Studiebesök på Gymnasiesärskolan!
Utvecklingshämning
  1. Medlem sedan
    Apr 2004
    #1

    Studiebesök på Gymnasiesärskolan!

    Vill berätta om vårt besök i tisdags som var så otroligt roligt och positivt så jag tror knappt det är sant!

    När vi kom blev vi väl mottagna.En trevlig tjej följde med oss runt och tittade på Industriprogrammet som sonen är intresserad av.

    Först såg vi grenen för trä-och hantverk och sen grenen för plåt-och svets.
    Lärarna på respektive utbildning berättade om hur undervisningen är upplagd och vad man får lära sig.

    Programmen är 4-åriga,första året sker all undervisning inne på skolan.
    Därefter börjar praktiken,mer för varje läsår.Man läser också kärnämnena sv,ma,eng,data,so/no,idrott samt yrkesteori parallellt.

    Väldigt många får efter avslutad utbildning helt "vanliga"jobb vilket var kul att höra.

    Igår skickade jag in ansökningshandlingar för de 2 praktikveckor sonen ska göra under nästa läsår.Han vill testa båda grenarna och se vad han gillar bäst.

    Vi var också och tittade på hur man bor.(Skolan är belägen i grannkommunen 6 mil från oss)
    Man börjar med att bo tillsammans med 2 andra elever i en lägenhet.
    Naturligtvis får man ett eget rum men delar kök,toa och vardagsrum.Personal finns knuten till varje lägenhet och man får lära sig att handla,laga mat,tvätta,ja allt som ingår i ett hems skötsel.

    Vill man kan man sen under tredje eller fjärde gymnasieåret få testa helt självständigt boende.

    Skolan har också ett rikt utbud av fritidsaktiviteter på kvällarna.Det finns allt man överhuvud taget kan önska sig.

    Sonen var jätteglad och positiv.Hade nog gärna startat praktiken omgående om det varit möjligt.

    Själv känner jag mig otroligt glad och tacksam över att mitt barn kommer att få tillgång till allt detta.Det kommer att ge honom bästa möjliga förutsättningar till ett självständigt vuxenliv.

    Kramar till er alla från en glad Monalill!
  2. 1
    Studiebesök på Gymnasiesärskolan! Vill berätta om vårt besök i tisdags som var så otroligt roligt och positivt så jag tror knappt det är sant!

    När vi kom blev vi väl mottagna.En trevlig tjej följde med oss runt och tittade på Industriprogrammet som sonen är intresserad av.

    Först såg vi grenen för trä-och hantverk och sen grenen för plåt-och svets.
    Lärarna på respektive utbildning berättade om hur undervisningen är upplagd och vad man får lära sig.

    Programmen är 4-åriga,första året sker all undervisning inne på skolan.
    Därefter börjar praktiken,mer för varje läsår.Man läser också kärnämnena sv,ma,eng,data,so/no,idrott samt yrkesteori parallellt.

    Väldigt många får efter avslutad utbildning helt "vanliga"jobb vilket var kul att höra.

    Igår skickade jag in ansökningshandlingar för de 2 praktikveckor sonen ska göra under nästa läsår.Han vill testa båda grenarna och se vad han gillar bäst.

    Vi var också och tittade på hur man bor.(Skolan är belägen i grannkommunen 6 mil från oss)
    Man börjar med att bo tillsammans med 2 andra elever i en lägenhet.
    Naturligtvis får man ett eget rum men delar kök,toa och vardagsrum.Personal finns knuten till varje lägenhet och man får lära sig att handla,laga mat,tvätta,ja allt som ingår i ett hems skötsel.

    Vill man kan man sen under tredje eller fjärde gymnasieåret få testa helt självständigt boende.

    Skolan har också ett rikt utbud av fritidsaktiviteter på kvällarna.Det finns allt man överhuvud taget kan önska sig.

    Sonen var jätteglad och positiv.Hade nog gärna startat praktiken omgående om det varit möjligt.

    Själv känner jag mig otroligt glad och tacksam över att mitt barn kommer att få tillgång till allt detta.Det kommer att ge honom bästa möjliga förutsättningar till ett självständigt vuxenliv.

    Kramar till er alla från en glad Monalill!
  3. Anonym
    #2
    TACK MONALILL
    för att du berättade detta! Jag ska ärligt tala om
    att jag blev aldeles tårögd! Det låter ju kanon!

    Får man fråga vilken del av landet denna skola finns? Vi har ju hela tiden försökt se framåt i våran strävan av att hjälpa barnet o inte bara nuläget och det där lät ju helt kanon!!

    Jag blir så glad att det finns skolor som verkar fungera och att det inte bara är "förvaring" : )
    som förr.
  4. 2
    TACK MONALILL
    för att du berättade detta! Jag ska ärligt tala om
    att jag blev aldeles tårögd! Det låter ju kanon!

    Får man fråga vilken del av landet denna skola finns? Vi har ju hela tiden försökt se framåt i våran strävan av att hjälpa barnet o inte bara nuläget och det där lät ju helt kanon!!

    Jag blir så glad att det finns skolor som verkar fungera och att det inte bara är "förvaring" : )
    som förr.
  5. Medlem sedan
    Apr 2004
    #3

    Vad jag blev glad att du

    uppskattade mitt inlägg.Kände bara att det här måste jag dela med mig av.
    Skolan heter Höghammarskolan och ligger i Bollnäs i Hälsingland.

    Vet inte om det är tillåtet att länka till sidor på forumet så jag säger så här istället:
    Använd googles sökmotor,skriv höghammarskolan som sökord så kommer hemsidan upp som första träff.Där finns mycket roligt och intressant att läsa.

    Säkert finns det gymnasiesärskolor med lika bra upplägg runt om i vårt avlånga land.
    Den här skolan har vår kommun avtal med och ligger närmast så det känns naturligt att söka dit.

    Kram,Monalill
  6. 3
    Vad jag blev glad att du uppskattade mitt inlägg.Kände bara att det här måste jag dela med mig av.
    Skolan heter Höghammarskolan och ligger i Bollnäs i Hälsingland.

    Vet inte om det är tillåtet att länka till sidor på forumet så jag säger så här istället:
    Använd googles sökmotor,skriv höghammarskolan som sökord så kommer hemsidan upp som första träff.Där finns mycket roligt och intressant att läsa.

    Säkert finns det gymnasiesärskolor med lika bra upplägg runt om i vårt avlånga land.
    Den här skolan har vår kommun avtal med och ligger närmast så det känns naturligt att söka dit.

    Kram,Monalill
  7. Anonym
    #4
    Asch Bollnäs!!!
    Har läst om skolan men den ligger alltför långt bort!
    Nu är det ju några år kvar till gymnasiet men man tänker ju dit i alla fall...

    Men du monalill...Tänkte på en sak. särskolan har ju 10 år istället för 9, men mitt barn har ju gått om förskolan också, så hur gör de då?

    Har skrivit på skola också, blev lite negativ igen efter inlägg : (.

    Det är såå svårt att veta vad som är bäst, när man inte ser framtiden! Men skolan i bollnäs verkar helt kanon med många olika val också!
  8. 4
    Asch Bollnäs!!!
    Har läst om skolan men den ligger alltför långt bort!
    Nu är det ju några år kvar till gymnasiet men man tänker ju dit i alla fall...

    Men du monalill...Tänkte på en sak. särskolan har ju 10 år istället för 9, men mitt barn har ju gått om förskolan också, så hur gör de då?

    Har skrivit på skola också, blev lite negativ igen efter inlägg : (.

    Det är såå svårt att veta vad som är bäst, när man inte ser framtiden! Men skolan i bollnäs verkar helt kanon med många olika val också!
  9. Medlem sedan
    Apr 2004
    #5

    Det tionde året

    i särskolan är helt frivilligt.Spelar ingen roll om man gått ett år extra på 6-års.

    En del ungdomar kan ha behov av ett extra år för att hinna bli mogna för gymnasiet,upp till föräldrarna och ungdomen att gemensamt besluta det i så fall.

    Skolan i Bollnäs vet jag har gott rykte i hela landet men som jag skrev igår finns det säkert många fler som gör fantastiskt arbete med våra ungdomar..

    Jag förstår dina tankegångar.Det är svårt att veta och 100% säker kan man aldrig bli.
    Har tittat in ibland under skola och där är det lätt att bli deprimerad och osäker.

    Det mesta jag läst om särskolan där är negativt.Fokuserar nästan enbart på nackdelar och begränsningar.Ofta skrivs det om att man därigenom helt utestänger barnet från möjligheter till högre studier(läs universitet)

    Det är inte sant.
    Skulle den unga människan med intellektuellt funktionshinder vilja och kunna finns visst möjligheten att läsa in grundskolekompetens,gymnasiedi to som vuxenstuderande och därefter kunna söka in.Folkhögskolan kan vara en väg dit om man skulle vilja.

    Allt som är positivt skrivs det mindre om.
    Fördelarna om att i egen takt få tillägna sig kunskaper och färdigheter.
    Att lärare med specialkunskaper vet hur man hanterar inlärningssvårigheter.
    Att få utveckla sina praktiska färdigheter.

    Att få lära sig ett yrke man behärskar och därigenom når självständighet och ett värdigt vuxenliv.

    Jag kan inte för mitt liv förstå varför det ska upplevas som kränkande och negativt.
    Naturligtvis skulle man önska att det fanns en gemensam skola där alla får just sina behov tillgodosedda men dit har vi ännu inte nått.Mitt barn har inte tid att vänta på att den ska komma.


    Det har alltid funnits människor med intellektuella funktionshinder i olika grad så länge det funnits människor på vår jord.Vi föds med olika förutsättningar,vi är alla en del av den biologiska mångpalden.

    Jag tror personligen att mycket handlar om att man kanske inte ännu accepterat sitt barns funktionshinder.Vet av egen erfarenhet att det kan vara en lång och jobbig process.

    Jag har gjort det och handlat därefter i samråd med mitt barn.
    Han är fullt medveten om sitt funktionshinder och vad det innebär.
    Framtiden är ännu inte skriven och de närmaste åren hoppas jag kommer bli både roliga och givande både för honom och oss föräldrar.

    Ni som ofta läser mina inlägg får ha överseende med att jag kanske ofta upprepar mig men det här är viktiga hjärtefrågor för mig.

    Kram till er alla och ha en fin lördag!,
    Monalill
  10. 5
    Det tionde året i särskolan är helt frivilligt.Spelar ingen roll om man gått ett år extra på 6-års.

    En del ungdomar kan ha behov av ett extra år för att hinna bli mogna för gymnasiet,upp till föräldrarna och ungdomen att gemensamt besluta det i så fall.

    Skolan i Bollnäs vet jag har gott rykte i hela landet men som jag skrev igår finns det säkert många fler som gör fantastiskt arbete med våra ungdomar..

    Jag förstår dina tankegångar.Det är svårt att veta och 100% säker kan man aldrig bli.
    Har tittat in ibland under skola och där är det lätt att bli deprimerad och osäker.

    Det mesta jag läst om särskolan där är negativt.Fokuserar nästan enbart på nackdelar och begränsningar.Ofta skrivs det om att man därigenom helt utestänger barnet från möjligheter till högre studier(läs universitet)

    Det är inte sant.
    Skulle den unga människan med intellektuellt funktionshinder vilja och kunna finns visst möjligheten att läsa in grundskolekompetens,gymnasiedi to som vuxenstuderande och därefter kunna söka in.Folkhögskolan kan vara en väg dit om man skulle vilja.

    Allt som är positivt skrivs det mindre om.
    Fördelarna om att i egen takt få tillägna sig kunskaper och färdigheter.
    Att lärare med specialkunskaper vet hur man hanterar inlärningssvårigheter.
    Att få utveckla sina praktiska färdigheter.

    Att få lära sig ett yrke man behärskar och därigenom når självständighet och ett värdigt vuxenliv.

    Jag kan inte för mitt liv förstå varför det ska upplevas som kränkande och negativt.
    Naturligtvis skulle man önska att det fanns en gemensam skola där alla får just sina behov tillgodosedda men dit har vi ännu inte nått.Mitt barn har inte tid att vänta på att den ska komma.


    Det har alltid funnits människor med intellektuella funktionshinder i olika grad så länge det funnits människor på vår jord.Vi föds med olika förutsättningar,vi är alla en del av den biologiska mångpalden.

    Jag tror personligen att mycket handlar om att man kanske inte ännu accepterat sitt barns funktionshinder.Vet av egen erfarenhet att det kan vara en lång och jobbig process.

    Jag har gjort det och handlat därefter i samråd med mitt barn.
    Han är fullt medveten om sitt funktionshinder och vad det innebär.
    Framtiden är ännu inte skriven och de närmaste åren hoppas jag kommer bli både roliga och givande både för honom och oss föräldrar.

    Ni som ofta läser mina inlägg får ha överseende med att jag kanske ofta upprepar mig men det här är viktiga hjärtefrågor för mig.

    Kram till er alla och ha en fin lördag!,
    Monalill
  11. Anonym
    #6
    Ha en fin lördag du också och återigen tack för dina svar : )
  12. 6
    Ha en fin lördag du också och återigen tack för dina svar : )
  13. lenee
    #7

    Skolverket

    VI skolverket ringa eller maila kan du få reda på vilka gymnasiesärskolor i din närhet som fått högsta betyg eller ett mer än godkänt Om jag inte minns fel var det förra året skolveket gjorde en stor översyn över särskolegymnasium och via den utredningen kan du leta efter en skola i er närhet
    Som vanligt instämmer jag men monlill till 1000 % / Lenee
  14. 7
    Skolverket VI skolverket ringa eller maila kan du få reda på vilka gymnasiesärskolor i din närhet som fått högsta betyg eller ett mer än godkänt Om jag inte minns fel var det förra året skolveket gjorde en stor översyn över särskolegymnasium och via den utredningen kan du leta efter en skola i er närhet
    Som vanligt instämmer jag men monlill till 1000 % / Lenee
  15. lilla mi
    #8
    Åh, vad härligt att höra!
    Jag har funderat mycket på gymnasiet för sonens del, men det jag läser ger mig helt klart hopp!
    Dessutom bor vi också 1 timmes resväg från bollnäs, så det är mycket möjligt att han hamnar just där!
  16. 8
    Åh, vad härligt att höra!
    Jag har funderat mycket på gymnasiet för sonens del, men det jag läser ger mig helt klart hopp!
    Dessutom bor vi också 1 timmes resväg från bollnäs, så det är mycket möjligt att han hamnar just där!
  17. Medlem sedan
    Apr 2004
    #9

    Hej lilla mi!

    Det blir kanon för din son isåfall.
    Vill också säga att vad kul att någon mer här på forumet finns i samma område!
    Kram,Monalill
  18. 9
    Hej lilla mi! Det blir kanon för din son isåfall.
    Vill också säga att vad kul att någon mer här på forumet finns i samma område!
    Kram,Monalill
  19. Medlem sedan
    Oct 2003
    #10
    Hej! Låter verkligen toppen! Tror nästan jag tar familjen och flyttar till de underbara hälsingeskogarna ;0) Tack för att du informerar oss! Just nu finns dessa alternativ på vår gymnasiesärskola år 2-4 förutom första året som är grundutbild.

    Serviceområde
    Media / Handel
    Hotell och restaurang
    Mat och boende

    Teknikområde
    Estetiskt skapande
    Fordons- och
    industriteknik
    Industriteknik
    inriktning trä
    Park och trädgård
  20. 10
    Hej! Låter verkligen toppen! Tror nästan jag tar familjen och flyttar till de underbara hälsingeskogarna ;0) Tack för att du informerar oss! Just nu finns dessa alternativ på vår gymnasiesärskola år 2-4 förutom första året som är grundutbild.

    Serviceområde
    Media / Handel
    Hotell och restaurang
    Mat och boende

    Teknikområde
    Estetiskt skapande
    Fordons- och
    industriteknik
    Industriteknik
    inriktning trä
    Park och trädgård
  21. Medlem sedan
    Jun 2008
    #11

    Det ÄR verkligen bra i Bollnäs

    Jag har en dotter som är 19 år som gått i Bollnäs i 2 år nu. Det är det bästa som hänt henne. Om du undrar över nåt så får du gärna höra av dig till mig
    [email protected]

    /Malin
  22. 11
    Det ÄR verkligen bra i Bollnäs Jag har en dotter som är 19 år som gått i Bollnäs i 2 år nu. Det är det bästa som hänt henne. Om du undrar över nåt så får du gärna höra av dig till mig
    [email protected]

    /Malin

Liknande trådar

  1. Studiebesök:)
    By ♥Helena♥ in forum _0803 Marsbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-01-31, 20:42
  2. Studiebesök
    By Sofia m Ludvig in forum _0803 Marsbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-01-28, 08:54
  3. Studiebesök i går
    By Mollsan in forum Förlossning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-26, 10:24
  4. Studiebesök i går
    By Mollsan in forum _0705 Majbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-25, 09:02
  5. Studiebesök
    By Snusmumrikan in forum _0704 Aprilbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-03-30, 13:12
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar