Semperdroppar
_0804 Aprilbarn
  1. Medlem sedan
    Feb 2008
    #1

    Semperdroppar

    Hej tjejer!
    Vi köpte Semperdroppar igår & det verkar ju jättebra att det bara behövs 5dr om dan, men, har de samma verkan som Minifom, eller ska jag ge minifom oxå? Tycker minifom är så jobbig, eftersom man knappast (inte jag iaf) går upp på natten för att ge dropparna.

    Så hur gör jag? Antingen det ena eller det andra? Eller både och? Ni får gärna skriva vad ni tycker om de olika dropparna, vilken ni tycker är bäst...

    Tack på förhand! /Å
    som man bäddar får man ligga, därför bäddar jag aldrig!!!
  2. 1
    Semperdroppar Hej tjejer!
    Vi köpte Semperdroppar igår & det verkar ju jättebra att det bara behövs 5dr om dan, men, har de samma verkan som Minifom, eller ska jag ge minifom oxå? Tycker minifom är så jobbig, eftersom man knappast (inte jag iaf) går upp på natten för att ge dropparna.

    Så hur gör jag? Antingen det ena eller det andra? Eller både och? Ni får gärna skriva vad ni tycker om de olika dropparna, vilken ni tycker är bäst...

    Tack på förhand! /Å
  3. Medlem sedan
    Nov 2003
    #2
    Nej, de verkar inte på samma sätt. Minifom verkar mot gasig mage, om jag förstått rätt har motverkar de "bubblorna" som bildas när barnet själjer luft. Därför ska de ges inför varje måltid.
    Semperdropparna å sin sida innehåller mjölksyrebakterier (lactobacillus reuteri) som balanserar magen.
    Enligt min bvc-sköterska rekommenderar man Minifom (eller den motsvarighet som finns här) om barnet har tydliga kolikbesvär, medan Semperdropparna ges åt barn som verkar ha lite orolig mage, men inte direkt besväras jättemycket av det. Semperdropparna är ju ganska nya i Sverige, här har motsvarigheten funnits 3 år och enligt sköterskan var alla saliga i början och höjde dom till skyarna, men nu har man insett att de inte är SÅ fantastiska ändå

    Men vi ger Minifom-motsvarigheten åt Leah, eftersom hon helt tydligt har problem med gasig mage. Däremot fuskar jag på nätterna, och jag tycker det funkar ändå. Men man kan ge båda, och man kan ge ena sorten. Vi ger Sempermotsvarigheten då och då också. Visst är det en stor fördel med Semper att bara behöva ge en gång om dagen!

    Hehe, det blev en lång och svamlig avhandling det!
  4. 2
    Nej, de verkar inte på samma sätt. Minifom verkar mot gasig mage, om jag förstått rätt har motverkar de "bubblorna" som bildas när barnet själjer luft. Därför ska de ges inför varje måltid.
    Semperdropparna å sin sida innehåller mjölksyrebakterier (lactobacillus reuteri) som balanserar magen.
    Enligt min bvc-sköterska rekommenderar man Minifom (eller den motsvarighet som finns här) om barnet har tydliga kolikbesvär, medan Semperdropparna ges åt barn som verkar ha lite orolig mage, men inte direkt besväras jättemycket av det. Semperdropparna är ju ganska nya i Sverige, här har motsvarigheten funnits 3 år och enligt sköterskan var alla saliga i början och höjde dom till skyarna, men nu har man insett att de inte är SÅ fantastiska ändå

    Men vi ger Minifom-motsvarigheten åt Leah, eftersom hon helt tydligt har problem med gasig mage. Däremot fuskar jag på nätterna, och jag tycker det funkar ändå. Men man kan ge båda, och man kan ge ena sorten. Vi ger Sempermotsvarigheten då och då också. Visst är det en stor fördel med Semper att bara behöva ge en gång om dagen!

    Hehe, det blev en lång och svamlig avhandling det!
  5. Medlem sedan
    Feb 2008
    #3
    Tack för snabbt svar! Det låter ju som jag borde fortsätta med minifomen då...Han har uppenbarligen problem med gaser, så... Får väl göra som du & fuska på natten & hoppas att det hjälper ändå...
  6. 3
    Tack för snabbt svar! Det låter ju som jag borde fortsätta med minifomen då...Han har uppenbarligen problem med gaser, så... Får väl göra som du & fuska på natten & hoppas att det hjälper ändå...
  7. Medlem sedan
    Dec 1999
    #4

    På mitt BVC rekommenderas

    7 droppar per dag. Det fastnar ju lite på skeden....
    ♥ (¯`°•.¸ ♥ Jost med Busfröna ♥ ¸.•°´¯) ♥
  8. 4
    På mitt BVC rekommenderas 7 droppar per dag. Det fastnar ju lite på skeden....
  9. Medlem sedan
    Dec 1999
    #5

    Semperdropparna

    hjälper också till att bryta ner luften i magen. Jag tycker det funkar utmärkt. Brukar ge dem på eftermiddagen så det inte blir när hon äter som mest och riskerar att kräkas upp dem.
    ♥ (¯`°•.¸ ♥ Jost med Busfröna ♥ ¸.•°´¯) ♥
  10. 5
    Semperdropparna hjälper också till att bryta ner luften i magen. Jag tycker det funkar utmärkt. Brukar ge dem på eftermiddagen så det inte blir när hon äter som mest och riskerar att kräkas upp dem.
  11. Medlem sedan
    Nov 2003
    #6
    Var har du fått den infon? Jag har inte hittat nån information om att mjölksyrebakterierna skulle fungera mot luft.
  12. 6
    Var har du fått den infon? Jag har inte hittat nån information om att mjölksyrebakterierna skulle fungera mot luft.
  13. Medlem sedan
    Dec 1999
    #7

    Magen

    på bebisar är ju steril från början. För att kunna bearbeta det de får i sig krävs bakterier. Om man tillför bakterier påskyndar man förloppet att kunna bryta ner mjölken och det hjälper till mot magknipet med.
    Minifom är bara rent ytspänningslösande.
    En kunnig bekant till mej förklarade det så.
    Man kan ju kombinera de båda dropparna om man vil få bättre effekt
    ♥ (¯`°•.¸ ♥ Jost med Busfröna ♥ ¸.•°´¯) ♥
  14. 7
    Magen på bebisar är ju steril från början. För att kunna bearbeta det de får i sig krävs bakterier. Om man tillför bakterier påskyndar man förloppet att kunna bryta ner mjölken och det hjälper till mot magknipet med.
    Minifom är bara rent ytspänningslösande.
    En kunnig bekant till mej förklarade det så.
    Man kan ju kombinera de båda dropparna om man vil få bättre effekt
  15. Medlem sedan
    Dec 1999
    #8

    Men jag glömde ju

    fråga hur det går för er? Har hon blivit lugnare i magen?
    ♥ (¯`°•.¸ ♥ Jost med Busfröna ♥ ¸.•°´¯) ♥
  16. 8
    Men jag glömde ju fråga hur det går för er? Har hon blivit lugnare i magen?
  17. Medlem sedan
    Nov 2003
    #9
    Jamen precis så menade jag ju, att de fungerar olika. Minifomen är "bara" till för gaserna, medan Semperdropparna innehåller bakterier som gör att floran i tarmarna blir "rätt" och det hjälper förstås magen att må bättre.
    Här hos oss går det väl sådär. Nätterna verkar helt klart vara på väg mot det bättre hållet och det är jätteskönt, inatt somnade hon redan 24.10! Men hon har nog det kämpigt med magen på kvällarna/nätterna. Mycket pruttande, grymtande och viftande med armar o ben. Och några kvällstimmar riktigt skrikande också.
    Men jag tycker att det helt klart blivit bättre med dropparna, och bara jag skulle komma ihåg att ge Sempermotsvarigheten också (blir så himla mycket droppar att jag aldrig hittar tiden att ge dom mellan alla Minifom och D-vitamindroppar) så kanske hon skulle må ännu bättre.
    Skönt att höra att Semperdropparna funkar hos er!
  18. 9
    Jamen precis så menade jag ju, att de fungerar olika. Minifomen är "bara" till för gaserna, medan Semperdropparna innehåller bakterier som gör att floran i tarmarna blir "rätt" och det hjälper förstås magen att må bättre.
    Här hos oss går det väl sådär. Nätterna verkar helt klart vara på väg mot det bättre hållet och det är jätteskönt, inatt somnade hon redan 24.10! Men hon har nog det kämpigt med magen på kvällarna/nätterna. Mycket pruttande, grymtande och viftande med armar o ben. Och några kvällstimmar riktigt skrikande också.
    Men jag tycker att det helt klart blivit bättre med dropparna, och bara jag skulle komma ihåg att ge Sempermotsvarigheten också (blir så himla mycket droppar att jag aldrig hittar tiden att ge dom mellan alla Minifom och D-vitamindroppar) så kanske hon skulle må ännu bättre.
    Skönt att höra att Semperdropparna funkar hos er!
  19. Medlem sedan
    Sep 2007
    #10
    Fick tipset på bvc att byta ut miniform mot sempers droppar,men lilltjejen här kräks något grymt av dem.. Nu är hon en kräkis iaf, men sju resor värre med dem, så vi är tillbaka på miniform. Någon annan som har sån erfarenhet av sempers droppar?
  20. 10
    Fick tipset på bvc att byta ut miniform mot sempers droppar,men lilltjejen här kräks något grymt av dem.. Nu är hon en kräkis iaf, men sju resor värre med dem, så vi är tillbaka på miniform. Någon annan som har sån erfarenhet av sempers droppar?

Liknande trådar

  1. Ni som ger semperdroppar
    By Gullan m 3 prinsar in forum _0909 Septemberbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-10-20, 10:04
  2. Semperdroppar?
    By Gakinna in forum _0804 Aprilbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-07-02, 13:57
  3. Semperdroppar?
    By Tindragull in forum _0802 Februaribarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-03-06, 20:48
  4. Semperdroppar????
    By Elas in forum _0801 Januaribarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-18, 15:54
  5. Semperdroppar
    By Zarios in forum _0801 Januaribarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-02-06, 19:08
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar