Olika regler hos kompisar..
Stora barn
  1. anonymt namn
    #1

    Olika regler hos kompisar..

    Hur gör ni när regler inte stämmer hos kompisar, som tex min son får inte spela dataspel och liknade när han har kompisar hemma.

    Jag tycker att barnen kan vara ute och leka särskilt när det är fint väder. Men nu har sonen börjat gå hem till kompisar för där får han spela hur mycket som helst, det finns inga regler alls för detta så de kan vara inne en hel dag och bara spela. Kompisar är å andra sidan inte pigga på att komma till oss eftersom de inte får spela dataspel här.. Umgås inte barn idag på annat sätt än framför dator och nitendo??

    Jag tycker det hela är jättesvårt för min son får ju låg status i kompiskretsen eftersom de inte får spela hos oss. Ska man släppa efter för datorn eller stå på sig?? Sonen blir hysterisk när han ska avsluta spel på datorn och lever sig in totalt i spelen så det är därför vi håller igen.

    Samma fråga gäller videofilmer som jag tycker sonen är för liten att se och sedan kan han gå hem och titta på filmer som inte är för hans ålder och föräldrarna där tycker det är helt okey...

    Sonen är 6 år..

    Vad göra??
  2. 1
    Olika regler hos kompisar.. Hur gör ni när regler inte stämmer hos kompisar, som tex min son får inte spela dataspel och liknade när han har kompisar hemma.

    Jag tycker att barnen kan vara ute och leka särskilt när det är fint väder. Men nu har sonen börjat gå hem till kompisar för där får han spela hur mycket som helst, det finns inga regler alls för detta så de kan vara inne en hel dag och bara spela. Kompisar är å andra sidan inte pigga på att komma till oss eftersom de inte får spela dataspel här.. Umgås inte barn idag på annat sätt än framför dator och nitendo??

    Jag tycker det hela är jättesvårt för min son får ju låg status i kompiskretsen eftersom de inte får spela hos oss. Ska man släppa efter för datorn eller stå på sig?? Sonen blir hysterisk när han ska avsluta spel på datorn och lever sig in totalt i spelen så det är därför vi håller igen.

    Samma fråga gäller videofilmer som jag tycker sonen är för liten att se och sedan kan han gå hem och titta på filmer som inte är för hans ålder och föräldrarna där tycker det är helt okey...

    Sonen är 6 år..

    Vad göra??
  3. Medlem sedan
    Oct 2000
    #2

    Våra regler är så här!

    Sonen får spela en timme/ dag, då ingår både ps och dator. Detta gäller varje dag och oberoende av om han har kompisar här eller ej. Hemma hos kompisen gäller deras regler och vi kan välja att antingen följa dem eller förbjuda vår son att vara där, som jag ser det. Och visst de spelar oavbrutet hos vissa kompisar. Har sonen spelat hos en kompis får han inte spela här hemma. Visst, spelande har hög status bland barnen och kompisar väljs nog delvis också utgående från var man får spela. Här har sonens kompisar lärt sig vår regel och ifrågasätter inte. Däremot kan de sinsemellan förhandla om det ska vara dator eller ps! Kompisarnas föräldrar är odelat positiva över vår regel! Sonen reagerar också som din son om han spelar för mycket, därför är vi bestämda med gränserna. Det är svårt att ge råd, men jag kan inte riktigt förstå varför han inte får spela då kompisar är där men nog annars?!
  4. 2
    Våra regler är så här! Sonen får spela en timme/ dag, då ingår både ps och dator. Detta gäller varje dag och oberoende av om han har kompisar här eller ej. Hemma hos kompisen gäller deras regler och vi kan välja att antingen följa dem eller förbjuda vår son att vara där, som jag ser det. Och visst de spelar oavbrutet hos vissa kompisar. Har sonen spelat hos en kompis får han inte spela här hemma. Visst, spelande har hög status bland barnen och kompisar väljs nog delvis också utgående från var man får spela. Här har sonens kompisar lärt sig vår regel och ifrågasätter inte. Däremot kan de sinsemellan förhandla om det ska vara dator eller ps! Kompisarnas föräldrar är odelat positiva över vår regel! Sonen reagerar också som din son om han spelar för mycket, därför är vi bestämda med gränserna. Det är svårt att ge råd, men jag kan inte riktigt förstå varför han inte får spela då kompisar är där men nog annars?!
  5. en mamma
    #3
    Vi har gjort så att vi sagt till vår son att han inte får spela även om han går hem till kompis. Han säger det till kompisen isåfall och de försöker göra något annat istället. Konstigt nog funkar det ganska bra... Någon gång har jag också berättat för kompisens föräldrar att vi begränsat spelandet för att .... (han blir så lynnig efter spelandet/det blivit för mycket den senaste tiden/... eller vad det nu kan vara)
  6. 3
    Vi har gjort så att vi sagt till vår son att han inte får spela även om han går hem till kompis. Han säger det till kompisen isåfall och de försöker göra något annat istället. Konstigt nog funkar det ganska bra... Någon gång har jag också berättat för kompisens föräldrar att vi begränsat spelandet för att .... (han blir så lynnig efter spelandet/det blivit för mycket den senaste tiden/... eller vad det nu kan vara)
  7. Medlem sedan
    May 2001
    #4

    Det har löst sig ganska bra

    genom att vi har sagt till barnen att de inte får vara inne hos kompisar om de bara sitter och spelar, samt skönt nog att den som är precis så som du beskriver din kille, (dvs min nioåring) umgås mest med en kille, som har lite samma problem och där har vi kommit fram till samma lösning - inget spelande i veckorna och bara 1 timme/dag på helgen. Kan frångås ibland, beroende på väder och att man gjort en massa annat stimulerande. Min 6-åring har precis påbörjat det här med spelandet (man får inte riktigt plats innan, när man har två äldre syskon), men vi kör samma regler där. Eftersom mina barn ofta umgås tillsammans hos kpompisar, så kommer det alltid fram om det spelas mycket. Om något av barnens kompisar bara sitter inne och spelar så får mina barn helt enkelt inte gå in till det barnet. De kan gå och fråga om han vill komma ut i stället. Om det inte hade fungerat i alla fall, så skulle jag ha pratat med fräldrarna och förklarat varför mitt barn ine får sitta inne och spela. Vårt liv fungerar verkligen inte om nioåringen får spela för mycket, han blir rent otrevlig och klarar inte av nånting.

    Oj vad rörigt det blev. Hoppas du fick ut någonting av det.
  8. 4
    Det har löst sig ganska bra genom att vi har sagt till barnen att de inte får vara inne hos kompisar om de bara sitter och spelar, samt skönt nog att den som är precis så som du beskriver din kille, (dvs min nioåring) umgås mest med en kille, som har lite samma problem och där har vi kommit fram till samma lösning - inget spelande i veckorna och bara 1 timme/dag på helgen. Kan frångås ibland, beroende på väder och att man gjort en massa annat stimulerande. Min 6-åring har precis påbörjat det här med spelandet (man får inte riktigt plats innan, när man har två äldre syskon), men vi kör samma regler där. Eftersom mina barn ofta umgås tillsammans hos kpompisar, så kommer det alltid fram om det spelas mycket. Om något av barnens kompisar bara sitter inne och spelar så får mina barn helt enkelt inte gå in till det barnet. De kan gå och fråga om han vill komma ut i stället. Om det inte hade fungerat i alla fall, så skulle jag ha pratat med fräldrarna och förklarat varför mitt barn ine får sitta inne och spela. Vårt liv fungerar verkligen inte om nioåringen får spela för mycket, han blir rent otrevlig och klarar inte av nånting.

    Oj vad rörigt det blev. Hoppas du fick ut någonting av det.
  9. Anonym
    #5
    Tack för svaret.. jag tycker inte att barn behöver sitta framför dator när de har kompisar hemma. Jag tycker personligen att en timme om dagen framför dator är mycket.

    Om vi hade haft det systemet så hade sonen inte lekt någonting, eftersom vi oftast inte är hemma från förskolan förren kl. 17.00 (en timmes dataspel, mat och bolibompa och sängdax).

    Hur är det då med tv- tittandet, har ni samma regler där?
  10. 5
    Tack för svaret.. jag tycker inte att barn behöver sitta framför dator när de har kompisar hemma. Jag tycker personligen att en timme om dagen framför dator är mycket.

    Om vi hade haft det systemet så hade sonen inte lekt någonting, eftersom vi oftast inte är hemma från förskolan förren kl. 17.00 (en timmes dataspel, mat och bolibompa och sängdax).

    Hur är det då med tv- tittandet, har ni samma regler där?
  11. Anonym
    #6
    Vi har pratat med vissa av föräldrarna i området men de flesta tycker inte det gör något om barnen spelar eftersom det är lugnare så..

    Vi säger samma sak till sonen att han inte får gå in och spela utan be kompisen att komma ut och leka. Men oftast stannar det barnet kvar inne för att spela själv. Föräldrarna går inte att prata med, de kan knappt någon svenska.
  12. 6
    Vi har pratat med vissa av föräldrarna i området men de flesta tycker inte det gör något om barnen spelar eftersom det är lugnare så..

    Vi säger samma sak till sonen att han inte får gå in och spela utan be kompisen att komma ut och leka. Men oftast stannar det barnet kvar inne för att spela själv. Föräldrarna går inte att prata med, de kan knappt någon svenska.
  13. Medlem sedan
    Aug 2000
    #7
    Det är genom att vara konsekvent i regelsättninge som man överför sina värderingar till barnen. Vi har samma regler som er och jag skulle tro att det kommer en dag när både din son och hans kompisar kommer att trivas hos er, för där vet man vad som gäller!
  14. 7
    Det är genom att vara konsekvent i regelsättninge som man överför sina värderingar till barnen. Vi har samma regler som er och jag skulle tro att det kommer en dag när både din son och hans kompisar kommer att trivas hos er, för där vet man vad som gäller!
  15. Medlem sedan
    Oct 2000
    #8

    Jag kan...

    förstå om du tycker att en timme är mycket då ni kommer hem sent. Sonen kommer hem, med eller utan kompis, kl.12.15 så här hemma har vi många timmar. Vi försöker styra datoranvändandet så att det är "uppbyggande" och pedagogiska saker han gör också så jag tycker inte att en timme per dag är mycket då. Men spelar han något spel av den vålsammare sorten (för en 7 åring sett alltså) på ps så DÅ är en timme för mycket! Har han kompis här och de spelar så hinner de ju leka 2-3 timmar i alla fall. Och ifall regel nr.1 här hemma är speltid en timme, så är regel nr.2 att sedan ska barnen ut och leka! Visst förstår jag din synpunkt att barnen ska vara ute och leka, klart att jag hellre också skulle se min son göra det. Men då du helt förbjuder dem att spela hos er så blir det ju till att de spelar hos kompisar och då kan inte du ha koll på hur mycket och vad de spelar på samma sätt. Kanske den totala speltiden blir kortare ifall de är hos er och spelar begränsad tid istället för att igen vara hos kompisen! TV-tittandet är aldrig något problem här, han ser på sin höjd på bolibompa. Nån enstaka gång på någon film, oftast disney.
  16. 8
    Jag kan... förstå om du tycker att en timme är mycket då ni kommer hem sent. Sonen kommer hem, med eller utan kompis, kl.12.15 så här hemma har vi många timmar. Vi försöker styra datoranvändandet så att det är "uppbyggande" och pedagogiska saker han gör också så jag tycker inte att en timme per dag är mycket då. Men spelar han något spel av den vålsammare sorten (för en 7 åring sett alltså) på ps så DÅ är en timme för mycket! Har han kompis här och de spelar så hinner de ju leka 2-3 timmar i alla fall. Och ifall regel nr.1 här hemma är speltid en timme, så är regel nr.2 att sedan ska barnen ut och leka! Visst förstår jag din synpunkt att barnen ska vara ute och leka, klart att jag hellre också skulle se min son göra det. Men då du helt förbjuder dem att spela hos er så blir det ju till att de spelar hos kompisar och då kan inte du ha koll på hur mycket och vad de spelar på samma sätt. Kanske den totala speltiden blir kortare ifall de är hos er och spelar begränsad tid istället för att igen vara hos kompisen! TV-tittandet är aldrig något problem här, han ser på sin höjd på bolibompa. Nån enstaka gång på någon film, oftast disney.
  17. Medlem sedan
    Nov 2001
    #9
    Vi försöker komma överrens med barnens kompisars föräldrar om vilka regler som gäller. Dvs vi pratar om data/ spelandet och sonderar terrängen *ler*.
    Vi ser gärna att barnen leker, gärna ute. Men de kan få spela dator el annat spel ca en halvtimme -timme. Beror väl lite på hur länge de har kompisen. Leker de flera timmar en helgdag tex så får de sitta en stund och spela.
    Dilemmat tycker jag inte är 6/ 7 åringen utan den äldre och hans kompisar som lättare far mellan varandra och då är det tuffare att ha koll på speltiden.
  18. 9
    Vi försöker komma överrens med barnens kompisars föräldrar om vilka regler som gäller. Dvs vi pratar om data/ spelandet och sonderar terrängen *ler*.
    Vi ser gärna att barnen leker, gärna ute. Men de kan få spela dator el annat spel ca en halvtimme -timme. Beror väl lite på hur länge de har kompisen. Leker de flera timmar en helgdag tex så får de sitta en stund och spela.
    Dilemmat tycker jag inte är 6/ 7 åringen utan den äldre och hans kompisar som lättare far mellan varandra och då är det tuffare att ha koll på speltiden.
  19. Medlem sedan
    Nov 2004
    #10
    När det gäller dataspel så gäller de regler vi satt upp hemma.Vi kan kanske utöka litegrann men inte mycket.Har han kompisar hemma får de dela på hans datatid.Vår son är 8 år och jag har ännu inte märkt att kompisarna inte vill vara här.Å andra sidan tror jag att hans kompisar inte heller får spela dataspel obegränsat.
    Det är svårt i sådana situationer men jag skulle nog prata med kompisarnas föräldrar och fråga om ni inte skulle kunna komma överens om vad som gäller när de leker.
  20. 10
    När det gäller dataspel så gäller de regler vi satt upp hemma.Vi kan kanske utöka litegrann men inte mycket.Har han kompisar hemma får de dela på hans datatid.Vår son är 8 år och jag har ännu inte märkt att kompisarna inte vill vara här.Å andra sidan tror jag att hans kompisar inte heller får spela dataspel obegränsat.
    Det är svårt i sådana situationer men jag skulle nog prata med kompisarnas föräldrar och fråga om ni inte skulle kunna komma överens om vad som gäller när de leker.
  21. Medlem sedan
    Jan 2003
    #11

    Hos oss....

    ...spelas det inte tv-spel eller dator på skoldagar. Har barnen kompisar så får de antingen vara ute (om det är fint väder) eller leka på rummet. Därmot lägger jag mig inte i om 8-åringen spelar tevespel hos någon kompis. Men hemma hos oss gör man det inte.

    Samma sak gäller filmer. Om det inte är rekomenderat för åldern så ringer jag helt enkelt och frågar föräldern om det är ok om deras barn ser den eller den filmen.
    http://www.tjock-till-smal.bloggplatsen.se

    Älska mig som mest, när jag förtjänar det som minst,för då behöver jag det mest.
  22. 11
    Hos oss.... ...spelas det inte tv-spel eller dator på skoldagar. Har barnen kompisar så får de antingen vara ute (om det är fint väder) eller leka på rummet. Därmot lägger jag mig inte i om 8-åringen spelar tevespel hos någon kompis. Men hemma hos oss gör man det inte.

    Samma sak gäller filmer. Om det inte är rekomenderat för åldern så ringer jag helt enkelt och frågar föräldern om det är ok om deras barn ser den eller den filmen.
  23. Anonym
    #12
    Andras regler kan ni inte göra mycket åt, bara egna.
    Hos oss får man spela så mycket dataspel som man vill, och våra ungar har alltid växlat mellan att spela och vara ute och göra olika saker.

    Men samtidigt har jag märkt att det är just barnen med hårda dataspelsregler hemma som inte vill göra annat än spela när dom kommer till oss. Det har gått så långt så min 10åring inte vill ha hit vissa kompisar för dom bara tjatar om att dom ska spela hela tiden. Men jag tänker ju inte ändra på reglerna pga andra barn utan ha dom regler som fungerar bra hos oss.
  24. 12
    Andras regler kan ni inte göra mycket åt, bara egna.
    Hos oss får man spela så mycket dataspel som man vill, och våra ungar har alltid växlat mellan att spela och vara ute och göra olika saker.

    Men samtidigt har jag märkt att det är just barnen med hårda dataspelsregler hemma som inte vill göra annat än spela när dom kommer till oss. Det har gått så långt så min 10åring inte vill ha hit vissa kompisar för dom bara tjatar om att dom ska spela hela tiden. Men jag tänker ju inte ändra på reglerna pga andra barn utan ha dom regler som fungerar bra hos oss.
  25. Medlem sedan
    May 2001
    #13

    Men självklart

    om de FÅR spela hur mycket de vill hos någon annan, så skulle mina barn också göra det. Eftersom vi har så stränga regler om det. Vi hade mycket friare med spelandet hemma tidigare. Tyvärr klarar inte alla barn av det. Min ena son klarar det inte och mår inte bra av att spela en massa. Han kan inte reglera det själv (kan inte de andra två heller för övrigt, men de blir inte riktigt lika "körda" och otrevliga av det som han). Jag håller med om att man inte kan göra om regler hos någon annan, men om jag ber andra föräldrar att inte låta min son spela en massa för att han inte mår bra av det så skulle jag tycka att de var oschyssta, som inte hjälpte mig med det. Självklart ska han (de) följa de regler jag har satt upp och inte spela borta heller, men de är ju barn och visst tror jag att det händer. Måste de sitta och spela hela tiden, när de ska umgås så tycker jag att det är lite tråkigt.

    Ville bara säga detta eftersom det låter lite på dig som att allt skulle lösa sig om man bara släpper det fritt hemma, för mig är det ingen lösning i alla fall. Skönt för er om det funkar (skulle önska det gjorde det här med).
    Tycker vi äntligen har hamnat i en lagom dos och eftersom de inte får spela så mycket väljer de att göra annat helt enkelt. Nu är ju sommaren och solen här, så det är klart att allt blir mycket roligare ute tack vare det också.
  26. 13
    Men självklart om de FÅR spela hur mycket de vill hos någon annan, så skulle mina barn också göra det. Eftersom vi har så stränga regler om det. Vi hade mycket friare med spelandet hemma tidigare. Tyvärr klarar inte alla barn av det. Min ena son klarar det inte och mår inte bra av att spela en massa. Han kan inte reglera det själv (kan inte de andra två heller för övrigt, men de blir inte riktigt lika "körda" och otrevliga av det som han). Jag håller med om att man inte kan göra om regler hos någon annan, men om jag ber andra föräldrar att inte låta min son spela en massa för att han inte mår bra av det så skulle jag tycka att de var oschyssta, som inte hjälpte mig med det. Självklart ska han (de) följa de regler jag har satt upp och inte spela borta heller, men de är ju barn och visst tror jag att det händer. Måste de sitta och spela hela tiden, när de ska umgås så tycker jag att det är lite tråkigt.

    Ville bara säga detta eftersom det låter lite på dig som att allt skulle lösa sig om man bara släpper det fritt hemma, för mig är det ingen lösning i alla fall. Skönt för er om det funkar (skulle önska det gjorde det här med).
    Tycker vi äntligen har hamnat i en lagom dos och eftersom de inte får spela så mycket väljer de att göra annat helt enkelt. Nu är ju sommaren och solen här, så det är klart att allt blir mycket roligare ute tack vare det också.
  27. posiee
    #14

    Svårt!

    Också speltokig sexåring här hemma! Så det var mycket intressant att läsa din fråga och alla svar. Eftersom jag är föräldraledig så hämtar jag sonen från förskoleklass vid tvåtiden. Om han har med sig kompis så innebär det ofta att de leker i ca 3 timmar innan föräldrarna hämtar vid 17-tiden. Jag säger alltid att de först måste ut och leka om det är fint väder alt om det regnar bygga lego eller nåt annat. På slutet, ca 40-60 min innan föräldern ska hämta så låter jag de spela tv-spel eller dator. Så kompromissar vi men om sonen tjurar och blir väldigt otrevlig när vi ska stänga av så blir det inget TV-spel eller dator på en vecka.

    Dessa regler funkar bra för oss men jag förstår att ni har det annorlunda då ni hämtar vid 17-tiden. Annars tycker i alla fall jag att det är OK att de spelar bara de också lekt andra lekar ett bra tag innan. Hos kompisar gäller ju deras regler och det är ju svårt att påverka. Kanske kan ni ta upp frågan på ett föräldramöte? Om det är klasskompisar förstås..
  28. 14
    Svårt! Också speltokig sexåring här hemma! Så det var mycket intressant att läsa din fråga och alla svar. Eftersom jag är föräldraledig så hämtar jag sonen från förskoleklass vid tvåtiden. Om han har med sig kompis så innebär det ofta att de leker i ca 3 timmar innan föräldrarna hämtar vid 17-tiden. Jag säger alltid att de först måste ut och leka om det är fint väder alt om det regnar bygga lego eller nåt annat. På slutet, ca 40-60 min innan föräldern ska hämta så låter jag de spela tv-spel eller dator. Så kompromissar vi men om sonen tjurar och blir väldigt otrevlig när vi ska stänga av så blir det inget TV-spel eller dator på en vecka.

    Dessa regler funkar bra för oss men jag förstår att ni har det annorlunda då ni hämtar vid 17-tiden. Annars tycker i alla fall jag att det är OK att de spelar bara de också lekt andra lekar ett bra tag innan. Hos kompisar gäller ju deras regler och det är ju svårt att påverka. Kanske kan ni ta upp frågan på ett föräldramöte? Om det är klasskompisar förstås..
  29. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #15
    Tja, det är rätt svårt, vi har i princip rätt fritt, men reglerar när det behövs. Sonens ena kamrat har ADHD och där vet mamman att hon kan slå mig en signal ifall restrektioner behövs.
    Nu förstår jag varför du har regler, eftersom de inte tycks må dåligt av spel, men jag kan ändå inte förstå skillnaden mot när jag var liten, då vi kunde sitta och spela spel eller kortspel i timmar, eller som jag, kunde läsa böcker i timtal.
    När sonen spelar med kompisar hemma, så spelar de ihop, de funderar och klurar tillsammans och kommer fram till lösningar tillsammans. Jag kan inte se något fel med det, men visst jag skickar ut dom också, för att de behöver frisk luft och göra något annat, men det hade jag gjort, oavsett om de satt med lego, sällskapsspel eller vad som
  30. 15
    Tja, det är rätt svårt, vi har i princip rätt fritt, men reglerar när det behövs. Sonens ena kamrat har ADHD och där vet mamman att hon kan slå mig en signal ifall restrektioner behövs.
    Nu förstår jag varför du har regler, eftersom de inte tycks må dåligt av spel, men jag kan ändå inte förstå skillnaden mot när jag var liten, då vi kunde sitta och spela spel eller kortspel i timmar, eller som jag, kunde läsa böcker i timtal.
    När sonen spelar med kompisar hemma, så spelar de ihop, de funderar och klurar tillsammans och kommer fram till lösningar tillsammans. Jag kan inte se något fel med det, men visst jag skickar ut dom också, för att de behöver frisk luft och göra något annat, men det hade jag gjort, oavsett om de satt med lego, sällskapsspel eller vad som
  31. Medlem sedan
    Dec 2001
    #16
    Skriver under här IMT
  32. 16
    Skriver under här IMT
  33. Medlem sedan
    Aug 2000
    #17
    Jag håller med dig!

    Jag var på en föreläsning där föreläsaren sa något i stil med...

    Tänk er att det kom en sak som fångade era barn instresse helt och hållet. De ägnar timmar åt den här saken som i och för sig enkelt går att bära med sig men som man för ut mest av om man sitter ensam under tystnad och bara fokuserar på grejen. Du kommunicerar inte med andra människor, du umgås inte med andra människor... blir du riktigt fångad så drar du dig helt undan andra människors sällskap för att få ägna dig åt grejen.

    Tänk sedan att den här grejen inte är ett datorspel utan en bok...
  34. 17
    Jag håller med dig!

    Jag var på en föreläsning där föreläsaren sa något i stil med...

    Tänk er att det kom en sak som fångade era barn instresse helt och hållet. De ägnar timmar åt den här saken som i och för sig enkelt går att bära med sig men som man för ut mest av om man sitter ensam under tystnad och bara fokuserar på grejen. Du kommunicerar inte med andra människor, du umgås inte med andra människor... blir du riktigt fångad så drar du dig helt undan andra människors sällskap för att få ägna dig åt grejen.

    Tänk sedan att den här grejen inte är ett datorspel utan en bok...
  35. Medlem sedan
    Jan 2000
    #18
    Men det tycker jag också är självklart - att de barn som inte klarat att reglera det själva, är de som föräldrarna inför regler för. Och då är det klart att de kommer att tjata hos er. Men vad ska man göra, liksom? Tillfällig regel när just de barnen är på besök skulle jag kunna tänka mig.
    (Du fick det att låta som om det var reglernas fel att vissa barn tjatade hemma hos er, och inte tvärtom. Fast du skriver ju inte det, så det kanske bara är något vi tolkade in...)
  36. 18
    Men det tycker jag också är självklart - att de barn som inte klarat att reglera det själva, är de som föräldrarna inför regler för. Och då är det klart att de kommer att tjata hos er. Men vad ska man göra, liksom? Tillfällig regel när just de barnen är på besök skulle jag kunna tänka mig.
    (Du fick det att låta som om det var reglernas fel att vissa barn tjatade hemma hos er, och inte tvärtom. Fast du skriver ju inte det, så det kanske bara är något vi tolkade in...)
  37. Medlem sedan
    Jan 2000
    #19
    Men tänk då att den här grejen gör att barnet lever i den världen även vid matbordet och typ alltid annars också. Gör ljud, går igenom i huvudet vad som händer, pratar om det. Plus använder det i leken (hade det bara varit detta sista så hade jag inte heller sagt nåt om det).
    Jag kan säga att det hade inte gjort något om det var en bok eller vad det var, om det hade tagit mitt barn ifrån mig till den grad, och det redan nu i sjuårsåldern, då hade jag gjort något åt det med. Tror jag.
  38. 19
    Men tänk då att den här grejen gör att barnet lever i den världen även vid matbordet och typ alltid annars också. Gör ljud, går igenom i huvudet vad som händer, pratar om det. Plus använder det i leken (hade det bara varit detta sista så hade jag inte heller sagt nåt om det).
    Jag kan säga att det hade inte gjort något om det var en bok eller vad det var, om det hade tagit mitt barn ifrån mig till den grad, och det redan nu i sjuårsåldern, då hade jag gjort något åt det med. Tror jag.
  39. Medlem sedan
    Dec 2001
    #20
    Ja, mina barn har då blivit totalt upposlukade av saker bådei filmer och böcker alltid, sedan de var helt små. Särskilt ena tjejen- hon har alltid varit _totalt_ uppslukad av det som intresserat henne för tillfället- just nu Titanic, tidigare Peter Pan osv. Har aldrig tänkt att jag skulle ta ifrån henne det...
  40. 20
    Ja, mina barn har då blivit totalt upposlukade av saker bådei filmer och böcker alltid, sedan de var helt små. Särskilt ena tjejen- hon har alltid varit _totalt_ uppslukad av det som intresserat henne för tillfället- just nu Titanic, tidigare Peter Pan osv. Har aldrig tänkt att jag skulle ta ifrån henne det...
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Regler vid lek med kompisar hemma?
    By vildeo in forum Ordet är fritt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-08-07, 15:26
  2. Regler hos kompisar / konstiga.
    By Persikan in forum Ordet är fritt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-08-05, 11:18
  3. olika regler
    By anonymt namn in forum Vårdnad - gemensam/enskild
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-12-12, 00:51
  4. Olika regler?
    By indra76 in forum Stora barn
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-07-15, 15:36
  5. Olika regler?
    By indra76 in forum Styvfamiljer
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-07-12, 08:13
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar