Gamla namn...
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    May 2005
    #1

    Gamla namn...

    Dagens föräldrar är innovativa när det gäller vad barnen ska heta och hur det ska stavas, men även förr i tiden fanns en viss uppfinningsrikedom vad gäller förnamn... Jag har suttit med lite släktforskningsgrejer och pulat idag, och hittat några guldkorn. I min egen släkt fanns til exempel Hugo Henning Hilmer, apropå allitterationsdiskussionen tidigare idag. Förhoppningsvis blev inte kallad samtliga namn, men ändå... I Linderås i Jönköpings län föddes 1829 barnet Guldbrand, men jag har inte riktigt klurat ut om det var en tjej eller kille. Lika illa i båda fallen, tror jag... Min personliga favorit är den familj som på Östgötaslätten 1816 döpte sin son till Bror Uno Polychron! Bror och Uno, javisst, men Polychron!? What the heck? Och fyra år senare kom syrran: Primula Evcharia Petronella.... En annat mindre tjusigt namn är väl Bleckert Adolph, och då inte bara beroende på den Adolf som härjade en så där 100 år senare. Sen fanns också flickebarnet Tildemath - ja, inte Mathilde, som alla andra barn, utan Tildemath. Hulda Hessmunda var nog inte heller så jättevanligt, och inte heller Roloft eller Carolina Melufina. Pamela har egentligen inget speciellt emot, men jag undrar lite smått hur det namnet hittade fram till Östergötland 1803, när Petronella Augusta Pamela döptes. Det var ju ändå för den stora utvandringen till USA.

    Så, vad tror ni? Ska vi återuppliva lite gamla namn igen? Någon frivillig att döpa sonen till Polychron?!
  2. 1
    Gamla namn... Dagens föräldrar är innovativa när det gäller vad barnen ska heta och hur det ska stavas, men även förr i tiden fanns en viss uppfinningsrikedom vad gäller förnamn... Jag har suttit med lite släktforskningsgrejer och pulat idag, och hittat några guldkorn. I min egen släkt fanns til exempel Hugo Henning Hilmer, apropå allitterationsdiskussionen tidigare idag. Förhoppningsvis blev inte kallad samtliga namn, men ändå... I Linderås i Jönköpings län föddes 1829 barnet Guldbrand, men jag har inte riktigt klurat ut om det var en tjej eller kille. Lika illa i båda fallen, tror jag... Min personliga favorit är den familj som på Östgötaslätten 1816 döpte sin son till Bror Uno Polychron! Bror och Uno, javisst, men Polychron!? What the heck? Och fyra år senare kom syrran: Primula Evcharia Petronella.... En annat mindre tjusigt namn är väl Bleckert Adolph, och då inte bara beroende på den Adolf som härjade en så där 100 år senare. Sen fanns också flickebarnet Tildemath - ja, inte Mathilde, som alla andra barn, utan Tildemath. Hulda Hessmunda var nog inte heller så jättevanligt, och inte heller Roloft eller Carolina Melufina. Pamela har egentligen inget speciellt emot, men jag undrar lite smått hur det namnet hittade fram till Östergötland 1803, när Petronella Augusta Pamela döptes. Det var ju ändå för den stora utvandringen till USA.

    Så, vad tror ni? Ska vi återuppliva lite gamla namn igen? Någon frivillig att döpa sonen till Polychron?!
  3. Medlem sedan
    Oct 2007
    #2

    Valentin och Constance

    Jag tycker om när det är namn man kan stava till.
    Och så vänder vi på bladet.
    ♫ ♪ ♪ ... Never ending story ... ♪ ♫♪ ♪♪♫
  4. 2
    Valentin och Constance Jag tycker om när det är namn man kan stava till.
  5. Medlem sedan
    Aug 2006
    #3
    Min pappa har/hade sex bröder, de var sju pojkar, alla döptes så deras intialet bildade svenska företag, tex min pappas intialer är AGA, hans ena brors SJ, en annan SSAB osv.
  6. 3
    Min pappa har/hade sex bröder, de var sju pojkar, alla döptes så deras intialet bildade svenska företag, tex min pappas intialer är AGA, hans ena brors SJ, en annan SSAB osv.
  7. Medlem sedan
    Jun 2007
    #4
    Wow, vilka namn! Jag har en släktforskning som jag inte gått igenom speciellt noggrant, men nu ser jag att det kanske är värt att titta igenom.
    Polychron kanske inte är ett favoritnamn, men Primula Evcharia gillade jag skarpt.
  8. 4
    Wow, vilka namn! Jag har en släktforskning som jag inte gått igenom speciellt noggrant, men nu ser jag att det kanske är värt att titta igenom.
    Polychron kanske inte är ett favoritnamn, men Primula Evcharia gillade jag skarpt.
  9. Medlem sedan
    Mar 1998
    #5
    Dottern har paxat Evcharia i alla fall. Sonen ville inte heta Polychron däremot.
  10. 5
    Dottern har paxat Evcharia i alla fall. Sonen ville inte heta Polychron däremot.
  11. Medlem sedan
    May 2005
    #6
    Men Constance var ju nästan svårstavat ju... Det är många Anna, Johan, Karl och Maja i de där gamla kyrkoböckerna, men då och då dyker det upp någon som tagit i ordentligt. En släkting till mig hette Leontina Wilhelmina Mathilda, och det tycker jag är rätt tjusigt, faktiskt.
  12. 6
    Men Constance var ju nästan svårstavat ju... Det är många Anna, Johan, Karl och Maja i de där gamla kyrkoböckerna, men då och då dyker det upp någon som tagit i ordentligt. En släkting till mig hette Leontina Wilhelmina Mathilda, och det tycker jag är rätt tjusigt, faktiskt.
  13. Medlem sedan
    Oct 2007
    #7
    Jag har inga jättekonstiga namn så långt tillbaka som jag kan kolla. Valentin var en farbror till min pappa som levde på 1800-talet, och Constance heter svärmor som andranamn, och hon är ju i mumieåldern. *s*
  14. 7
    Jag har inga jättekonstiga namn så långt tillbaka som jag kan kolla. Valentin var en farbror till min pappa som levde på 1800-talet, och Constance heter svärmor som andranamn, och hon är ju i mumieåldern. *s*
  15. Medlem sedan
    May 2005
    #8
    Rätt kul idé - tills lillebror går i konkurs eller köps upp av storebror... Jag hade en klasskompis, vars pappas initialer var KGB..
  16. 8
    Rätt kul idé - tills lillebror går i konkurs eller köps upp av storebror... Jag hade en klasskompis, vars pappas initialer var KGB..
  17. Medlem sedan
    May 2005
    #9
    Till mitt försvar så var det väl bara Hugo Henning Hilmer som jag är släkt med, men det dyker upp annat också när man kikar i böckerna, och vissa namn kan man ju bara inte ignorera... Sen finns det ju många vackra kombinationer också - Laura Augusta Christina, Helena Katarina Mathilda. Jag gillar de mer klassiska namnen, och är inte lika förtjust i de innovativa...
  18. 9
    Till mitt försvar så var det väl bara Hugo Henning Hilmer som jag är släkt med, men det dyker upp annat också när man kikar i böckerna, och vissa namn kan man ju bara inte ignorera... Sen finns det ju många vackra kombinationer också - Laura Augusta Christina, Helena Katarina Mathilda. Jag gillar de mer klassiska namnen, och är inte lika förtjust i de innovativa...
  19. Medlem sedan
    May 2005
    #10
    Allvarligt, jag fattar inte hur de kom på Polychron - det låter mer som något nutidens Transformers skulle heta!
    Dottern din kan också få ta Eufrosina, det är lite i samma stil som Evcharia. Annars har jag även sett franskinspirerade Jaquette Louise, om man vill snofsa till det lite grann!
  20. 10
    Allvarligt, jag fattar inte hur de kom på Polychron - det låter mer som något nutidens Transformers skulle heta!
    Dottern din kan också få ta Eufrosina, det är lite i samma stil som Evcharia. Annars har jag även sett franskinspirerade Jaquette Louise, om man vill snofsa till det lite grann!

Liknande trådar

  1. Gamla ovanliga namn
    By mammamed6barn in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-11-21, 20:13
  2. Gamla namn på kyrkogårdar
    By Sjölycka in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-08-03, 07:27
  3. Andra namn, gamla namn
    By Alizzy in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-02, 18:33
  4. Gamla namn
    By väntar femman in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2007-03-18, 13:55
  5. Gamla svenska namn
    By Li in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-11-03, 16:50
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar