Kaskadkräkningar
_0802 Februaribarn
  1. Medlem sedan
    May 2003
    #1

    Kaskadkräkningar

    Emma har haft riktiga kaskadkräkningar 3 gånger nu (på 3 veckor). Hon verkar inte må så dåligt och hon går upp som hon ska. Jag pratade med BVC igår och de tyckte inte att det var något att bry sig om, men sen i går kväll så hände det igen när hon låg i sin vagga. Hade inte jag suttit bredvid så vet jag inte om hon hade rett ut det. Det sprutade kräk både ur munnen och ur näsan. Jag riktigt såg paniken i hennes ögon för hon klarade inte av att vända huvudet åt sidan så snabbt. Men hon blev aldrig ledsen konstigt nog.

    Två av gångerna har jag märkt att hon har betett sig lite konstigt när hon ätit. Hon har bråkat vid bröstet, skällt, släppt taget och sen "huggit" fast igen. Jag tror inte att mjölken har kommit för snabbt och det har definitivt funnits mjölk.

    Är det någon som har varit med om något liknande? Vår stora dotter gjorde aldrig så här och nu vågar jag knappt gå ifrån Emma när hon sover ifall det skulle hända igen.
  2. 1
    Kaskadkräkningar Emma har haft riktiga kaskadkräkningar 3 gånger nu (på 3 veckor). Hon verkar inte må så dåligt och hon går upp som hon ska. Jag pratade med BVC igår och de tyckte inte att det var något att bry sig om, men sen i går kväll så hände det igen när hon låg i sin vagga. Hade inte jag suttit bredvid så vet jag inte om hon hade rett ut det. Det sprutade kräk både ur munnen och ur näsan. Jag riktigt såg paniken i hennes ögon för hon klarade inte av att vända huvudet åt sidan så snabbt. Men hon blev aldrig ledsen konstigt nog.

    Två av gångerna har jag märkt att hon har betett sig lite konstigt när hon ätit. Hon har bråkat vid bröstet, skällt, släppt taget och sen "huggit" fast igen. Jag tror inte att mjölken har kommit för snabbt och det har definitivt funnits mjölk.

    Är det någon som har varit med om något liknande? Vår stora dotter gjorde aldrig så här och nu vågar jag knappt gå ifrån Emma när hon sover ifall det skulle hända igen.
  3. Medlem sedan
    Jun 2007
    #2
    Min stora kille kräktes hej vilt och riktiga kaskader. Då sa min bvc sköterska att det berodde på att magmunnen inte riktigt sluter sig efter matning och att överskottet kommer upp. Vi fick tipset att ha honom i sittande ställning en bra stund efter matning så maten hinner ända ner imagen. Blev lte bättre. Vi lät honom sova på sidan så att han kunde kräkas fritt så att säga. Lade stöd vid magen så att han inte kunde rulla över. Har sett att det finns speciella kuddar nu för sidoläge. Lycka till.
  4. 2
    Min stora kille kräktes hej vilt och riktiga kaskader. Då sa min bvc sköterska att det berodde på att magmunnen inte riktigt sluter sig efter matning och att överskottet kommer upp. Vi fick tipset att ha honom i sittande ställning en bra stund efter matning så maten hinner ända ner imagen. Blev lte bättre. Vi lät honom sova på sidan så att han kunde kräkas fritt så att säga. Lade stöd vid magen så att han inte kunde rulla över. Har sett att det finns speciella kuddar nu för sidoläge. Lycka till.
  5. Medlem sedan
    Oct 2005
    #3
    Min storkille (nu fyra år) var så där. Inget som hände varje dag utan ibland bara men när det väl kom så var det kräk överallt. Hade en teori att han inte rapade tillräckligt utan att raparna liksom samlades på hög och när det blev för mycket kom allt ut genom näsa och mun. Det blev bättre med tiden när han blev större så härda ut. Blir det oftare så får du väl kontakta BVC igen. Hoppas att det ordnar sig.
  6. 3
    Min storkille (nu fyra år) var så där. Inget som hände varje dag utan ibland bara men när det väl kom så var det kräk överallt. Hade en teori att han inte rapade tillräckligt utan att raparna liksom samlades på hög och när det blev för mycket kom allt ut genom näsa och mun. Det blev bättre med tiden när han blev större så härda ut. Blir det oftare så får du väl kontakta BVC igen. Hoppas att det ordnar sig.
  7. Medlem sedan
    Oct 2007
    #4
    Så gjorde min tjej när hon var sjuk och då förstod jag varför.

    Nu har det hänt 2 gånger efter det - att hon kaskadkräkt. Hon har också krånglat när hon ätit. Nu när hon gör så är jag så noga med att rapa henne och ibland kan det ta en stund när det kommer, men vilket rap. Har henne vid axeln helt upprätt eller så lägger jag henne i mitt knä med magen mot eller bär henne på min underarm med magen mot. Nu verkar det vara bättre.

    Är så otäckt att se deras ansikte när det händer och sedan se allt detta kräk....

    Hoppas det blir bättre.
  8. 4
    Så gjorde min tjej när hon var sjuk och då förstod jag varför.

    Nu har det hänt 2 gånger efter det - att hon kaskadkräkt. Hon har också krånglat när hon ätit. Nu när hon gör så är jag så noga med att rapa henne och ibland kan det ta en stund när det kommer, men vilket rap. Har henne vid axeln helt upprätt eller så lägger jag henne i mitt knä med magen mot eller bär henne på min underarm med magen mot. Nu verkar det vara bättre.

    Är så otäckt att se deras ansikte när det händer och sedan se allt detta kräk....

    Hoppas det blir bättre.
  9. Medlem sedan
    Sep 2007
    #5
    Å, vad bra att du frågade - min kille har också kaskadkräkts senaste veckan och det har känts lite obehagligt. Glad för alla bra svar - nu ska jag bli ännu mer noga med rapning, kanske i halvtid, så att det inte hinner bli så mycket luft. KRAM!
  10. 5
    Å, vad bra att du frågade - min kille har också kaskadkräkts senaste veckan och det har känts lite obehagligt. Glad för alla bra svar - nu ska jag bli ännu mer noga med rapning, kanske i halvtid, så att det inte hinner bli så mycket luft. KRAM!
  11. Medlem sedan
    Oct 2004
    #6

    Ojdå

    låter jobbigt med såna kräkningar... Men låt henne ligga på sidan när hon sover, måste ju vara bättre om man kaskadkräker på det viset...

    Min lille Mattis han kräker inte alls. händer kanske en gång var 3:e dag att det kommer en liten kräka... och då blir man nästan orolig för det!
    (¯`*•.¸ღ Linda med Tindra 040727 och Mattis 080208 ღ¸.•*´¯)
    Många människor tror att de tänker när de i själva verket bara sorterar om bland sina fördomar...


    Min sida!
    Vårt bröllop!
    God Jul!



    Gamla bloggar:
    min blogg...
    ...och hundbloggen!
    Renoveringsbloggen!
    Graviditeten!
  12. 6
    Ojdå låter jobbigt med såna kräkningar... Men låt henne ligga på sidan när hon sover, måste ju vara bättre om man kaskadkräker på det viset...

    Min lille Mattis han kräker inte alls. händer kanske en gång var 3:e dag att det kommer en liten kräka... och då blir man nästan orolig för det!
  13. Medlem sedan
    Aug 2004
    #7
    nu har du redan fått så många bra svar, men jag vill mest bara visa att det finns fler. ellen är en äkta kräkbebis - o jag har aldrig haft en sån förr. båda pojkarna kräktes väldigt sällan. ofta verkar det bero på att hon har en jätterap som irriterar o hon verkar då tro att hon är jättehungrig, så att hon äter fast hon inte behöver. o då kommer ju det upp illa kvickt. ska testa det där med att låta henne sitta lite efter mat o rap.
  14. 7
    nu har du redan fått så många bra svar, men jag vill mest bara visa att det finns fler. ellen är en äkta kräkbebis - o jag har aldrig haft en sån förr. båda pojkarna kräktes väldigt sällan. ofta verkar det bero på att hon har en jätterap som irriterar o hon verkar då tro att hon är jättehungrig, så att hon äter fast hon inte behöver. o då kommer ju det upp illa kvickt. ska testa det där med att låta henne sitta lite efter mat o rap.
  15. Medlem sedan
    May 2003
    #8
    Jag trodde också att det var något sånt, men borde hon inte kräka mer efter varje måltid då? Fast hon kanske samlar på det
  16. 8
    Jag trodde också att det var något sånt, men borde hon inte kräka mer efter varje måltid då? Fast hon kanske samlar på det
  17. Medlem sedan
    May 2003
    #9
    Jag ska testa att "tvinga" henne att rapa mer, jag har varit lite dålig på det.
  18. 9
    Jag ska testa att "tvinga" henne att rapa mer, jag har varit lite dålig på det.
  19. Medlem sedan
    May 2003
    #10
    Ja, det är inte lite som kommer upp utan typ allt hon ätit. Visst ser det alltid mer ut än vad det verkligen är, men det är riktigt mycket som kommer.
  20. 10
    Ja, det är inte lite som kommer upp utan typ allt hon ätit. Visst ser det alltid mer ut än vad det verkligen är, men det är riktigt mycket som kommer.
  21. Medlem sedan
    May 2003
    #11
    Visst är det obehagligt. Första gången trodde jag att hon var sjuk och då hände det dessutom i ett köpcentra så det var lite pinsamt. Men hon är verkligen inte ledsen och är precis som vanligt efteråt, kanske lite trött.
  22. 11
    Visst är det obehagligt. Första gången trodde jag att hon var sjuk och då hände det dessutom i ett köpcentra så det var lite pinsamt. Men hon är verkligen inte ledsen och är precis som vanligt efteråt, kanske lite trött.
  23. Medlem sedan
    May 2003
    #12
    Förutom dessa kräkningar så kräks hon nästan inte alls. Hon sparar väl på dem tills det kommer tillräckligt mycket.
  24. 12
    Förutom dessa kräkningar så kräks hon nästan inte alls. Hon sparar väl på dem tills det kommer tillräckligt mycket.
  25. Medlem sedan
    May 2003
    #13
    Jag ska också testa att låta henne sitta. Det gillar hon dessutom för hon försöker redan sätta sig upp när hon ligger ner
  26. 13
    Jag ska också testa att låta henne sitta. Det gillar hon dessutom för hon försöker redan sätta sig upp när hon ligger ner

Liknande trådar

  1. Baby med kaskadkräkningar
    By 3barnsmamma in forum Mage & tarm
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-06, 20:22
  2. Kaskadkräkningar
    By J-Ox in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-03-07, 21:48
  3. Kaskadkräkningar
    By Queen82 in forum _0807 Julibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-22, 13:11
  4. Kaskadkräkningar
    By ia-fia in forum _0603 Marsbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-23, 20:17
  5. Hjälp! Kaskadkräkningar
    By Anna m Cindy in forum _0603 Marsbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-17, 12:07
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar