Lästips
  1. Medlem sedan
    Feb 2008
    #1

    Lästips

    Hoppas jag inte får på moppo för spam nu, men jag vill gärna få ut det här tipset till så många som möjligt, då jag tycker att boken i fråga svarar på så många av de frågor som dagligdags kommer upp här (ja, trots att den handlar om DAMP... Många med svår DAMP har nämligen autistiska drag, och/eller liknande problematik och allt går in i varann, typ, och ingen kunskap är bortkastad...

    Jag vill alltså å det varmaste rekommendera boken Att stödja barn med DAMP, av Susanne Freltofte. Är man det minsta intresserad av hur hjärnan fungerar och var det kan bli fel - på vaktmästarnivå, produktionsavdelningsnivå eller direktörsnivå (som hon skriver) så är den här boken ovärderlig. Det är svårt att ge boken en rättvisande beskrivning, särskilt så här dags på kvällen, så jag länkar istället. Vill bara säga att trots att jag läst så mycket var det sällan jag läste nåt som gav så mycket på ett KONKRET och detaljerat plan. (Jag vet att jag låter lite frälst...)

    http://www.naturochkultur.se/nok/titlar/27/07157-5.htm

    http://user.tninet.se/~fxg297r/beh_olika_pedagogik.htm
  2. 1
    Lästips Hoppas jag inte får på moppo för spam nu, men jag vill gärna få ut det här tipset till så många som möjligt, då jag tycker att boken i fråga svarar på så många av de frågor som dagligdags kommer upp här (ja, trots att den handlar om DAMP... Många med svår DAMP har nämligen autistiska drag, och/eller liknande problematik och allt går in i varann, typ, och ingen kunskap är bortkastad...

    Jag vill alltså å det varmaste rekommendera boken Att stödja barn med DAMP, av Susanne Freltofte. Är man det minsta intresserad av hur hjärnan fungerar och var det kan bli fel - på vaktmästarnivå, produktionsavdelningsnivå eller direktörsnivå (som hon skriver) så är den här boken ovärderlig. Det är svårt att ge boken en rättvisande beskrivning, särskilt så här dags på kvällen, så jag länkar istället. Vill bara säga att trots att jag läst så mycket var det sällan jag läste nåt som gav så mycket på ett KONKRET och detaljerat plan. (Jag vet att jag låter lite frälst...)

    http://www.naturochkultur.se/nok/titlar/27/07157-5.htm

    http://user.tninet.se/~fxg297r/beh_olika_pedagogik.htm
  3. Medlem sedan
    Jan 2004
    #2
    Håller med, bra bok. I synnerhet bra att den tar upp att på ytan väldigt lika svårigheter kan ha vitt skillda orsaker och kräva olika bemötande.

    Ett barn kan behöva förutsägbarhet och extremt stimulifattig miljö för att det ska bli så bra som möjligt, medan ett annat barn kan behöva variation och att det händer mycket omkring henne. Det räcker därför inte med att känna till diagnosen som sådan, utan man måste varje gång ta hänsyn till just _hur_ svårigheterna visar sig.

    Detta är även den enda NPF-bok jag kan rekommendera som också berör hur svårigheterna för ett barn med "äkta" NPF liknar respektive skiljer sig från de barn vars hyperaktivitet, koncentrationsproblem etc beror på missförhållanden under uppväxten - något jag vet att många av oss funderat över. (Frågan har varit uppe här bl a).
  4. 2
    Håller med, bra bok. I synnerhet bra att den tar upp att på ytan väldigt lika svårigheter kan ha vitt skillda orsaker och kräva olika bemötande.

    Ett barn kan behöva förutsägbarhet och extremt stimulifattig miljö för att det ska bli så bra som möjligt, medan ett annat barn kan behöva variation och att det händer mycket omkring henne. Det räcker därför inte med att känna till diagnosen som sådan, utan man måste varje gång ta hänsyn till just _hur_ svårigheterna visar sig.

    Detta är även den enda NPF-bok jag kan rekommendera som också berör hur svårigheterna för ett barn med "äkta" NPF liknar respektive skiljer sig från de barn vars hyperaktivitet, koncentrationsproblem etc beror på missförhållanden under uppväxten - något jag vet att många av oss funderat över. (Frågan har varit uppe här bl a).
  5. Anonym
    #3
    OBS!! Såg att boken är mkt billigare på adlibris,
    177 kr bara!!

    På länken till natur o kultur 307 kr lite väl dyrt!!!
  6. 3
    OBS!! Såg att boken är mkt billigare på adlibris,
    177 kr bara!!

    På länken till natur o kultur 307 kr lite väl dyrt!!!
  7. Medlem sedan
    Feb 2008
    #4
    själv lånar jag böcker på bibblan. dels ÄSLKAR jag bibblan, dels har jag inga pengar, dels köper jag bara om jag tror att jag kommer gå tillbaks till boken många gånger eller vill sprida den vidare. har därför funderat på att köpa Explosiva barn, som jag tycker alla på soc och bup borde läsa.
  8. 4
    själv lånar jag böcker på bibblan. dels ÄSLKAR jag bibblan, dels har jag inga pengar, dels köper jag bara om jag tror att jag kommer gå tillbaks till boken många gånger eller vill sprida den vidare. har därför funderat på att köpa Explosiva barn, som jag tycker alla på soc och bup borde läsa.
  9. Anonym
    #5
  10. Medlem sedan
    Feb 2008
    #6
    Jag tror helt enkelt de missat en nolla... Såg också det priset och hoppade högt!
  11. 6
    Jag tror helt enkelt de missat en nolla... Såg också det priset och hoppade högt!
  12. Medlem sedan
    Jan 2004
    #7
    Jag är också en stor vän av bibliotelket.

    Fräknar på näsan (som gebort-till-släkten-bok) och Explosiva barn (som arbetsmaterial) är två böcker som jag kände att jag måste ha. fast nu har den egna boksamlingan för NPF-litteratur vuxit starkt, eftersom min svärmor köper en massa böcker till oss.
  13. 7
    Jag är också en stor vän av bibliotelket.

    Fräknar på näsan (som gebort-till-släkten-bok) och Explosiva barn (som arbetsmaterial) är två böcker som jag kände att jag måste ha. fast nu har den egna boksamlingan för NPF-litteratur vuxit starkt, eftersom min svärmor köper en massa böcker till oss.

Liknande trådar

  1. Lästips!
    By delyn in forum Gravidsnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-06-05, 19:27
  2. Lästips
    By vajl in forum Bokstavsbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-14, 11:25
  3. Lästips....
    By thess705 in forum Vikt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-02-25, 21:32
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar