Fråga till er nyblivna föräldrar
_0804 Aprilbarn
  1. LovelyT
    #1

    Fråga till er nyblivna föräldrar

    Hej och grattis till era små underverk.
    här kommer en fråga från en blivande trebarnsmamma (beräknad 16 aug.). Det var så länge sedan jag väntade barn så jag har helt glömt, hoppas ni kan hjälpa mig.
    Vad "bäddar" man med i vagnen. Har köpt en Emmaljunga liggvagn. Täcke? kudde? lakan? hjälp!
    Samma fråga gäller spjälsäng. Filt eller täcke, ska små bebisar ha kudde över huvud taget.
    tacksam för svar.
  2. 1
    Fråga till er nyblivna föräldrar Hej och grattis till era små underverk.
    här kommer en fråga från en blivande trebarnsmamma (beräknad 16 aug.). Det var så länge sedan jag väntade barn så jag har helt glömt, hoppas ni kan hjälpa mig.
    Vad "bäddar" man med i vagnen. Har köpt en Emmaljunga liggvagn. Täcke? kudde? lakan? hjälp!
    Samma fråga gäller spjälsäng. Filt eller täcke, ska små bebisar ha kudde över huvud taget.
    tacksam för svar.
  3. Medlem sedan
    Jun 2003
    #2

    Just nu

    Jag har bäddat i vagnen med ett lakan och så har han sitt baby-duntäcke eller bara en filt, beroende på temperaturen. Har samma i vaggan. Kudde behövs inte varken i sängen eller vagnen.
    Nugga - Flickmamma till 2 och nu även pojkmamma!
  4. 2
    Just nu Jag har bäddat i vagnen med ett lakan och så har han sitt baby-duntäcke eller bara en filt, beroende på temperaturen. Har samma i vaggan. Kudde behövs inte varken i sängen eller vagnen.
  5. Medlem sedan
    Dec 2003
    #3
    Fast i Sverige rekomenderas en mjuk kudde i vagn och säng, för att förhindra deformation av huvudet, eftersom barnen ska sova på rygg.
  6. 3
    Fast i Sverige rekomenderas en mjuk kudde i vagn och säng, för att förhindra deformation av huvudet, eftersom barnen ska sova på rygg.
  7. Medlem sedan
    Dec 2003
    #4
    lakan och filta har jag. hur många bestämmer vädret. och så kudde.
  8. 4
    lakan och filta har jag. hur många bestämmer vädret. och så kudde.
  9. Medlem sedan
    Jun 2003
    #5

    Jaså

    Ja där ser man hur olika det kan vara! Här finns det inga officiella rekommendationer om kudde, men man anser inte att bebisar behöver det. Vad gäller deformitet får man rådet att vara uppmärksam på att huvudet ska vändas åt olika håll och man ska
    även låta bebisen ligga lite 'halvt' på sidan då och då. Fast det kanske är farligt i Sverige?
    Nugga - Flickmamma till 2 och nu även pojkmamma!
  10. 5
    Jaså Ja där ser man hur olika det kan vara! Här finns det inga officiella rekommendationer om kudde, men man anser inte att bebisar behöver det. Vad gäller deformitet får man rådet att vara uppmärksam på att huvudet ska vändas åt olika håll och man ska
    även låta bebisen ligga lite 'halvt' på sidan då och då. Fast det kanske är farligt i Sverige?
  11. Medlem sedan
    Dec 2003
    #6
    Haha ja sidan ät inte bra...för då kan dom trilla över på mage., å på mage ska dom inte sova. så olika det kan vara...

    Däremot ska dom va så mkt som möjligt på mage när dom är vakna.
    Kudden ska man ta bort när barnet kan vända sig till mage själv...
  12. 6
    Haha ja sidan ät inte bra...för då kan dom trilla över på mage., å på mage ska dom inte sova. så olika det kan vara...

    Däremot ska dom va så mkt som möjligt på mage när dom är vakna.
    Kudden ska man ta bort när barnet kan vända sig till mage själv...
  13. Medlem sedan
    Jun 2003
    #7

    Nä, mage...

    ...är farligt även här! De ska alltså inte ligga helt på sidan, bara lite lutade åt sidan liksom och man ska lägga t.ex en rullad handduk längs magen för att förhindra att de trillar över på mage.
    Samma råd här, att låta dem ligga på mage när de är vakna. Fast hur lätt är det, när man har en liten kille som snabbt som attan flippar över till rygg igen så fort man lägger honom på mage...
    Fast nu kollade jag upp detta med kudde och jag hade fel: det finns faktiskt officiella rekommendationer och det är att _inte_ ha kuddar, nallar eller andra lösa föremål runt babyns huvud. Det är även dåligt för ryggraden att höja upp huvudet.
    Nu har jag lärt mig nåt igen! Tror jag håller fast i 'vända huvudet'-modellen, funkar bra för oss!
    Nugga - Flickmamma till 2 och nu även pojkmamma!
  14. 7
    Nä, mage... ...är farligt även här! De ska alltså inte ligga helt på sidan, bara lite lutade åt sidan liksom och man ska lägga t.ex en rullad handduk längs magen för att förhindra att de trillar över på mage.
    Samma råd här, att låta dem ligga på mage när de är vakna. Fast hur lätt är det, när man har en liten kille som snabbt som attan flippar över till rygg igen så fort man lägger honom på mage...
    Fast nu kollade jag upp detta med kudde och jag hade fel: det finns faktiskt officiella rekommendationer och det är att _inte_ ha kuddar, nallar eller andra lösa föremål runt babyns huvud. Det är även dåligt för ryggraden att höja upp huvudet.
    Nu har jag lärt mig nåt igen! Tror jag håller fast i 'vända huvudet'-modellen, funkar bra för oss!
  15. Medlem sedan
    Dec 2003
    #8
    Hm. jo det där med kuddar och sånt gäller även här. Fast nu kom jag på det: Hela babyns axelparti skall vara på kydden, säger dom. För att inte påfresta ryggen. Krångligt. Sixten sover utan kudde, rätt mycket på sidan och en del på mage. Väldigt sällan på rygg... Han har en kudde men den ligger oftast inte i vagnen fö han sover ju inte på rygg oftast. På natten i min säng antar jag att han ligger på mage eller på sidan, jag ammar ju liggande och somnar själv om innan han har bröstet i munnen. jag är noga med att han inte ska få för varmt, så jag har själv byt till ett svalare täcke.



    / M
  16. 8
    Hm. jo det där med kuddar och sånt gäller även här. Fast nu kom jag på det: Hela babyns axelparti skall vara på kydden, säger dom. För att inte påfresta ryggen. Krångligt. Sixten sover utan kudde, rätt mycket på sidan och en del på mage. Väldigt sällan på rygg... Han har en kudde men den ligger oftast inte i vagnen fö han sover ju inte på rygg oftast. På natten i min säng antar jag att han ligger på mage eller på sidan, jag ammar ju liggande och somnar själv om innan han har bröstet i munnen. jag är noga med att han inte ska få för varmt, så jag har själv byt till ett svalare täcke.



    / M
  17. Medlem sedan
    Sep 2005
    #9
    Jag har åkpåse ibland (om det är kyligt) annars täcke som ligger UNDER barnet. Blir lite mysigare tycker jag och jag viker liksom in det längs sidorna så hon ligger lite nersjunken. Huvudet skakar inte från sida till sida, utan kinden hamnar mot den där invikta knölen. Sen har jag nåt ytterplagg(tex fleecekofta) på henne, iaf upptill och en fleecefilt upp över ben och mage. Ev liftens vindskydd som "lock" på det, om det är blåsigt...
  18. 9
    Jag har åkpåse ibland (om det är kyligt) annars täcke som ligger UNDER barnet. Blir lite mysigare tycker jag och jag viker liksom in det längs sidorna så hon ligger lite nersjunken. Huvudet skakar inte från sida till sida, utan kinden hamnar mot den där invikta knölen. Sen har jag nåt ytterplagg(tex fleecekofta) på henne, iaf upptill och en fleecefilt upp över ben och mage. Ev liftens vindskydd som "lock" på det, om det är blåsigt...
  19. Medlem sedan
    Sep 2007
    #10
    man behöver inte använda kudde (vår tjej bara ramlar av den iaf) om man tänker på att lägga huvudet åt olika håll så de inte alltid sover på samma sida.
  20. 10
    man behöver inte använda kudde (vår tjej bara ramlar av den iaf) om man tänker på att lägga huvudet åt olika håll så de inte alltid sover på samma sida.
  21. Medlem sedan
    Sep 2007
    #11
    fast kudden ska inte vara under bara huvudet utan under hela översta halvan av bebisen
  22. 11
    fast kudden ska inte vara under bara huvudet utan under hela översta halvan av bebisen

Liknande trådar

  1. Grattis kort till nyblivna föräldrar
    By Den perfekta mamman in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-10-20, 16:46
  2. Hej, en liten fråga till er nyblivna...
    By Besökare in forum _1001 Januaribarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-02-18, 08:06
  3. Tips på present till nyblivna föräldrar?
    By Sofia9 in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-06-24, 19:06
  4. För nyblivna föräldrar
    By Ben Dover in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-04-18, 07:48
  5. Fråga till nyblivna plussare
    By plingpling in forum _0802 Februaribarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-14, 12:49
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar