Nattvard igen
Föräldraskap - kristen
  1. Medlem sedan
    Apr 2002
    #1

    Nattvard igen

    I våran kyrka har vi bröd och svartvinbärssaft som nattvard. Alkoholens skull tar vi bort. En kvinna i församlingen bakade brödet som vi hade. Tekakor typ. Vi är i korskyrkan.
    Vad har ni och vad för församling tillhör ni?

    Jag har en fördom att det är svenska kyrkan som kör med oblat typ. Säkert vanliga frikyrkor har oblat med. Är mest nyfiken på vad ni har. Vi kör iaf med alkoholfritt och det tycker jag är bra.
    kram alla.


    (ps det går bra på jobbet och dom är nöjda med mig oxå fick jag reda på idag. Träffade mina kontaktpersoner idag. Nöjd men lite vanlig lön skulle inte va så dumt heller. Det saknar jag lite. Ds)
    ~mamma till en ängel *Robin* f/d 17 okt 2004~


    "Skogen skulle vara mycket tyst, om inga andra fåglar sjöng än de som sjunger bäst"
  2. 1
    Nattvard igen I våran kyrka har vi bröd och svartvinbärssaft som nattvard. Alkoholens skull tar vi bort. En kvinna i församlingen bakade brödet som vi hade. Tekakor typ. Vi är i korskyrkan.
    Vad har ni och vad för församling tillhör ni?

    Jag har en fördom att det är svenska kyrkan som kör med oblat typ. Säkert vanliga frikyrkor har oblat med. Är mest nyfiken på vad ni har. Vi kör iaf med alkoholfritt och det tycker jag är bra.
    kram alla.


    (ps det går bra på jobbet och dom är nöjda med mig oxå fick jag reda på idag. Träffade mina kontaktpersoner idag. Nöjd men lite vanlig lön skulle inte va så dumt heller. Det saknar jag lite. Ds)
  3. Medlem sedan
    Nov 2006
    #2
    Jag finns i SvK. Oblat (osyrat bröd) och vin, eventuellt avalkoholiserat, är det hos oss. Helt och hållet. Och helt och hållet Kristi kropp och blod.

    Klart de är nöjda med dig! Det vore ett _privilegium_ om du kom och skruvade på min skrivbordsstol, darling!!
  4. 2
    Jag finns i SvK. Oblat (osyrat bröd) och vin, eventuellt avalkoholiserat, är det hos oss. Helt och hållet. Och helt och hållet Kristi kropp och blod.

    Klart de är nöjda med dig! Det vore ett _privilegium_ om du kom och skruvade på min skrivbordsstol, darling!!
  5. Medlem sedan
    Jun 2007
    #3

    Svenska Kyrkan här...

    och då är det ju vanligtvis oblat(er) och rött vin ( iallafall i vanliga gudstjänster) men jag har varit med om de flesta varianter på det temat tror jag. Minns att vi hade en liten diskussion senast på kofirmandlägret för någon vecka sedan om alkoholfritt eller ej... en del konfirmander gillade nämligen inte smaken av alkohol. Fast vi hade bara med en flaska Madeiravin, så resultatet blev att vi blandade i ungefär hälften vatten och det fick duga Och alla oblater hos oss i allafall är glutenfria.

    Annars har jag tex i ungdomsgruppen varit med att baka brödet själv tex, både med och utan jäst, och till dryck har det förekommit allt från "riktigt vin" till svartvinbärs-jos. Inte saft någon gång iofs tror jag - men säker är jag inte... *s* För mig personligen spelar det faktiskt inte så väldigt stor roll hur de jordiska gåvorna ser ut eller smakar - det viktiga är vad man gör med dem!

    Livet är här och nu, en kort och liten tid
    Kärleken finns i en evighet, minst
    Tiden är kort men lång är kärleken
    ______________________________ _____________
    "...if you don't know everything,
    you must go on with what you do know..."

    "Dovie'andi se tovya sagain"

  6. 3
    Svenska Kyrkan här... och då är det ju vanligtvis oblat(er) och rött vin ( iallafall i vanliga gudstjänster) men jag har varit med om de flesta varianter på det temat tror jag. Minns att vi hade en liten diskussion senast på kofirmandlägret för någon vecka sedan om alkoholfritt eller ej... en del konfirmander gillade nämligen inte smaken av alkohol. Fast vi hade bara med en flaska Madeiravin, så resultatet blev att vi blandade i ungefär hälften vatten och det fick duga Och alla oblater hos oss i allafall är glutenfria.

    Annars har jag tex i ungdomsgruppen varit med att baka brödet själv tex, både med och utan jäst, och till dryck har det förekommit allt från "riktigt vin" till svartvinbärs-jos. Inte saft någon gång iofs tror jag - men säker är jag inte... *s* För mig personligen spelar det faktiskt inte så väldigt stor roll hur de jordiska gåvorna ser ut eller smakar - det viktiga är vad man gör med dem!
  7. Medlem sedan
    Nov 2003
    #4
    Jag hör till en frikyrkoförsamling och vi använder svartvinbärssaft och nån sorts smörgåsrån vid nattvarden, såna där ganska tunna, frasiga saker som är glutenfria, laktosfria och jaa, fria från det mesta för att det ska passa alla
    Vi har en del f.d alkoholister i vår församling och vi vill att alla ska kunna ta del av nattvarden, därför saft.
  8. 4
    Jag hör till en frikyrkoförsamling och vi använder svartvinbärssaft och nån sorts smörgåsrån vid nattvarden, såna där ganska tunna, frasiga saker som är glutenfria, laktosfria och jaa, fria från det mesta för att det ska passa alla
    Vi har en del f.d alkoholister i vår församling och vi vill att alla ska kunna ta del av nattvarden, därför saft.
  9. Medlem sedan
    Oct 2002
    #5
    Vi har typ druvjuice eller nåt och bröd (inte alltid samma sort varje gång). Håller med Siv att det är inte råvarorna som är det viktiga utan vad man använder dem till Vi har aldrig oblater. Kanske ska tillägga att det är en frikyrkoförsamling (EFK)
  10. 5
    Vi har typ druvjuice eller nåt och bröd (inte alltid samma sort varje gång). Håller med Siv att det är inte råvarorna som är det viktiga utan vad man använder dem till Vi har aldrig oblater. Kanske ska tillägga att det är en frikyrkoförsamling (EFK)
  11. Medlem sedan
    May 2007
    #6
    Alkoholfritt rött vin och osyrat hårt bröd, som hörs när det bryts. Vi tar nattvarden hemma.
  12. 6
    Alkoholfritt rött vin och osyrat hårt bröd, som hörs när det bryts. Vi tar nattvarden hemma.
  13. Medlem sedan
    Mar 2002
    #7
    I vår kyrka heter som är en Pingstkyrka kallas det kalk och är alkoholfritt. Jag tror att kalk låter bättre än vin eftersom vin kan förknippas med alkohol.
    Det är vanligt bröd i pingstkyrkan som exemlel tekakor.
    När jag går i sv kyrkan så är det oblat och två sorters vin det ena utan alkohol och det andra med.
    De flesta föredrar det vinet som inte har alkohol har jag märkt.

    Om jag helt och hållet skulle få bestämma själv hur det skulle vara så skulle jag föredra att det var oblat som man doppar i alkoholfri kalk.
    Fast det är ju betydelsen som är det viktiga.
  14. 7
    I vår kyrka heter som är en Pingstkyrka kallas det kalk och är alkoholfritt. Jag tror att kalk låter bättre än vin eftersom vin kan förknippas med alkohol.
    Det är vanligt bröd i pingstkyrkan som exemlel tekakor.
    När jag går i sv kyrkan så är det oblat och två sorters vin det ena utan alkohol och det andra med.
    De flesta föredrar det vinet som inte har alkohol har jag märkt.

    Om jag helt och hållet skulle få bestämma själv hur det skulle vara så skulle jag föredra att det var oblat som man doppar i alkoholfri kalk.
    Fast det är ju betydelsen som är det viktiga.
  15. Medlem sedan
    Nov 2002
    #8
    Vi har oblater och vin eller avalkoholiserat vin.

    Jag föredrar vin med alkohol eftersom det smakar godare, dödar lite baciller och för att Jesus troligtvis använde vin med alkohol (även om det inte står något om det i bibeln).

    Jesus jämförde sig själv med vinstocken, därför tycker jag att det är rimligt att vi använder vin från vinstocken och inte annan juice.

    Jag har dock börjat acceptera det alkoholfria vinet av solidariska skäl. Jag vet att många känner ett utanförskap när de inte vågar ta emot nattvardsvinet pga alkoholism. Att de inte får vara med i gemenskapen.

    Jag anser också att nattvarden ska instiftas av en prästvigd person. Såvida man inte sitter på en öde ö utan präst. Då går det för övrigt bra med kokosmjölk och banan också. :-)
  16. 8
    Vi har oblater och vin eller avalkoholiserat vin.

    Jag föredrar vin med alkohol eftersom det smakar godare, dödar lite baciller och för att Jesus troligtvis använde vin med alkohol (även om det inte står något om det i bibeln).

    Jesus jämförde sig själv med vinstocken, därför tycker jag att det är rimligt att vi använder vin från vinstocken och inte annan juice.

    Jag har dock börjat acceptera det alkoholfria vinet av solidariska skäl. Jag vet att många känner ett utanförskap när de inte vågar ta emot nattvardsvinet pga alkoholism. Att de inte får vara med i gemenskapen.

    Jag anser också att nattvarden ska instiftas av en prästvigd person. Såvida man inte sitter på en öde ö utan präst. Då går det för övrigt bra med kokosmjölk och banan också. :-)
  17. Medlem sedan
    Apr 2007
    #9
    Vi använder druvjuice o smörgåsrån. O som några andra redan skrivit så är ju det viktigaste varför o inte vad. Jag är med i en liten fristående församling.
    Visa män ändrar åsikt, aldrig de dumma. Spanskt ordspråk.

  18. 9
    Vi använder druvjuice o smörgåsrån. O som några andra redan skrivit så är ju det viktigaste varför o inte vad. Jag är med i en liten fristående församling.
  19. Medlem sedan
    Dec 2002
    #10
    Håll i er... vi har faktiskt sockerkaka! och s.k.kommunionsvin. Pingstkyrkan är jag med i. FÖr mej känns det fortfarande helkonstigt med sockerkaka men "så har det alltid varit" så jag har accepterat. )
  20. 10
    Håll i er... vi har faktiskt sockerkaka! och s.k.kommunionsvin. Pingstkyrkan är jag med i. FÖr mej känns det fortfarande helkonstigt med sockerkaka men "så har det alltid varit" så jag har accepterat. )
  21. Medlem sedan
    Nov 2006
    #11
    I SvK brukar det vara själva bägaren som kallas för kalk. "Likaså tog han kalken, tackade, gav åt lärjungarna och sade: Detta är mitt blod..." Det är bägaren som åsyftas. Är det inte samma hos er, tror du?
  22. 11
    I SvK brukar det vara själva bägaren som kallas för kalk. "Likaså tog han kalken, tackade, gav åt lärjungarna och sade: Detta är mitt blod..." Det är bägaren som åsyftas. Är det inte samma hos er, tror du?
  23. Medlem sedan
    Nov 2006
    #12
    Jag är med dig här. *imt*
  24. 12
    Jag är med dig här. *imt*
  25. Medlem sedan
    Nov 2003
    #13
    Nu blir jag lite nyfiken på varför du tycker nattvarden ska instiftas av en prästvigd person? Det innebär ju att nattvarden aldrig skulle kunna firas i många frikyrkor t.ex., där pastorerna inte är prästvigda.
  26. 13
    Nu blir jag lite nyfiken på varför du tycker nattvarden ska instiftas av en prästvigd person? Det innebär ju att nattvarden aldrig skulle kunna firas i många frikyrkor t.ex., där pastorerna inte är prästvigda.
  27. Medlem sedan
    Mar 2002
    #14
    Oj du kan ha rätt.
    "Roodnar djupt"
    Så klart det måste vara samma hos oss.
  28. 14
    Oj du kan ha rätt.
    "Roodnar djupt"
    Så klart det måste vara samma hos oss.
  29. Medlem sedan
    Mar 2002
    #15
    Oj du har nog rätt *rodnar*
    Jo så måste det ju vara för oss också att det är bägaren som kallas kalk.
    Jag har alltid trott att det var själva drycken som kallas kalk. Oj så många år jag missförstått detta......
    Det pratas inte så mycket om vin i vår Pingstkyrka för vin är ett så laddat ord och förknippas med så mycket elände så jag tror det ordet undviks in i det längsta, därav mitt missförstånd. Vi har LP kontakt i vår kyrka och flera fd missbrukare.
  30. 15
    Oj du har nog rätt *rodnar*
    Jo så måste det ju vara för oss också att det är bägaren som kallas kalk.
    Jag har alltid trott att det var själva drycken som kallas kalk. Oj så många år jag missförstått detta......
    Det pratas inte så mycket om vin i vår Pingstkyrka för vin är ett så laddat ord och förknippas med så mycket elände så jag tror det ordet undviks in i det längsta, därav mitt missförstånd. Vi har LP kontakt i vår kyrka och flera fd missbrukare.
  31. Medlem sedan
    Jun 2007
    #16

    Förstår att det

    känns märkligt med sockerkaka... men är det tradition så är det - och antagligen inget som kommer att brytas. Kan dock inte låta bli att undra varför man använder sockerkaka, har du nån aning? De flesta verkar ju trots allt använda någon sorts bröd... men sockerkaka är ju gott *ler*


    Jag har faktiskt hört talas om sockerkaka som nattvardsbröd förr, och blev mer fårvånad då. Minns att när jag var i Taizé användes vitt vin, och det kändes också lite märkligt... men som jag skrev ovan: för mig är det inte vad man använder som är det viktiga, utan vad det används till!

    Livet är här och nu, en kort och liten tid
    Kärleken finns i en evighet, minst
    Tiden är kort men lång är kärleken
    ______________________________ _____________
    "...if you don't know everything,
    you must go on with what you do know..."

    "Dovie'andi se tovya sagain"

  32. 16
    Förstår att det känns märkligt med sockerkaka... men är det tradition så är det - och antagligen inget som kommer att brytas. Kan dock inte låta bli att undra varför man använder sockerkaka, har du nån aning? De flesta verkar ju trots allt använda någon sorts bröd... men sockerkaka är ju gott *ler*


    Jag har faktiskt hört talas om sockerkaka som nattvardsbröd förr, och blev mer fårvånad då. Minns att när jag var i Taizé användes vitt vin, och det kändes också lite märkligt... men som jag skrev ovan: för mig är det inte vad man använder som är det viktiga, utan vad det används till!
  33. Medlem sedan
    Oct 2002
    #17
    Vi (i Katolska kyrkan) har oblater och vin, jag tror att det är någon form av starkvin (som blandas med vatten under mässan). Jag tar alltid endast emot hostian och avstår från kalken. Känner inte att detta på något sätt utesluter mig ur gemenskapen, det är många som gör på samma sätt av olika skäl.
    Jag blev förvånad när jag hörde talas om att vissa församlingar inom Svenska kyrkan använder två kalkar, en med vin och en med alkoholfritt/avalkoholiserat. För mig förefaller det verkligen utpekande att det bildas en kö för personer som dricker alkohol och en annan för minderåriga, nyktra alkoholister och fanatiska IOGT:are .
  34. 17
    Vi (i Katolska kyrkan) har oblater och vin, jag tror att det är någon form av starkvin (som blandas med vatten under mässan). Jag tar alltid endast emot hostian och avstår från kalken. Känner inte att detta på något sätt utesluter mig ur gemenskapen, det är många som gör på samma sätt av olika skäl.
    Jag blev förvånad när jag hörde talas om att vissa församlingar inom Svenska kyrkan använder två kalkar, en med vin och en med alkoholfritt/avalkoholiserat. För mig förefaller det verkligen utpekande att det bildas en kö för personer som dricker alkohol och en annan för minderåriga, nyktra alkoholister och fanatiska IOGT:are .
  35. Medlem sedan
    Oct 2002
    #18
    Inte så konstigt om du missförstått, man använder ofta ordet "kalk" som om det vore drycken. Om man exempelvis talar om att "ta emot kalken" menas det ju inte att man bara håller i bägaren utan att man dricker (alternativt doppar).
  36. 18
    Inte så konstigt om du missförstått, man använder ofta ordet "kalk" som om det vore drycken. Om man exempelvis talar om att "ta emot kalken" menas det ju inte att man bara håller i bägaren utan att man dricker (alternativt doppar).
  37. Medlem sedan
    Oct 2002
    #19
    *lägger mig i*: Men är det inte så att i de frikyrkor som har icke prästvigda pastorer så har man också en nattvardssyn enligt vilken nattvarden enbart är symbolisk, en åminnelsemåltid? Alltså ingen förvandling av bröd och vin. Och då kanske det, teologiskt sett, spelar mindre roll vem som leder nattvardsfirandet (eller bara är en ordningsfråga).
    Medan det i kyrkor där man tror att brödet och vinet verkligen förvandlas till Kristi sanna kropp och blod krävs att sakramentet förvaltas av en därtill särskilt vigd person (en präst).
  38. 19
    *lägger mig i*: Men är det inte så att i de frikyrkor som har icke prästvigda pastorer så har man också en nattvardssyn enligt vilken nattvarden enbart är symbolisk, en åminnelsemåltid? Alltså ingen förvandling av bröd och vin. Och då kanske det, teologiskt sett, spelar mindre roll vem som leder nattvardsfirandet (eller bara är en ordningsfråga).
    Medan det i kyrkor där man tror att brödet och vinet verkligen förvandlas till Kristi sanna kropp och blod krävs att sakramentet förvaltas av en därtill särskilt vigd person (en präst).
  39. Medlem sedan
    Nov 2003
    #20
    Nää, det är ingen skillnad mellan nattvardssynen i den lutherska kyrkan och i de flesta frikyrkor, vad jag vet iaf!
  40. 20
    Nää, det är ingen skillnad mellan nattvardssynen i den lutherska kyrkan och i de flesta frikyrkor, vad jag vet iaf!
Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista

Liknande trådar

  1. Det här med nattvard och att dricka dom
    By *Tovan in forum Föräldraskap - kristen
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-01-11, 18:44
  2. Nattvard för barn
    By laidlawii in forum Föräldraskap - kristen
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-01-11, 13:51
  3. Barn och nattvard?
    By trollmor_ in forum Föräldraskap - kristen
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-04-15, 19:54
  4. Välsignelse istället för nattvard?
    By Lotta in forum Ordet är fritt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-12-28, 10:33
  5. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-11-07, 19:42
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar