Resurspedagog?
Barn som yrke
  1. Kanske nytt jobb?
    #1

    Resurspedagog?

    Jag undrar om någon kan förklara vad en resurspedagog är för något? Jag har sett att de söker en sådan på en skola till att stödja barn i deras sociala utveckling. De står inte att man ska ha lärarutbildning utan att personligheten är viktigast. Kan man jämställa en resurspedagog med en elevassistent tror ni?
  2. 1
    Resurspedagog? Jag undrar om någon kan förklara vad en resurspedagog är för något? Jag har sett att de söker en sådan på en skola till att stödja barn i deras sociala utveckling. De står inte att man ska ha lärarutbildning utan att personligheten är viktigast. Kan man jämställa en resurspedagog med en elevassistent tror ni?
  3. Medlem sedan
    Apr 2001
    #2
    Nja, elevassistenter har jag träffat en hel del (och varit själv) utan ngn som helst utbildning inom området. Googlade lite men hittar inget konkret om vad som krävs för att bli resurspedagog. Hör av dig till skolan och fråga.
  4. 2
    Nja, elevassistenter har jag träffat en hel del (och varit själv) utan ngn som helst utbildning inom området. Googlade lite men hittar inget konkret om vad som krävs för att bli resurspedagog. Hör av dig till skolan och fråga.
  5. Medlem sedan
    Jul 2005
    #3
    kan man vara pedagog utan adekvat utbildning undrar jag?
  6. 3
    kan man vara pedagog utan adekvat utbildning undrar jag?
  7. Anonym
    #4
    Låter hur konstigt som helst. Det låter som om de söker en resursassistent. En resurspedagog är väl just en utbildad pedagog, som arbetar som resurs och inte med en speciell klass.
    Sedan är ju personligheten viktig oavsett, men pedagog blir man med utbildning.
  8. 4
    Låter hur konstigt som helst. Det låter som om de söker en resursassistent. En resurspedagog är väl just en utbildad pedagog, som arbetar som resurs och inte med en speciell klass.
    Sedan är ju personligheten viktig oavsett, men pedagog blir man med utbildning.
  9. Kanske inte ett jobb
    #5
    Nu vet jag svaret. Jag frågade om de sökte en elevassistent eller en speciallärare och fick svaret "Ja, det är vad vi söker". Tidigare har eleven haft en elevassistent, inte på något sätt utbildad pedagog. Nu ser de gärna en lärare med specialpedagogisk kompetens eller en lärare med påbyggnad inom specialpedagagik. I vilket fall som helst så är det viktigaste fortfarande personlig lämplighet eftersom det främst handlar om att sitta med eleven i klassrummet samt vara med denne på rasterna.

    Jag undrar ändå lite hur de tänker - de verkar söka en lärare men betala lön för en elevassistent. Kanske vill de bara utnyttja att det går 100 lärare arbetslösa på varje lärarjobb som finns?
  10. 5
    Nu vet jag svaret. Jag frågade om de sökte en elevassistent eller en speciallärare och fick svaret "Ja, det är vad vi söker". Tidigare har eleven haft en elevassistent, inte på något sätt utbildad pedagog. Nu ser de gärna en lärare med specialpedagogisk kompetens eller en lärare med påbyggnad inom specialpedagagik. I vilket fall som helst så är det viktigaste fortfarande personlig lämplighet eftersom det främst handlar om att sitta med eleven i klassrummet samt vara med denne på rasterna.

    Jag undrar ändå lite hur de tänker - de verkar söka en lärare men betala lön för en elevassistent. Kanske vill de bara utnyttja att det går 100 lärare arbetslösa på varje lärarjobb som finns?
  11. Anonym
    #6
    Men speciallärare är det väl fortfarande ont om. De är ju bättre betalda än vanliga lärare så jag har svårt att tänka mig att en speciallärare skulle nappa på ett jobb med assistentlön. Då får man ju nästan bättre lön som hamburgervändare på McDonalds...
  12. 6
    Men speciallärare är det väl fortfarande ont om. De är ju bättre betalda än vanliga lärare så jag har svårt att tänka mig att en speciallärare skulle nappa på ett jobb med assistentlön. Då får man ju nästan bättre lön som hamburgervändare på McDonalds...
  13. Inte jobb!
    #7
    Inte bara nästan...man får nog faktiskt bättre lön! ;-)

    Jo. speciallärare är det fortfarande ont om, men det är alltså vad de helst vill ha - utan att belala för den kompetensen.
  14. 7
    Inte bara nästan...man får nog faktiskt bättre lön! ;-)

    Jo. speciallärare är det fortfarande ont om, men det är alltså vad de helst vill ha - utan att belala för den kompetensen.

Liknande trådar

  1. Resurspedagog - Elevassistent?
    By Jobbsökande in forum Barn som yrke
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-01-26, 09:40
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar