vacc
_0801 Januaribarn
  1. Medlem sedan
    Jul 2005
    #1

    vacc

    ja idag va det dags för det fasade bella grät aldrig när hon fick sprutor eller jo den vid 1½ år. men nä hon fick första sticket idag grät hon men gick över, sen när den andra pnemuckock(hur det nu stavas vet jag inte) skrek hon i panik som hon gör när storasyster skrämmer henne med höga ljud. lilla gumman va otröstbar det va en student som stack henne så dom va ju 2 så kunde dom inte tagit dom stammtidigt? dåligt tycker jag, dom sa även att detta vac verkar göra mkt ondaare och dom blir mkt dåligare. jag nu är alva jätte gnällig och ha feber och vill bara sova o skrika i sömnen börjar fundera på om det va värt vac? hon fick även mot hep b i den vanliga sprutan.

    nu väger hon hela 6.4 kg och 65 lång

    hur har ni gjort med vac? ha ni valt till det?
    ida med Isabella och Alva!!
  2. 1
    vacc ja idag va det dags för det fasade bella grät aldrig när hon fick sprutor eller jo den vid 1½ år. men nä hon fick första sticket idag grät hon men gick över, sen när den andra pnemuckock(hur det nu stavas vet jag inte) skrek hon i panik som hon gör när storasyster skrämmer henne med höga ljud. lilla gumman va otröstbar det va en student som stack henne så dom va ju 2 så kunde dom inte tagit dom stammtidigt? dåligt tycker jag, dom sa även att detta vac verkar göra mkt ondaare och dom blir mkt dåligare. jag nu är alva jätte gnällig och ha feber och vill bara sova o skrika i sömnen börjar fundera på om det va värt vac? hon fick även mot hep b i den vanliga sprutan.

    nu väger hon hela 6.4 kg och 65 lång

    hur har ni gjort med vac? ha ni valt till det?
  3. Medlem sedan
    May 2007
    #2
    Näe...o helt ärligt vet jag inte vad det är. Ingen har frågat om något "extra" vaccin, jag har bara förstått här på nätet att en del väljer till något vaccin. Förklara gärna =)
  4. 2
    Näe...o helt ärligt vet jag inte vad det är. Ingen har frågat om något "extra" vaccin, jag har bara förstått här på nätet att en del väljer till något vaccin. Förklara gärna =)
  5. Medlem sedan
    May 2007
    #3
    Här i vårt län (värmland) så får man välja pnemokockvacc xtra för 560:-*3
    Vet att den ges tillsammans med det vanliga vacc i tex stockholm utan xtra kostnad.

    Vi valde att inte ta den xtra vacc
  6. 3
    Här i vårt län (värmland) så får man välja pnemokockvacc xtra för 560:-*3
    Vet att den ges tillsammans med det vanliga vacc i tex stockholm utan xtra kostnad.

    Vi valde att inte ta den xtra vacc
  7. Medlem sedan
    May 2007
    #4
    Pneumokockvaccin skyddar mot viss typ av lunginflammation, öroninfektion, hjärhinneinflammation och boldförgiftining tror jag.

    Om jag minns rätt så dör 1-2 barn om året av denna bakterie.

    De överväger ju att detta vaccin ska ingå för alla barn, eftersom om barn vaccineras mot denna bakterie så kommer många äldre i samhället "skyddas" eftersom de oftast smittas av barn....

    Vi tog inte vaccinet nu för jag vill inte ge Lukas mer än en spruta när han är så liten. Om det går så kommer jag att ge sprutan när han är 6 månader (ifall bvc går med på det)
  8. 4
    Pneumokockvaccin skyddar mot viss typ av lunginflammation, öroninfektion, hjärhinneinflammation och boldförgiftining tror jag.

    Om jag minns rätt så dör 1-2 barn om året av denna bakterie.

    De överväger ju att detta vaccin ska ingå för alla barn, eftersom om barn vaccineras mot denna bakterie så kommer många äldre i samhället "skyddas" eftersom de oftast smittas av barn....

    Vi tog inte vaccinet nu för jag vill inte ge Lukas mer än en spruta när han är så liten. Om det går så kommer jag att ge sprutan när han är 6 månader (ifall bvc går med på det)
  9. Medlem sedan
    Jun 2004
    #5
    En bieffekt för många som drabbas av infektionen är även dövhet.

    Man kan läsa mer i den här broschyren:
    http://www.barnplantorna.se/UserFile...achb7977bbqtr1
  10. 5
    En bieffekt för många som drabbas av infektionen är även dövhet.

    Man kan läsa mer i den här broschyren:
    http://www.barnplantorna.se/UserFile...achb7977bbqtr1
  11. Medlem sedan
    Jun 2004
    #6
    Vi bor i Stockholm så här får man det gratis, men jag skulle valt till den annars ändå. Det är helt klart värt ett par dagars feber om man kan undvika de risker som sjukdomen i sig medför. En ganska vanlig bieffekt när små barn drabbas är dövhet. Inte så kul om man drabbas av det.
  12. 6
    Vi bor i Stockholm så här får man det gratis, men jag skulle valt till den annars ändå. Det är helt klart värt ett par dagars feber om man kan undvika de risker som sjukdomen i sig medför. En ganska vanlig bieffekt när små barn drabbas är dövhet. Inte så kul om man drabbas av det.
  13. Medlem sedan
    May 2007
    #7
    Jaha, ännu en anledning att ta det!
  14. 7
    Jaha, ännu en anledning att ta det!
  15. Medlem sedan
    Nov 1999
    #8
    stackars liten då. Amaya var också förtvivlad vid vaccinationen men lugnade sig direkt när hon kom i min famn. Vi har gett pneumocockvaccinet som numera igår här (betalade som tillval till de två äldre syskonen tidigare). Amaya fick lite feber, men inget annat. Hppas Alva mår bättre snart.
  16. 8
    stackars liten då. Amaya var också förtvivlad vid vaccinationen men lugnade sig direkt när hon kom i min famn. Vi har gett pneumocockvaccinet som numera igår här (betalade som tillval till de två äldre syskonen tidigare). Amaya fick lite feber, men inget annat. Hppas Alva mår bättre snart.
  17. Medlem sedan
    Jul 2005
    #9
    ha gett alvedon sen igår men är ju bara 10 i dom där såg jag så blir att resa hem från skogen aå man kan köpa nya hon ha feber änn idag men inte alls lika gnällig. jag ville vac äldre dottern men det sa bvc man inte gjorde efter 2 år
  18. 9
    ha gett alvedon sen igår men är ju bara 10 i dom där såg jag så blir att resa hem från skogen aå man kan köpa nya hon ha feber änn idag men inte alls lika gnällig. jag ville vac äldre dottern men det sa bvc man inte gjorde efter 2 år
  19. Medlem sedan
    Jul 2005
    #10
    nej helt klart värt det tycker jag! men tråkigt med bi effekterna och nålar, e något grymt rädd för nålar!
  20. 10
    nej helt klart värt det tycker jag! men tråkigt med bi effekterna och nålar, e något grymt rädd för nålar!
  21. Medlem sedan
    Jul 2005
    #11
    oj vad dyrt! skulle nog inte bet den summan men nu när det är gratis så!
  22. 11
    oj vad dyrt! skulle nog inte bet den summan men nu när det är gratis så!

Liknande trådar

  1. vacc.
    By HeLenAoMagnus in forum _1010 Oktoberbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-01-26, 13:30
  2. BVC+VACC. *puh*
    By ♥Helena♥ in forum _0803 Marsbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-06-21, 09:47
  3. 3 mån vacc
    By Folkabo in forum _0709 Septemberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-12-19, 10:48
  4. Vacc?
    By jennie-marie in forum _0709 Septemberbarn
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-11-01, 22:56
  5. 3-mån vacc
    By zyrinx in forum _0604 Aprilbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-07-10, 21:10
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar