Nån som läser Kråkeböckerna?
_0404 Aprilbarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2003
    #1

    Nån som läser Kråkeböckerna?

    Hemma hos oss slukar vi böckerna om Kråke och hans familj. De är så roliga att läsa och Albin älskar att höra dem. Vi gick med i Kråkes bokklubb för kanske ett och ett halvt år sen och nu har vi nog snart alla böckerna. Vi fick boken "Kråke i mammas mage" precis när jag blev gravid och det tyckte vi ju passade himla bra. Albin gillade att läsa om hur barn blir till och vi läste den många gånger då. Jag antar att det var lätt för honom att relatera till det då han visste att jag också hade en bebis i magen då.

    Nu till det söta. Förra veckan ritade han en jättefin teckning. Han skulle ha med den till ssk A på 4-årskontrollen. (det glömdes dock bort sen, så vi har kvar den fina hemma) Den föreställde träd, gräs och lite annat. Men viktigast var personen på bilden. Välritad med kropp och allt. Och så var det två små grejer ritade på "kroppen". Jag frågade vad det var för något och då säger Albin: "Magsäcken!" (så klart!) Haha, hur många fyraåringar ritar magsäck på gubbar. Blivande doktor kanske? (fast imorse skulle han bli polis) Den andra runda grejen på personen var bebisen i magen.

    Det tog en stund innan jag kopplade till boken om Kråke, när de ritar hur det ser ut inne i magen hos bebisen. Då förklarar de att bebisen ligger i livmodern och att maten kommer till magsäcken, för Kråkes syster Elsa tror att bebisen får bullar "rakt ner" liksom.

    Det är så roligt att förstå hur deras tankar går, våra härliga barn. Tänk om man kunde få dela deras verklighet en liten stund och förstå deras tankar. Det är så himla fascinerande!
    :: MOE :: www.moedesign.se

    Mina tre killar A (2004/03), A (2009/05) och V (2011/12). ♥
  2. 1
    Nån som läser Kråkeböckerna? Hemma hos oss slukar vi böckerna om Kråke och hans familj. De är så roliga att läsa och Albin älskar att höra dem. Vi gick med i Kråkes bokklubb för kanske ett och ett halvt år sen och nu har vi nog snart alla böckerna. Vi fick boken "Kråke i mammas mage" precis när jag blev gravid och det tyckte vi ju passade himla bra. Albin gillade att läsa om hur barn blir till och vi läste den många gånger då. Jag antar att det var lätt för honom att relatera till det då han visste att jag också hade en bebis i magen då.

    Nu till det söta. Förra veckan ritade han en jättefin teckning. Han skulle ha med den till ssk A på 4-årskontrollen. (det glömdes dock bort sen, så vi har kvar den fina hemma) Den föreställde träd, gräs och lite annat. Men viktigast var personen på bilden. Välritad med kropp och allt. Och så var det två små grejer ritade på "kroppen". Jag frågade vad det var för något och då säger Albin: "Magsäcken!" (så klart!) Haha, hur många fyraåringar ritar magsäck på gubbar. Blivande doktor kanske? (fast imorse skulle han bli polis) Den andra runda grejen på personen var bebisen i magen.

    Det tog en stund innan jag kopplade till boken om Kråke, när de ritar hur det ser ut inne i magen hos bebisen. Då förklarar de att bebisen ligger i livmodern och att maten kommer till magsäcken, för Kråkes syster Elsa tror att bebisen får bullar "rakt ner" liksom.

    Det är så roligt att förstå hur deras tankar går, våra härliga barn. Tänk om man kunde få dela deras verklighet en liten stund och förstå deras tankar. Det är så himla fascinerande!
  3. Medlem sedan
    May 2003
    #2

    Vi!

    De är helt underbara, Kråkeböckerna!! Saga ritar också kroppsdelar på sina figurer. Hihi. På fars dag bestämde Saga att Fredrik skulle få en cykelhjälm. (som Kråkes morfar får när han fyller år)
  4. 2
    Vi! De är helt underbara, Kråkeböckerna!! Saga ritar också kroppsdelar på sina figurer. Hihi. På fars dag bestämde Saga att Fredrik skulle få en cykelhjälm. (som Kråkes morfar får när han fyller år)
  5. Medlem sedan
    Aug 2003
    #3

    Ooooo ja!

    Vi älskar Kråke!
    Jag satt och smålog när jag läste om hur Albin ritade magsäcken för när Oliver skulle på 4-årskontroll gjorde han samma sak med magsäck, tarmar och hjärta. Jag pluggade vård då, ska tilläggas och han tittade en hel i mina böcker.
    Värd på AFF.

    Gulden i mitt liv:
    ** Alexander, 11 år (991027)
    ** Oliver, 8 år (021119)
    ** Alicia, 7 år (040402)

    Hemsida: http://www.famlille.se/
    Min blogg, både sorglig & glad: http://mariemedfamilj.bloggagratis.se/
    Min juliga blogg: http://misjul.bloggplatsen.se/
    Vårt egenstartade Autismforum: http://autismforum.egetforum.se/
  6. 3
    Ooooo ja! Vi älskar Kråke!
    Jag satt och smålog när jag läste om hur Albin ritade magsäcken för när Oliver skulle på 4-årskontroll gjorde han samma sak med magsäck, tarmar och hjärta. Jag pluggade vård då, ska tilläggas och han tittade en hel i mina böcker.
  7. Medlem sedan
    Jan 2003
    #4

    Hihi

    De böckerna är så sunt pedagogiska, utan att för den delen bli löjliga eller tråkiga. Kalasbra helt enkelt!
    :: MOE :: www.moedesign.se

    Mina tre killar A (2004/03), A (2009/05) och V (2011/12). ♥
  8. 4
    Hihi De böckerna är så sunt pedagogiska, utan att för den delen bli löjliga eller tråkiga. Kalasbra helt enkelt!
  9. Medlem sedan
    Jan 2003
    #5
    Ja, våra barn snappar verkligen upp mycket mer än man kan tro.
    :: MOE :: www.moedesign.se

    Mina tre killar A (2004/03), A (2009/05) och V (2011/12). ♥
  10. 5
    Ja, våra barn snappar verkligen upp mycket mer än man kan tro.
  11. Medlem sedan
    Oct 2001
    #6
    Jadå! Vi har visserligen precis börjat, men bägge mina tjejer gillar dem. Tänk att jag inte förstod att vi behövde dem när Tilda var mindre...

    Men gudars, vad rart med den detaljerade teckningen. Här är det mest prinsessor med krona och ögonfransar och lockigt hår, eller sjöjungfrur med grön stjärt och stjärtfenor som ritas. Men det berättas en del kring teckningarna. På 4-års-kollen ritade Elin en prinsessa (såklart), en skattkarta med ett kryss och så en köttätande blomma (!) som hon glatt deklarerade fanns med i mammas dataspel... *rodna* Det händer att jag roar mig med att spela småspel på datorn när jag tar paus från skolarbetet.
  12. 6
    Jadå! Vi har visserligen precis börjat, men bägge mina tjejer gillar dem. Tänk att jag inte förstod att vi behövde dem när Tilda var mindre...

    Men gudars, vad rart med den detaljerade teckningen. Här är det mest prinsessor med krona och ögonfransar och lockigt hår, eller sjöjungfrur med grön stjärt och stjärtfenor som ritas. Men det berättas en del kring teckningarna. På 4-års-kollen ritade Elin en prinsessa (såklart), en skattkarta med ett kryss och så en köttätande blomma (!) som hon glatt deklarerade fanns med i mammas dataspel... *rodna* Det händer att jag roar mig med att spela småspel på datorn när jag tar paus från skolarbetet.
  13. Medlem sedan
    Jan 2003
    #7

    Hehe

    Inget undgår våra små älsklingar och allt kommer fram, så det är ingen idé att försöka mörka... Nu är det inte så långt kvar för dig, va? Spännande. Blir det en tredje tjej månne?
    :: MOE :: www.moedesign.se

    Mina tre killar A (2004/03), A (2009/05) och V (2011/12). ♥
  14. 7
    Hehe Inget undgår våra små älsklingar och allt kommer fram, så det är ingen idé att försöka mörka... Nu är det inte så långt kvar för dig, va? Spännande. Blir det en tredje tjej månne?
  15. Medlem sedan
    Oct 2001
    #8
    Jag tror på en tjej till, men alla i min omgivning gissar på en kille. Till och med barnmorskan säger "han"... Vet hon nåt som inte jag vet?? Bara två månader kvar nu.
  16. 8
    Jag tror på en tjej till, men alla i min omgivning gissar på en kille. Till och med barnmorskan säger "han"... Vet hon nåt som inte jag vet?? Bara två månader kvar nu.

Liknande trådar

  1. Man läser och läser och läser lite till
    By pösmunken in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-21, 13:28
  2. Alltså, jag läser o läser men
    By Sniffo in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-02, 18:30
  3. Läser om mördaren som läser
    By LaMa in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-11-07, 19:31
  4. Ni som läser i läser i basgrupper.
    By Anti-PBL in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-02-01, 11:33
  5. läser och läser men skriver inte ofta
    By aberge in forum Mellan missfall & graviditet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-11-08, 12:00
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar