Dusch och bebis
_0802 Februaribarn
  1. Medlem sedan
    May 2005
    #1

    Dusch och bebis

    Vi har inte badkar utan bara dusch i vår lägenhet. I nuläget badar vi Elin i en badbalja, men hon börjar växa ur den. När kan man börja duscha med sin bebis, finns det någon konstruktion som de kan sitta i och bli blöta medan man själv duschar? Eller ska jag bara köpa en större badbalja. Hur gjorde ni andra som är badkarslösa och har större barn, när började ni använda duschen för att göra dem rena?

    Kram, Leyse
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ ~~
    Mamma till Elin född 080207. Bebis i magen, bf 8/11.
    Blogg från Elins första år:
    www.nogg.se/leyse
  2. 1
    Dusch och bebis Vi har inte badkar utan bara dusch i vår lägenhet. I nuläget badar vi Elin i en badbalja, men hon börjar växa ur den. När kan man börja duscha med sin bebis, finns det någon konstruktion som de kan sitta i och bli blöta medan man själv duschar? Eller ska jag bara köpa en större badbalja. Hur gjorde ni andra som är badkarslösa och har större barn, när började ni använda duschen för att göra dem rena?

    Kram, Leyse
  3. Medlem sedan
    Sep 2007
    #2
    En sån här kan du kanske ställa i duschen.
    Det finns lite olika varianter och jag tror att alla har sugproppar undertill
    så att den står stadigt.

    http://www.babyland.se/badhjalp-buddy_x_GB79477.aspx
  4. 2
    En sån här kan du kanske ställa i duschen.
    Det finns lite olika varianter och jag tror att alla har sugproppar undertill
    så att den står stadigt.

    http://www.babyland.se/badhjalp-buddy_x_GB79477.aspx
  5. Medlem sedan
    Mar 2004
    #3
    Hej! Jag har för mig att vi började duscha med tvillingarna när de var 3-4 månader. Det är jättemysigt! Man får bara tänka på en del självklarheter som att blöta bebisar är hala och att inte ha för varmt vatten/hård stråle.
  6. 3
    Hej! Jag har för mig att vi började duscha med tvillingarna när de var 3-4 månader. Det är jättemysigt! Man får bara tänka på en del självklarheter som att blöta bebisar är hala och att inte ha för varmt vatten/hård stråle.
  7. Medlem sedan
    May 2005
    #4
    Ja, den kanske funkar... Tack för tipset!
  8. 4
    Ja, den kanske funkar... Tack för tipset!
  9. Medlem sedan
    May 2005
    #5
    Jag tror att de tycker att det är mysigt att vara nära när de ska blötas ner och hade vi haft badkar hade jag nog redan börjat bada ihop med Elin. Men det är just det där med att bebisar är hala som är lite läskigt, man kanske kan sitta ner och duscha tillsammans....
  10. 5
    Jag tror att de tycker att det är mysigt att vara nära när de ska blötas ner och hade vi haft badkar hade jag nog redan börjat bada ihop med Elin. Men det är just det där med att bebisar är hala som är lite läskigt, man kanske kan sitta ner och duscha tillsammans....
  11. Medlem sedan
    Mar 2004
    #6
    Nej det funkar att stå! Man måste bara ha lite extra koll.
  12. 6
    Nej det funkar att stå! Man måste bara ha lite extra koll.
  13. Medlem sedan
    Nov 2005
    #7
    Vi har en sån! Den passar oss väldigt bra. Vi använder den varje gång vi ska duscha.
  14. 7
    Vi har en sån! Den passar oss väldigt bra. Vi använder den varje gång vi ska duscha.
  15. Medlem sedan
    Aug 2004
    #8
    En sån har jag funderat på att köpa. Fast vi har badkar. Men Ellen ska hela tiden dra sig upp till sittandes (hon har värsta magmusklerna!!), så hon skulle nog ramla ur den. Hon vände sig till mage på det viset i sängen en dag, när jag la henne på min kudde.
  16. 8
    En sån har jag funderat på att köpa. Fast vi har badkar. Men Ellen ska hela tiden dra sig upp till sittandes (hon har värsta magmusklerna!!), så hon skulle nog ramla ur den. Hon vände sig till mage på det viset i sängen en dag, när jag la henne på min kudde.
  17. Medlem sedan
    Apr 2007
    #9
    Här är ett till tips, har inte provat själv men det låter smart! En vattensjal, finns bland annat på nedanstående länk.

    http://www.mimmis-ebutik.se/index.php?r=a&o=247&cat=389
  18. 9
    Här är ett till tips, har inte provat själv men det låter smart! En vattensjal, finns bland annat på nedanstående länk.

    http://www.mimmis-ebutik.se/index.php?r=a&o=247&cat=389
  19. Medlem sedan
    Mar 2004
    #10
    Vilken smart!
  20. 10
    Vilken smart!
  21. Medlem sedan
    Jan 2001
    #11

    Den är kanon

    vi har bara duch så vi varvar med denna i duchen och bad i balja och hon älskar båda.
  22. 11
    Den är kanon vi har bara duch så vi varvar med denna i duchen och bad i balja och hon älskar båda.
  23. Medlem sedan
    Oct 2004
    #12

    Vi började nog

    ta med dottern i dusch och badkar när hon var i den här åldern... 2-3 månader...
    Mattis har jag oftast med mig i badkaret när jag badar och det tycker han är jättekul! När han kan sitta själv har vi en sån här att sätta honom i, (inte en exakt sån, men sån typ av stol) dottern började anv¨ända den när hon var ca 4 månader och vi använde den länge. Himla smidigt att ha koll på att hn satt där hon satt i badkaret!
    (¯`*•.¸ღ Linda med Tindra 040727 och Mattis 080208 ღ¸.•*´¯)
    Många människor tror att de tänker när de i själva verket bara sorterar om bland sina fördomar...


    Min sida!
    Vårt bröllop!
    God Jul!



    Gamla bloggar:
    min blogg...
    ...och hundbloggen!
    Renoveringsbloggen!
    Graviditeten!
  24. 12
    Vi började nog ta med dottern i dusch och badkar när hon var i den här åldern... 2-3 månader...
    Mattis har jag oftast med mig i badkaret när jag badar och det tycker han är jättekul! När han kan sitta själv har vi en sån här att sätta honom i, (inte en exakt sån, men sån typ av stol) dottern började anv¨ända den när hon var ca 4 månader och vi använde den länge. Himla smidigt att ha koll på att hn satt där hon satt i badkaret!
  25. Medlem sedan
    Sep 2007
    #13
    Funkar jättebra i balja tycker jag! Ska absolut prova hur den funkar i duschen.
  26. 13
    Funkar jättebra i balja tycker jag! Ska absolut prova hur den funkar i duschen.
  27. Medlem sedan
    Dec 2000
    #14
    Vi har redan börjat duscha med Henry. Jag har ett skötbord som står på badkaret och det har jag lagt plast över för att inte blöta ned skumgummit i dynan. Sedan har jag lindat in honom i ett badlakan medan jag själv duschat och när det har varit dax för honom har jag tagit upp honom. Jag tycker det fungerat bra även om bebisar är lite hala i duschen. Sedan har jag lagt honom på badlakanet medan jag klivit ur duschen, givetvis har jag en hand på honom hela tiden så har inte kan ramla av skötbordet.

    Det finns en slags stol som jag skall köpa. Kommer inte i håg vad den heter nu men man kan ha den även som matstol när man är borta samt i badet. Den är verkligen supersmidig. Det kräver dock att bebisen är lite stabil i ryggen så de kan sitta så det är väl lite tidigt ännu. Vattensjalen verkade ju smart tycker jag. Återkommer om jag kommer på vad den där stolen heter.
  28. 14
    Vi har redan börjat duscha med Henry. Jag har ett skötbord som står på badkaret och det har jag lagt plast över för att inte blöta ned skumgummit i dynan. Sedan har jag lindat in honom i ett badlakan medan jag själv duschat och när det har varit dax för honom har jag tagit upp honom. Jag tycker det fungerat bra även om bebisar är lite hala i duschen. Sedan har jag lagt honom på badlakanet medan jag klivit ur duschen, givetvis har jag en hand på honom hela tiden så har inte kan ramla av skötbordet.

    Det finns en slags stol som jag skall köpa. Kommer inte i håg vad den heter nu men man kan ha den även som matstol när man är borta samt i badet. Den är verkligen supersmidig. Det kräver dock att bebisen är lite stabil i ryggen så de kan sitta så det är väl lite tidigt ännu. Vattensjalen verkade ju smart tycker jag. Återkommer om jag kommer på vad den där stolen heter.
  29. Medlem sedan
    Dec 2000
    #15
  30. Medlem sedan
    Dec 2000
    #16
    Åh nu ser jag att det står att man inte skall använda den i vatten vilket jag har för mig att jag har hört/läst att man kan. Kan kanske ha att göra med tippningsrisken om man skulle sätta ned den i ett badkar då eftersom den inte har någon form av sugproppar. Tja...får väl hänvisa till tidigare inläggs tips då. Hmm....
  31. 16
    Åh nu ser jag att det står att man inte skall använda den i vatten vilket jag har för mig att jag har hört/läst att man kan. Kan kanske ha att göra med tippningsrisken om man skulle sätta ned den i ett badkar då eftersom den inte har någon form av sugproppar. Tja...får väl hänvisa till tidigare inläggs tips då. Hmm....
  32. Medlem sedan
    Dec 2000
    #17
    Om du skall köpa ny badbalja rekomenderar jag den som vi har, en tummy tub. Har lånat den av en vännina och hon använde den till sin son tills han var runt året men då var det trångt med, han äälskade den. Min son gillar den med och jag tycker om den för den tar inte lika mycket plats som en vanlig balja.

    http://www.babyland.se/tummy-tub-cla...F12000020.aspx
  33. 17
    Om du skall köpa ny badbalja rekomenderar jag den som vi har, en tummy tub. Har lånat den av en vännina och hon använde den till sin son tills han var runt året men då var det trångt med, han äälskade den. Min son gillar den med och jag tycker om den för den tar inte lika mycket plats som en vanlig balja.

    http://www.babyland.se/tummy-tub-cla...F12000020.aspx
  34. Medlem sedan
    Jun 2007
    #18
    Vilken lustig!
    Men är det inte svårt att komma åt o tvätta bebisen i den?
  35. 18
    Vilken lustig!
    Men är det inte svårt att komma åt o tvätta bebisen i den?
  36. Medlem sedan
    May 2005
    #19
    Hehe, jag kan tänka mig att bebisen tycker att det påminner en del om livmodern i en sådan där. Trångt och blött . Jag kör nog på den där nallebjörnsliknande från babyland i första hand och kanske vattensjalen om den inte funkar. Men tack för alla dina tips . Det är ju smidigt att kunna duscha själv också samtidigt som man tvättar bebisen. Då måste man ju kunna lägga ner den på något sätt. Vårt skötbord är längre bort så det går inte att lägga henne där.
  37. 19
    Hehe, jag kan tänka mig att bebisen tycker att det påminner en del om livmodern i en sådan där. Trångt och blött . Jag kör nog på den där nallebjörnsliknande från babyland i första hand och kanske vattensjalen om den inte funkar. Men tack för alla dina tips . Det är ju smidigt att kunna duscha själv också samtidigt som man tvättar bebisen. Då måste man ju kunna lägga ner den på något sätt. Vårt skötbord är längre bort så det går inte att lägga henne där.
  38. Medlem sedan
    May 2005
    #20
    Ja, den verkar smart. Men man vill ju inte att bebisen ska få alltför mycket av den tvål och schampoo som man själv använder på sig. Har den som backupalternativ .
  39. 20
    Ja, den verkar smart. Men man vill ju inte att bebisen ska få alltför mycket av den tvål och schampoo som man själv använder på sig. Har den som backupalternativ .
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Dusch...
    By Maja Gräddnos in forum Autismspektrum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-06-17, 07:47
  2. Dusch/Bad
    By Beda in forum Mammasnack
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-04-28, 20:12
  3. Bad och dusch
    By jenlon in forum _0809 Septemberbarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-03-15, 21:57
  4. dusch
    By malin2 in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-10-24, 15:35
  5. Nu ska jag ta en dusch
    By .charlotte. in forum _0607 Julibarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-06-13, 10:41
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar