Ang. disk. om bl.a. autism
Kropp & hälsa
  1. Medlem sedan
    Jul 2001
    #1

    Ang. disk. om bl.a. autism

    Även jag är övertygad om att det finns former av (grav) autism, som har biologisk bakgrund. Att frågan totalt sett dock inte är så enkel visar den här studien, presenterad i Dagens Medicin:

    http://www.dagensmedicin.se//nyheter...utis/index.xml
  2. 1
    Ang. disk. om bl.a. autism Även jag är övertygad om att det finns former av (grav) autism, som har biologisk bakgrund. Att frågan totalt sett dock inte är så enkel visar den här studien, presenterad i Dagens Medicin:

    http://www.dagensmedicin.se//nyheter...utis/index.xml
  3. Medlem sedan
    Jan 2007
    #2
    Jag anser dock att det är helt förståeligt att föräldrar med psykiska problem har större risk för att få barn med psykiska problem om vi nu kan kalla autism för det eller inte. Eftersom det finns en stark ärftlighet i detta. Men att föräldern kan ha en annan form av problem än barnet men ändock ett psykologiskt problem.

    Om du går till källan som den löjligt korta artikeln referar till så kan du där läsa att denna studie ger mer stöd för den genetiska forskningen inom området. Det står bland annat ganska högt upp i ursprungsartikeln under "conclusions".
  4. 2
    Jag anser dock att det är helt förståeligt att föräldrar med psykiska problem har större risk för att få barn med psykiska problem om vi nu kan kalla autism för det eller inte. Eftersom det finns en stark ärftlighet i detta. Men att föräldern kan ha en annan form av problem än barnet men ändock ett psykologiskt problem.

    Om du går till källan som den löjligt korta artikeln referar till så kan du där läsa att denna studie ger mer stöd för den genetiska forskningen inom området. Det står bland annat ganska högt upp i ursprungsartikeln under "conclusions".
  5. Medlem sedan
    Aug 2006
    #3

    Som du säkert vet...

    ..så fick många med olika former av autism diagnoserna schizofreni och personlighetsstörning tidigare när kunskapen om autism var sämre. Naturligtvis hittar du då dessa diagnoser i större utsträckning hos föräldrarna till dagens barn med autism.

    Lindriga former till autism leder som du säkert också känner till, till att barnen blir mobbade i skolan i mycket stor utsträckning. Ofta fortsätter mobbingen i olika former i vuxen ålder. Att omfattande mobbing leder till depressioner är inte speciellt förvånande. Miljön har en betydande roll i vissa samanhang.

    Att ha ett barn med autism är också en faktor som kan leda till depressioner oavsett diagnos eller inte.

    Att du då hittar depressioner i stärre utsträckning hos föräldrar till barn med autism är därför helt naturligt.
    Happiness is a choice!
  6. 3
    Som du säkert vet... ..så fick många med olika former av autism diagnoserna schizofreni och personlighetsstörning tidigare när kunskapen om autism var sämre. Naturligtvis hittar du då dessa diagnoser i större utsträckning hos föräldrarna till dagens barn med autism.

    Lindriga former till autism leder som du säkert också känner till, till att barnen blir mobbade i skolan i mycket stor utsträckning. Ofta fortsätter mobbingen i olika former i vuxen ålder. Att omfattande mobbing leder till depressioner är inte speciellt förvånande. Miljön har en betydande roll i vissa samanhang.

    Att ha ett barn med autism är också en faktor som kan leda till depressioner oavsett diagnos eller inte.

    Att du då hittar depressioner i stärre utsträckning hos föräldrar till barn med autism är därför helt naturligt.
  7. Medlem sedan
    Aug 2004
    #4
    Det är alltid en fördel att läsa lite mer än enkla sammanfattningar som inte redogör för vad det faktiskt står:
    CONCLUSIONS. This large population study supports the potential for familial aggregation of psychiatric conditions that may provide leads for future investigations of heritable forms of autism.
  8. 4
    Det är alltid en fördel att läsa lite mer än enkla sammanfattningar som inte redogör för vad det faktiskt står:
    CONCLUSIONS. This large population study supports the potential for familial aggregation of psychiatric conditions that may provide leads for future investigations of heritable forms of autism.
  9. Medlem sedan
    Nov 2006
    #5

    Ge dig!

    Varför kan du inte bara lägga ner, har du behov av att skuldbelägga oss mammor som har barn med autism. Är det viktigt för dig att gång på gång visa dina sk studier? Du får gärna tro att vi mammor gör så våra barn får autism, men varför måste du ta upp det hela tiden och skriva nya inlägg ? Gör du det för att provocera?
  10. 5
    Ge dig! Varför kan du inte bara lägga ner, har du behov av att skuldbelägga oss mammor som har barn med autism. Är det viktigt för dig att gång på gång visa dina sk studier? Du får gärna tro att vi mammor gör så våra barn får autism, men varför måste du ta upp det hela tiden och skriva nya inlägg ? Gör du det för att provocera?
  11. Medlem sedan
    Jul 2001
    #6
    Nej, inte alls, utan för att verkligheten i frågan intresserar mig av personliga skäl.
  12. 6
    Nej, inte alls, utan för att verkligheten i frågan intresserar mig av personliga skäl.
  13. Medlem sedan
    Jul 2001
    #7
    Varför ANDRA former av psykisk ohälsa genetiskt skulle leda till att man får barn med autism kan man ju fråga sig. Hur som helst är det EN av flera möjliga tolkningar, som, i det här fallet, biologiskt orienterade forskare VÄLJER att göra. Det går emellertid att lika väl göra en psykosocialt baserad tolkning, men sådana VÄLJER biologiskt orienterade forskare regelmässigt bort.
  14. 7
    Varför ANDRA former av psykisk ohälsa genetiskt skulle leda till att man får barn med autism kan man ju fråga sig. Hur som helst är det EN av flera möjliga tolkningar, som, i det här fallet, biologiskt orienterade forskare VÄLJER att göra. Det går emellertid att lika väl göra en psykosocialt baserad tolkning, men sådana VÄLJER biologiskt orienterade forskare regelmässigt bort.
  15. Medlem sedan
    Jul 2001
    #8
    Flertalet av dina förklaringsförslag är så krystade och logiskt långsökta, Nilsfar, att det inte finns anledning att kommentera dem.
  16. 8
    Flertalet av dina förklaringsförslag är så krystade och logiskt långsökta, Nilsfar, att det inte finns anledning att kommentera dem.
  17. Medlem sedan
    Jul 2001
    #9
    Din egenkonstruerade vetenskap finns det inget som helst skäl att bemöta, Lorena.
  18. 9
    Din egenkonstruerade vetenskap finns det inget som helst skäl att bemöta, Lorena.
  19. Medlem sedan
    Aug 2006
    #10

    Det mesta som jag...

    ...tagit upp finns väl dokumenterat. Enda anledningen till att du upplever det krystat är att det krockar med din personliga uppfattning.

    Du bevisar återigen att det enda du ser i en berättelse är det som bekräftar din egen världsbild.
    Happiness is a choice!
  20. 10
    Det mesta som jag... ...tagit upp finns väl dokumenterat. Enda anledningen till att du upplever det krystat är att det krockar med din personliga uppfattning.

    Du bevisar återigen att det enda du ser i en berättelse är det som bekräftar din egen världsbild.
  21. Medlem sedan
    Jul 2001
    #11
    Det du beskriver är inget som kan "dokumenteras", Nilsfar, utan det handlar - som vanligt - om tolkningar! Du gör dina tolkningar, jag gör mina. (Och vi kan båda mana fram understöd från "sakkunniga"!)
  22. 11
    Det du beskriver är inget som kan "dokumenteras", Nilsfar, utan det handlar - som vanligt - om tolkningar! Du gör dina tolkningar, jag gör mina. (Och vi kan båda mana fram understöd från "sakkunniga"!)
  23. Medlem sedan
    Aug 2006
    #12

    Vilken av punkterna...

    ...är det som du anser inte stämmer?
    Happiness is a choice!
  24. 12
    Vilken av punkterna... ...är det som du anser inte stämmer?
  25. Medlem sedan
    Jul 2001
    #13
    Om vi bortser från att psykiatrisk diagnostik är allt annat än en exakt vetenskap, så har väl sannolikt studien från Karolinska försökt ta hänsyn till ev. "feldiagnostik", eftersom den annars skulle bli ganska meningslös.

    Vad som är hönan och ägget, när det gäller lindrig autism och depressioner, är givetvis en tolkningsfråga!

    Huruvida depressioner hos föräldrar är orsakade av barnens autism, eller egentligen har djupare och tidigare orsaker, är - även det - en tolkningsfråga. (Studien talar också om ett starkare samband, om föräldern har fått diagnos tidigare än barnet.)

    Det går alltså inte att dra den sortens slutsatser som du gör - eller att utesluta andra orsakssamband.
  26. 13
    Om vi bortser från att psykiatrisk diagnostik är allt annat än en exakt vetenskap, så har väl sannolikt studien från Karolinska försökt ta hänsyn till ev. "feldiagnostik", eftersom den annars skulle bli ganska meningslös.

    Vad som är hönan och ägget, när det gäller lindrig autism och depressioner, är givetvis en tolkningsfråga!

    Huruvida depressioner hos föräldrar är orsakade av barnens autism, eller egentligen har djupare och tidigare orsaker, är - även det - en tolkningsfråga. (Studien talar också om ett starkare samband, om föräldern har fått diagnos tidigare än barnet.)

    Det går alltså inte att dra den sortens slutsatser som du gör - eller att utesluta andra orsakssamband.
  27. Medlem sedan
    Jan 2007
    #14
    Du kan ju läsa ursprungsartikeln. Det är inte jag som skrivit den.

    Jag förstår inte varför du skriver inlägg om samma sak när du inte ens kan kolla igenom att dina källor tycker som du.
  28. 14
    Du kan ju läsa ursprungsartikeln. Det är inte jag som skrivit den.

    Jag förstår inte varför du skriver inlägg om samma sak när du inte ens kan kolla igenom att dina källor tycker som du.
  29. Medlem sedan
    Jan 2007
    #15
    Håll dig till verkligheten då.
  30. 15
    Håll dig till verkligheten då.
  31. Medlem sedan
    Jan 2007
    #16
    Vi vet bra vid det här laget hur du TOLKAR och vad du TYCKER. Kanske det är bra så?
  32. 16
    Vi vet bra vid det här laget hur du TOLKAR och vad du TYCKER. Kanske det är bra så?
  33. Medlem sedan
    Jul 2001
    #17
    Det var inte vad de tycker jag var intresserad av, utan resultatet av studien.
  34. 17
    Det var inte vad de tycker jag var intresserad av, utan resultatet av studien.
  35. Medlem sedan
    Jul 2001
    #18
    Har inte jag, precis som alla andra, rätt att göra mina tolkningar, Lorena?
  36. 18
    Har inte jag, precis som alla andra, rätt att göra mina tolkningar, Lorena?
  37. Medlem sedan
    Jul 2001
    #19
    "Verkligheten"? Vems "verklighet"?
  38. 19
    "Verkligheten"? Vems "verklighet"?
  39. Medlem sedan
    Jan 2007
    #20
    Menar du med resultat conclusions? Ja läs då det stycket, sakta...
  40. 20
    Menar du med resultat conclusions? Ja läs då det stycket, sakta...
Sidan 1 av 6 123 ... SistaSista

Liknande trådar

  1. kan nån ta min disk...
    By mandelblomma in forum Ordet är fritt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-10-17, 19:26
  2. Disk då
    By SessanP in forum Ordet är fritt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-08-09, 21:41
  3. På tal om disk
    By Terese A in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-01-04, 13:06
  4. Män och disk
    By vinecooler in forum Mammasnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-11-21, 21:39
  5. Disk- enkät
    By LOx in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-10-17, 17:00
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar