Att tycka att alla får göra som man vill
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Apr 2008
    #1

    Att tycka att alla får göra som man vill

    är ju en jättebra åsikt att ta till.
    Är rosa skjortor snygga? "Alla får ha vad de vill".
    Är lägenhet eller villa bättre? "Alla får bo var de vill"
    Är rakat kön sexigt? "Alla gör som de vill"


    Alltså, är det någon som tror att alla inte har, bor, gör som de själva tycker är bäst eller som fungerar bäst för dem just för tillfället? Hindrar det MIG från att ha en åsikt om färger, boende eller sex bara för att alla har tillåtelse att göra som de vill?

    För övrigt gillar jag rosa, tycker bäst om villaboende och tycker inte att rakade kön är sexiga. Antingen får man raka nonstop eller så har man sex med ett rivjärn.
  2. 1
    Att tycka att alla får göra som man vill är ju en jättebra åsikt att ta till.
    Är rosa skjortor snygga? "Alla får ha vad de vill".
    Är lägenhet eller villa bättre? "Alla får bo var de vill"
    Är rakat kön sexigt? "Alla gör som de vill"


    Alltså, är det någon som tror att alla inte har, bor, gör som de själva tycker är bäst eller som fungerar bäst för dem just för tillfället? Hindrar det MIG från att ha en åsikt om färger, boende eller sex bara för att alla har tillåtelse att göra som de vill?

    För övrigt gillar jag rosa, tycker bäst om villaboende och tycker inte att rakade kön är sexiga. Antingen får man raka nonstop eller så har man sex med ett rivjärn.
  3. Medlem sedan
    Dec 2003
    #2

    Mmm, som jag ser det

    så skall man naturligtvis tycka, och säga vad man tycker... gärna på ett konstruktivt sätt om det går.

    Men sen finns det alltid en gräns när ens tyckande - särskilt om man låter sig bli en del av en mobb, som ger sig på något för dagen lovligt byte - blir en del av en förtryckarmekanism.

    Man skall ha lagt av långt innan man kommer så långt. Anser jag.
    aka Sulan
  4. 2
    Mmm, som jag ser det så skall man naturligtvis tycka, och säga vad man tycker... gärna på ett konstruktivt sätt om det går.

    Men sen finns det alltid en gräns när ens tyckande - särskilt om man låter sig bli en del av en mobb, som ger sig på något för dagen lovligt byte - blir en del av en förtryckarmekanism.

    Man skall ha lagt av långt innan man kommer så långt. Anser jag.
  5. Medlem sedan
    Jun 2002
    #3
    självklart får man tycka precis som man vill du får gilla rosa och ngn får säga att rosa är skit fult.

    vad jag reagerade på med rakningsdiskusionen var att man lägger in värderingar i helrakade människor att dom ska vara si eller så.. det förvånad mej att man tror att en människor som är helrakade är omogna eller har svårt med orgasmer eller vad det nu va.. likväl som att killar som bär sosa ska vara fikusar eller ja what ever, tjejor som tattuerar sig är white trash ...

    självklart får alla tycka och ha vad man vill, jag personligen älskar åsiktsfrihet och indivdualitet.
    men blir mest konfunderad över hur man lägger in väderingar på hur man är om man gör, tycker eller har vissa saker.

    det är bara _min_ åsikt
  6. 3
    självklart får man tycka precis som man vill du får gilla rosa och ngn får säga att rosa är skit fult.

    vad jag reagerade på med rakningsdiskusionen var att man lägger in värderingar i helrakade människor att dom ska vara si eller så.. det förvånad mej att man tror att en människor som är helrakade är omogna eller har svårt med orgasmer eller vad det nu va.. likväl som att killar som bär sosa ska vara fikusar eller ja what ever, tjejor som tattuerar sig är white trash ...

    självklart får alla tycka och ha vad man vill, jag personligen älskar åsiktsfrihet och indivdualitet.
    men blir mest konfunderad över hur man lägger in väderingar på hur man är om man gör, tycker eller har vissa saker.

    det är bara _min_ åsikt
  7. Medlem sedan
    Jan 2004
    #4
    Nääääää, jag håller med så då blir det ju inte bara din åsikt
  8. 4
    Nääääää, jag håller med så då blir det ju inte bara din åsikt
  9. Medlem sedan
    Apr 2008
    #5
    Fast det är väldigt naturligt att man gör så. Om någon har en sportbil så får man skämta hej vilt om vad anledningarna till det är och man antar också att det är någon välbärgad person. Fördomar grundar sig ju ofta i någonting. Ofta, inte alltid. Vissa fördomar är också okej att ha och andra får man absolut inte yppa. En fördom är ju ofta rätt oskyldig - så fort man kommer förbi det första intrycket (som inte alls varar) så faller ju alla fördomar för den verkliga personen.
  10. 5
    Fast det är väldigt naturligt att man gör så. Om någon har en sportbil så får man skämta hej vilt om vad anledningarna till det är och man antar också att det är någon välbärgad person. Fördomar grundar sig ju ofta i någonting. Ofta, inte alltid. Vissa fördomar är också okej att ha och andra får man absolut inte yppa. En fördom är ju ofta rätt oskyldig - så fort man kommer förbi det första intrycket (som inte alls varar) så faller ju alla fördomar för den verkliga personen.
  11. Medlem sedan
    Jun 2002
    #6
    då e man inte helt själv då....

    ahhhh nu ska jag ut i solen å dricka kaffe med en kompis i centrum.. ska jag hälsa ? ha en bra dag kram
  12. 6
    då e man inte helt själv då....

    ahhhh nu ska jag ut i solen å dricka kaffe med en kompis i centrum.. ska jag hälsa ? ha en bra dag kram
  13. Medlem sedan
    Apr 2008
    #7
    Ja, kallar man det mobb så låter det ju illa. Grupper för åsikter är dock vanliga - religiösa sammanslutningar, politiska partier, tennisklubbar, golfklubbar, ja, du förstår. En åsikt behöver inte betyda att man förtrycker någon annan! Jag förstår inte varför du säger så? Åsikter är EN sak. Förtryck en HELT annan. Annars skulle man ju inte tillåta olika sammanslutningar om man anser att motsättande åsikter är förtryck och hindrande ev handlingsfriheten.
  14. 7
    Ja, kallar man det mobb så låter det ju illa. Grupper för åsikter är dock vanliga - religiösa sammanslutningar, politiska partier, tennisklubbar, golfklubbar, ja, du förstår. En åsikt behöver inte betyda att man förtrycker någon annan! Jag förstår inte varför du säger så? Åsikter är EN sak. Förtryck en HELT annan. Annars skulle man ju inte tillåta olika sammanslutningar om man anser att motsättande åsikter är förtryck och hindrande ev handlingsfriheten.
  15. Medlem sedan
    Jun 2002
    #8
    tja jag vet inte om det är "naturligt" att ha fördomar..

    själv gillar jag inte alls fördommar eller generalisering alls, och jag försöker inte ha några förutfattade meningar om folk. för jag har faktiskt inte förstått varför man ska ha det. oavsett var du är ifrån och hur du ser ut så finns du ju idioter, underbara männsikor, ömma, hårda, kloka, dumma i alla klasser. så att ha fördommar är bara onödligt man är som man är.

    men de e bara så jag tycker å tänker... nu ska jag ut i solen å fika *bye bye*
  16. 8
    tja jag vet inte om det är "naturligt" att ha fördomar..

    själv gillar jag inte alls fördommar eller generalisering alls, och jag försöker inte ha några förutfattade meningar om folk. för jag har faktiskt inte förstått varför man ska ha det. oavsett var du är ifrån och hur du ser ut så finns du ju idioter, underbara männsikor, ömma, hårda, kloka, dumma i alla klasser. så att ha fördommar är bara onödligt man är som man är.

    men de e bara så jag tycker å tänker... nu ska jag ut i solen å fika *bye bye*
  17. Medlem sedan
    Jun 2007
    #9
    Den som är utan fördomar kan kasta första stenen - och ingen sten blev kastad.
  18. 9
    Den som är utan fördomar kan kasta första stenen - och ingen sten blev kastad.
  19. Medlem sedan
    Jun 2002
    #10
    vill inte att ni tror att jag försöker utmåla mej själv som perfekt eller fördomsfri eller nått sånt och jag menar inte att "kasta sten" bara uttrycka en åsikt eller en undran! men nu måste jag rusa till bussen c u all later
  20. 10
    vill inte att ni tror att jag försöker utmåla mej själv som perfekt eller fördomsfri eller nått sånt och jag menar inte att "kasta sten" bara uttrycka en åsikt eller en undran! men nu måste jag rusa till bussen c u all later
  21. Medlem sedan
    Nov 2001
    #11
    Tycker det är lite skillnad, när det gäller ex rakat kön, att ha åsikt om just grejjen, eller åsikt om andras åsikt. Dvs jag tycker att helrakat kön är osexigt och otrevligt. Däremot så har jag ingen åsikt om andras åsikt om de tycker det är sexigt.
    Det är liksom en "värdslig" sak.
    Däremot kan jag ha mkt åsikter om andras åsikter när det gäller rasism, pedofili osv.
  22. 11
    Tycker det är lite skillnad, när det gäller ex rakat kön, att ha åsikt om just grejjen, eller åsikt om andras åsikt. Dvs jag tycker att helrakat kön är osexigt och otrevligt. Däremot så har jag ingen åsikt om andras åsikt om de tycker det är sexigt.
    Det är liksom en "värdslig" sak.
    Däremot kan jag ha mkt åsikter om andras åsikter när det gäller rasism, pedofili osv.
  23. Medlem sedan
    Nov 2001
    #12
    Givetvis är det naturligt att ha fördomar. Alla har det. Däremot så är det skillnad om man är medveten om sina fördomar och omedveten. Och hur man agerar, handlar utifrån fördomarna.
  24. 12
    Givetvis är det naturligt att ha fördomar. Alla har det. Däremot så är det skillnad om man är medveten om sina fördomar och omedveten. Och hur man agerar, handlar utifrån fördomarna.
  25. Medlem sedan
    Aug 1999
    #13
    Vad som är sexigt eller inte är ju något som är otroligt individuellt. För mig är det ungefär lika "illa" att gilla helrakat som att gilla husvagnssemester
  26. 13
    Vad som är sexigt eller inte är ju något som är otroligt individuellt. För mig är det ungefär lika "illa" att gilla helrakat som att gilla husvagnssemester
  27. Gretah
    #14
    Om vi aldrig fick säga våran åsikt pga att "alla gör och tycker som de vill bäst själva"...då behöver vi inte såna här forum och det skulle plötsligt bli väldigt tyst, för vad ska man då prata om?
  28. 14
    Om vi aldrig fick säga våran åsikt pga att "alla gör och tycker som de vill bäst själva"...då behöver vi inte såna här forum och det skulle plötsligt bli väldigt tyst, för vad ska man då prata om?
  29. Gretah
    #15
    Ja, man kan faktiskt ha fördomar om en sån enkel sak som vilket smör som ska stå på bordet till smörgåsar. "Bregott ska det vara å in i det här köket kommer inget annat"...typ Fördomar har alla och allt måste inte handla om de stora tunga fördomarna som rasism tex.
  30. 15
    Ja, man kan faktiskt ha fördomar om en sån enkel sak som vilket smör som ska stå på bordet till smörgåsar. "Bregott ska det vara å in i det här köket kommer inget annat"...typ Fördomar har alla och allt måste inte handla om de stora tunga fördomarna som rasism tex.
  31. Medlem sedan
    Aug 1999
    #16
    Fast att alla får göra som de vill innebär väl inte att jag inte får tycka, eller? Jag tycker massor av saker om vad folk gör - men det som blir trist är ju om någon känner att de behöver ändra på sig och göra något som de inte vill baserat på vad folk tycker.
  32. 16
    Fast att alla får göra som de vill innebär väl inte att jag inte får tycka, eller? Jag tycker massor av saker om vad folk gör - men det som blir trist är ju om någon känner att de behöver ändra på sig och göra något som de inte vill baserat på vad folk tycker.
  33. Gretah
    #17
    Nej det är ju det jag säger.
  34. 17
    Nej det är ju det jag säger.
  35. Medlem sedan
    Dec 2003
    #18

    Har du aldrig sett det?

    Att en mobb kan uppstå? det händer här, det händer i pressen, i skolan, arbetslivet, överallt.

    Eller menar du att jag borde syfta på något specifikt härinne? För det gör jag inte.

    Det kanske finns nån gemensam nämnare i den typen av saker som brukar generera mobbar.... att man kan koppla det till "moral" på ett eller annat sätt. Snarare är sakfrågor alltså.
    (funderar löst)
    aka Sulan
  36. 18
    Har du aldrig sett det? Att en mobb kan uppstå? det händer här, det händer i pressen, i skolan, arbetslivet, överallt.

    Eller menar du att jag borde syfta på något specifikt härinne? För det gör jag inte.

    Det kanske finns nån gemensam nämnare i den typen av saker som brukar generera mobbar.... att man kan koppla det till "moral" på ett eller annat sätt. Snarare är sakfrågor alltså.
    (funderar löst)
  37. Medlem sedan
    Dec 2003
    #19

    absolut! valet står ju mellan

    att agera efter dem eller ej!

    Och mellan att försöka bearbeta dem eller inte.
    aka Sulan
  38. 19
    absolut! valet står ju mellan att agera efter dem eller ej!

    Och mellan att försöka bearbeta dem eller inte.
  39. Medlem sedan
    Mar 2003
    #20

    Klart du får ha en åsikt..

    ..likväl som jag "tycker att man får göra som man vill" vad gäller rakade kön. Är inte en åsikt som är "bra att ta till" i mitt fall utan jag tycker verkligen så. Vi verkar ju för mångfald i alla andra avseenden så varför inte vad gäller detta?
  40. 20
    Klart du får ha en åsikt.. ..likväl som jag "tycker att man får göra som man vill" vad gäller rakade kön. Är inte en åsikt som är "bra att ta till" i mitt fall utan jag tycker verkligen så. Vi verkar ju för mångfald i alla andra avseenden så varför inte vad gäller detta?
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Ett ord till alla er som vill göra VUL
    By Anonym in forum _0606 Junibarn
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2016-01-25, 11:05
  2. Vill ni tycka till?
    By Vittel in forum Mat & dryck
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-10, 10:22
  3. Vill ni tycka till?
    By Sopheía in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-06-12, 08:47
  4. Tycka vad man vill, men -
    By MrsW in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-05-13, 15:14
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar