Hur ofta leker era barn med andra barn?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jan 2008
    #1

    Hur ofta leker era barn med andra barn?

    Har gått ner 15% i tid på jobbet och slutar därför tidigt 3 dagar i veckan (börjar iof väldigt tidigt också), och barnen vill såklart gärna leka med kompisar på eftermiddagarna. Jag har inga problem med att säga nej när det gäller detta, men nu har det blivit så att kompisar väldigt ofta följer med hem direkt efter dagis och skola. Och mina barn får aldrig leka hos dem. Vissa barn har varit hos oss hur många gånger som helst, men när deras föräldrar slutar tidigt så har de alltid något annat att göra..vilket jag delvis förstår om man nu bara har t.ex en ledig em i veckan. Men i dag hade sonen bestämt att en kille från dagis skulle följa med hem, en han aldrig lekt med innan. Men jag är sjuk och har varit hemma från jobbet ett par dagar, och känner att jag orkar bara inte just i dag. Det är väldigt sällan jag är hemma från jobbet, brukar ta några alvedon och gå dit ändå. Så jag ringde i går kväll till föräldrarna och sa som det var att tyvärr är jag sjuk (sonen är hemma också) och det passar inte att leka i morgon. Fick ett surt svar från pappan att deras son sett fram emot detta i en vecka, och han kommer bli sååå ledsen. Visst, sa jag..men en annan dag passar det men inte nu. Jaha, ja ja..jag får höra med frun vad hon säger, svarar han då. Precis som att det skulle ändra nåt?! Blir så sur, känner att jag blivit en gratis barnvakt för att barnen ska slippa gå på dagis eller fritids långa dagar..
  2. 1
    Hur ofta leker era barn med andra barn? Har gått ner 15% i tid på jobbet och slutar därför tidigt 3 dagar i veckan (börjar iof väldigt tidigt också), och barnen vill såklart gärna leka med kompisar på eftermiddagarna. Jag har inga problem med att säga nej när det gäller detta, men nu har det blivit så att kompisar väldigt ofta följer med hem direkt efter dagis och skola. Och mina barn får aldrig leka hos dem. Vissa barn har varit hos oss hur många gånger som helst, men när deras föräldrar slutar tidigt så har de alltid något annat att göra..vilket jag delvis förstår om man nu bara har t.ex en ledig em i veckan. Men i dag hade sonen bestämt att en kille från dagis skulle följa med hem, en han aldrig lekt med innan. Men jag är sjuk och har varit hemma från jobbet ett par dagar, och känner att jag orkar bara inte just i dag. Det är väldigt sällan jag är hemma från jobbet, brukar ta några alvedon och gå dit ändå. Så jag ringde i går kväll till föräldrarna och sa som det var att tyvärr är jag sjuk (sonen är hemma också) och det passar inte att leka i morgon. Fick ett surt svar från pappan att deras son sett fram emot detta i en vecka, och han kommer bli sååå ledsen. Visst, sa jag..men en annan dag passar det men inte nu. Jaha, ja ja..jag får höra med frun vad hon säger, svarar han då. Precis som att det skulle ändra nåt?! Blir så sur, känner att jag blivit en gratis barnvakt för att barnen ska slippa gå på dagis eller fritids långa dagar..
  3. Medlem sedan
    Aug 2000
    #2
    Min stora leker med kompisar 1-2 gånger/vecka... men det är väldigt väl fördelat de gånger man är hos oss och de gånger de är hos någon annan.

    Jag förstår din känsla av att vara billig barnvakt... se till att inte bli det om det verkar som de förväntar sig det. Ta hem varannan gång och pika rätt ut ibland att dina barn gärna skulle vilja se hur det ser ut hemma hos Pelle ibland också
  4. 2
    Min stora leker med kompisar 1-2 gånger/vecka... men det är väldigt väl fördelat de gånger man är hos oss och de gånger de är hos någon annan.

    Jag förstår din känsla av att vara billig barnvakt... se till att inte bli det om det verkar som de förväntar sig det. Ta hem varannan gång och pika rätt ut ibland att dina barn gärna skulle vilja se hur det ser ut hemma hos Pelle ibland också
  5. Medlem sedan
    Nov 1999
    #3
    Det blir i praktiken oftast en dag i veckan som de antingen tar hem kompisar eller leker hos kompisar för det är inte så lätt när alla har aktiviteter 2 dagar/v att hitta en dag som passar båda. (De som de har aktiviteter med brukar kunna leka en stund innan eller efter också) Det händer titt som tätt att det blir ändrade planer pga sjukdom så det får man ju räkna med
  6. 3
    Det blir i praktiken oftast en dag i veckan som de antingen tar hem kompisar eller leker hos kompisar för det är inte så lätt när alla har aktiviteter 2 dagar/v att hitta en dag som passar båda. (De som de har aktiviteter med brukar kunna leka en stund innan eller efter också) Det händer titt som tätt att det blir ändrade planer pga sjukdom så det får man ju räkna med
  7. Medlem sedan
    Jan 2003
    #4

    Varje dag

    leker de med andra barn efter dagis och fritids, men det kan ju bero på att deras kompisar alla bor i grannskapet och det inte behövs någon planering och samkörning/körning till och från. Här går ungarna ut och in hos varandra hursomhelst.
  8. 4
    Varje dag leker de med andra barn efter dagis och fritids, men det kan ju bero på att deras kompisar alla bor i grannskapet och det inte behövs någon planering och samkörning/körning till och från. Här går ungarna ut och in hos varandra hursomhelst.
  9. Medlem sedan
    Jan 2008
    #5
    Problemet är ju att jag oftast slutar tidigt och de gör inte det...och helger går bort för då vill vi göra annat. Det blir ju ganska långa dagar också om vi tar hem barnet kl ett när skolan är slut, och föräldrarna hämtar vid fem eller halvsex...
  10. 5
    Problemet är ju att jag oftast slutar tidigt och de gör inte det...och helger går bort för då vill vi göra annat. Det blir ju ganska långa dagar också om vi tar hem barnet kl ett när skolan är slut, och föräldrarna hämtar vid fem eller halvsex...
  11. Medlem sedan
    Feb 2006
    #6
    Nästan dagligen...Vi har själv 4 barn och jag jobbar inte. Jag tycker att de kan få ta med sig kompisar hem och jag vet att det är många som vill slippa fritis och det gör mig inget.
    Det är ju ett utbyte-barnen får leka och ha kul och slipper vara på dagis....
  12. 6
    Nästan dagligen...Vi har själv 4 barn och jag jobbar inte. Jag tycker att de kan få ta med sig kompisar hem och jag vet att det är många som vill slippa fritis och det gör mig inget.
    Det är ju ett utbyte-barnen får leka och ha kul och slipper vara på dagis....
  13. Medlem sedan
    Sep 2002
    #7

    Mmm..

    Så är det här också.
    Det löser sig...
  14. 7
    Mmm.. Så är det här också.
  15. Medlem sedan
    Nov 1999
    #8

    men hoppla

    Vadå pappan säger surt att sonen har sett fram emot detta i en vecka.
    Tror han att du har sett fram emot att vara sjuk?

    Lustigt sagt av honom tycker jag.
    Här är det nästan jämt kompisar till barnen. Dottern slutar tidigt i skolan och pojkaraa är på dagis 15 timmar i veckan.

    Gränsen går vid när någon i familjen är sjuk. Då får de leka ute eller inte leka alls.
  16. 8
    men hoppla Vadå pappan säger surt att sonen har sett fram emot detta i en vecka.
    Tror han att du har sett fram emot att vara sjuk?

    Lustigt sagt av honom tycker jag.
    Här är det nästan jämt kompisar till barnen. Dottern slutar tidigt i skolan och pojkaraa är på dagis 15 timmar i veckan.

    Gränsen går vid när någon i familjen är sjuk. Då får de leka ute eller inte leka alls.
  17. Medlem sedan
    Nov 1999
    #9
    Tillägg. Man måste acceptera att alla inte slutar tidigt och ifall barnen ska leka hos kompisar vars föräldrar hämtar sent så blir det på deras vilkor. Dvs de hämtas kanke framåt 18 från fritids och de hinner bara leka en kort stund hemma hos dem (däremot längre tid på fritids då)
  18. 9
    Tillägg. Man måste acceptera att alla inte slutar tidigt och ifall barnen ska leka hos kompisar vars föräldrar hämtar sent så blir det på deras vilkor. Dvs de hämtas kanke framåt 18 från fritids och de hinner bara leka en kort stund hemma hos dem (däremot längre tid på fritids då)
  19. Medlem sedan
    Aug 2000
    #10
    Men de dagar du inte slutar tidigt då?

    Vi leker när vi hämtar på dagis/fritids runt 16:00 och sedan hämtar man hem sina barn runt 19:00.
  20. 10
    Men de dagar du inte slutar tidigt då?

    Vi leker när vi hämtar på dagis/fritids runt 16:00 och sedan hämtar man hem sina barn runt 19:00.
  21. Medlem sedan
    Aug 2007
    #11

    Vi har så mycket ungar...

    på "gatan" att jag sällan tar med skol- eller dagiskompisar hem (flera av dagiskompisarna bor dessutom på gatan). Min son som går i förskoleklass följer gärna med kompisar hem men jag kan villigt erkänna att jag sällan "betalar tillbaks" det. Inte för att jag inte vill, orkar eller kan utan just för att min son ändå har mängder av kompisar hemma redan..fast imorgon har jag lovat honom att en klasskompis ska få följa med.
  22. 11
    Vi har så mycket ungar... på "gatan" att jag sällan tar med skol- eller dagiskompisar hem (flera av dagiskompisarna bor dessutom på gatan). Min son som går i förskoleklass följer gärna med kompisar hem men jag kan villigt erkänna att jag sällan "betalar tillbaks" det. Inte för att jag inte vill, orkar eller kan utan just för att min son ändå har mängder av kompisar hemma redan..fast imorgon har jag lovat honom att en klasskompis ska få följa med.
  23. Medlem sedan
    Aug 2006
    #12
    Har aldrig varit aktuellt att dom lekt med andra efter dagis. Dom är 3,5 och 5,5 år nu. Men jag vet att andra som är dryga 5 år gör det ofta, och det känns som det har blivit så att andra föräldrar gör så deras barn får följa med barn som går hem tidigare för att korta barnen dag på dagis. Nu har vi haft ganska långa dagar men det har kännts väldigt konstigt att stora killen (det är ju han som har varit aktuell) får gå med kompis hem när hans lillebror som är den som skulle behöva kortare dagar. Och från ca 30 minuter innan jag kommer och hämtar så slås avdelningar ihop och då har dom varandra.

    Och eftersom vi hämtar sent så har vi ju aldrig blivit utnyttjade att ta med barn hem heller, har aldrig blivit tillfrågade faktiskt.

    Och sen är man ju trött och barnen har redan lekt en hel dag med en massa ungar så då vill man ju vara bara familjen.

    Tror du får blir hårdare på att säga nej redan innan att det bestäms. Och dålig stil av de föräldrarna som inte fattar att du inte orkar när du är sjuk nu.
    Kan du inte föreslå att ditt barn följer med dem hem istället då eftersom barnen har sett fram emot så mycket att leka med varandra (eller hur det nu var pappan uttryckte sig).

    Krya på dig!
    Annisan med oktoberpojkarna William -02 och Rasmus -04 och majflickan Matilda -09

    www.annisan.se/
  24. 12
    Har aldrig varit aktuellt att dom lekt med andra efter dagis. Dom är 3,5 och 5,5 år nu. Men jag vet att andra som är dryga 5 år gör det ofta, och det känns som det har blivit så att andra föräldrar gör så deras barn får följa med barn som går hem tidigare för att korta barnen dag på dagis. Nu har vi haft ganska långa dagar men det har kännts väldigt konstigt att stora killen (det är ju han som har varit aktuell) får gå med kompis hem när hans lillebror som är den som skulle behöva kortare dagar. Och från ca 30 minuter innan jag kommer och hämtar så slås avdelningar ihop och då har dom varandra.

    Och eftersom vi hämtar sent så har vi ju aldrig blivit utnyttjade att ta med barn hem heller, har aldrig blivit tillfrågade faktiskt.

    Och sen är man ju trött och barnen har redan lekt en hel dag med en massa ungar så då vill man ju vara bara familjen.

    Tror du får blir hårdare på att säga nej redan innan att det bestäms. Och dålig stil av de föräldrarna som inte fattar att du inte orkar när du är sjuk nu.
    Kan du inte föreslå att ditt barn följer med dem hem istället då eftersom barnen har sett fram emot så mycket att leka med varandra (eller hur det nu var pappan uttryckte sig).

    Krya på dig!
  25. Medlem sedan
    Jan 2008
    #13
    Klockan sju är alldeles för sent för oss, eftersom barnen måste gå upp vid 5.15 eller 5.30 ca på morgonen. Så vid sju är det läggdags här.
  26. 13
    Klockan sju är alldeles för sent för oss, eftersom barnen måste gå upp vid 5.15 eller 5.30 ca på morgonen. Så vid sju är det läggdags här.
  27. Medlem sedan
    Jan 2008
    #14
    Jag vet att jag får acceptera det och det är helt ok, men när det bli så sura miner som det blev denna gång när jag för en gångs skull råkar vara sjuk så blir man lite ledsen.
  28. 14
    Jag vet att jag får acceptera det och det är helt ok, men när det bli så sura miner som det blev denna gång när jag för en gångs skull råkar vara sjuk så blir man lite ledsen.
  29. Medlem sedan
    Mar 1998
    #15
    Vi har varit såna föräldrar. Men det är ytterst få ggr sonen följt med kompisar hem ändå. Just nu är jag hemma så jag hoppas nån vill följa honom hem nån dag.
  30. 15
    Vi har varit såna föräldrar. Men det är ytterst få ggr sonen följt med kompisar hem ändå. Just nu är jag hemma så jag hoppas nån vill följa honom hem nån dag.
  31. Medlem sedan
    Mar 1998
    #16
    Du har helt rätt. De kan inte räkna med dig som barnvakt på det sättet.
  32. 16
    Du har helt rätt. De kan inte räkna med dig som barnvakt på det sättet.
  33. Medlem sedan
    Jan 2008
    #17
    Jo det var väl mest det jag blev sur över...att han fräste till för att hans son längtat i flera dagar. Att jag är sjuk och dessutom måste ensam plötsligt mata 3 kattungar var tredje timme dygnet runt bet inte på honom. Han var mycket irriterad.
  34. 17
    Jo det var väl mest det jag blev sur över...att han fräste till för att hans son längtat i flera dagar. Att jag är sjuk och dessutom måste ensam plötsligt mata 3 kattungar var tredje timme dygnet runt bet inte på honom. Han var mycket irriterad.
  35. Medlem sedan
    Mar 1998
    #18
    Njae, acceptera och acceptera. De får väl fråga om det är ok isf att barnet blir hämtat så sent. Ska man upp så tidigt som alca's barn kanske det inte är det och då får den föräldern acceptera att det inte går att hämta så sent.
  36. 18
    Njae, acceptera och acceptera. De får väl fråga om det är ok isf att barnet blir hämtat så sent. Ska man upp så tidigt som alca's barn kanske det inte är det och då får den föräldern acceptera att det inte går att hämta så sent.
  37. Medlem sedan
    Aug 2000
    #19
    OK - i vårt grannskap så är det ett fint pussel av givande och tagande och att kunna jobba längre en dag så det ingår i "pusslet" att man kan outsourca alla barnen till antingen samma familj eller till olika familjer.

    Och då är det också naturligt att vi hjälps åt att ta hem barnen i omgångar så att den andra familjen får jobba en kväll också...
  38. 19
    OK - i vårt grannskap så är det ett fint pussel av givande och tagande och att kunna jobba längre en dag så det ingår i "pusslet" att man kan outsourca alla barnen till antingen samma familj eller till olika familjer.

    Och då är det också naturligt att vi hjälps åt att ta hem barnen i omgångar så att den andra familjen får jobba en kväll också...
  39. Medlem sedan
    Nov 1999
    #20

    usch

    Det lät tråkigt att han var så burdus Vi får hoppas att han är trevligare irl.

    Dottern på 8 år vill gärna leka från det att hon slutar skolan vid ca 13 till sena kvällen. Det sätter jag stopp för hon ska komma hem senast 17 säger jag. Jag brukar säga att JAG vill träffa henne. Dessutom är det bra att barnen får vara hemma och bara vara. De måste få ha tråkigt ibland det är nyttigt. Jag umgås gärna med barnen, men det är inte lätt när de är i kompislekaåldern hela tiden.
    kl 19 är det kväll här, då vill jag träffa familjen och inte deras kompisar.

    Du får krya på dig.
  40. 20
    usch Det lät tråkigt att han var så burdus Vi får hoppas att han är trevligare irl.

    Dottern på 8 år vill gärna leka från det att hon slutar skolan vid ca 13 till sena kvällen. Det sätter jag stopp för hon ska komma hem senast 17 säger jag. Jag brukar säga att JAG vill träffa henne. Dessutom är det bra att barnen får vara hemma och bara vara. De måste få ha tråkigt ibland det är nyttigt. Jag umgås gärna med barnen, men det är inte lätt när de är i kompislekaåldern hela tiden.
    kl 19 är det kväll här, då vill jag träffa familjen och inte deras kompisar.

    Du får krya på dig.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Barn som leker med annorlunda barn
    By AnKar in forum Ordet är fritt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-05-21, 17:41
  2. Vilka barn leker era barn med?
    By evaoregon in forum _0405 Majbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-11-30, 10:00
  3. Andra barn leker ute....
    By bridgetj in forum Ordet är fritt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-07-25, 22:02
  4. Hur ofta leker era barn med andra
    By cina in forum Förskoleklass (6-års.)
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-06-06, 16:06
  5. Leker inte med andra barn
    By aasha in forum _03 Vårbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-02-02, 11:21
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar