Ingen nämnd - ingen glömd men
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    Mar 1998
    #1

    Ingen nämnd - ingen glömd men

    det här programmet såg jag en snutt av och det var intressant.
    http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink....2256&a=1121151

    Jag tror det fortfarande går att titta på programmet, har för mig att de brukar ligga kvar en månad.

    Det finns några fler artiklar också.

    http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink....2256&a=1121170

    http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink....2256&a=1121185
  2. 1
    Ingen nämnd - ingen glömd men det här programmet såg jag en snutt av och det var intressant.
    http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink....2256&a=1121151

    Jag tror det fortfarande går att titta på programmet, har för mig att de brukar ligga kvar en månad.

    Det finns några fler artiklar också.

    http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink....2256&a=1121170

    http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink....2256&a=1121185
  3. Medlem sedan
    Mar 1998
    #2
    Jag nämner illan och Rut_Blad ändå...
  4. 2
    Jag nämner illan och Rut_Blad ändå...
  5. Medlem sedan
    Feb 2004
    #3
    Jag håller med dig i stort, men om det här har med stekpannorna att göra så måste jag i alla fall poängtera att om man utvecklat en matallergi (oavsett var den kommer i från) som t.ex. jordnötsallergi så kan den minsta rest (i vissa fall) vara dödlig. Så det finns en poäng att rengöra saker mycket väl om man bjuder allergiker på mat (som jag gör).
  6. 3
    Jag håller med dig i stort, men om det här har med stekpannorna att göra så måste jag i alla fall poängtera att om man utvecklat en matallergi (oavsett var den kommer i från) som t.ex. jordnötsallergi så kan den minsta rest (i vissa fall) vara dödlig. Så det finns en poäng att rengöra saker mycket väl om man bjuder allergiker på mat (som jag gör).
  7. Medlem sedan
    Sep 2002
    #4
    Nu har jag inte sett/läst länkarna. Men som sagt- det råder delade uppfattningar kring allergihanteringen. Om man alltid utesluter _allt_ så finns det risk att man blir känsligare. Hyposensibilisering är ett sätt att bota allergi - då utsätts man av medicinskt kunnig personal för allergenet och övar upp kroppen.

    _JAG_ tror, och nu är det _jag_ som tror, att många förvärrar sina milda allergier genom att bli supersupernoga med att undvika allergenet! I min familj utsätter vi oss för små doser ibland - och se, vi överlever! Och, inbillar jag mig, håller allergin i schack.
  8. 4
    Nu har jag inte sett/läst länkarna. Men som sagt- det råder delade uppfattningar kring allergihanteringen. Om man alltid utesluter _allt_ så finns det risk att man blir känsligare. Hyposensibilisering är ett sätt att bota allergi - då utsätts man av medicinskt kunnig personal för allergenet och övar upp kroppen.

    _JAG_ tror, och nu är det _jag_ som tror, att många förvärrar sina milda allergier genom att bli supersupernoga med att undvika allergenet! I min familj utsätter vi oss för små doser ibland - och se, vi överlever! Och, inbillar jag mig, håller allergin i schack.
  9. Medlem sedan
    Sep 2002
    #5
    Nu har jag läst. Ja det bekräftar bara allt jag sagt coh skrivit. Jag är övertygad om att "lite skit rensar magen" och "hellre lite skit i hörnen än ett rent helvete" är väldigt sanna ordspråk. Vi spritar inte oss, vi undviker inte smitta till varje pris, vi duschar inte varje dag, vi torkar ur stekpannan och jag har inte vabbat på ett år...
  10. 5
    Nu har jag läst. Ja det bekräftar bara allt jag sagt coh skrivit. Jag är övertygad om att "lite skit rensar magen" och "hellre lite skit i hörnen än ett rent helvete" är väldigt sanna ordspråk. Vi spritar inte oss, vi undviker inte smitta till varje pris, vi duschar inte varje dag, vi torkar ur stekpannan och jag har inte vabbat på ett år...
  11. Anonym
    #6
    I min familj utsätter sonen sig ofrivilligt för allergenet ibland, bara genom att andra äter nötter i hans närhet.
    Vi uppskattar alla vänner vi har som tar oss på allvar, akuten är inget trevligt ställe.
  12. 6
    I min familj utsätter sonen sig ofrivilligt för allergenet ibland, bara genom att andra äter nötter i hans närhet.
    Vi uppskattar alla vänner vi har som tar oss på allvar, akuten är inget trevligt ställe.
  13. Medlem sedan
    Jan 2001
    #7

    fast inte för gluten...

    Men jag har aldrig hört att det skulle gälla för glutenintolerans -att den skulle kunna förbättras/inte försämras om man äter litet nu och då.
    (Jo, jag har hört om den teorin vad gäller allergier. Och en (helt) annan med samma slutsats ang. laktos.)
  14. 7
    fast inte för gluten... Men jag har aldrig hört att det skulle gälla för glutenintolerans -att den skulle kunna förbättras/inte försämras om man äter litet nu och då.
    (Jo, jag har hört om den teorin vad gäller allergier. Och en (helt) annan med samma slutsats ang. laktos.)
  15. Medlem sedan
    Mar 1998
    #8
    Ja, det där med skit var verkligen bokstavligt i det programmet...
    När vi hade caféet undvek vi helst smitta till varje pris. Det hade varit mindre kul att upptäcka att man smittat gäster...
    Sen sonen slutade på dagis och började 6-års har vårt vabbande drastiskt gått ner.
    Jag ska nog titta på hela programmet när jag får en stund över.
  16. 8
    Ja, det där med skit var verkligen bokstavligt i det programmet...
    När vi hade caféet undvek vi helst smitta till varje pris. Det hade varit mindre kul att upptäcka att man smittat gäster...
    Sen sonen slutade på dagis och började 6-års har vårt vabbande drastiskt gått ner.
    Jag ska nog titta på hela programmet när jag får en stund över.

Liknande trådar

  1. Känner ingen smak och ingen lukt.
    By jagbarajag in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-02-27, 22:53
  2. Ingen dator. Ingen tv. Inget internet
    By Afrodite in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-10-10, 20:31
  3. Ingen mens - ingen ny ankomstgrupp
    By Västeråstjej in forum _1003 Marsbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-07-20, 12:34
  4. Ingen träning, ingen mat o inget vatten
    By Sweetie in forum Vikt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-06-17, 12:34
  5. Ingen fisk och ingen kaka?
    By LaMa in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-01-16, 18:10
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar