Har man inte rätt till 480 dagar?
Arbete, ekonomi & juridik
  1. Medlem sedan
    Mar 2008
    #1

    Har man inte rätt till 480 dagar?

    Enligt försäkringskassans hemsida har man som nybliven förälder rätt till 480dagars ledighet från sitt arbete för att sköta sin nykomling. Men en kollega på mitt jobb har precis börjat jobba lite igen och hennes dotter är bara 10 månader gammal, för att hon säger att hennes dagar snart är slut. Hur kan det stämma? 480 dagar är ju nästan 1,4 år, då borde ju hon kunna vara hemma nästan ett halvår till. Jag blir så förvirrad. För det spelar väl ingen roll om man tar fulla dagar eller t.ex. 1/2 FP, man måste väl ändå ha sina 480 dagar?

    Någon som är bra insatt i detta med Fp och dagar som kan reda ut detta till mig?

    Får ju rent ont i magen när jag tänker på det eftersom jag av ekonomiska själv antagligen måste ta full FP, alltså 7 dagar i veckan, kan man då bara vara hemma 10 månader och inga dagar blir kvar till pappan?

    Tacksam för svar!
  2. 1
    Har man inte rätt till 480 dagar? Enligt försäkringskassans hemsida har man som nybliven förälder rätt till 480dagars ledighet från sitt arbete för att sköta sin nykomling. Men en kollega på mitt jobb har precis börjat jobba lite igen och hennes dotter är bara 10 månader gammal, för att hon säger att hennes dagar snart är slut. Hur kan det stämma? 480 dagar är ju nästan 1,4 år, då borde ju hon kunna vara hemma nästan ett halvår till. Jag blir så förvirrad. För det spelar väl ingen roll om man tar fulla dagar eller t.ex. 1/2 FP, man måste väl ändå ha sina 480 dagar?

    Någon som är bra insatt i detta med Fp och dagar som kan reda ut detta till mig?

    Får ju rent ont i magen när jag tänker på det eftersom jag av ekonomiska själv antagligen måste ta full FP, alltså 7 dagar i veckan, kan man då bara vara hemma 10 månader och inga dagar blir kvar till pappan?

    Tacksam för svar!
  3. mezz
    #2
    Garantidagarna är inräknade med dessa 480 dagar eller om det heter lägstanivå dagar nu och efter skatt blir det inte mycket kvar att leva på. Så 480 dagar minus 60 SGI dagar som är låsta till vardera föräldern och minus garanti dagarna har man 330 SGI dagar om man väljer att ena parten tar ut det mesta själv.
  4. 2
    Garantidagarna är inräknade med dessa 480 dagar eller om det heter lägstanivå dagar nu och efter skatt blir det inte mycket kvar att leva på. Så 480 dagar minus 60 SGI dagar som är låsta till vardera föräldern och minus garanti dagarna har man 330 SGI dagar om man väljer att ena parten tar ut det mesta själv.
  5. Medlem sedan
    Jan 2002
    #3
    Jo, _tillsammans_ har man 480 fp-dagar (varav 90 dagar är LN-dagar)
    Väljer man att dela lika på dagarna (vilket jag tycker är ganska självklart att man gör) har man ju 195 SGI och 45 LN-dagar.
    Då stämmer 10 månader ganska bra om man räknar med 5 dagar/vecka och enbart SGI-dagarna.
  6. 3
    Jo, _tillsammans_ har man 480 fp-dagar (varav 90 dagar är LN-dagar)
    Väljer man att dela lika på dagarna (vilket jag tycker är ganska självklart att man gör) har man ju 195 SGI och 45 LN-dagar.
    Då stämmer 10 månader ganska bra om man räknar med 5 dagar/vecka och enbart SGI-dagarna.
  7. Medlem sedan
    Nov 2003
    #4
    Men då har ju inte pappan tagit ut en endaste futtig liten dag!!! Dålig stil gentemot barnet tycker jag!

    I vår kommun och kringliggande kommuner ska barnet vara minst 12 månader för att börja på dagis.
  8. 4
    Men då har ju inte pappan tagit ut en endaste futtig liten dag!!! Dålig stil gentemot barnet tycker jag!

    I vår kommun och kringliggande kommuner ska barnet vara minst 12 månader för att börja på dagis.
  9. Medlem sedan
    Nov 2003
    #5
    Du behöver inte oroa dig för att behöva lämna en 10-månaders baby på dagis. Vad jag inte förstår är varför inte din kollegas man/sambo är hemma med barnet eller skriver över dagar på henne om de inte vill att deras baby ska bli tvungen att börja på dagis.
  10. 5
    Du behöver inte oroa dig för att behöva lämna en 10-månaders baby på dagis. Vad jag inte förstår är varför inte din kollegas man/sambo är hemma med barnet eller skriver över dagar på henne om de inte vill att deras baby ska bli tvungen att börja på dagis.
  11. mezz
    #6
    Men om han har skrivit över alla dagar utom de som är låsta så kan man bara vara hemma i ca 10 månader med SGI om man tar 7 dagar i veckan. Jag hade själv även de låsta dagarna och jag kunde vara hemma ganska precis 12 månader när jag tog ut 7 dagar i veckan så mitt barn började som ett åring på dagis.
  12. 6
    Men om han har skrivit över alla dagar utom de som är låsta så kan man bara vara hemma i ca 10 månader med SGI om man tar 7 dagar i veckan. Jag hade själv även de låsta dagarna och jag kunde vara hemma ganska precis 12 månader när jag tog ut 7 dagar i veckan så mitt barn började som ett åring på dagis.
  13. Medlem sedan
    Jan 2005
    #7
    Varför är det "dålig stil gentemot barnet"? Det säger ju ingenting om hur mycket pappan varit hemma, bara att han inte tagit något bidrag för det. Han kan väl strängt taget ha varit hemma hela tiden (kanske jobbar hemifrån?) eller så har han eget företag och därmed ingen rätt till fp.
  14. 7
    Varför är det "dålig stil gentemot barnet"? Det säger ju ingenting om hur mycket pappan varit hemma, bara att han inte tagit något bidrag för det. Han kan väl strängt taget ha varit hemma hela tiden (kanske jobbar hemifrån?) eller så har han eget företag och därmed ingen rätt till fp.
  15. Medlem sedan
    Nov 2003
    #8
    Men vad har du tänkt göra med lägstanivådagarna då? Om du från det att du tagit ut 180 sjukpenningdagar blandar in en eller två lägstanivådagar, så räcker ledigheten betydligt längre. Om man sedan räknar in eventuell semester som finns att ta ut så kan man vara hemma längre.
  16. 8
    Men vad har du tänkt göra med lägstanivådagarna då? Om du från det att du tagit ut 180 sjukpenningdagar blandar in en eller två lägstanivådagar, så räcker ledigheten betydligt längre. Om man sedan räknar in eventuell semester som finns att ta ut så kan man vara hemma längre.
  17. Medlem sedan
    Nov 2003
    #9
    Jag tycker att det är dåligt att behöva lämna en 10-månaders baby på dagis för att pappan inte tar ut en endaste dag efter det att mamman behövt börja jobba.
  18. 9
    Jag tycker att det är dåligt att behöva lämna en 10-månaders baby på dagis för att pappan inte tar ut en endaste dag efter det att mamman behövt börja jobba.
  19. Medlem sedan
    Nov 2003
    #10
    Jag förstår förövrigt inte snacket om att någon med eget företag inte kan ta ut ett uns av föräldraledigheten. Hur kan man vara så oumbärlig??


    Tar man heller aldrig någonsin semester då?? Jobbar man alltså ständigt?? Om man blir sjuk. går företaget under då eller kan det lösas på något sätt?? Jag tycker att det i de allra flesta fall känns som en dålig utsäkt att man inte kan prioritera sitt barn och ta ut en begränsad tids föräldraledighet. Att tvinga sitt barn att börja på dagis vid 10- månaders ålder tycker jag är vansinne. Det står jag för.
  20. 10
    Jag förstår förövrigt inte snacket om att någon med eget företag inte kan ta ut ett uns av föräldraledigheten. Hur kan man vara så oumbärlig??


    Tar man heller aldrig någonsin semester då?? Jobbar man alltså ständigt?? Om man blir sjuk. går företaget under då eller kan det lösas på något sätt?? Jag tycker att det i de allra flesta fall känns som en dålig utsäkt att man inte kan prioritera sitt barn och ta ut en begränsad tids föräldraledighet. Att tvinga sitt barn att börja på dagis vid 10- månaders ålder tycker jag är vansinne. Det står jag för.
  21. mezz
    #11
    jo visst kan man göra så om man har råd och har planerat i tid vilket kanske inte frågan i trådestarten hade.
    Det gäller ju att planera ordentligt vilket inte jag hade gjort plus att jag inte hade råd heller att använda mina lägstanivå dagar och ingen semester (arbetslös) osv. Nu har det fungerat jättebra med förskola så jag klagar inte men som sagt, att planera är A och O.
  22. 11
    jo visst kan man göra så om man har råd och har planerat i tid vilket kanske inte frågan i trådestarten hade.
    Det gäller ju att planera ordentligt vilket inte jag hade gjort plus att jag inte hade råd heller att använda mina lägstanivå dagar och ingen semester (arbetslös) osv. Nu har det fungerat jättebra med förskola så jag klagar inte men som sagt, att planera är A och O.
  23. Medlem sedan
    Jun 2007
    #12

    För mindre relativt nystartade

    företag så är det faktiskt så. 12 - 15 timmars dagar, dålig lön, ingen fp och ja företaget kan både stå och falla med en person. Varför man vill ha det så? Tja de flesta hoppas väl på en ljusare framtid om man satsar i starten oavsett kön på företagaren.

    Och vill/kan den inte vara hemma så kan man ju skriva över dagar för att man ska behöva gå på dagis vid 10 månader är inget jag skulle förespråka heller
    Bara måste...... allt....
  24. 12
    För mindre relativt nystartade företag så är det faktiskt så. 12 - 15 timmars dagar, dålig lön, ingen fp och ja företaget kan både stå och falla med en person. Varför man vill ha det så? Tja de flesta hoppas väl på en ljusare framtid om man satsar i starten oavsett kön på företagaren.

    Och vill/kan den inte vara hemma så kan man ju skriva över dagar för att man ska behöva gå på dagis vid 10 månader är inget jag skulle förespråka heller
  25. Medlem sedan
    Jun 2007
    #13

    Vi gjorde så :)

    Pappan tjänade avsevärt mkt mera än vad jag gjorde så om han tog ut 3 dagar i veckan fick vi ut mera än om jag tog ut fullt.

    Det var många år sedan nu så ja jag har tjänat in mina pensionspoäng

    På papperet tog han ut all fp men eg var han bara ledig fredagar. Japp helt lagligt men det kunde varit dumdristiskt för min egen skull eftersom jag givetvis blev nollad.
    Bara måste...... allt....
  26. 13
    Vi gjorde så :) Pappan tjänade avsevärt mkt mera än vad jag gjorde så om han tog ut 3 dagar i veckan fick vi ut mera än om jag tog ut fullt.

    Det var många år sedan nu så ja jag har tjänat in mina pensionspoäng

    På papperet tog han ut all fp men eg var han bara ledig fredagar. Japp helt lagligt men det kunde varit dumdristiskt för min egen skull eftersom jag givetvis blev nollad.

Liknande trådar

  1. Har man inte rätt till egentid som mamma
    By gnällfia in forum _1001 Januaribarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-01-12, 08:42
  2. Står nog inte rätt till...
    By Grekyogin in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-01-21, 08:49
  3. Har har inte rätt till resursskola !!??
    By melodi in forum Skolbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-05-06, 16:33
  4. Har man någon rätt till lediga dagar?
    By anonymt namn in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-12-25, 23:03
  5. Det står inte rätt till
    By *Camilla* in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-01-11, 18:51
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar