Topimax
Epilepsi
  1. Medlem sedan
    Jan 2008
    #1

    Topimax

    Hej, är ny just här men har annars synts lite grann under autism och utvecklingsstörning. Vi har en underbar dotter som är snart två år. Hon har svår autism och är gravt utvecklingsstörd. Hon har tidigare haft "bakgrundsbrus" på EEG men efter ett andningsuppehåll som resulterade i ambulans till sjukhus m.m. har man efter senaste EEG konstaterat att hon nu har epilepsi. (Hur man presenterar ett barn som utretts i 1 1/2 år i två meningar - jag blir nästan imponerad av mig själv... :-) ). Hon har nu fått Topimax 15 mg. Dom ska hon ta morgon och kväll i en vecka därefter skall dosen gradvis öka. När jag läser bipacksedeln under biverkningar tycker jag det låter skrämmande. Hos mer än 10 % ex.sykisk förvirring, koordinationssvårigheter, dubbelseende, myrkrypningar, talsvårigheter, yrsel, nervositet m.m. Är det någon här som har erfarenhet av det läkemedlet och dess biverkningar? 10 % är mycket tycker jag... Hej så länge!
  2. 1
    Topimax Hej, är ny just här men har annars synts lite grann under autism och utvecklingsstörning. Vi har en underbar dotter som är snart två år. Hon har svår autism och är gravt utvecklingsstörd. Hon har tidigare haft "bakgrundsbrus" på EEG men efter ett andningsuppehåll som resulterade i ambulans till sjukhus m.m. har man efter senaste EEG konstaterat att hon nu har epilepsi. (Hur man presenterar ett barn som utretts i 1 1/2 år i två meningar - jag blir nästan imponerad av mig själv... :-) ). Hon har nu fått Topimax 15 mg. Dom ska hon ta morgon och kväll i en vecka därefter skall dosen gradvis öka. När jag läser bipacksedeln under biverkningar tycker jag det låter skrämmande. Hos mer än 10 % ex.sykisk förvirring, koordinationssvårigheter, dubbelseende, myrkrypningar, talsvårigheter, yrsel, nervositet m.m. Är det någon här som har erfarenhet av det läkemedlet och dess biverkningar? 10 % är mycket tycker jag... Hej så länge!
  3. Medlem sedan
    Oct 2003
    #2
    Hej,
    Välkommen hit! Jag förstår att det känns ledsamt att er dotter fått ep-diagnos, men de allra flesta lyckas hålla epilepsin i schack med rätt medicinering, även om man kan få räkna med att det tar en stund att hitta rätt dos/medicin.

    Jag har en son som är 5 år, med svår epilepsi och utv.störning. Han har nog prövat nästan alla mediciner som finns tror jag, bl a topimax. Den tydligaste biverkan vi tyckte vi märkte av topimax (svårt att säga eftersom han pratar väldigt lite) var att han blev arg. Men medicinen hade ingen positiv effekt hos honom heller, så vi slutade med den efter ett tag.

    Det låter alltid hemskt när man läser bipacksedeln på antiepileptika, men det är ju långt ifrån alla som drabbas av biverkningar. Det är ganska sällan vi upptäckt några biverkningar på de mediciner Rufstrollet haft. Man får ju också väga det mot de svårigheter som epilepsin kan ge, då är ofta medicinernas biverkningar att föredra.

    Oj, det blev långt! Lycka till med medicineringen!
  4. 2
    Hej,
    Välkommen hit! Jag förstår att det känns ledsamt att er dotter fått ep-diagnos, men de allra flesta lyckas hålla epilepsin i schack med rätt medicinering, även om man kan få räkna med att det tar en stund att hitta rätt dos/medicin.

    Jag har en son som är 5 år, med svår epilepsi och utv.störning. Han har nog prövat nästan alla mediciner som finns tror jag, bl a topimax. Den tydligaste biverkan vi tyckte vi märkte av topimax (svårt att säga eftersom han pratar väldigt lite) var att han blev arg. Men medicinen hade ingen positiv effekt hos honom heller, så vi slutade med den efter ett tag.

    Det låter alltid hemskt när man läser bipacksedeln på antiepileptika, men det är ju långt ifrån alla som drabbas av biverkningar. Det är ganska sällan vi upptäckt några biverkningar på de mediciner Rufstrollet haft. Man får ju också väga det mot de svårigheter som epilepsin kan ge, då är ofta medicinernas biverkningar att föredra.

    Oj, det blev långt! Lycka till med medicineringen!
  5. Medlem sedan
    Jan 2008
    #3
    Hej! Tack snälla för svar. Det är intressant det du skriver om din sons biverkning med ilskan. Igår kväll var Tullan på ett strålande humör fram tom 21,45 (hon fick Topimax 18,30). Då blev hon som förbytt och skrek fram tom 00,40. Enligt hennes LSS stöd som var hos henne somnade hon av utmattning och inte av att hon blev tillfreds. Nu kan hon ju annars också få liknande attacker men vi ska vara uppmärksamma på hennes humör. Återigen; tack!
  6. 3
    Hej! Tack snälla för svar. Det är intressant det du skriver om din sons biverkning med ilskan. Igår kväll var Tullan på ett strålande humör fram tom 21,45 (hon fick Topimax 18,30). Då blev hon som förbytt och skrek fram tom 00,40. Enligt hennes LSS stöd som var hos henne somnade hon av utmattning och inte av att hon blev tillfreds. Nu kan hon ju annars också få liknande attacker men vi ska vara uppmärksamma på hennes humör. Återigen; tack!
  7. Medlem sedan
    Mar 2006
    #4
    Hej MariaSofia!
    Min son Lukas har ätit topimax i över ett års tid och jag har inte märkt av några biverkningar. Han får dessutom Suxinutin. Hur många kapslar får din dotter per dag? Lukas får tre kapslar på morgonen och fyra kapslar på kvällen.
  8. 4
    Hej MariaSofia!
    Min son Lukas har ätit topimax i över ett års tid och jag har inte märkt av några biverkningar. Han får dessutom Suxinutin. Hur många kapslar får din dotter per dag? Lukas får tre kapslar på morgonen och fyra kapslar på kvällen.
  9. Medlem sedan
    Dec 2007
    #5
    Hej Min dotter Elvira har topimax,hon har 150g morgon o kväll.Jag har inte märkt nått .Det ända är att hon blev väldigt trött av den men det försvann.Elvira är sen mycke sen i sin utveckling men vet inte om det berår på medicinerna eller att hon har en hjärnskada.Du skriver att hon kan få skrik attacker,det har Elvira i bland o somnar också av ren uttmattning.De kanske har nått med topimax att göra.Ha det bra
  10. 5
    Hej Min dotter Elvira har topimax,hon har 150g morgon o kväll.Jag har inte märkt nått .Det ända är att hon blev väldigt trött av den men det försvann.Elvira är sen mycke sen i sin utveckling men vet inte om det berår på medicinerna eller att hon har en hjärnskada.Du skriver att hon kan få skrik attacker,det har Elvira i bland o somnar också av ren uttmattning.De kanske har nått med topimax att göra.Ha det bra
  11. Medlem sedan
    Jan 2008
    #6
    Hej! Det är tydligen ett schema hon skall äta efter för att till slut komma upp i full dos. Jag tror det är runt fem veckor innan hon är där. Nu är vi fortfarande inne på första veckan och då äter hon 15 mg morgon och kväll. Kanske en dum fråga, men hur märker ni att Lukas får anfall? Vi kan inte "se" på Tullan att hon får det. Vad jag förstår får många "anfall" utan att krampa och tugga fradga som vi lekmän tror. För två veckor sedan slutade Tullan andas. Jag hittade henne alldeles blå i ansiktet och läpparna och utan andning. Det slutade med ambulansfärd, men allting gick till slut bra. Det var på EEGt dom tog efteråt som dom såg att hon hade epilepsi och dom trodde att hon fått ett anfall. Tack för att du svarade! Sköt om dig!
  12. 6
    Hej! Det är tydligen ett schema hon skall äta efter för att till slut komma upp i full dos. Jag tror det är runt fem veckor innan hon är där. Nu är vi fortfarande inne på första veckan och då äter hon 15 mg morgon och kväll. Kanske en dum fråga, men hur märker ni att Lukas får anfall? Vi kan inte "se" på Tullan att hon får det. Vad jag förstår får många "anfall" utan att krampa och tugga fradga som vi lekmän tror. För två veckor sedan slutade Tullan andas. Jag hittade henne alldeles blå i ansiktet och läpparna och utan andning. Det slutade med ambulansfärd, men allting gick till slut bra. Det var på EEGt dom tog efteråt som dom såg att hon hade epilepsi och dom trodde att hon fått ett anfall. Tack för att du svarade! Sköt om dig!
  13. Medlem sedan
    Jan 2008
    #7
    Hm... jag lyckades svara under fel signatur. Se under "mamma till Elvira". Snurrig idag tror jag...
  14. 7
    Hm... jag lyckades svara under fel signatur. Se under "mamma till Elvira". Snurrig idag tror jag...
  15. Medlem sedan
    Jan 2008
    #8
    Nu förstår jag ingenting. Det är nog inte fel på mig trots allt. Hoppas du hittar mina svar ändå...
  16. 8
    Nu förstår jag ingenting. Det är nog inte fel på mig trots allt. Hoppas du hittar mina svar ändå...

Liknande trådar

  1. nedtrappning av topimax
    By Mamma till Elvira in forum Epilepsi
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-11-03, 18:53
  2. Topimax
    By Mamma till Elvira in forum Epilepsi
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-10, 17:38
  3. Topimax
    By Viveca in forum Epilepsi
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-28, 17:01
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar