ansökan
Vårdbidrag/försäkringar
  1. anonymt namn
    #1

    ansökan

    Vad händer om man ansöker om vårdbidrag?

    Först måste man ju har läkarintyg, men blir man då automatiskt
    inkopplad på hab eller något?

    Kan någon förklara så mkt som möjligt om detta medför annat
    man bör tänka på?

    Tack på förhand.
  2. 1
    ansökan Vad händer om man ansöker om vårdbidrag?

    Först måste man ju har läkarintyg, men blir man då automatiskt
    inkopplad på hab eller något?

    Kan någon förklara så mkt som möjligt om detta medför annat
    man bör tänka på?

    Tack på förhand.
  3. Medlem sedan
    Dec 2007
    #2
    Hej ! Kan berätta hur det var för våran del, vilket jag tror även gäller för alla. Vi sökte vårdbidrag när våran son fått diagnosen på barn- och ungdomspsykiatrin. I samband med att vi fick återföring( psykologen m,fl redogorde vad de kommit fram till) så informerade dom om våran rätt till habiliteringen och vi fick själva godkänna att de fick skicka kopior av journalen till habiliteringen. Läkarintyget ansökte vi själva om senare när det var dags för oss att söka vårdbidrag. Det bifogade vi med ansökningen till Försäkringskassan. Hoppas att jag kunnat svara på din fråga ! Om inte... fråga igen !!
  4. 2
    Hej ! Kan berätta hur det var för våran del, vilket jag tror även gäller för alla. Vi sökte vårdbidrag när våran son fått diagnosen på barn- och ungdomspsykiatrin. I samband med att vi fick återföring( psykologen m,fl redogorde vad de kommit fram till) så informerade dom om våran rätt till habiliteringen och vi fick själva godkänna att de fick skicka kopior av journalen till habiliteringen. Läkarintyget ansökte vi själva om senare när det var dags för oss att söka vårdbidrag. Det bifogade vi med ansökningen till Försäkringskassan. Hoppas att jag kunnat svara på din fråga ! Om inte... fråga igen !!
  5. Anonym
    #3
    Tack för svaret!
    Men jag undrar det var ju ett tag sedan vi fick diagnos...måste man träffa läkare igen eller räcker det med att ringa?

    Har hört att man måste söka igen efter ett tag..måste man då träffa läkare igen eller skickar han automatiskt?
  6. 3
    Tack för svaret!
    Men jag undrar det var ju ett tag sedan vi fick diagnos...måste man träffa läkare igen eller räcker det med att ringa?

    Har hört att man måste söka igen efter ett tag..måste man då träffa läkare igen eller skickar han automatiskt?
  7. Medlem sedan
    Jan 2004
    #4
    Du kan ansöka först och komma med läkarintyget i efterhand, det betalas nämligen ut från den dag de får in ansökan. Dock ska läkarintyget vara nytt, och helst vara utförligt, inte bara diagnos utan även praktiska svårigheter och merjobb det ger er.

    Du behöver ju inte bli inkopplad på hab oavsett, men de kan säkert ge stöd. Prata med läkaren om det.

    I ansökan beskriver du allt merjobb ni gör, så utförligt som möjligt. Skicka in, sedan har ni ett möte där du förklarar ännu mer.
    Ibland får man beslut på två år, men beroende på diagnos kan man få det beviljat tills barnet blir 19 och man behöver inte söka om.

    Om man behöver söka om måste man ha ett nytt läkarinyg.
  8. 4
    Du kan ansöka först och komma med läkarintyget i efterhand, det betalas nämligen ut från den dag de får in ansökan. Dock ska läkarintyget vara nytt, och helst vara utförligt, inte bara diagnos utan även praktiska svårigheter och merjobb det ger er.

    Du behöver ju inte bli inkopplad på hab oavsett, men de kan säkert ge stöd. Prata med läkaren om det.

    I ansökan beskriver du allt merjobb ni gör, så utförligt som möjligt. Skicka in, sedan har ni ett möte där du förklarar ännu mer.
    Ibland får man beslut på två år, men beroende på diagnos kan man få det beviljat tills barnet blir 19 och man behöver inte söka om.

    Om man behöver söka om måste man ha ett nytt läkarinyg.
  9. Anonym
    #5
    Tack så mycket då vet jag : )
  10. 5
    Tack så mycket då vet jag : )
  11. Anonym
    #6
    förresten...


    Måste barnet vara med till läkaren när intyget fås?
    Jag menar man kanske inte vill prata om precis vad som helst då...
  12. 6
    förresten...


    Måste barnet vara med till läkaren när intyget fås?
    Jag menar man kanske inte vill prata om precis vad som helst då...
  13. Medlem sedan
    Dec 2007
    #7
    Nej det är ju förståeligt, jag skulle tro att läkaren vill träffa barnet om det var ett tag sedan ni fick diagnosen, men å andra sidan så kan ju inte läkaren på ett enda besök bilda sig en uppfattning om barnet. Ett enskilt samtal mellan dig/er och läkaren kommer säkerligen också att ske. Lycka till!
  14. 7
    Nej det är ju förståeligt, jag skulle tro att läkaren vill träffa barnet om det var ett tag sedan ni fick diagnosen, men å andra sidan så kan ju inte läkaren på ett enda besök bilda sig en uppfattning om barnet. Ett enskilt samtal mellan dig/er och läkaren kommer säkerligen också att ske. Lycka till!
  15. Medlem sedan
    Jan 2004
    #8
    H*n vill nog träffa barnet. Ta med alla tidigare journaler, eller skicka dem innan så kan h*n läsa på.
  16. 8
    H*n vill nog träffa barnet. Ta med alla tidigare journaler, eller skicka dem innan så kan h*n läsa på.

Liknande trådar

  1. Lss-ansökan.
    By Maja Gräddnos in forum Autismspektrum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-01-12, 13:00
  2. Ansökan
    By allimaca in forum Ordet är fritt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2009-05-29, 11:11
  3. LSS-ansökan?
    By -sl- in forum Autismspektrum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-04-09, 20:20
  4. vb ansökan
    By lotten242 in forum Vårdbidrag/försäkringar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-12, 09:03
  5. Ansökan
    By Mammadoc in forum Språk- och talstörningar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-07, 08:14
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar