Sluta med blöja på natten?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Oct 1999
    #1

    Sluta med blöja på natten?

    Har era slutat med blöja dag o natt samtidigt? Vår tjej som är tre har varit torr dagtid sen ett år tillbaka ungefär, men har ff nattblöja. Vi har inte tagit bort den eftersom hon kissar i den...Alltså, hur gör man? Slutar bara genom att ta bort den o hoppas? Eller är det bästa att vänta till den börjar vara torr morgontid?
    Hon dricker välling på kvällen + vatten så hon får ju i sig en del dryck precis innan läggdags. Har liksom glömt lite hur vi gjorde med de andra två men vi har aldrig behövt tvätta särskilt mkt lakan extra så det gick ju bra antar jag
  2. 1
    Sluta med blöja på natten? Har era slutat med blöja dag o natt samtidigt? Vår tjej som är tre har varit torr dagtid sen ett år tillbaka ungefär, men har ff nattblöja. Vi har inte tagit bort den eftersom hon kissar i den...Alltså, hur gör man? Slutar bara genom att ta bort den o hoppas? Eller är det bästa att vänta till den börjar vara torr morgontid?
    Hon dricker välling på kvällen + vatten så hon får ju i sig en del dryck precis innan läggdags. Har liksom glömt lite hur vi gjorde med de andra två men vi har aldrig behövt tvätta särskilt mkt lakan extra så det gick ju bra antar jag
  3. Medlem sedan
    Jun 2005
    #2

    Torr morgonblöja

    och ta bort blöjan...vi hade plastad frotte i sängen hos dottern.
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  4. 2
    Torr morgonblöja och ta bort blöjan...vi hade plastad frotte i sängen hos dottern.
  5. Medlem sedan
    Jun 2005
    #3
    och nej hon slutade ej samtidigt
  6. 3
    och nej hon slutade ej samtidigt
  7. Medlem sedan
    Oct 2007
    #4
    Mina slutade med blöja både natt och dag samtidigt och _utan_ att ha torra nattblöjor. De sa till själva att de ville sluta, och så slutade vi och det gick rätt bra direkt.

    Jag har aldrig hållit på med potträningar å sånt, utan låtit dem själva säga ifrån, för det gör de.
  8. 4
    Mina slutade med blöja både natt och dag samtidigt och _utan_ att ha torra nattblöjor. De sa till själva att de ville sluta, och så slutade vi och det gick rätt bra direkt.

    Jag har aldrig hållit på med potträningar å sånt, utan låtit dem själva säga ifrån, för det gör de.
  9. Medlem sedan
    Aug 2000
    #5
    Nej, sonen slutade med blöja på dagen långt tidigare än han slutade på natten... han hade problem att hålla sig torr på nätterna och hade blöja upp till 5 år på natten.

    Han slutade också kissa i blöjan på dagen tidigare än han slutade bajsa i blöjan...
  10. 5
    Nej, sonen slutade med blöja på dagen långt tidigare än han slutade på natten... han hade problem att hålla sig torr på nätterna och hade blöja upp till 5 år på natten.

    Han slutade också kissa i blöjan på dagen tidigare än han slutade bajsa i blöjan...
  11. Medlem sedan
    Sep 2003
    #6
    Kan ni inte sluta med välling på kvällen. Så kannske hon inte blir så kissnödig?
    Mina slutade med dag och nattblöja nästan samtidigt. Den stora kissade aldrig i sängen, den lilla några gånger. Men de drack inte välling på kvällen.
  12. 6
    Kan ni inte sluta med välling på kvällen. Så kannske hon inte blir så kissnödig?
    Mina slutade med dag och nattblöja nästan samtidigt. Den stora kissade aldrig i sängen, den lilla några gånger. Men de drack inte välling på kvällen.
  13. Medlem sedan
    Oct 1999
    #7

    Dottern säger ju att hon inte

    vill ha blöjan på natten och nu senaste veckorna har den väl varit torr några mornar i allafall. Men ett tag till kör vi nog ändå känns det som...och hysterisk potträning är inte min grej heller.
  14. 7
    Dottern säger ju att hon inte vill ha blöjan på natten och nu senaste veckorna har den väl varit torr några mornar i allafall. Men ett tag till kör vi nog ändå känns det som...och hysterisk potträning är inte min grej heller.
  15. Medlem sedan
    Oct 1999
    #8

    Ja alla sätt är ju bra

    kan man tycka. De har så mkt ideer..idag frågade hon mig "mamma, när ska vi få en storebror?"...tycker jag var lite kul.
  16. 8
    Ja alla sätt är ju bra kan man tycka. De har så mkt ideer..idag frågade hon mig "mamma, när ska vi få en storebror?"...tycker jag var lite kul.
  17. Medlem sedan
    Oct 1999
    #9

    Grejen är den att jag gärna

    låter henne äta vällingen, för även om hon äter okej med mat så är hon en riktigt speta och det känns som hon behvöer den. Och hon älskar den...
  18. 9
    Grejen är den att jag gärna låter henne äta vällingen, för även om hon äter okej med mat så är hon en riktigt speta och det känns som hon behvöer den. Och hon älskar den...
  19. Medlem sedan
    Apr 2008
    #10
    Jag måste ha känt det på mig, för hos oss har det bara varit att ta bort den och så har det fungerat. Kvällsvällingen är ju inte någon höjdare i de här sammanhangen, men jag har gjort så att jag tagit upp barnet för att kissa när jag själv går för att sova. Den kissningen har räckt för att sedan vara torr till morgonen. Efter ett tag tar man bort nattkissningen, såklart, men det kanske man får vänta med tills kvällsvällingen är borttagen den med?
    Jag minns inte exakt när barnen slutat med nattblöja, men 3 låter som en bra ålder.
  20. 10
    Jag måste ha känt det på mig, för hos oss har det bara varit att ta bort den och så har det fungerat. Kvällsvällingen är ju inte någon höjdare i de här sammanhangen, men jag har gjort så att jag tagit upp barnet för att kissa när jag själv går för att sova. Den kissningen har räckt för att sedan vara torr till morgonen. Efter ett tag tar man bort nattkissningen, såklart, men det kanske man får vänta med tills kvällsvällingen är borttagen den med?
    Jag minns inte exakt när barnen slutat med nattblöja, men 3 låter som en bra ålder.
  21. Medlem sedan
    Nov 1999
    #11
    Under våren innan Carl blev tre slutade Carl att kissa i blöjan på natten. Det var väldigt ofta som han gick till dagis i samma (torra) blöja som han hade haft på natten. På dagen var han dock inte torr då, men samtidigt som han fyllde tre och bestämde sig för att han inte behövde blöja på natten slutade han även med blöja på dagen. Vi gjorde inga direkta åtgärder för att han skulle sluta. Vällingen hade han redan slutat med.

    Kort sagt - Carl bestämde själv över det där och det gick väldigt smidigt. Hoppas att det blir lika lätt med lillasyster nästa sommar.
  22. 11
    Under våren innan Carl blev tre slutade Carl att kissa i blöjan på natten. Det var väldigt ofta som han gick till dagis i samma (torra) blöja som han hade haft på natten. På dagen var han dock inte torr då, men samtidigt som han fyllde tre och bestämde sig för att han inte behövde blöja på natten slutade han även med blöja på dagen. Vi gjorde inga direkta åtgärder för att han skulle sluta. Vällingen hade han redan slutat med.

    Kort sagt - Carl bestämde själv över det där och det gick väldigt smidigt. Hoppas att det blir lika lätt med lillasyster nästa sommar.
  23. Medlem sedan
    Oct 2000
    #12

    vänta tills den är torr

    på morgonen.
    Men vill ni forcera så sluta med kvällsvällingen och kissa henne det sista innan läggdags så ser ni om det funkar
    Lycka till

    lycklig mamma till Theo -01, Tuva -04 och Elliot -07

    "Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den"
  24. 12
    vänta tills den är torr på morgonen.
    Men vill ni forcera så sluta med kvällsvällingen och kissa henne det sista innan läggdags så ser ni om det funkar
    Lycka till
  25. Medlem sedan
    Oct 2000
    #13

    ge den lite tidigare

    och ge henne en halvtimme på sig så att hon hinner kissa en gång efter vällingen innan läggdags?

    lycklig mamma till Theo -01, Tuva -04 och Elliot -07

    "Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den"
  26. 13
    ge den lite tidigare och ge henne en halvtimme på sig så att hon hinner kissa en gång efter vällingen innan läggdags?
  27. Medlem sedan
    Sep 1999
    #14
    Två av barnen har slutat själv med nattblöja. Den ena samtidigt som med dagblöjan, den andre sa inget om nattblöjan, jag var feg, trots att den var torr i månader, tog vi inte bort den för hon sover i vår säng. Mellantjejen hade alltid blöt blöja nattetid, men slutade med dagblöjan och ville sluta med nattblöjan. I början smög vi på en blöja när hon somnat, men sedan börjdae vi ta upp henne och kissa innan vi la oss. Vi pratade med henne om att om hon skulle sova utan blöja, så måste hon säga till oss när hon blir kissnödig. Vi ställde en potta i hennes rum för att göra det smidigt.
  28. 14
    Två av barnen har slutat själv med nattblöja. Den ena samtidigt som med dagblöjan, den andre sa inget om nattblöjan, jag var feg, trots att den var torr i månader, tog vi inte bort den för hon sover i vår säng. Mellantjejen hade alltid blöt blöja nattetid, men slutade med dagblöjan och ville sluta med nattblöjan. I början smög vi på en blöja när hon somnat, men sedan börjdae vi ta upp henne och kissa innan vi la oss. Vi pratade med henne om att om hon skulle sova utan blöja, så måste hon säga till oss när hon blir kissnödig. Vi ställde en potta i hennes rum för att göra det smidigt.
  29. Medlem sedan
    Aug 2006
    #15
    Ja, samtidigt. Simon slutade med dagblöja när han var nästan 4, sent alltså, och då slutade han med nattblöja samtidigt. Vi märkte att gick han på toa snabbt på morgonen så var blöjan torr så det var lika bra att ta bort den på natten med direkt.
  30. 15
    Ja, samtidigt. Simon slutade med dagblöja när han var nästan 4, sent alltså, och då slutade han med nattblöja samtidigt. Vi märkte att gick han på toa snabbt på morgonen så var blöjan torr så det var lika bra att ta bort den på natten med direkt.
  31. Medlem sedan
    Oct 1999
    #16

    Mmm...kanske det.

    Fast hon blir ju väldigt trött av den...
  32. 16
    Mmm...kanske det. Fast hon blir ju väldigt trött av den...
  33. Medlem sedan
    Oct 1999
    #17

    Ja det är just det

    hon sover i vår säng...i allafall halva natten. Och jag orkar inte dra upp hela den bäddningen ohc byta mitt i natten.
  34. 17
    Ja det är just det hon sover i vår säng...i allafall halva natten. Och jag orkar inte dra upp hela den bäddningen ohc byta mitt i natten.
  35. Medlem sedan
    Nov 2002
    #18

    Lägg ett underlägg,

    nån typ av madrasskydd överst, så kan du bara byta det.
    Om du bara gör det du alltid har gjort, kommer du bara att få det du alltid har haft.
  36. 18
    Lägg ett underlägg, nån typ av madrasskydd överst, så kan du bara byta det.
  37. Medlem sedan
    Jun 2007
    #19

    Om det eg inte är så viktigt

    för er så vänta in torra blöjor el att hon tvärvägrar ha den

    Mina har varit extremt olika, från att ha dagblöja vid 3,5 - 4 till att tvärsluta med båda (på eget initiativ) vid 15 månadeers ålder.. h*n tog helt enkelt av dem
    Bara måste...... allt....
  38. 19
    Om det eg inte är så viktigt för er så vänta in torra blöjor el att hon tvärvägrar ha den

    Mina har varit extremt olika, från att ha dagblöja vid 3,5 - 4 till att tvärsluta med båda (på eget initiativ) vid 15 månadeers ålder.. h*n tog helt enkelt av dem
  39. Medlem sedan
    Oct 1999
    #20

    Ja, vi gör väl det...

    för som sagt, byta lakan i tid och otid är inte min grej....
  40. 20
    Ja, vi gör väl det... för som sagt, byta lakan i tid och otid är inte min grej....

Liknande trådar

  1. Sluta med blöja på natten?
    By annicaswe in forum _05 Höstbarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-09-10, 16:43
  2. Sluta med blöja på natten?
    By patka in forum Föräldraskap
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-07-26, 20:38
  3. När sluta med blöja på natten?
    By Suuz in forum Föräldraskap
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-05-19, 16:31
  4. Sluta med blöja på natten, när?
    By Ollemor in forum Föräldraskap
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-19, 20:52
  5. När sluta med blöja på natten?
    By Therese & 3 små barn in forum _02/03 Vinterbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-20, 12:37
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar