Ni som har flera barn än två!
_0705 Majbarn
  1. Junimamma
    #1

    Ni som har flera barn än två!

    Hej!

    Jag har två barn och skulle vilja ha ett till
    och undrar vad det är som har varit jobbigaste
    med ett tredje barn. Jag har hört t.ex. att det är omständligare med
    det tredje barnet än det fjärde.


    Tacksam om ni delar med er av era erfarenheter
  2. 1
    Ni som har flera barn än två! Hej!

    Jag har två barn och skulle vilja ha ett till
    och undrar vad det är som har varit jobbigaste
    med ett tredje barn. Jag har hört t.ex. att det är omständligare med
    det tredje barnet än det fjärde.


    Tacksam om ni delar med er av era erfarenheter
  3. Medlem sedan
    Nov 2002
    #2

    Jag tror

    att det är ganska omöjligt att svara på eftersom det ju beror på så mycket.. Tex hur tätt man har mellan barnen, hur de är, hur man själv är etc. Vi har fått tre barn på mindre än 4 år. Kan inte säga annat än att det är intensivt. De är små alla tre. Det är inte alltid enkelt att räcka till som jag vill. Jag känner mig rätt stressad ofta. Vill så mycket mer än jag hinner. Det tuffaste med att få en trea var absolut att lillamellanbroren som inte fyllt två när lillasyster kom fick lämna en del av myset och närheten, vi slutade tex samsova vilket kändes riktigt jobbigt för mig. Han är ett "närabarn" som vi burit mycket, sovit med, inte lämnat etc. Det blev en ganska stor förändring för honom när han blev storasyskon. Det andra som är jobbigt är att jag har svårt att riktigt orka som jag vill, får sämre tålamod, blir tråkig och sur. Min äldste är mycket intensiv och vi blir osams alltför ofta. Det är inte alltid lätt att räcka till för tre små barn.

    MEN det är också väldigt roligt! Och de har enormt utbyte av varandra. De två äldsta leker i stort sett hela tiden och lillasyster är med så mycket hon får Vi tror att det är något väldigt bra att ha syskon och att just täta syskon innebär väldigt mycket lek och roligt. Den här intensiva tiden är ändå inte så lång och nu när Tyra börjar bli lite större är det mycket enklare att få ihop allting.

    Jag vill absolut ha fler barn i framtiden. Om några år, när de här tre är lite större.

    /frida
    Frida med Natanael -03, Love -05, Tyra -07 o Malte -10

    fridabloggar.blogspot.com
    www.lind.be
  4. 2
    Jag tror att det är ganska omöjligt att svara på eftersom det ju beror på så mycket.. Tex hur tätt man har mellan barnen, hur de är, hur man själv är etc. Vi har fått tre barn på mindre än 4 år. Kan inte säga annat än att det är intensivt. De är små alla tre. Det är inte alltid enkelt att räcka till som jag vill. Jag känner mig rätt stressad ofta. Vill så mycket mer än jag hinner. Det tuffaste med att få en trea var absolut att lillamellanbroren som inte fyllt två när lillasyster kom fick lämna en del av myset och närheten, vi slutade tex samsova vilket kändes riktigt jobbigt för mig. Han är ett "närabarn" som vi burit mycket, sovit med, inte lämnat etc. Det blev en ganska stor förändring för honom när han blev storasyskon. Det andra som är jobbigt är att jag har svårt att riktigt orka som jag vill, får sämre tålamod, blir tråkig och sur. Min äldste är mycket intensiv och vi blir osams alltför ofta. Det är inte alltid lätt att räcka till för tre små barn.

    MEN det är också väldigt roligt! Och de har enormt utbyte av varandra. De två äldsta leker i stort sett hela tiden och lillasyster är med så mycket hon får Vi tror att det är något väldigt bra att ha syskon och att just täta syskon innebär väldigt mycket lek och roligt. Den här intensiva tiden är ändå inte så lång och nu när Tyra börjar bli lite större är det mycket enklare att få ihop allting.

    Jag vill absolut ha fler barn i framtiden. Om några år, när de här tre är lite större.

    /frida
  5. Medlem sedan
    Nov 2003
    #3
    Jag har ju ett ganska stort glapp mellan andra och tredje barnet, 5 1/2 år, och det är väldigt bra. De stora är självgående när det gäller praktiska saker (ingen matning, blöjbyten lättsam nattning osv) och de hjälper gärna till med lillebroren litegrann (när de har lust förstås). Det gör att jag har mycket tid för det yngsta barnet samtidigt som man efter två barn har rätt mycket rutin och erfarenhet. Jag har också hunnit jobba några år sedan sist och uppskattar verkligen att vara "ledig" och dessutom är det faktiskt jättekul att kunna spendera mycket tid med de äldre barnen (sex och åtta år nu).

    De två första barnen kom med 22 månaders mellanrum och efter den andra barnledigheten kända jag att det var väldigt skönt att gå ur småbarnskokongen och göra annat ett tag, så det här var perfekt för oss. Jag känner inte att det blev jobbigare med ett tredje barn, bara roligare!

    jenny
  6. 3
    Jag har ju ett ganska stort glapp mellan andra och tredje barnet, 5 1/2 år, och det är väldigt bra. De stora är självgående när det gäller praktiska saker (ingen matning, blöjbyten lättsam nattning osv) och de hjälper gärna till med lillebroren litegrann (när de har lust förstås). Det gör att jag har mycket tid för det yngsta barnet samtidigt som man efter två barn har rätt mycket rutin och erfarenhet. Jag har också hunnit jobba några år sedan sist och uppskattar verkligen att vara "ledig" och dessutom är det faktiskt jättekul att kunna spendera mycket tid med de äldre barnen (sex och åtta år nu).

    De två första barnen kom med 22 månaders mellanrum och efter den andra barnledigheten kända jag att det var väldigt skönt att gå ur småbarnskokongen och göra annat ett tag, så det här var perfekt för oss. Jag känner inte att det blev jobbigare med ett tredje barn, bara roligare!

    jenny
  7. Medlem sedan
    Mar 2003
    #4
    Det beror på hur man har barnen som Frida säger, ålderskillnaden alltså..
    Jag har ju inte sååå tätt precis, mellan den första och den andra är det 6 år och mellan den andra och tredje är det 3 år och 3 mån...det känns bra med dessa glapp. Har bara ett blöjbarn, aldrig haft 2 blöjbarn samtidigt.
    Och det är lättare med barn nr 3, allt flyter, det har det gjort för oss. Det kanske det inte gör för alla men vi planerade rättvid rätt årstider...Alice kom ju i början av maj och jag behövde inte kläpå mellanbarnet så mcyket kläder osv... Och sen hela sommaren var vi lediga och bara njöt..
    Jag kan skriva mycket mer men då blir du väl uttråkad... Som sagt jag ångrar inte att jag skaffa det 3:e barnet!!!
    Lycka till!!!
  8. 4
    Det beror på hur man har barnen som Frida säger, ålderskillnaden alltså..
    Jag har ju inte sååå tätt precis, mellan den första och den andra är det 6 år och mellan den andra och tredje är det 3 år och 3 mån...det känns bra med dessa glapp. Har bara ett blöjbarn, aldrig haft 2 blöjbarn samtidigt.
    Och det är lättare med barn nr 3, allt flyter, det har det gjort för oss. Det kanske det inte gör för alla men vi planerade rättvid rätt årstider...Alice kom ju i början av maj och jag behövde inte kläpå mellanbarnet så mcyket kläder osv... Och sen hela sommaren var vi lediga och bara njöt..
    Jag kan skriva mycket mer men då blir du väl uttråkad... Som sagt jag ångrar inte att jag skaffa det 3:e barnet!!!
    Lycka till!!!
  9. Medlem sedan
    Apr 2001
    #5

    Jag håller med!

    Jag skulle just skriva ett sådant här inlägg men nu behöver jag inte det.

    Vi har 4 år mellan barn två och tre och det känns perfekt att de äldre barnen är lite större och mer självgående.

    Hittills har tre barn bara varit positivt, inte jobbigare på något sätt. (Fast jag tror det blir tuffare ju äldre barnen blir )

    Kram,
    AnnaSv med E-01 och S-03 och N-07
  10. 5
    Jag håller med! Jag skulle just skriva ett sådant här inlägg men nu behöver jag inte det.

    Vi har 4 år mellan barn två och tre och det känns perfekt att de äldre barnen är lite större och mer självgående.

    Hittills har tre barn bara varit positivt, inte jobbigare på något sätt. (Fast jag tror det blir tuffare ju äldre barnen blir )

    Kram,
  11. Medlem sedan
    Jul 2000
    #6
    Jag har nog kanske längst av alla här mellan min tvåa och trea. Det är 11 år mellan mina döttrar och sonen är äldst och två år äldre än mellanbarnet (oj, det blev nästan ett IQ test det där ). För oss har det varit tufft att ha två stora barn med allt det innebär och bebis samtidigt, men det är nog betydligt mycket enklare än vad det hade varit om vi haft tre små...Det säger vi ofta hemma, tur att det inte är en 1-åring, 3-åring och 5-åring....
    Vi pratar ibland om ett fjärde barn men det blir definitivt inte med två års mellanrum som de första två utan kanske med 3-4 år mellan istället.
  12. 6
    Jag har nog kanske längst av alla här mellan min tvåa och trea. Det är 11 år mellan mina döttrar och sonen är äldst och två år äldre än mellanbarnet (oj, det blev nästan ett IQ test det där ). För oss har det varit tufft att ha två stora barn med allt det innebär och bebis samtidigt, men det är nog betydligt mycket enklare än vad det hade varit om vi haft tre små...Det säger vi ofta hemma, tur att det inte är en 1-åring, 3-åring och 5-åring....
    Vi pratar ibland om ett fjärde barn men det blir definitivt inte med två års mellanrum som de första två utan kanske med 3-4 år mellan istället.
  13. Medlem sedan
    Jan 2008
    #7

    Jag har ett stort hopp

    Jag har ett stort hopp mellan mina den första är 12 och den andra är 10 där blev det lite tät men det gick väldigt smidigt med allting. Sen blev det ordentligt hopp tills lilltjejen kom å vad underbart det är. fast vi har pratat om en till vi får väll se. Just nu är det mkt med dom stora o deras träningar o skola men dom är till en underbar hjälp här hemma dom verkligen älskar sin lilla syster.
  14. 7
    Jag har ett stort hopp Jag har ett stort hopp mellan mina den första är 12 och den andra är 10 där blev det lite tät men det gick väldigt smidigt med allting. Sen blev det ordentligt hopp tills lilltjejen kom å vad underbart det är. fast vi har pratat om en till vi får väll se. Just nu är det mkt med dom stora o deras träningar o skola men dom är till en underbar hjälp här hemma dom verkligen älskar sin lilla syster.

Liknande trådar

  1. Ni med flera barn!!
    By mumlan78 in forum _1004 Aprilbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-08-27, 11:53
  2. Ni som har flera barn...
    By HannaE in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-03-19, 15:21
  3. Flera barn...
    By Marmat hoppas in forum _0710 Oktoberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-02-19, 15:34
  4. Ni som har flera barn än två
    By Monica med 3 in forum _0510 Oktoberbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-01-26, 16:24
  5. Ni med flera barn eller barn på g
    By Ulrika m. Ebba o 2:an in forum _0403 Marsbarn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-10-21, 19:14
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar