efter ca 3 sekunder.

    Som thuja skrev så aktiveras startspärren..
  7. Medlem sedan
    Jun 2001
    #4

    Startspärr

    Nyare bilar har en startspärr och nyckeln har ett litet chips i sig och detta är kodat mot bilens elektronik och en sån nyckel kan inte nyckelfirman göra, utan i ett sånt fall måste du vända till den auktoriserade verkstaden och beställa en nyckel av dem. Låter du låssmeden göra nyckeln åt dig på en nyare bil kommer du in i bilen men inte starta. På en gammal bil kan åssmeden fixa nyckeln åt dig.
  8. 4
    Startspärr Nyare bilar har en startspärr och nyckeln har ett litet chips i sig och detta är kodat mot bilens elektronik och en sån nyckel kan inte nyckelfirman göra, utan i ett sånt fall måste du vända till den auktoriserade verkstaden och beställa en nyckel av dem. Låter du låssmeden göra nyckeln åt dig på en nyare bil kommer du in i bilen men inte starta. På en gammal bil kan åssmeden fixa nyckeln åt dig.
  9. Medlem sedan
    Aug 2002
    #5

    då har jag en fråga till

    Min bil är en -00. När jag köpte bilen, en Hyundai, så fick jag med en speciell startnyckel. Jag har nåt minne av att säljaren sa att den bara skulle användas om bilen "låst sig" eller nåt i den vägen. Har testat den nyckeln och den fungerar men törs man köra med den?

    Hur skaffar man en ny nyckel via t ex Hyundai? Ringer man och beställer en ny?
  10. 5
    då har jag en fråga till Min bil är en -00. När jag köpte bilen, en Hyundai, så fick jag med en speciell startnyckel. Jag har nåt minne av att säljaren sa att den bara skulle användas om bilen "låst sig" eller nåt i den vägen. Har testat den nyckeln och den fungerar men törs man köra med den?

    Hur skaffar man en ny nyckel via t ex Hyundai? Ringer man och beställer en ny?
  11. Medlem sedan
    Jun 2001
    #6

    Kolla med Hyundai

    Först vill jag säga att din bil är försedd med den typ av startspärr som här har talats om. Jag har för mig att alla bilar sålda i Sverige har det från årsmodell -98.

    Jag är inte säker på hur nycklarna ser ut till Hyundai men det märke som jag jobbar med har en liknande nyckel på flera av våra modeller. På våra bilar så går det att låsa upp förardörren och starta bilen med denna nyckel som vi kallar för "verkstadsnyckel" däremot aktiverar den inte centrallåset. Tanken med detta är om man t.ex lånar ut bilen eller lämnar in den på verkstad och har prylar i bagageutrymmet som man vill att ingen ska komma åt kan bilen köras men prylarna är skyddade.

    Men mitt råd är att kolla med Hyundai för säkerhets skull. Tala med din auktoriserade verkstad. Ny nyckel beställer du också hos den auktoriserade verkstaden. Om de tar emot din beställning per telefon vet jag inte.

    Brukligt är i alla fall att den person som är registrerd ägare av bilen är den som hämtar ut nyckeln och samtidigt har med sig registreringsbeviset på vagnen och den egna legitimationen. Detta för att skydda bilägaren så ingen obehörig skaffar sig en nyckel till din bil.
  12. 6
    Kolla med Hyundai Först vill jag säga att din bil är försedd med den typ av startspärr som här har talats om. Jag har för mig att alla bilar sålda i Sverige har det från årsmodell -98.

    Jag är inte säker på hur nycklarna ser ut till Hyundai men det märke som jag jobbar med har en liknande nyckel på flera av våra modeller. På våra bilar så går det att låsa upp förardörren och starta bilen med denna nyckel som vi kallar för "verkstadsnyckel" däremot aktiverar den inte centrallåset. Tanken med detta är om man t.ex lånar ut bilen eller lämnar in den på verkstad och har prylar i bagageutrymmet som man vill att ingen ska komma åt kan bilen köras men prylarna är skyddade.

    Men mitt råd är att kolla med Hyundai för säkerhets skull. Tala med din auktoriserade verkstad. Ny nyckel beställer du också hos den auktoriserade verkstaden. Om de tar emot din beställning per telefon vet jag inte.

    Brukligt är i alla fall att den person som är registrerd ägare av bilen är den som hämtar ut nyckeln och samtidigt har med sig registreringsbeviset på vagnen och den egna legitimationen. Detta för att skydda bilägaren så ingen obehörig skaffar sig en nyckel till din bil.
  13. Frasse-boy
    #7
    den går att kringå, bilens original nyckel behöver inte sitta i låset, det går alldeles utmärkt att ha originalnyckeln på samnma nyckelknippa som nyckelkopian. så lurar du dom giriga firmorna på några tusenlappar, som du säkert själv kan ha nytta av
  14. 7
    den går att kringå, bilens original nyckel behöver inte sitta i låset, det går alldeles utmärkt att ha originalnyckeln på samnma nyckelknippa som nyckelkopian. så lurar du dom giriga firmorna på några tusenlappar, som du säkert själv kan ha nytta av
  15. frasse-boy
    #8
    vad var det för bilmärke?
  16. 8
    vad var det för bilmärke?
  17. Medlem sedan
    May 2002
    #9
    Mitsubishi....bilen var en 00:a och nyckelmänniskan trodde inte att det skulle funka med en kopia från honom...
  18. 9
    Mitsubishi....bilen var en 00:a och nyckelmänniskan trodde inte att det skulle funka med en kopia från honom...
  19. Medlem sedan
    Aug 2002
    #10

    Tack för alla svar

    vi ska kontakta Hyundai.
  20. 10
    Tack för alla svar vi ska kontakta Hyundai.

Liknande trådar

  1. Var är min bilnyckel??
    By Misell in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-01-07, 16:41
  2. om du var en bilnyckel
    By lotusmaya in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-04-04, 20:27
  3. Byta batteri i bilnyckel
    By Eva-4 in forum Bilsnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-12-05, 21:00
  4. Bilnyckel...
    By Mathea in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-10-22, 15:07
  5. Historia om en bilnyckel
    By peter56 in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-01-25, 19:41
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar